Γράφει ο Νικόλαος Φ. Γεωργιτσόπουλος*
Ευρισκόμενοι αυτό το διάστημα οι περισσότεροι τελειόφοιτοι σπουδαστές που φοιτούν στο τέταρτο έτος της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, στην διαδικασία συγγραφής της ατομικής πτυχιακής τους εργασίας, στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών της Σχολής, πήρα αφορμή προκειμένου να αποτυπώσω ορισμένες σκέψεις για την σπουδαιότητα της διαδικασίας αυτής και πως μπορεί «μόνο» να ωφελήσει τον μελλοντικό αξιωματικό της Ελληνικής Αστυνομίας που προετοιμάζεται να αποφοιτήσει και να σταδιοδρομήσει στο Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η σύνταξη της ατομικής πτυχιακής εργασίας, έχει ως σκοπό την απελευθέρωση του σπουδαστή από την εξάρτηση των διδακτικών βιβλίων μέσα από την αναζήτηση γνώσης μέσα από άλλες πηγές δεδομένων όπως επιστημονικά περιοδικά, το διαδίκτυο, επιστημονικά συγγράμματα και άλλα. Με την σύνταξη της ατομικής πτυχιακής εργασίας αποσκοπείτε η καλλιέργεια της αυτόνομης σκέψης και η απόκτηση εμπειρίας στην ταξινόμηση του ερευνητικού υλικού που έχει συγκεντρωθεί στα πλαίσια της συγγραφής της.
Μέσα από την έρευνα των πηγών που έχει γίνει, επιδιώκεται η ανάπλαση της πνευματικής προσωπικότητας του συγγραφέα-σπουδαστή και η βελτίωση της προσωπικής του ικανότητας και επιδεξιότητας στο χειρισμό του γραπτού λόγου. Ο σπουδαστής καλείται να χρησιμοποιήσει εκτενή βιβλιογραφία, να διεξάγει έρευνα μεγάλης κλίμακας ώστε να συντάξει τη πτυχιακή εργασία του και την οποία θα παρουσιάσει σε επιστημονική επιτροπή για να αξιολογηθεί.
Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία ο σπουδαστής-συγγραφέας, καθίσταται ικανός ως μελλοντικός αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας να είναι σε θέση να μπορεί να διαχειρίζεται πηγές δεδομένων, να τις συγκρίνει και να μπορεί να συνθέσει ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο κείμενο για οποιοδήποτε θέμα συναφές το επαγγελματικό και ακαδημαϊκό του ενδιαφέρον κληθεί να αντιμετωπίσει στη μετέπειτα πορεία και καριέρα του.
Η συγγραφή της ατομικής πτυχιακής εργασίας είναι μία μέθοδος διδασκαλίας που έχει πιο πρακτικό και επαγγελματικό προσανατολισμό στα πλαίσια της Σχολής Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας. Είναι μία μαθητοκεντρική διαδικασία που σκοπεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων από τους υποψήφιους αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες να τους καθιστούν ικανούς να λύνουν μοναδικά, απρόβλεπτα και σύνθετα προβλήματα στον επαγγελματικό τους χώρο.
Μέσα από την ενεργητική συμμετοχή, την μελέτη του αντικειμένου που πραγματεύεται η πτυχιακή εργασία και τέλος η συγγραφή της, δίνεται η ευκαιρία στους σπουδαστές να κτίσουν τη δική τους αναγκαία γνώση και να εφαρμόσουν τις δικές τους επιλογές, που βασίζονται στην προηγούμενη εμπειρία και τις παρεχόμενες γνώσεις που έχουν συγκεντρώσει κατά το προηγούμενο «διάβα» τους από τη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας τα προηγούμενα έτη διδασκαλίας.
Η ενεργοποίηση των εκπαιδευόμενων μελλοντικών αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας στην έρευνα, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, τον προβληματισμό, τη συστηματική συζήτηση, την ανάλυση και μελέτη προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι υποψήφιοι αστυνομικοί στα καθήκοντά τους θα τους προσδώσει όλα εκείνα τα απαραίτητα εφόδια ώστε στο μέλλον με την ανάληψη των καθηκόντων τους να είναι ικανοί να μπορούν να χειριστούν με τον ίδιο παρόμοιο συστηματικό τρόπο ένα αντικείμενο και να είναι σε θέση να παράγουν ένα άρτια επιστημονικά τεκμηριωμένο κείμενο με τις κατάλληλες πηγές και βιβλιογραφία άλλα και τις δικές του προσωπικές εμπειρίες και σχόλια επί του θέματος αναπτύσσοντας την κριτική τους ικανότητα.
Ακόμη, η μύηση στην επιστημονική έρευνα μέσω συγκεκριμένων μαθημάτων (μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας, μέθοδοι έρευνας, συγγραφή επιστημονικών άρθρων και εργασιών, ιστορία της επιστήμης, χρήση Η/Υ στην επιστημονική έρευνα, κ.α.), και μέσω συγκεκριμένων ενεργειών (βιβλιογραφική έρευνα, συλλογή και καταγραφή και αποδελτίωση υλικού, κ.α.) που αναλαμβάνουν οι σπουδαστές της Σχολής Αξιωματικών με την συγγραφή της ατομικής πτυχιακής εργασίας, τους φέρνει αντιμέτωπους με ένα πρωτόγνωρο τρόπο «επιστημονικής» δουλείας έξω από το πλαίσιο των αυστηρών επαγγελματικών δεξιοτήτων ενός αστυνομικού, που αν το «εκμεταλλευτούν» σωστά μόνο οφέλη έχει να τους προσδώσει για την μετέπειτα εξέλιξη τους.
Ειδικότερα, ο υπάρχων τρόπος μελέτης και συγγραφής της πτυχιακής εργασίας στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών της Ελληνικής Αστυνομίας μέσα από την οργάνωση ομάδων εργασίας με έναν διδάσκοντα καθηγητή, ο οποίος αναλαμβάνει να βοηθήσει τους σπουδαστές να εξετάσουν σε βάθος τις πληροφορίες για το επιλεγόμενο θέμα (που συνήθως ορίζεται από τον εκάστοτε διδάσκων), που αφορά στην αστυνομική πραγματικότητα, δίνει τη δυνατότητα τους σπουδαστές να διερευνούν τις επιστημονικές θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί για το θέμα αυτό, να μελετούν τις πρακτικές τους εφαρμογές, να ερμηνεύουν την πραγματικότητα και να καταλήγουν σε γενικές αρχές που θα έχουν εφαρμογή στο σύγχρονο επαγγελματικό τους περιβάλλον.
Απόρροια όλης αυτής της προσπάθειας είναι η αποτύπωση σε γραπτή ατομική πτυχιακή εργασία, με ιδιαίτερη επισήμανση στην Ελληνική διάσταση του θέματος που πραγματεύεται η ατομική πτυχιακή εργασία του σπουδαστή, με αποτέλεσμα να συμβάλει στον εμπλουτισμό της υπάρχουσας ελληνικής επιστημονικής έρευνας, καθώς ο σύγχρονος αναγνώστης και αν θα αναζητήσει έρευνες και μελέτες σε σχέση με την αστυνομία πολύ ευκολά θα διαπιστώσει ότι υπάρχει πληθώρα ξένης βιβλιογραφίας απουσιάζει, όμως, δυστυχώς η ελληνική πραγματικότητα από αυτήν.
Τέλος ιδιαίτερο κίνητρο προσπάθειας από μέρους των σπουδαστών της Σχολής Αξιωματικών, θα μπορούσε να αποτελεί η επιλογή των καλύτερων ατομικών πτυχιακών εργασιών που θα προκύπτουν από τις μελέτες της βιβλιογραφίας και τις ομάδες εργασίας, προκειμένου να αποστέλλονται στις Διευθύνσεις του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας και σε Αστυνομικές Σχολές για περεταίρω μελέτη και ενημέρωση ενώ παράλληλα μπορούν να δημοσιεύονται σε επιστημονικά περιοδικά, αποτελώντας με αυτό τον τρόπο κίνητρο ηθικής επιβράβευσης για την προσπάθεια των σπουδαστών της Σχολής Αξιωματικών.
*Ο Νικόλαος Φ. Γεωργιτσόπουλος είναι Δόκιμος Υπαστυνόμος, τελειόφοιτος σπουδαστής στη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας και μεταπτυχιακός φοιτητής στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στη Δημόσια Ελεγκτική.