Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
16:46 | 27/05/2017

Χιλιάδες είναι οι τροχονομικές παραβάσεις που έχουν βεβαιωθεί τα τελευταία χρόνια στην Κρήτη αλλά και σε ολόκληρη την χώρα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης η οποία δόθηκε στην δημοσιότητα και αφορά στην αξιολόγηση της αστυνόμευσης της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα και στην συσχέτησή της με τη συχνότητα των τροχαίων ατυχημάτων ανά περιφερειακή ενότητα.
Την έκθεση έχουν επιμεληθεί ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ο Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης και ο μεταπτυχιακός ερευνητής Νικόλαος Γιανναράκης .

ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
Όπως διαπιστώνεται από την έρευνα, με βάση τις βεβαιωθείσες παραβάσεις για το 2016, ο νομός Ρεθύμνου βρίσκεται στην 4η θέση ενώ ο νομός Χανίων στην 16η θέση. Ο νομός Ηρακλείου βρίσκεται στην 34η θέση ενώ ο νομός Λασιθίου βρίσκεται στην 42η θέση. Όσον αφορά την αξιολόγηση των περιφερειακών ενοτήτων, σύμφωνα με την συχνότητα των τροχονομικών παραβάσεων και σε συνδυασμό αυτών με τα τροχαία ατυχήματα για το 2016 οι Περιφερειακές Ενότητες Χανίων, Ηρακλείου και Λασιθίου παρουσιάζουν μια ισορροπία μεταξύ παραβάσεων και ατυχημάτων και ταξινομούνται σε μια ενδιάμεση κατηγορία ενώ η Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου αξιολογείται θετικά ως προς το εύρος της τροχονομικής αστυνόμευσης. Τέλος, σύμφωνα με την έρευνα, οι Περιφερειακές Ενότητες Χανίων και Ρεθύμνου συγκαταλέγονται στις Περιφερειακές Ενότητες με μικρό αριθμό ατυχημάτων αλλά και πολλές παραβάσεις ενώ οι νομοί Ηρακλείου και Λασιθίου συγκαταλέγονται στους νομούς που έχουν μικρό αριθμό ατυχημάτων και λίγες παραβάσεις.

ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΧΩΡΑ
Όσον αφορά την υπόλοιπη χώρα οι νομοί που παρουσιάζουν πολλά τροχαία ατυχήματα και έχουν βεβαιωθεί λίγες παραβάσεις είναι οι νομοί Λευκάδας, Κυκλάδων, Δωδεκανήσων, Χαλκιδικής, Εύβοιας, Ζακύνθου, Ξάνθης. Σερρών, Μεσσηνίας, Καβάλας, Πέλλας, Ροδόπης, Αχαΐας και Φωκίδας.

ΟΙ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ
Όσον αφορά το 2016 συνολικά βεβαιώθηκαν 433.573 παραβάσεις εκ των οποίων οι 249.712 αφορούσαν επικίνδυνες παραβάσεις (υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση με μέθη, αντικανονικό προσπέρασμα, κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, παραβίαση προτεραιότητας, κίνηση στην αριστερή λωρίδα, επιδεικτικός ελιγμός και παράβαση σηματοδότη), οι 123.749 αφορούσαν παραβάσεις αστυνομικής δραστηριότητας ( μη χρήση κράνους, μη χρήση ζώνης ασφαλείας και χρήση κινητού τηλεφώνου) και οι 60.112 αφορούσαν παραβάσεις οχημάτων (παραβάσεις ΚΤΕΟ, θόρυβοι-καυσαέρια-υπερβαρο-ανασφάλιστα).
Όπως φαίνεται από την έρευνα οι δύο πιο συχνές επικίνδυνες παραβάσεις την τελευταία πενταετία είναι η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση σε κατάσταση μέθης. Συνολικά από το 2012 έως σήμερα πανελλαδικά έχουν βεβαιωθεί 2.215.371 παραβάσεις για τα δύο αυτά αδικήματα.
Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, σχετικά με τις τροχονομικές παραβάσεις πανελλαδικά «διαπιστώνεται ότι στη βεβαίωση των επικίνδυνων παραβάσεων είχαμε μια μικρή μείωση (-2,8%). Στις παραβάσεις αστυνομικής δραστηριότητας είχαμε αύξηση 14,5% και στις παραβάσεις των οχημάτων παρατηρείται επίσης μείωση κατά 14,5%.
Στη βεβαίωση των παραβάσεων της υπερβολικής ταχύτητας, διαπιστώνεται ότι διαχρονικά βεβαιώνεται μεγάλος αριθμός, καθόσον αυτός γίνεται κυρίως με τη βοήθεια τεχνικών μέσων όπως είναι τα αυτόματα ραντάρ καταγραφής ταχύτητας. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει αφενός τη μεγάλη παραβατικότητα και αφετέρου τη βοήθεια που προσφέρουν τα τεχνικά μέσα στην αποτελεσματικότερη αστυνόμευση, χωρίς τη φυσική παρουσία του αστυνομικού προσωπικού, που σε όλες τις υπηρεσίες είναι πολύ λιγότερο από τον αριθμό που χρειάζεται για την επαρκή αστυνόμευση.
Επίσης παρατηρείται ότι από το σύνολο των επικίνδυνων παραβάσεων οι οποίες αποδεδειγμένα πλέον οδηγούν στη πρόκληση τροχαίου ατυχήματος (249.712 για το 2016), οι (169.278 ), αφορούν στην υπερβολική ταχύτητα και μόνο 80.434 τροχαίες παραβάσεις έχουν βεβαιωθεί για τις υπόλοιπες κατηγορίες, όπως είναι το αντικανονικό προσπέρασμα ,η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η παραβίαση σηματοδότη κ.λ.π».

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Οι ερευνητές με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας καταλήγουν σε οκτώ βασικά συμπεράσματα τα οποία συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία:
1. Από την ανάλυση των στοιχείων των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα και των σχετικών δεικτών οδικής ασφάλειας, κατά το έτος 2016, οι επιδόσεις στην οδική ασφάλεια συνολικά κρίνονται στάσιμες.
2. Κάποιες περιφερειακές ενότητες έχουν πολλά ατυχήματα και χρειάζονται έκτακτα μέτρα, γιατί παρουσιάζουν διαχρονικό πρόβλημα, ενώ η επιτήρηση των οδών δεν είναι ικανοποιητική και η αστυνόμευση κρίνεται ανεπαρκής.
3. Πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης και αύξηση της αστυνομικής παρουσίας σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα.
4. Πρέπει να αυξηθούν τα ποσά των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ιδιαίτερα των παραβάσεων εκείνων που οδηγούν απευθείας στο τροχαίο ατύχημα
5. Υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στις τουριστικές περιοχές (Δωδεκάνησα, Επτάνησα, Κρήτη, Κυκλάδες, κλπ.).
6. Οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι αρμόδιοι φορείς της πολιτείας πρέπει να βρουν λύση στο πρόβλημα των ανασφάλιστων οχημάτων.
7. Θεωρούμε αναγκαίο να επισημάνουμε την ύπαρξη σχεδόν σε κάθε πόλη της χώρας ενός ή περισσοτέρων συλλόγων που ασχολούνται με την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και ενεργούν αυτοβούλως και ανεξέλεγκτα.
8. Οι βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία των στόχων οδικής ασφάλειας είναι η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο διοίκησης, ο συντονισμός όλων των συναρμόδιων φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων και η επαρκής χρηματοδότηση

ΠΡΟΤΑΣΗ
Αναφορικά με τους τρόπους μείωσης των τροχαίων στην Ελλάδα, η έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου, προτείνει: «με πρωτοβουλία της Βουλής, σε πρώτη φάση να γίνει μια πανελλήνια συνδιάσκεψη – συνέδριο όλων των εμπλεκομένων φορέων, ώστε να καθοριστούν οι αρχικές κατευθυντήριες γραμμές, να συμφωνηθούν κάποιες κοινές δράσεις, να παρουσιασθεί και να γίνει κατανοητό το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας (2011–2020) από τους συναρμόδιους φορείς, να καθοριστούν λεπτομερώς οι καθύλην αρμοδιότητες όλων, να ενδυναμωθούν οι αστυνομικές υπηρεσίες τροχαίας, στις οποίες έχει ανατεθεί σιωπηρά η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, με κατάλληλο αστυνομικό προσωπικό και μέσα και να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα των οποίων θα αρχίσει η εφαρμογή την επομένη, γιατί το θέμα είναι επείγον και κάθε μέρα καθυστέρησης κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές.
Με συντονισμό, δράση και τη βελτίωση της ασφάλειας των χρηστών της οδού, της οδικής υποδομής και των οχημάτων, καθώς και στη βελτίωση της άμεσης βοήθειας στους παθόντες οι νεκροί από τα τροχαία ατυχήματα, μπορούν να μειωθούν κάτω απο το όριο των 500 ατόμων το 2017».

Διαβάστε περισσότερα στο haniotika-nea.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis