Μπορεί η συμφωνία ειρήνης που υπεγράφη το 2016 ανάμεσα στους Κολομβιανούς αντάρτες της FARC και στην κυβέρνηση της χώρας να καθορίζει σήμερα την τιμή και την καθαρότητα της κοκαΐνης που διακινείται στην Ευρώπη και στην Ελλάδα; Η απάντηση είναι «ναι», σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ετήσια έκθεση της Europol για τη διακίνηση κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική προς την Ευρώπη. Η αναφορά δημοσιοποιήθηκε την 7η Σεπτεμβρίου και ανάμεσα στα κεντρικά συμπεράσματά της είναι η κυριαρχία της αλβανικής μαφίας στη διακίνηση της κοκαΐνης παγκοσμίως. Πώς συνέβη αυτό; Οι Ευρωπαίοι αναλυτές εξηγούν ότι ο αφοπλισμός της ένοπλης οργάνωσης FARC, που ήλεγχε την παραγωγή και διακίνηση της κοκαΐνης, οδήγησε στον κατακερματισμό του κολομβιανού καρτέλ. Νέες ομάδες εμφανίστηκαν στο προσκήνιο διεκδικώντας –συχνά με αίμα και άγριες δολοφονίες– μερίδιο από τα ιλιγγιώδη κέρδη των βαρόνων, μέσω νέων συνεργασιών με εγκληματικά δίκτυα της Ευρώπης.
Την ευκαιρία δεν άφησαν να πάει χαμένη οι Αλβανοί ναρκέμποροι, που εξάλλου είχαν να διαθέσουν χρήματα σε ρευστό από την παραγωγή και διακίνηση κάνναβης. Τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα το 2020, η ιταλική Ντραγκέτα έχασε –σύμφωνα με τη Europol– την πρωτοκαθεδρία στη μεταφορά μεγάλων φορτίων κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη, με τους Αλβανούς και αλβανόφωνους διακινητές να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος. Η ευρωπαϊκή αστυνομική υπηρεσία, μάλιστα, επισημαίνει ακόμα ότι, χάρη σε συνδέσμους που εγκατέστησε στη Λατινική Αμερική, η αλβανική μαφία κατάφερε να μεταφέρει την κοκαΐνη στην Ευρώπη δίχως μεσάζοντες, μειώνοντας την τιμή πώλησής της.
Οι διωκτικές αρχές της Ιταλίας, εξάλλου, διαπιστώνουν συνεργασία εγχώριων εγκληματικών οργανώσεων με δίκτυα Αλβανών ναρκεμπόρων, ενώ σε αντίστοιχες αναφορές έχουν προχωρήσει –όπως αναφέρεται στην έκθεση– οι αρχές της Αυστρίας, της Βουλγαρίας, της Ελβετίας και φυσικά της Ελλάδας. Μερίδιο της αγοράς διεκδικούν και άλλες εγκληματικές οργανώσεις με έδρα τα Δυτικά Βαλκάνια. Χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις Μαυροβούνιων ναρκεμπόρων, που τον Φεβρουάριο του 2020 είχαν αποπειραθεί να διακινήσουν 5 τόνους κοκαΐνης από την Καραϊβική στην Ελλάδα και συγκεκριμένα τη Θεσσαλονίκη με το φορτηγό πλοίο «Aressa». Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στα ευρήματα πρόσφατης έκθεσης της ΕΛ.ΑΣ., σύμφωνα με τα οποία οι κατασχέσεις κοκαΐνης στην Ελλάδα το 2020 (ανήλθαν σε 1,7 τόνο) σημείωσαν ρεκόρ 25ετίας.
Τέλος, στην έκθεσή της η Europol διαπιστώνει ακόμα μετατόπιση της διακίνησης από τα λιμάνια της Ισπανίας, όπως για παράδειγμα το Αλχεθίρας, σε αυτά της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης. Στη διάρκεια του 2020, εξάλλου, μόνο στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας και στην Αμβέρσα του Βελγίου κατασχέθηκαν ούτε λίγο ούτε πολύ 100 τόνοι κοκαΐνης, κρυμμένοι μέσα σε κοντέινερ με νόμιμο φορτίο.
Πηγή: kathimerini.gr