Η αμαρτωλή ιστορία των βουλευτικών αυτοκινήτων

ΤΙΣ ΕΠΟΧΕΣ ΠΡΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΓΝΩΡΙΖΑΝ "ΜΕΡΕΣ ΔΟΞΑΣ"...
Η αμαρτωλή ιστορία των βουλευτικών αυτοκινήτων

Η γκρίνια βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ κατά της απόφασης του Αλέξη Τσίπρα να μειώσει τον βουλευτικό στόλο των αυτοκινήτων δεν συνιστά αποκάλυψη.

Όποιος παρακολούθησε με προσοχή τις προγραμματικές εξαγγελίες του Πρωθυπουργού από τα θεωρεία του Κοινοβουλίου είχε ήδη διαπιστώσει ότι η συγκεκριμένη δήλωση συγκέντρωσε τα λιγότερα χειροκροτήματα και στις τάξεις του κόμματος του.

Ότι ισχύει άλλωστε για τον μέσο Έλληνα, ισχύει και για τους βουλευτές. Η σχέση των συμπατριωτών μας με το αυτοκίνητο είναι από τις πλέον ισχυρές.

Κανείς βέβαια δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι ιδιαίτερα για τους βουλευτές των μακρινών περιφερειών το αυτοκίνητο αποτελεί μέσο για να εκτελούν καλύτερα τα καθήκοντα τους. Όταν μάλιστα αναγκάζονται να επιστρέφουν στις εκλογικές τους περιφέρειες στα τέλη κάθε εβδομάδας είναι σχεδόν αδύνατο να μην διαθέτουν μέσο για τις μετακινήσεις τους.

Τα βουλευτικά αυτοκίνητα αποτελούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην κοινοβουλευτική ιστορία. Γνώρισαν μέρες δόξας τις εποχές προ μνημονίου, ενώ στην συνέχεια μπήκαν στην στενωπό των περικοπών.

Τις δεκαετίες των παχιών αγελάδων οι υπερπολυτελείς BMW, AUDI, MERSEDES και λοιπές τέτοιες μάρκες αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της βουλευτικής «γκαρνταρόμπας» των 300 της Βουλής.

Το γκαράζ του Κοινοβουλίου αλλά και οι κομματικές συνάξεις, ιδίως στην επαρχία, μεταμορφώνονταν σε σαλόνια αστραφτερών τετράτροχων που ανέμεναν με αναμμένες τις μηχανές τους εκλεκτούς του ελληνικού λαού.

Τότε άλλωστε λεφτά υπήρχαν και το Κοινοβούλιο φρόντιζε να μην έχουν κανένα παράπονο οι Έλληνες και οι Ελληνίδες βουλευτές.

Το σχετικό κονδύλι που κατέβαλε η Βουλή ξεπερνούσε την τετραετία τα 6,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι 300 λάμβαναν επιπρόσθετα και άλλα κονδύλια ως έξοδα για την μετακίνηση τους.

Επί προεδρίας του Απόστολου Κακλαμάνη εφαρμόζεται για πρώτη φορά προκειμένου, να μπει τάξη, το καθεστώς της χρονομίσθωσης (leasing). Το Κοινοβούλιο συνάπτει συμβάσεις με εταιρίες ενοικιάσεως και τα αυτοκίνητα παραχωρούνται με κλήρωση στους βουλευτές.

Παλιότερα η κατάσταση ήταν κάπως πιο «χαλαρή». Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 ο πρόεδρος της Βουλής Γιάννης Αλευράς δίνει τη δυνατότητα, (σ.σ. ή καλύτερα το προνόμιο) αγοράς, στους βουλευτές, ανά τετραετία ενός αφορολόγητου αυτοκινήτου μέχρι 2.000 κ.ε.

Ακόμα πιο παλιά οι 300 μπορούσαν να παίρνουν κατασχεμένα αυτοκίνητα από τον ΟΔΔΥ με προνομιακούς όρους. Όπως διαπιστώθηκε ωστόσο και οι δύο μέθοδοι είχαν «τρύπες» που χρησιμοποιούσαν προς όφελος τους οι πιο επιτήδειοι.

Για παράδειγμα υπήρξαν κρούσματα όπου βουλευτές έπαιρναν τα αφορολόγητα αυτοκίνητα και στην συνέχεια τα μεταπωλούσαν σε ιδιώτες επωφελούμενοι τη διαφορά.

Άλλοι επέστεφαν (με το αζημίωτο βέβαια) τα κατασχεθέντα αυτοκίνητα από τον ΟΔΔΥ στους αρχικούς τους ιδιοκτήτες.

Έτσι μπορεί να πει κανείς ότι ο πρώην Πρόεδρος της Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης περιόρισε τα φαινόμενα αυτά με την εφαρμογή της χρονομίσθωσης. Και τότε βέβαια υπήρχαν εκείνοι οι αθεράπευτα κατεργάρηδες που έφταναν στο σημείο να επιχειρήσουν να παρέμβουν στις κληρώσεις ώστε η λευκή 2λιτρη BMW να περιέλθει στην κατοχή τους.

Η είσοδος της χώρας στο μνημόνιο βάζει τέλος στα πολυτελή και μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα.

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Φίλιππος Πετσάλνικος επιχειρεί να ακολουθήσει το παράδειγμα του τότε υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση και να ανανεώσει τον βουλευτικό στόλο με αυτοκίνητα μικρότερου κυβισμού.

Αποφασίζεται λοιπόν τα αυτοκίνητα των βουλευτών της Αθήνας να μην ξεπερνούν τα 1.400 κ.ε. ενώ οι εκείνοι της επαρχίας να μην υπερβαίνουν τα 1.800 κ.ε.

Οι περικοπές έφεραν μειώσεις στο σχετικό κονδύλι της Βουλής που άγγιζε το 50% και δεν ξεπερνούσε τα 3 εκατομμύρια ευρώ.

Η κρίση οδήγησε πάντως κάποιους από τους βουλευτές στην απόφαση να αποποιηθούν του προνομίου αυτού και να μην πάρουν βουλευτικό αυτοκίνητο.

Πρώτος ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης που τον Ιούνιο του 2011 επέστρεψε το αυτοκίνητο που του είχε παραχωρήσει η Βουλή. Το παράδειγμα του ακολούθησαν και άλλοι βουλευτές μετά τις εκλογές του 2012. Έφτασαν τους 35 και μεταξύ αυτών ήταν ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Μπάρκας, ο Βύρωνας Πολύδωρας, ο Νικήτας Κακλαμάνης, ο Βασίλης Κικίλιας κ.α.

Με τα βουλευτικά αυτοκίνητα «έπαιξαν» επικοινωνιακά και οι χρυσαυγίτες βουλευτές. Αμέσως μετά την είσοδο τους στη Βουλή, ανακοίνωσαν ότι παραχωρούν τα αυτοκίνητα τους σε αναξιοπαθούντες που είχαν πληγεί από την κρίση. Όπως μάθαμε αργότερα ουδέποτε έγινε κάτι τέτοιο.

http://www.thetoc.gr