Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
19:14 | 26/12/2015

Ο Έλληνας δεν εγκαταλείπει το ΙΧ του! Τα capital controls και η φοροκαταιγίδα τους τελευταίους μήνες δεν μπόρεσαν να κρατήσουν κυρίως τους Αθηναίους μακριά από τους δρόμους.

 

Αν και το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας έχει κλείσει, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ακριβή στοιχεία για την αύξηση της κίνησης στους δρόμους της Αθήνας, ωστόσο η αύξηση της ώρας για τη διάνυση μιας συγκεκριμένης διαδρομής δηλώνει ότι οι Αθηναίοι ξαναβγήκαν στους δρόμους.

Μοναδικό μετρήσιμο στοιχείο για την αύξηση της κίνησης είναι η Αττική Οδός σύμφωνα με την οποία όλο το έτος παρουσιάζεται αύξηση περίπου 2,5% σε σχέση με το 2014.

«Είναι αξιοπερίεργο να μειώνεται το ΑΕΠ και το εισόδημα και να αυξάνεται η κίνηση, ωστόσο μπορεί να οφείλεται στη μείωση της τιμής των καυσίμων», είπε, μιλώντας στην «Ημερησία» ο πρόεδρος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Κ. Αντωνίου.

Τα φθηνά καύσιμα φέρνουν «μποτιλιάρισμα» στους δρόμους της Αθήνας

Όπως φάνηκε η ανακοίνωση και μόνο της αύξησης στην τιμή των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς από 1η Ιανουαρίου 2016 έστρεψε τους οδηγούς στα ΙΧ τους. Αυτός είναι και ο λόγος που κεντρικές οδικές αρτηρίες όπως η Κηφισίας, η Μεσογείων, η Β. Σοφίας, η Λ . Αθηνών αλλά και η Εθνική, μετατρέπονταν σε απέραντο πάρκινγκ τις πρωινές αλλά και τις μεσημεριανές ώρες αιχμής.

Αν και τα κινούμενα ΙΧ δεν μπορούν να συγκριθούν ακόμα με τον φόρτο του 2009, ωστόσο η τάση είναι πλέον ξεκάθαρη και, όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι, αν το πετρέλαιο συνεχίσει να κινείται πτωτικά, οι δρόμοι της πρωτεύουσας θα «γεμίσουν» και πάλι ασφυκτικά με ΙΧ και το γνωστό μποτιλιάρισμα θα επιστρέψει μαζί με τις αυξημένες ώρες αιχμής που τα τελευταία χρόνια είχαν συρρικνωθεί σημαντικά.

Η κατανάλωση καυσίμων

Μπορεί η ζήτηση καυσίμων να μειώθηκε, ωστόσο το μποτιλιάρισμα επέστρεψε στους αθηναϊκούς δρόμους.

Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, για τη ζήτηση των καυσίμων κίνησης το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου δεν δικαιολογούν την αυξημένη κίνησή τους.

Η κατανάλωση βενζινών και πετρελαίου κίνησης μειώθηκε συνολικά το 10μηνο κατά 4,1%.

Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στις βενζίνες με ποσοστό -3,8%, ενώ στο ντίζελ κίνησης η μείωση είναι οριακή στο -0,3% με την αγορά να αποδίδει τη συγκράτηση αυτή στην αυξημένη χρήση του αγροτικού πετρελαίου λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών για καλλιέργειες.

Συγκεκριμένα, το δεκάμηνο του 2015 στην αγορά απορροφήθηκαν 2 εκατ. τόνοι βενζίνης περίπου έναντι 2,1 εκατ. τόνων το αντίστοιχο διάστημα του 2014, ενώ οριακή ήταν η μείωση ποσοτήτων το ίδιο διάστημα στο πετρέλαιο κίνησης.

Με βάση τα ανεπίσημα στοιχεία της αγοράς, τον Νοέμβριο η ζήτηση στα καύσιμα κίνησης ενισχύθηκε, αλλά το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου υποχώρησε εκ νέου.

Εκτίμηση αρμοδίων παραγόντων είναι ότι, παρά τη συνεχιζόμενη μείωση των τιμών, η αγορά εξακολουθεί να κινείται στους ρυθμούς των capital controls και έχει επηρεαστεί σαφώς από την αποπληρωμή φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών μέσα στο φθινόπωρο, υπενθυμίζοντας ότι η αναστροφή της ανοδικής τάσης της ζήτησης στην αγορά καυσίμων ξεκίνησε τον Ιούλιο.

Εδραιωμένη είναι η πεποίθηση στην αγορά καυσίμων ότι, εάν δεν αρθεί η αβεβαιότητα στην ελληνική οικονομία, η αγορά δεν θα ανακάμψει παρά τις χαμηλές τιμές καυσίμων.

Στο ερώτημα πώς εξηγείται η αυξημένη κίνηση στους δρόμους, στελέχη του Συνδέσμου Εμπορίας Πετρελαιοειδών συστήνουν ότι θα πρέπει, εκτός από τις κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας, κανείς να δει τι γίνεται στις εθνικές οδούς. Εξηγούν ότι η κίνηση στις εθνικές οδικές αρτηρίες έχει περιοριστεί σημαντικά. Η μείωση πωλήσεων στο ντίζελ κίνησης έφτασε στο δεκάμηνο στο -20% σε σχέση με πέρυσι, στοιχείο ενδεικτικό της ύφεσης, στην οποία εξακολουθεί να βρίσκεται η πραγματική οικονομία.

Φόρος κατανάλωσης

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα της ύφεσης, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, έχει τον τέταρτο υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη μετά την Αγγλία, την Ολλανδία και την Ιταλία. Εχει δε υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης από χώρες με πολλαπλάσιο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Βέλγιο, και πολύ υψηλότερο από το Λουξεμβούργο, την Αυστρία και άλλες.

Η Ελλάδα έχει παράλληλα από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στα καύσιμα μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., με αποτέλεσμα η συνολική φορολογική επιβάρυνση να αντιπροσωπεύει το 68% της τελικής τιμής της βενζίνης. Η φορολογία στη βενζίνη βρίσκεται ήδη 86% πάνω από τα χαμηλότερα φορολογικά επίπεδα που επιτρέπει η Ε.Ε.

Κολλημένοι στο... τιμόνι!

Ώρες μποτιλιαρισμένοι, πίσω από το τιμόνι περνούν οι Έλληνες σε χειρότερης κατάστασης δρόμους σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης. Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατατάσσουν τη χώρα μας στην προτελευταία θέση όσον αφορά τις ώρες που περνάμε υπό συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση από τις συνολικά 24 χώρες της Ε.Ε. που προσκόμισαν στοιχεία, ενώ ο εν λόγω δείκτης διαμορφώνεται στο 41,3 με τον αντίστοιχο μέσο ευρωπαϊκό δείκτη να διαμορφώνεται στο 30,96.

enikonomia.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis