Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
19:19 | 04/12/2015

Με οριακή πλειοψηφία η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ανοίγει το δρόμο για την εγκατάσταση καμερών μέσα στα βαγόνια του ΜΕΤΡΟ στην Αθήνα.

Παρά το γεγονός ότι το 2013 η Αρχή είχε απορρίψει ανάλογη αίτηση της εταιρίας Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. τελικά το νέο αίτημα έγινε δεκτό και οι κάμερες θα αρχίσουν να λειτουργούν αρχικά σε 17 συρμούς που κινούνται στις γραμμές 2 και 3 υπό αυστηρές προϋποθέσεις.
Καταλυτικό ρόλο στην ανατροπή της προηγούμενης απόφασης της Αρχής φαίνεται να έπαιξε έκθεση του Κέντρου Μελετών Ασφαλείας που εποπτεύεται από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι:
- Η ασφάλεια του συστήματος µμεταφορών πρέπει να έχει δύο κύριους στόχους: την πρόληψη πιθανών ανθρώπινων θυµάτων και τη µείωση των ζηµιών που θα προκληθούν από την βλάβη των εγκαταστάσεων και τη διακοπή των ζωτικών υπηρεσιών. 
- Τυχόν φυσικά µέτρα ασφάλειας (προσωπικό και διαδικασίες ασφάλειας) δεν µπορούν να αναπτυχθούν σε όλο το µήκος και εύρος του δικτύου
 - Τα τεχνολογικά µέτρα ασφάλειας και ιδίως τα συστήµατα εικονοληψίας δεν µπορούν να αποτρέψουν στον απόλυτο βαθµό τροµοκρατικές επιθέσεις και άλλες σκόπιµες πράξεις, αλλά µπορούν να αποθαρρύνουν σε σηµαντικό βαθµό ενέργειες ενάντια σε προστατευόµενους χώρους και να εξασφαλίσουν καθαρή, συνεχή και αξιόπιστη εικόνα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή µείζονος περιστατικού µαζικών απωλειών σε δυσπρόσιτα ή έστω προσωρινώς απρόσιτα µέρη του δικτύου. 

Η ΣΤΑΣΥ ΑΕ στην αίτηση της επισημαίνει ότι μελέτησε το ενδεχόμενο να προσλάβει προσωπικό ασφαλείας αλλά το κόστος επιτήρησης όλων των βαγονιών σε κάθε συρμό του ΜΕΤΡΟ διαπιστώθηκε ότι είναι πάρα πολύ μεγάλο καθώς αγγίζει τα 468.504 ευρώ το μήνα. Επίσης η εταιρία διευκρινίζει ότι το αίτημα της δεν αφορά ολόκληρο το στόλο αλλά τους 17 συρµούς 3ης γενιάς που παρελήφθησαν το 2012 με προεγκατεστηµένο εξοπλισµό σύστηµα βιντεοεπιτήρησης µε κάµερες. Επίσης η εταιρία υποστηρίζει ότι "η λειτουργία καµερών στο εσωτερικό των συρµών είναι το καταλληλότερο µέτρο για τον επιδιωκόµενο σκοπό, συνεπάγεται τα λιγότερα δυνατά µειονεκτήµατα για τον πολίτη/επιβάτη, λόγω µεταξύ άλλων της µικρής διάρκειας της έκθεσής του στις κάµερες, και τα µειονεκτήµατα δεν υπερσκελίζουν τα πλεονεκτήµατα.»
αριθµ. 137/2013 

Τα πέντε μέλη της αρχής που ψήφισαν υπέρ της εγκατάστασης καμερών στα βαγόνια του ΜΕΤΡΟ έκριναν ότι: 
- Ο αποτρεπτικός ρόλος των καµερών είναι δεδοµένος, καθώς λειτουργούν ως µηχανισµός αυτοελέγχου σε σηµαντικό αριθµό επίδοξων για εγκληµατική ή αντικοινωνική δραστηριότητα. 
- Καθοριστική είναι η συµβολή του καταγεγραµµένου υλικού στην διαλεύκανση τυχόν περιστατικών σε µετέπειτα στάδιο.
- Το µέγεθος της επίπτωσης στην ιδιωτική ζωή των επιβατών είναι σχετικά περιορισµένο λόγω του γεγονότος ότι πρόκειται για µέσο που προορίζεται για χρήση από ευρύ κοινό, του συνωστισµού που συνήθως παρατηρείται εντός των συρµών, και της µικρής διάρκειας παραµονής στο µέσο αυτό. 
Ωστόσο έθεσαν πολύ αυστηρές προϋποθέσεις για την εξασφάλιση των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων που θα καταγράφονται από τις κάμερες ασφαλείας στα βαγόνια:
- Ο χρόνος τήρησης των καταγεγραµµένων δεδοµένων δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 48 ώρες. 
 - Η πρόσβαση στο καταγεγραµµένο υλικό θα γίνεται µόνο από εξουσιοδοτηµένα άτοµα. 
- Κάθε πρόσβαση και εξαγωγή υλικού από τον ειδικό σταθµό εργασίας θα καταγράφεται. 
- Θα πρέπει να συνταχθεί και να εφαρµοστεί εσωτερικός κώδικας δεοντολογίας και σχετικό κανονιστικό πλαίσιο για την επεξεργασία των δεδοµένων του συστήµατος.
- Θα πρέπει να πραγµατοποιείται µόνο επεξεργασία εικόνας και όχι ήχου από το σύστηµα βιντεοεπιτήρησης. 
- Θα πρέπει να αναρτηθούν πινακίδες στα βαγόνια ενημερώνοντας τους επιβάτες για την ύπαρξη καμερών.
- Οι επιβάτες θα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στο υλικό, όποτε το ζητήσουν (ακόμα και σε αργίες) αρκεί να μπορούν να δώσουν επαρκή στοιχεία για τον εντοπισμό του τμήματος που τους αφορά.  

Τρία μέλη της ανεξάρτητης αρχής είχαν αντίθετη άποψη θεωρώντας ότι «δεν έχει επαρκώς τεκµηριωθεί ότι το υπό εξέταση σύστηµα θα επιτύχει αποτελεσµατικά τον επιδιωκόµενο σκοπό και µάλιστα αποτελεσµατικότερα από ό,τι θα επιτυγχανόταν µε το ηπιότερο µέσο των υπαλλήλων ασφαλείας µέσα στα βαγόνια, ώστε να δικαιολογείται επαρκώς ο σοβαρός αυτός περιορισµός του ατοµικού δικαιώµατος της προστασίας των δεδοµένων των επιβατών.» Επίσης, η μειοψηφία ζήτησε το μέτρο να εφαρμοστεί πιλοτικά και να αξιολογηθεί στη συνέχεια. 
 

Διαβάστε περισσότερα στο thetoc.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis