Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
13:50 | 09/06/2019

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης έχει ευθυτενές παράστημα, είναι ευγενικός και μιλά με πολύ συγκροτημένο τρόπο. Ήρθε στο ραντεβού κρατώντας το κράνος της μοτοσικλέτας του. Προσφέρθηκε να κεράσει καφέ και ξεκίνησε την κουβέντα έχοντας στο χέρι ένα γλυκό κουλουράκι. Στις 16 Ιουνίου κάνει πρεμιέρα στο Cosmote TV η αστυνομική σειρά Έτερος Εγώ-Χαμένες Ψυχές, στην οποία πρωταγωνιστεί. Πρόκειται για τη συνέχεια στη μικρή οθόνη της βραβευμένης ταινίας Έτερος Εγώ του Σωτήρη Τσαφούλια. Ο Δαδακαρίδης υποδύεται τον κεντρικό ήρωα, τον μοναχικό καθηγητή Εγκληματολογίας Δημήτρη Λαΐνη, που καλείται να βρει το νήμα που ενώνει μια σειρά εγκλημάτων, αποκωδικοποιώντας τη σημασία των συμβόλων και των αριθμών.

Η ταινία βγήκε στους κινηματογράφους το 2017. Ξεπερνούσε τα ελληνικά δεδομένα σε αισθητική, σενάριο και ρυθμό, όμως οι προβολές διακόπηκαν για έναν απρόσμενο λόγο. Κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης με τον σκηνοθέτη, κάποιος από το κοινό έκανε μια ερώτηση που οριακά θα μπορούσε να συνδεθεί με τις δολοφονικές επιθέσεις εκείνο το διάστημα σε βάρος οδηγών ταξί στην Αθήνα. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας απέσυρε την ταινία, ώστε να μη θεωρηθεί ότι προσπαθούσε να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία. Λίγους μήνες αργότερα, την ανέβασε ελεύθερα στο YouTube και έως σήμερα έχει 1,8 εκατομμύρια προβολές.

Λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα στο Cosmote TV, οκτώ επεισοδίων back-to-back, τα οποία συνεχίζουν την ιστορία από εκεί που την άφησε το κινηματογραφικό Έτερος Εγώ, ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μίλησε στο VICE για τη σοφία των αριθμών, το ελληνικό σινεμά, το τέλειο έγκλημα και τον τέλειο έρωτα.

[custom:google-ads]

VICE: Κύριε Δαδακαρίδη, υπάρχει τέλειο έγκλημα;
Πυγμαλίων Δαδακαρίδης: Όχι. Δεν υπάρχει, γιατί από τη στιγμή που κάνεις μια παράβαση προς όφελος δικό σου ή του σχεδίου που έχεις σκεφτεί και ταυτόχρονα εις βάρος ενός άλλου συνανθρώπου σου, τότε ουσιαστικά έχεις μπει σε μια διαδικασία να αυτοαναιρεθείς. Διότι, ό,τι παθαίνει ένας άνθρωπος, πολύ εύκολα μπορεί να το πάθει κάποιος άλλος. Η βάση είναι πάντα ο άνθρωπος. Από τη στιγμή που έχεις περάσει αυτήν τη γραμμή, νομίζω ότι δεν μπορείς να είσαι τέλειος.

1559571277650-05

Ο καθηγητής Δημήτρης Λαΐνης λέει ότι η Εγκληματολογία πλησιάζει την Τέχνη. Πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό;

Η Εγκληματολογία ψάχνει να βρει το γιατί, το ζητούμενο δεν είναι απλώς η εξιχνίαση. Αντίστοιχα, όταν προσπαθείς να βρεις το γιατί -σε έναν ρόλο ή σε ένα έργο, το δικό σου καθημερινό γιατί, που σου δίνει κίνητρο να εξηγήσεις τη δική σου αιτία στον τρόπο συμπεριφοράς ή τις πράξεις σου- όλο αυτό πλησιάζει την Τέχνη, με την έννοια ότι αναζητάς αυτό που έβαλε εμένα κι εσένα σε κοινή τροχιά στον πλανήτη. Δηλαδή, το πώς ξαφνικά για ένα χιλιοστό της μοίρας κάνουμε κάτι διαφορετικό. Κι αυτό είναι το ευχάριστο.

Είναι ευχάριστο;
Ε, δεν είναι; Ουσιαστικά σε προκαλεί σε άλλο επίπεδο. Σκέψου έναν ζωγράφο, που κάνει διάφορα ωραία πορτρέτα και μια μέρα κάνει κάτι άλλο. Η Τέχνη και ο τρόπος έκφρασης σε όλες της μορφές της είναι εκείνες οι συγκεκριμένες στιγμές στη ζωή σου, που δεν ξέρεις πότε, πώς και γιατί θα έρθουν, ή θα ανακαλύψουν το γιατί τους αργότερα.

Ο Λαΐνης είναι εκκεντρικός;
Ένας απόλυτα φυσιολογικός άνθρωπος είναι. Το μοναδικό του θέμα είναι ότι γεννήθηκε με μια πάθηση στο φάσμα του αυτισμού, το σύνδρομο Άσπεργκερ, και προσπαθεί ο ίδιος να επικοινωνήσει στο σήμερα της χώρας σε αυτό που κάνει.

Ακροβατεί, όμως, μεταξύ της ψυχρής επιστήμης και των ανθρώπινων κινήτρων.
Δεν ακροβατεί. Αν ήταν τόσο σύνθετος, θα ήταν ένα δομημένο ρομπότ, που θα βοηθούσε την Εγκληματολογία. Γι’ αυτό στην ταινία, το δικό του Έτερος Εγώ, ο πατέρας του, ο καθηγητής του, η σχέση του με τη δουλειά του, έχει να κάνει με αυτή την ισορροπία που έχουν οι απλοί φυσιολογικοί άνθρωποι.

Στο τέλος της ταινίας, πάντως, αφήνεται να εννοηθεί ότι δεν καταδίδει τη δολοφόνο.
Δεν ξέρω όμως αν καταδίδει το μυαλό του, τη στιγμή του. Εμμέσως πλην σαφώς, το εκφράζει στον μέντορά του. Ουσιαστικά, είναι εκείνη η στιγμή που δεν ξέρω τι είναι αυτό που επαναπροσδιορίζει κάποιον, ώστε να ξαναβρεί τη χαμένη του πίστη. Δεν εννοώ μόνο την πίστη σε κάποια θρησκεία, αλλά την πίστη στους συνανθρώπους του, στην οικογένειά και στις αξίες του.

1559571319399-02

 

Ποιο είναι το όριο για να καλύψεις ή όχι έναν δολοφόνο;
Δεν καλύπτει κανέναν δολοφόνο, εκτός αν το είδατε εσείς έτσι. Ο Λαΐνης είναι εγκληματολόγος, δεν είναι αστυνομικός ούτε δικαστής. Αυτό που λέγαμε με τον Σωτήρη, ήταν ότι λειτουργούσε πάντα ως το υποκειμενικό των θεατών. Είναι όλοι εμείς. Κάποιος θα πει είναι δίκαιο, κάποιος θα πει άδικο, σίγουρα υπάρχει αυτός ο εσωτερικός ανταγωνισμός, όμως ο ίδιος απλώς αποφάσισε να μην το πει, να το ξεχάσει, να ηρεμήσει μέσα από αυτό, δηλαδή να θεωρήσει ότι και τα πέντε θύματα του δολοφόνου έκαναν τον κύκλο τους. Κάποιος θα πει ότι εξυπηρετεί την αυτοδικία, κάποιος ότι δεν την εξυπηρετεί. Ο ίδιος θεώρησε πιο σωστό να σιωπήσει για εκείνο το κομμάτι. Ίσως στη συνέχεια να του χτυπήσουν ξανά την πόρτα.

Οι αριθμοί τι ρόλο παίζουν στη ζωή σας;
Ήμουν πάντα πολύ κοντά στην επιστήμη των Μαθηματικών, όχι σε ένα τόσο extreme επίπεδο, όμως ήταν μια γλώσσα που πάντα με γοήτευε.


Η ταινία Έτερος Εγώ έχει 1,8 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Περιμένατε τέτοια ανταπόκριση;
Όποτε κάνεις κάτι στη ζωή σου, το κάνεις για να εξυπηρετεί και να ικανοποιεί τις δικές σου συναισθηματικές ανάγκες, την παιδεία σου και τη δική σου ευχαρίστηση. Όταν κάναμε την ταινία με τον Σωτήρη, τα δυόμιση χρόνια που χρειάστηκαν για να ολοκληρωθεί, ονειρευόμασταν μία ταινία που δεν θα ήταν συγκρίσιμη με αυτόν τον χαζό ανταγωνισμό που έχουμε οι Έλληνες. Θα πάμε να συγκριθούμε με τους Αμερικάνους, τους Γάλλους ή τους Εγγλέζους; Με μια άλλη οργάνωση, δομή και διαφορετικά οικονομικά δεδομένα παραγωγής; Εμείς το προσεγγίσαμε με πραγματική ανιδιοτέλεια - πάμε να κάνουμε πραγματικότητα ένα δικό μας όνειρο. Αν κάνει 65 εκατομμύρια views, έκανε. Αν δεν κάνει τίποτα, δεν έκανε. Όταν ξεκίνησε η ταινία στο σινεμά, δεν είχε αυτήν την αντιμετώπιση. Βέβαια, βρισκόμασταν εν καιρώ κρίσης, με ένα ελληνικό σινεμά που το πολεμούν από παντού και προσπαθούν οι δέκα που το κρατάνε. Δεν θέλαμε, λοιπόν, να ανταγωνιστούμε κανέναν. Θέλαμε να προσθέσουμε ένα βιβλίο στη βιβλιοθήκη και όποιος ήθελε ας το διάβαζε. Με αυτήν την ευχαρίστηση και χωρίς καμία έπαρση.

Γιατί δεν γίνονται στο ελληνικό σινεμά αντίστοιχες ταινίες;
Μα πώς να γίνουν, αφού δεν υπάρχουν τα χρήματα;

Μόλις λέγατε ότι τα χρήματα δεν είναι το παν.
Σαφώς, από την άλλη όμως το σινεμά είναι ένα ακριβό κομμάτι, που χρειάζεται μία δομή. Εσύ τώρα έχεις αυτό το κινητό για να ηχογραφείς εμένα. Αν δεν το είχες, θα γράφαμε με το χέρι. Θα κάναμε την ίδια δουλειά σε μιάμιση ώρα, αντί για 20 λεπτά. Αντίστοιχα, η τεχνολογία όπως εξελίσσεται, είναι σημαντική σε όλα τα κομμάτια.

1559571331875-04

 

Υπήρξε η ιστορία με τη διακοπή των προβολών στους κινηματογράφους. Πώς το ζήσατε;
Δεν ξέρω, εγώ άκουσα ότι κάποιος πήρε μια λέξη, μετά έγινε πρόταση, η πρόταση παράγραφος και η παράγραφος έγινε κείμενο. Και φυσικά, όταν έφθασε στα αυτιά μας από κάποιους καλοθελητές ότι μπορεί να το κάναμε για τα εισιτήρια, δεν σκέφτηκε κανείς να ρωτήσει ποιος έβαλε όλα αυτά τα χρήματα για να γίνει η ταινία. Δεν θα βγαίναμε ποτέ ως άνθρωποι να το εκμεταλλευτούμε. Δεν το έχω κάνει 25 χρόνια που δουλεύω ως ηθοποιός, θα το έκανα τώρα για να κερδίσω τι; Ένα καινούριο σπίτι; Ένα καινούριο αυτοκίνητο; Ένα καινούριο εγώ στις Σπέτσες ή τη Μύκονο; Η ανάγκη μας, ως παραμυθάδες, ήταν να κάνουμε κάτι για να μπορούμε να ξανακάνουμε εκατό παραμύθια και να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε. Ειδικά για το ελληνικό σινεμά, στο οποίο θέλω να τονίσω ότι υπάρχουν σκηνοθέτες, ηθοποιοί και τόσοι άλλοι άνθρωποι που κάνουν σπουδαία δουλειά κι είναι πολύ σημαντικό.

Τι να περιμένουμε από τη τηλεοπτική μεταφορά της ταινίας;
Είναι κάτι μεγαλύτερο. Όπως λένε οι Αμερικανοί, bigger-better-faster. Είναι οκτώ 45λεπτα επεισόδια και η ιστορία ξεκινά από εκεί που την αφήσαμε. Δυό χρόνια μετά, με καινούριες ανακατατάξεις. Τέσσερις ηθοποιοί από το βασικό καστ έχουν παραμείνει, όλοι οι υπόλοιποι είναι καινούριοι - και είναι ένας κι ένας, σε όποιον ρόλο υποδύονται. Αυτή ήταν η δική μου μεγάλη τρέλα. Είχαμε πει με τον Σωτήρη ότι όποιος έρθει, ακόμη κι ένας που απλώς θα περάσει στο βάθος μιας σκηνής, θα πρέπει να είναι άξιος να το κάνει - άξιος με την έννοια να αγαπάει αυτό που κάνει. Είμαστε χαρούμενοι γιατί συνεργαζόμαστε με ανθρώπους που θαυμάζουμε.

1559571459349-03

 

Αναφορικά με την πλοκή;
Είναι μια ιστορία που συνεχίζει με έναν βασικό ήρωα και τον τρόπο που λειτουργούν συναισθηματικά οι άνθρωποι γύρω του. Μια ιστορία στο ίδιο κλίμα με το πρώτο Έτερος Εγώ, με την αστυνομική της πλοκή σε ένα μεγαλύτερο επίπεδο, όπου προσπαθούμε να καταλάβουμε αυτήν τη φορά τους απο-συμβολισμούς των μύθων.

Στο προφίλ σας στο Facebook έχετε τον στίχο του Ελύτη, «από ένα τίποτα γίνεται ο παράδεισος». Πώς το αντιλαμβάνεστε;
Από ένα τίποτα σε μια στιγμή δύο νέοι άνθρωποι έκαναν έρωτα και βγήκε ένας τρίτος άνθρωπος, που είναι απέναντί σου και απέναντί μου. Από ένα τίποτα μπορεί να ξεκινήσει μια μικρή κουβέντα και να γίνει ένα θαύμα, από ένα τίποτα αλλάζει ο κόσμος, από ένα τίποτα γίνεται ο Παράδεισος, γιατί σε ένα τίποτα μπορεί να καταλήξει. Δεν το λέω ουτοπικά, αλλά με την έννοια ότι βρεθήκαμε τυχαία όπου μας βρήκε ο χρόνος και μπορούμε να φτιάξουμε μια μαγική στιγμή, όπως εκείνη που θα πεις το πρώτο «σ' αγαπώ» στο παιδί σου.

Ξεκίνησα από το πουθενά, με δυο γονείς που χώρισαν, μετά ξαναπαντρεύτηκαν, μια ολόκληρη ιστορία, φύγαμε από την Αθήνα στη Νίκαια, μετά στην πλατεία Κολιάτσου και μετά στη Ραφήνα και στα 18 ήμουν ένα παιδί που δεν ήξερε τι του συμβαίνει, παρά μόνο είχε έναν δικό του τρόπο έκφρασης. Και σήμερα έχω φτιάξει δέκα ιστορίες που είναι σημαντικές για 'μένα, γιατί με έκαναν καλύτερο άνθρωπο και με εξέλιξαν.

Πείτε μου δυο λόγια για τον «Κύκλο του Ερωτα», το έργο που παίζετε έως τις 9 Ιουνίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Είναι ένα έργο που έγραψε ο Σνίτσλερ για τον έρωτα και τον τρόπο που εκφράζονται τα ζευγάρια, ανάλογα με την τάξη, την παιδεία και την ηλικία τους και πώς ενώνονται. Ξαφνικά – μου λες το όνομά σου; (ρωτάει τον φωτογράφο) - ο Πάνος έχει μια φίλη, που είναι μαζί έναν χρόνο και φεύγει ο Πάνος και πάει κάπου αλλού, και η φίλη του η Καίτη πάει αλλού, και ξαφνικά ο Πάνος βρίσκει τη Μαίρη, που ήταν δική μου πρώην κι εσύ βρίσκεσαι με την Καίτη, που τελικά θα καταλήξει με 'μένα, ο Πάνος με τη Μαίρη κι εσύ με τη Λουκία. Μέσα σε αυτό το πράγμα, μπορεί να μη γνωριστούμε ποτέ, αλλά όλοι γνωριστήκαμε μεταξύ μας σε μια άλλη εποχή. Έχουμε κάνει διαφορετικά μοτίβα, γιατί είμαστε διαφορετικοί άνθρωποι. Η βάση του έρωτα είναι αυτή, ότι τον κυνηγάς και σε κυνηγάει.

1559571429427-COSMOTE-TV_Eteros-Egw-2

Ο υπαρχηγός της Αστυνομίας Απόστολος Μπαρασόπουλος (Μάνος Βακούσης) και ο καθηγητής Εγκληματολογίας Δημήτρης Λαΐνης (Πυγμαλίων Δαδακαρίδης) σε στιγμιότυπο από τη σειρά "Έτερος Εγώ-Χαμένες Ψυχές". Φωτό: Cosmote TV.

Ο έρωτας συναντιέται με την Εγκληματολογία;
Επί της ουσίας, ναι (γελάει). Είναι αυτός ο έρωτας, που τα φτιάχνει και τα διαλύει όλα.

Ο έρωτας με τους αριθμούς;
Ε ναι, δεν συναντιέται; Έτσι ξεκινάει και το πρώτος Έτερος Εγώ, όταν ο Γιώργος Χρυσοτσόμου κάνει πρόταση γάμου στην Άννα Καλαιτζίδου και τής λέει, «θέλω να ζήσουμε όλα τα αύριο μαζί». Και μπαμ! Και ξεκινάει η ταινία. Εκείνη τη στιγμή, ήταν «ναι» η απάντηση. Έμεινε για πάντα στο «ναι».

Οι αριθμοί εδώ πού είναι; [σσ: Στους φίλιους αριθμούς του Πυθαγόρα στηρίζεται το σενάριο και η λύση των εγκλημάτων στην πρώτη ταινία]
Αυτή ήταν το 220. Το 284 δεν ξέραμε ποιος ήταν τότε; Το 1.210 ποιος είναι; Οι φίλιοι αριθμοί του Πυθαγόρα, έτσι είναι τα Μαθηματικά. Αν τα πιστεύεις, βέβαια !

Σας ρώτησα στην αρχή αν υπάρχει τέλειο έγκλημα. Τέλειος έρωτας;
Όχι. Ο τέλειος έρωτας πρέπει πάντα να έχει μια καταστροφή. Δεν γίνεται, αυτή είναι η ισορροπία της Γης. Αν υπήρχαν τέλειοι έρωτες, τώρα θα είχε ανατιναχθεί η Γη, φαντάζομαι. Αν θέλεις, η ολοκλήρωση ενός ωραίου έρωτα μπορεί να είναι η βαθύτερη αγάπη και η κατάληξη δύο ανθρώπων να μείνουν για πάντα μαζί. Δεν γίνεται. Συνήθως ιστορικά δεν έχει γίνει.

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis