Δύο φορές το μήνα χτυπάει… συναγερμός στη Βουλή λόγω drones | PoliceNET of Greece

Δύο φορές το μήνα χτυπάει… συναγερμός στη Βουλή λόγω drones

ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΥΣ
Δύο φορές το μήνα χτυπάει… συναγερμός στη Βουλή λόγω drones

Οι πτήσεις drones θεωρούνται από τους αρμόδιους αξιωματούχους στον τομέα της ασφάλειας ως η επόμενη μεγάλη απειλή για την εθνική ασφάλεια.

Οι ύποπτες πτήσεις πάνω από στόχους στην Αθήνα, που προκαλούν την κινητοποίηση της Αστυνομίας, δεν είναι πλέον κάτι ασυνήθιστο. Οι αστυνομικοί τις περισσότερες φορές βρίσκουν τον κάτοχο του μη επανδρωμένου αεροσκάφους, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες το drone χάνεται χωρίς να εξακριβωθεί το κίνητρο του χειριστή.

Πηγές από την ΕΛ.ΑΣ. σχολιάζουν ότι δεν ήταν τυχαία η αναφορά του Προέδρου της Βουλής, κ. Νίκου Βούτση, στις πτήσεις drones. Με αφορμή την καταδρομική ενέργεια του «Ρουβίκωνα» στη Βουλή και τη συζήτηση που άνοιξε για τα μέτρα ασφαλείας στο Μέγαρο ο κ. Βούτσης δήλωσε ότι «υπάρχουν και άλλα συμβάντα πιθανής υψηλής επικινδυνότητας, τα οποία δεν γίνονται δημοσίως γνωστά, που προληπτικά και με έγκαιρη αντιμετώπιση από τη φρουρά δεν εξελίσσονται περαιτέρω, όπως για παράδειγμα υπερπτήσεις drones, για τα οποία συντάσσονται αναλυτικές εκθέσεις και αναφορές, ενώ ενισχύονται και εκσυγχρονίζονται παραλλήλως τα μέτρα αποτροπής και πρόληψης».

Πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής αναφέρουν ότι κατά μέσο όρο δύο φορές το μήνα σημαίνει… συναγερμός γύρω από το Κοινοβούλιο λόγω πτήσεων drones. Τις περισσότερες φορές γίνονται αντιληπτά από τη φρουρά της Βουλής, ενώ άλλες φορές από αστυνομικούς γύρω από το Μέγαρο του Κοινοβουλίου. Κάποια από αυτά έχουν εντοπιστεί να πετούν για λίγο εντός του «εναέριου χώρου» του προαυλίου και μετά να εξέρχονται. Ολα τα περιστατικά ελέγχονται -αρμόδια υπηρεσία γι’ αυτό είναι η Κρατική Ασφάλεια-, ο χειριστής τους εντοπίζεται και οι αστυνομικοί κατάσχουν το οπτικό υλικό. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι οι χειριστές εντοπίζονται στο Σύνταγμα και συνήθως είναι είτε τουρίστες που ισχυρίζονται ότι ήθελαν να απαθανατίσουν από ψηλά το σημείο είτε ερασιτέχνες μοντελιστές (λάτρεις των drones). Κανένα από τα περιστατικά αυτά δεν έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνο για την εθνική ασφάλεια.

Ωστόσο, μία πτήση πάνω από τη Βουλή δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη για τις υπηρεσίες ασφαλείας, καθώς ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος για το κίνητρο του χειριστή. Για κάθε ένα από τα συμβάντα συντάσσεται έκθεση από τη φρουρά της Βουλής, που αποστέλλεται στον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Νίκο Βούτση. Πτήσεις drones έχουν καταγραφεί στο παρελθόν και στις περιοχές όπου βρίσκονται το Μέγαρο Μαξίμου, το Πεντάγωνο και τα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας.

Το κτίριο της Βουλής χαρακτηρίζεται ως ένα από τα καλύτερα φυλασσόμενα σημεία της Αθήνας, καθώς το επίπεδο των μέτρων ασφαλείας, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, προσομοιάζει με εκείνο του Μεγάρου Μαξίμου. Στο πλαίσιο αυτό περιμετρικά υπάρχει ηλεκτρονικό δίχτυ ασφαλείας, όπως και σχέδιο αστυνομικής αντίδρασης σε περίπτωση που διαπιστωθεί πτήση drone με εκρηκτικά.

Για την αντιμετώπιση του γενικότερου φαινομένου έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια εκπαίδευση Ελλήνων αστυνομικών, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2017 έχει τεθεί σε ισχύ ο νέος κανονισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που αυστηροποιεί τους κανόνες των πτήσεων μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Το 2015 η ανησυχία της Αστυνομίας είχε ενταθεί ύστερα από τον εντοπισμό ύποπτων πτήσεων στην πορεία της 6ης Δεκεμβρίου για την επέτειο της δολοφονίας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου και στη συγκέντρωση της 8ης Δεκεμβρίου κατά την επίσκεψη στην Αθήνα του προέδρου της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου, κ. Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι.

Το εντυπωσιακό στοιχείο ήταν ότι η Αστυνομία ανησυχούσε για περίεργες πτήσεις από πριν. Διαταγή που είχε εκδοθεί την 1η Δεκεμβρίου 2015 με αποδέκτη αστυνομικές υπηρεσίες, προκειμένου να εντείνουν τα μέτρα ασφαλείας, ανέφερε: «Να διενεργούνται ενδελεχείς έλεγχοι σε υπόπτως κινούμενα, περιμετρικά, πλησίον των αστυνομικών εγκαταστάσεων και λοιπών ευπαθών στόχων, πεζά ή εποχούμενα άτομα, καθώς και σε εγκαταλελειμμένα, πλησίον ανωτέρω στόχων, κτίρια, δέματα, βαλίτσες ή άλλα αντικείμενα, μεταξύ των οποίων και τηλεκατευθυνόμενα, που δημιουργούν υποψίες για ενδεχόμενη διάπραξη αξιόποινων πράξεων. Να υπάρχει μέριμνα για την απομάκρυνση αυτών, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, λαμβάνοντας παράλληλα τα απαραίτητα μέτρα αυτοπροστασίας».

Οι αστυνομικοί μάχιμων υπηρεσιών έχουν ενημερωθεί προκειμένου να αποκτήσουν βασικές γνώσεις γύρω από τα ιπτάμενα τηλεκατευθυνόμενα (εμβέλεια και διάρκεια πτήσης, δυνατότητες λήψης εικόνας, αξιολόγηση απειλής), ώστε να μπορούν να εντοπίσουν τον ύποπτο χρήστη. Ο λόγος για τον οποίο δίνεται έμφαση είναι ότι όταν ένας ερασιτέχνης μπορεί να πετά ανενόχλητα ένα τηλεκατευθυνόμενο δίπλα ή πάνω από ένα στόχο, τότε αυτό σημαίνει ότι μπορεί να το κάνει και κάποιος κακόβουλος.

Παλιότερη έκθεση ανάλυσης κινδύνου, που είχαν συντάξει αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. έπειτα από εντοπισμό πτήσεων drones δίπλα ή πάνω από στόχους, επεσήμανε τις δυνητικές απειλές: «Τίθεται θέμα κρατικής ασφάλειας (πλήξη σημαντικών στόχων, όπως Βουλή, Μέγαρο Μαξίμου, Προεδρικό Μέγαρο, κτίρια υπουργείων, ξένων πρεσβειών, αστυνομικών υπηρεσιών, ακόμα και κατά επίσημων προσώπων και σε συγκεντρώσεις πλήθους)». Στην ίδια έκθεση αναφερόταν ότι τα ερασιτεχνικά τηλεκατευθυνόμενα κοστίζουν από 100 έως 1.200 ευρώ και τα επαγγελματικά από 800 έως 15.000 ευρώ.

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν απαιτείται άδεια από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για την πτήση drones σε ύψος μικρότερο των 400 ποδιών (120 μέτρα). Στην Ελλάδα ο νέος κανονισμός της ΥΠΑ έβαλε για πρώτη φορά τάξη στις πτήσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών, τις οποίες διακρίνει σε τρεις κατηγορίες:
1) Την ανοιχτή: Εδώ ο χειριστής έχει απευθείας οπτική επαφή με το drone, το οποίο πρέπει να είναι έως 25 κιλά, και η πτήση να πραγματοποιείται σε απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων από τον κάτοχο. Το μεγαλύτερο επιτρεπόμενο ύψος πτήσης είναι τα 400 πόδια και οι συγκεκριμένες πτήσεις απαγορεύονται πάνω από συγκεντρώσεις προσώπων (εκτός και αν υπάρχει άδεια).

2) Ειδική κατηγορία: Στην περίπτωση αυτή (που μπορεί να πρόκειται για πτήση μεγαλύτερης εμβέλειας) απαιτείται άδεια πτητικής λειτουργίας, που χορηγείται εφόσον ο χειριστής προσκομίσει σχέδιο αξιολόγησης κινδύνων ασφαλείας και εγχειρίδιο πτητικής λειτουργίας.

3) Πιστοποιημένη κατηγορία: Πρόκειται για κατηγορία που αφορά σε επαγγελματίες. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η νηολόγηση του αεροσκάφους σε ειδικό μητρώο και η έκδοση πιστοποιητικού αξιοπλοΐας. Ο ίδιος κανονισμός απαγορεύει τις πτήσεις drones στις ζώνες κυκλοφορίας των αεροδρομίων και σε απόσταση μικρότερη των οκτώ χιλιομέτρων από την περίμετρο των αεροδρομίων.

Τα μέτρα ασφαλείας στις ΗΠΑ

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θεωρήθηκαν στην Αμερική απειλή πολλά χρόνια πριν, όταν ακόμα στην Ελλάδα δεν είχε προλάβει να γίνει… μόδα η χρήση τους και δεν πωλούνταν, όπως σήμερα, σωρηδόν στα πολυκαταστήματα.
Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τους Αμερικανούς ήταν ο εντοπισμός drone το 2015 στο -θεωρητικά τουλάχιστον- καλύτερα φυλασσόμενο χώρο του κόσμου, στον Λευκό Οίκο. Ο πανικός δεν προκλήθηκε γιατί το ιπτάμενο αντικείμενο θα έπληττε τις εγκαταστάσεις (αφού, όπως διαπιστώθηκε, δεν υπήρχε καμία τέτοια πρόθεση από το χειριστή) αλλά λόγω του γεγονότος ότι ένα drone πέρασε με… ευκολία τα μέτρα ασφαλείας.

Εκτοτε οι εταιρίες κατασκευής των τηλεκατευθυνόμενων υποχρεώνουν τους πελάτες τους σε ενημέρωση του λογισμικού (με το όνομα Geofencing) που αποτρέπει τα drones να πετούν σε ακτίνα 15,5 μίλια από τον Λευκό Οίκο. Μόλις το τηλεκατευθυνόμενο πλησιάσει σε μικρότερη απόσταση καταρρίπτεται από μόνο του. Οι εταιρίες πρόσθεσαν και άλλες ζώνες απαγόρευσης πτήσεων για τους χώρους των αεροδρομίων και κτιρίων ευαίσθητων κρατικών υπηρεσιών.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

Διαβάστε περισσότερα στο eleftherostypos.gr