Να τρώμε αβγά ή όχι;

Να τρώμε αβγά ή όχι;

Για δεκαετίες ολόκληρες, τα αβγά θεωρούνταν πως αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα για στεφανιαία νόσο, εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε χοληστερόλη (185 mg στον κρόκο ενός μεγάλου αβγού). Μετά, ήρθαν μελέτες που αποκατάστησαν τη φήμη των αβγών, καταδεικνύοντας πως η διατροφική χοληστερόλη, που βρίσκεται μόνο στα ζωικά τρόφιμα, επηρεάζει ελάχιστα την χοληστερόλη στο αίμα. Ο βασικός ένοχος βρέθηκε να είναι τα ζωικά λιπαρά. 

Νέα μελέτη αλλάζει (πάλι) τα δεδομένα 

Η μάχη αβγού-και-χοληστερόλης ήρθε πάλι στο προσκήνιο με τη δημοσίευση μιας μεγάλης μελέτης στην επιθεώρηση American Medical Association. Η ανάλυση πήρε στοιχεία από έξι μεγάλες καρδιαγγειακές μελέτες, που περιλάμβαναν 29.615 adults (μέση ηλικία 52 έτη), τους οποίους οι ερευνητές παρακολούθησαν για έως και 30 χρόνια (17,5 χρόνια, κατά μέσο όρο). 

Όπως βρέθηκε από τις μελέτες, κάθε επιπλέον μισό αβγό που έτρωγαν την ημέρα οι συμμετέχοντες (δηλαδή, 3 ή 4 αβγά την εβδομάδα, λίγο περισσότερο από τη μέση κατανάλωση) σχετιζόταν με 6% αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και 8% υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας. Κάθε επιπλέον 300 mg χοληστερόλης την ημέρα (κυρίως από αβγά και κρέας) σχετιζόταν με κατά 17% αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και 18% υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας. Οι κίνδυνοι ήταν υψηλότεροι στις γυναίκες απ’ ότι στους άντρες. Οι ερευνητές έλαβαν υπόψη πολλούς ιατρικούς και διατροφικούς παράγοντες, καθώς και τον τρόπο ζωής. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τι ανακάλυψαν οι επιστήμονες για την κατανάλωση του καφε

Το συμπέρασμα

Οι ερευνητές κατέληξαν πως ο κίνδυνος που έθεταν τα αβγά οφειλόταν πλήρως στη χοληστερόλη που περιέχουν και πως ακόμη και άνθρωποι με "υψηλής ποιότητας" διατροφή, επηρεάζονταν. 

Τα προβλήματα

Ωστόσο, και αυτή η μελέτη είχε πολλά σημαντικά προβλήματα, τα οποία είναι συνηθισμένα σε τέτοιας μορφής μη τυχαιοποιημένων διατροφικών μελετών παρατήρησης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα: Η διατροφική πρόσληψη προσδιοριζόταν από ένα και μόνο ερωτηματολόγιο διατροφής στην αρχή της κάθε μελέτης, μερικές φορές κάποια στιγμή ανάμεσα στο 1985 και το 2005. Ακόμη κι αν οι συμμετέχοντες μπορούσαν να θυμηθούν με ακρίβεια την διατροφή τους, η δίαιτά τους μπορεί να είχε αλλάξει στις επόμενες δύο περίπου δεκαετίες. Επίσης καθώς πρόκειται για μελέτη παρατήρησης, οι ερευνητές κατέληξαν μόνο σε συσχετισμούς και δεν μπορούν να αποδείξουν σχέση αιτίας και αιτιατού. 

Τι κάνουμε τώρα;

Με όλες αυτές τις αβεβαιότητες της συγκεκριμένης μελέτης και με την έρευνα που έχει γίνει γενικότερα για τα αβγά, ας τηρήσουμε το μέτρο. Τα αβγά είναι μια καλή τροφή, πλούσια σε πρωτεΐνες, βιταμίνες και μέταλλα, όπως όλα όμως τα ζωικά τρόφιμα, καλό είναι να καταναλώνεται με μέτρο. Αυτό σημαίνει τρία με επτά αβγά την εβδομάδα για τους περισσότερους από εμάς ή σύμφωνα με τις συγκεκριμένες οδηγίες του γιατρού μας.

Πηγή:  capital.gr


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Τι έδειξε νέα έρευνα για τα παιδιά με μεγαλύτερους γονείς