Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
13:13 | 13/01/2015

Η εποχή που τα προεκλογικά σποτ των κομμάτων προβάλλονταν αυστηρά στο ασφαλές περιβάλλον της τηλεόρασης και συζητούνταν στα καφενεία της γειτονιάς έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

 

Η ψηφιακή εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης άλλαξε άρδην το παιχνίδι της επικοινωνίας, τοποθετώντας στην «καρέκλα» του σχολιαστή ένα ευρύτατο και ετερόκλητο κοινό, που μετασχηματίζει και μεταδίδει το κάθε μήνυμα με ταχύτητα φωτός. Μέσα σε αυτό το πολύ πιο σύνθετο τοπίο δημόσιας συζήτησης δημοσιοποιήθηκαν τα τηλεοπτικά μηνύματα των κομμάτων και -αν μη τι άλλο- έκαναν αίσθηση, προκαλώντας ανελέητο χιούμορ και κριτική.

Το σποτ που είχε μέχρι χθες προκαλέσει τον μεγαλύτερο θόρυβο στο ελληνικό Ιντερνετ είναι αυτό της ΝΔ. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς συνοψίζει στον μικρό Νικόλα και στην παρέα του, που παίζουν ποδόσφαιρο, το σχέδιό του με τη φράση «για να παίξει μπάλα μία ομάδα όπως και μία χώρα πρέπει να 'χει γήπεδο. Κι εμείς της φτιάχνουμε το γήπεδο καινούργιο»... Από το Σάββατο, όταν εμφανίστηκε το διαφημιστικό μήνυμα στην τηλεόραση, το Διαδίκτυο πήρε... φωτιά με δεκάδες σατιρικές μεταλλάξεις να κυκλοφορούν κυρίως από χρήστες Twitter και Facebook.

Στα σκωπτικά τους σχόλια χώρεσαν από τον αποκλεισμό των 18ρηδων από τις κάλπες, το χρέος και τον ΕΝΦΙΑ, μέχρι τους σχολικούς φύλακες, την ανεργία, το μεταναστευτικό και τον φράκτη του Εβρου, τους αστέγους, την υπόσχεση για δωρεάν Wi-Fi, αλλά και το... παγκάκι του Μαραβέγια.

Αυστηρότερος κριτής το διαδίκτυο

«Τα social media είναι ένας χώρος ανελέητα δυσανεκτικός απέναντι στην εξουσία, διατηρώντας την κληρονομιά του Διαδικτύου ως ενός πεδίου ελεύθερης έρευνας και έκφρασης που δημιουργήθηκε στα πανεπιστήμια», εξηγεί ο αν. καθηγητής Οπτικού Πολιτισμού στο τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, Γιάννης Σκαρπέλος.

Σύμφωνα με στοιχεία που ανέλυσε για το «Εθνος», το Monitor (μηχανή αναζήτησης αναφορών και δημοσιευμάτων σε ελληνικά news sites, blogs, forums και Ελληνες χρήστες Facebook, Twitter, YouΤube,Monitor.sidebar.gr) από το Σάββατο μέχρι χθες το απόγευμα μετρήθηκαν κατά προσέγγιση περίπου 5.500 αναφορές στο προεκλογικό σποτ της ΝΔ.

Αυστηρότερος κριτής το διαδίκτυο

Η συντριπτική πλειoνότητα (86%) εντοπίστηκαν στο Twitter. Στο άψε - σβήσε δημιουργήθηκε μέχρι και ειδική σατιρική σελίδα στο Facebook για τον Νικόλα, τον πιτσιρικά που συνομιλεί με τον πρωθυπουργό. Σε ένα 24ωρο μάζεψε πάνω από 5.700 likes. Για τον κ. Σκαρπέλο το σποτ της ΝΔ είναι «κατάλοιπο» της εποχής της τηλεόρασης κι αναδεικνύει την πολιτική ως σχέση ανισότητας, πατερναλιστική, ως σχέση που επιβεβαιώνει την εξουσία. «Oλα αυτά είναι αντίθετα προς την ιδεολογία των social media. Γι' αυτό και η σάτιρα κινητοποιήθηκε άμεσα», λέει, προσθέτοντας όμως πως αυτό δεν είναι αναγκαστικά αρνητικό.

«Ο πρόεδρος Ομπάμα ενσωμάτωσε κριτικές εικόνες στην προεκλογική επικοινωνιακή στρατηγική του και κέρδισε»... Για τον καθηγητή του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του παν. Αθηνών Γιώργο Πλειό, η αντιμετώπιση που επεφύλαξαν στο γαλάζιο σποτ αρκετοί χρήστες του Διαδικτύου «υποκρύπτει μια έλλειψη πολιτικής αξιοπιστίας του προσώπου που κριτικάρεται», ενώ οφείλεται και στα χαρακτηριστικά του ελληνικού Twitter, όπου η αισθητική του τρολ είναι έντονη. «Τα διλήμματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι πολύ σοβαρά, υπάρχει πόλωση και η προεκλογική περίοδος είναι σύντομη. Γι' αυτό και τα σποτ δεν θα παίξουν τον ρόλο που έπαιζαν άλλες φορές», εκτιμά ο ίδιος, καυτηριάζοντας πάντως την ποδοσφαιρική λογική του μηνύματος.

Στην άλλη πλευρά του πολιτικού φάσματος, τα σποτ του ΣΥΡΙΖΑ, διαδικτυακά ή τηλεοπτικά, φαίνεται πως έχουν μέχρι στιγμής προκαλέσει λιγότερα σχόλια στη σφαίρα του Διαδικτύου, με τα στοιχεία του Monitor να μετρούν περίπου 3.400 αναφορές από τις 4 Γενάρη μέχρι χθες το απόγευμα. Από τις σκωπτικές αναφορές δεν θα μπορούσε να λείπει η Ραχήλ Μακρή (Αφού η «Ελπίδα Ερχεται» Εγώ τα λέω; Η Ραχήλ Μακρή...) αλλά ούτε και οι υποσχέσεις για... χαστούκια στα Μνημόνια. Για τον κ. Πλειό το κεντρικό σύνθημα «Η Ελπίδα Ερχεται» είναι πετυχημένο, επειδή ο καθένας μπορεί να στοιχηθεί πίσω από αυτό.

«Ελλειψη έμπνευσης»
Δεν λείπουν όμως οι χρήστες του Διαδικτύου που χρεώνουν στα αντιπολιτευτικά σποτ προβλεψιμότητα και έλλειψη έμπνευσης, μιλώντας ακόμη και για επένδυση στον φόβο, λόγω των λουκέτων κ.λπ.

Τη δική του ερμηνεία δίνει ο κ. Σκαρπέλος. «Για το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσα να πω μόνο πως είχε δίκιο ο Μπαρτ, η Μυθολογία βρίσκεται στα Δεξιά, η Αριστερά δεν τα πάει καλά με τις συμπαραδηλώσεις. Κοινότοπη, ταυτολογική, λέει αυτό που θέλει να πει και το ντύνει με αυτονόητες εικόνες. Επομένως, δεν αφήνει και περιθώρια για αντιστοιχη παρωδία»...

ΧΤΥΠΗΜΑΤΑ...

272.889 προβολές είχε μέχρι χθες το βράδυ το τηλεοπτικό προεκλογικό σποτ της ΝΔ στο YouTube.

5.500 αναφορές για το προεκλογικό σποτ της ΝΔ μετρήθηκαν από το Σάββατο μέχρι χθες το απόγευμα στο ελληνικό Ιντερνετ.

6.759 δήλωσαν μέχρι χθες το βράδυ ότι τους αρέσει η σατιρική σελίδα στο Facebook για τον μικρό Νικόλα.

3.400 αναφορές μετρήθηκαν για τα σποτ του ΣΥΡΙΖΑ στο ελληνικό Iντερνετ από τις 4 Γενάρη μέχρι χθες το απόγευμα.

86% των αναφορών για το σποτ της ΝΔ και 66% των αναφορών για το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ έγιναν μέσω Twitter.

36.289 προβολές είχε μέχρι χθες το βράδυ το πρώτο προεκλογικό σποτ του ΣΥΡΙΖΑ στο YouTube.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ

ΠΗΓΗ: ethnos.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis