Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
23:15 | 22/11/2014

Η προσοχή μας συχνά επικεντρώνεται στην κινεζική αεροδιαστημική και στις κινεζικές ικανότητητες στον κυβερνοχώρο - αλλά τα τεθωρακισμένα οχήματα της Κίνας αξίζουν επίσης την προσοχή μας.

Η Κίνα έχει σημειώσει εντυπωσιακή πρόοδο στον τομέα της στρατιωτικής τεχνολογίας κατά την τελευταία δεκαετία. Από την επέκταση του αντιπυραυλικού οπλοστασίου της, ικανό να επιτύχει τους στόχους σε όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις, με την πρόσφατη ανάπτυξη του επόμενου πρωτότυπου για το πέμπτης γενιάς μαχητικό J-20, οι δημόσιες αναφορές έχουν επικεντρωθεί πλέον στο κλείσιμο της ψαλίδας στο στρατηγικό χάσμα μεταξύ της Κίνας και των άλλων συμβατικών στρατιωτικών δυνάμν, όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία.

Ωστόσο, μικρή είναι η διεθνής προσοχή στην κινεζική ανάπτυξη που έχει επικεντρωθεί γύρω από τα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (APC), τα οχήματα μάχης πεζικού (IFV) και τα τεθωρακισμένα οχήματα περισυλλογής (ARV). Οι δυνατότητες στον αέρα, στην θάλασσα και στον κυβερνοχώρο θα συνεχίσουν να κυριαρχούν τις στρατηγικές συζητήσεις, αλλά ενώ τα τεθωρακισμένα οχήματα είναι απίθανο να είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας σε έναν συμμετρικό ή ασύμμετρο πόλεμο, όταν εξετάζονται στο πλαίσιο της αγοράς όπλων σε διεθνές επίπεδο, είναι ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την Κίνα.

Το εγχώριας παραγωγής YW-531 APC εμφανίζεται κατά τη διάρκεια του πρώτου Πολέμου του Κόλπου, λόγω της πώλησής του σε 650 κομμάτια στο Ιράκ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980. Από τότε, μια σειρά από χώρες στη Μέση Ανατολή, την Ασία, την Αφρική και τη Νότια Αμερική έχουν επίσης αγοράσει κινεζικά τεθωρακισμένα οχήματα ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της κινεζικής κυβέρνησης για διαφοροποίηση των εξαγωγικών καναλιών της, την ενίσχυση των περιφερειακών σχέσεων, καθώς και την επέκταση της εγχώριας στρατιωτικής βιομηχανίας , για να γίνει λιγότερο εξαρτημένη από την εισαγωγή των ξένων τεχνολογιών.

Πρόσφατα στοιχεία αυτής της τάσης μπορεί να δει κανείς στην επέκταση των κινεζικών συμφερόντων στη Λατινική Αμερική. Πριν από μια δεκαετία, οι πρέσβεις της Νότιας Αμερικής αναφέρονταν ανοιχτά στην απογοήτευσή τους στην προσπάθειά τους να έρθουν σε επαφή με με τους Κινέζους κτβερνητικούς αξιωματούχους για τη βελτίωση των διμερών εμπορικών συναλλαγών μεταξύ της εκάστοτε περιοχής και της Κίνας. Σήμερα εν εντιθέσει, ο Πρόεδρος Ξι Γινπίνγκ ολοκλήρωσε πρόσφατα την περιοδεία στην περιοχή αυτή με το άνοιγμα πιστωτικών γραμμών πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αρκετά κράτη. Οι προμήθειες όπλων  παρουσιάζονται ως σημαντικό μέρος αυτής της αλλαγής, με τις κινεζικές πωλήσεις να συμπεριλαμβάνουν πυραύλους, συστήματα ραντάρ και τεθωρακισμένα οχήματα - τα τελευταία ως μέρος μιας συμφωνία του 2012 για 500.000.000 δολάρια με τη Βενεζουέλα, για έναν άγνωστο αριθμό APC και IFV.

Ενώ ορισμένες χώρες έχουν εκφράσει επίσης ενδιαφέρον για τα κινεζικά αεροσκάφη (όπως το Κ-8) και διάφορα πυραυλικά συστήματα, υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους τα τεθωρακισμένα οχήματα της Κίνας είναι πιθανό να αποτελέσουν το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών στα επόμενα χρόνια.

Πρώτον, η βιομηχανική βάση της Κίνας για την παραγωγή APC και IFV έχει πλέον καθιερωθεί, με εταιρείες όπως η Norinco (China North Industries Corporation), η οποία έχει σημαντική εμπειρία στην παραγωγή και την δοκιμή εξαγωγικών μοντέλων, όπως το WZ-551 APC, και η οποία έχει παρουσιάσεις σε μεγάλο βαθμό στις εξαγωγικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών.

Δεύτερον, πολλά από τα τεθωρακισμένα οχήματα της Κίνας είναι όπως τα δυτικά και τα ρωσικά ομόλογά τους, προσαρμοσμένα κατόπιν συγκεκριμένων απαιτήσεων για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, το YW-531 APC παράγεται σε πολλές παραλλαγές, συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων διοίκησης, ως αυτοκινούμενο οβιδοβόλο, ως τεθωρακισμένο ασθενοφόρο και σε άλλες εκδόσεις.

Τρίτον, η εξαγωγή και άδειες παραγωγής των μοντέλων APC και IFV αντιπροσωπεύουν συγκριτικά λιγότερο ευαίσθητα στοιχεία για να ενισχύσει το Πεκίνο το εμπόριο, σε σύγκριση με άλλες στρατιωτικές τεχνολογίες. Παρά το γεγονός ότι η Κίνα δεν έχει ακόμη ενταχθεί σε διεθνείς συμφωνίες όπλων διασποράς, όπως το Καθεστώς Ελέγχου Πυραυλικής Τεχνολογίας, του Διακανονισμού Βάσενααρ και της Ομάδα της Αυστραλίας, πολλοί από τους εθνικούς νόμους ελέγχου των εξαγωγών της διαθέτουν συγκρίσιμα δυτικά κριτήρια για την απαγόρευση της εξαγωγής των χημικών όπλων και της τεχνολογίας των πυραύλων σε ορισμένες περιοχές συγκρούσεων. Ενώ η εκτέλεση των εν λόγω εξαγωγικών κανονισμών ήταν αμφίβολη κατά το παρελθόν, η σημερινή κινεζική ηγεσία έχει πλήρη επίγνωση των πιθανών συνεπειών της εξαγωγής αυτών των τεχνολογιών. Επιπλέον, είναι απίθανο ότι η Κίνα θα εξάγει προηγμένα μοντέλα μεγάλου βεληνεκούς, όπως ο DH-10, τα οποία είναι σημαντικά ευαίσθητα στοιχεία, χάρη στην ικανότητά τους να μετατοπίζουν σημαντικά στρατηγικά τοπία.

Τέλος, τα κινεζικά τεθωρακισμένα οχήματα, ως μέρος του τεράστιου εγχώριου προγράμματος προμηθειών, μπορούν να παραχθούν με πολύ χαμηλότερο κόστος σε σύγκριση με τα ξένα αντίστοιχα. Η Κίνα διατηρεί τα μεγαλύτερα στρατεύματα του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών αριθμών APC (4.350) και IFV (3.450). Αυτοί οι όγκοι παραγωγής έχουν μειώσει σημαντικά το κόστος μονάδας, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστεί στις περιπτώσεις των WZ-501, WZ-551 και YW, της σειράς αυτών των τεθωρακισμένων οχημάτων που έχουν επισημανθεί από το Πεκίνο ως βασικές συνιστώσες για τις κινεζικές ένοπλες δυνάμεις για την επόμενη δεκαετία.

Στο παρελθόν τα τεθωρακισμένα οχήματα της Κίνας ήταν κατώτερα των δυτικών αντίστοιχων μοντέλων όσον αφορά την προστασία από τα βλήματα και την ποιότητα κατασκευής. Για παράδειγμα κατά τη διάρκεια των ειρηνευτικών επιχειρήσεων στην Αϊτή το 2004, το ZFB-05 APC που φέρεται να διατρήθηκε από πυρά όπλου μικρού διαμετρήματος, διαμετρήματος φωτιά, έθεσε υπό αμφισβήτηση τη συνολική καταλληλότητά τους για τις ζώνες των συγκρούσεων υψηλής έντασης.

Ωστόσο, οι πιο πρόσφατες σειρές παραγωγής έχουν ενσωματώσει μια σειρά σύγχρονων ξένων τεχνολογικών εξελίξεων (και μερικές εγχώριες), ως μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος εκσυγχρονισμού που θα βοηθήσει να ξεπεραστούν αυτά τα ζητήματα. Το πρόγραμμα βασίζεται σε ένα μίγμα συμφωνιών προμήθειας τεχνολογιών διττής χρήσης, προγράμματα συμπαραγωγών ή και κλοπή ξένης πνευματικής ιδιοκτησίας, στο πλαίσιο κυβερνητικών πρωτοβουλιών που χρονολογούνται από την δεκαετία του

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πρόγραμμα 863: αρχικά το ξεκίνησε ο Ντενγκ Χσιάο Πινγκ, με στόχο την άμβλυνση της εξάρτησης της Κίνας από τις ξένες τεχνολογίες που έχει παρουσιαστεί σε καθένα από τα πενταετή εξοπλιστικά προγράμματα της Κίνας, και χρησιμοποιείται σήμερα ως μια ώθηση για να αποκτηθεί μια πληθώρα τεχνολογιών. Ομοίως, οι Κανονισμοί Εθνικής Αμυντικής Επιστήμης και Τεχνολογίας Εργασίας Πληροφοριών, αρχικά διατυπώθηκαν το 1984, είχαν μια μόνιμη επίδραση όσον αφορά την καθοδήγηση της σύγχρονης στρατηγικής περιγράφοντας την ευθύνη για όλα τα επιστημονικά και τεχνολογιά ινστιτούτα σε τοπικό, δημοτικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, να συμμετάσχουν ενεργά στην συλλογή και την ανάπτυξη της τεχνολογίας μέσω της συνεργασίας και της ανταλλαγής με ξένα σώματα. Άλλα στοιχεία είναι μυστικά, όπως φαίνεται από τους συχνούς διεθνείς ισχυρισμούς ότι η κινεζική στρατιωτική κατασκοπεία στον κυβερνοχώρο χρησιμοποιείται για τη στήριξη της εθνικής τεχνολογικής ανάπτυξης.

Είναι πιθανό ότι η Κίνα θα προκαλεί ολοένα και περισσότερο τις κυρίαρχες στρατιωτικές δυνάμεις στην στρατιωτική εξαγωγική αγορά. Στην περίπτωση των τεθωρακισμένων οχημάτων, ένα ενδεικτικό στοιχείο η πρόσφατη περίπτωση της κινεζικής κατασκευαστικής εταιρείας Dongfeng, η οποία αγόρασε τα δικαιώματα παραγωγής του αμερικανικού Humvee. Οι εκδόσεις ρεπλίκα, όπως το EQ2050, έχουν ενταχθεί μόνο σε περιορισμένους αριθμούς στις κεζνικές ένοπλες δυνάμεις. Ωστόσο, ακόμη και χωρίς μια ευρεία βάση, τα μοντέλα που προσφέρονται σε διεθνείς αγοραστές εξακολουθούν να είναι σε χαμηλότερες τιμές από το προκάτοχο όχημα των ΗΠΑ, όσο 70.000 δολάρια το κομμάτι, λόγω του χαμηλότερου κόστους παραγωγής στην Κίνα.

Ενώ η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και η ζήτηση είναι αναμφίβολα βασικές συνιστώσες που θα καθορίσουν την επιτυχία της Κίνας στη βιομηχανία όπλων, η μεγάλη εγχώρια ζήτηση, η μείωση του κόστους παραγωγής, ευέλικτα σχέδια και σημαντικά μικρότεροι κίνδυνοι όσον αφορά τη στρατηγική δέσμευση και επένδυση στην Ε & Α, μιλούν υπέρ των τεθωρακισμένων οχημάτων της. Ως εκ τούτου, τα τεθωρακισμένα οχήματα κατά πάσα πιθανότητα θα παραμείνουν η ναυαρχίδα των κινεζικών εξαγωγών του βιομηχανικού βραχίονα της άμυνας για αρκετό καιρό ακόμα.

defencenews.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis