Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
1
18:28 | 12/05/2023

Με το δίλημμα αν πρέπει να ασχοληθούν με τη ζωή τους και τη δουλειά τους ώστε να μείνουν ζωντανοί ή να θυσιαστούν για τις επόμενες γενιές, στο όνομα της ελευθερίας της δημοκρατίας και της ισότητας, έρχονται αντιμέτωποι οι πρωταγωνιστές της παράστασης «Ay, Carmela!», που έρχεται στη Θεσσαλονίκη.

Η Καρμέλα και ο Παουλίνο είναι δύο περιοδεύοντες ηθοποιοί και ζευγάρι στη ζωή. Το 1938, εν μέσω του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, δουλεύουν διασκεδάζοντας τα δημοκρατικά στρατεύματα με τα επιθεωρησιακά τους σκετς. Όταν από λάθος περνούν σε περιοχή που ελέγχουν οι εθνικιστές τού Φράνκο, αιχμαλωτίζονται. Θα τους χαριστεί η ελευθερία τους μόνο αν παρουσιάσουν μία παράσταση στα στρατεύματα των φασιστών, η οποία όμως θα περιλαμβάνει μια παρωδία κατά της Δημοκρατίας.

Διαβάστε επίσης

«Η ιδεολογία τους δεν τους επιτρέπει να το κάνουν αυτό, αλλά το διακύβευμα, που είναι η ζωή τους, είναι πολύ μεγάλο», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κωνσταντίνος Κυριακού, που εκτός του ότι υποδύεται τον Παουλίνο, υπογράφει τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία της παράστασης. 

Έτσι, το ζευγάρι αρχικά δέχεται, αλλά στην πορεία μαθαίνει ότι αυτήν την παρωδία της Δημοκρατίας θα την παρουσιάσουν ενώπιον των αιχμάλωτων μελών των Διεθνών Ταξιαρχιών, που πολεμούσαν υπέρ των δημοκρατικών, τα οποία συνελήφθησαν και την επόμενη μέρα θα τουφεκιστούν. «Ο Παουλίνο, που είναι πιο μετριοπαθής, πιο φοβιτσιάρης και πιο δειλός, δέχεται να κάνει ακόμη κι αυτό, όμως η Καρμέλα, όταν αντιλαμβάνεται ότι θα χλευάσουν αυτά τα παιδιά που έχουν έρθει να πολεμήσουν για τα δημοκρατικά ιδεώδη ενός άλλου έθνους και μάλιστα θα εκτελεστούν, αρνείται και εκτελείται επί σκηνής», λέει ο κ. Κυριακού.

Πρόκειται για ένα αντιφασιστικό, έντονα αλληγορικό κείμενο, που φωτίζει τη συλλογική τραγωδία ενός λαού που μαστίζεται από την εμφύλια διαμάχη, την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης κατάστασης που έρχεται αντιμέτωπη με τον πόνο, τον συλλογικό αλληλοσεβασμό, την αξιοπρέπεια του καλλιτέχνη, την ανθρώπινη ευαισθησία, καθώς και την ανάγκη να μη χαθεί η ιστορική μνήμη.

«Το έργο αυτό το γνώρισα από τη μετάφραση του Κωνσταντίνου και πραγματικά το ...ερωτεύτηκα αμέσως, γιατί περικλείει πάρα πολλά πράγματα. Πραγματεύεται την αγωνία μας για το πολιτικό μας μέλλον, για την κοινωνική μας θέση, για τις συνθήκες δημοκρατίας που ζούμε, θέτει το ερώτημα αν τελικά ζούμε και σήμερα σε φασισμό ή όχι, ποια είναι τα πράγματα τα οποία μας χειραγωγούν, μας δεσμεύουν ή μας στερούν την ελευθερία μας», σημειώνει από την πλευρά της μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Κατερίνα Μπιλάλη, που υποδύεται την Καρμέλα.

«Το έργο μπορεί να είναι πολιτικού περιεχομένου, αλλά δεν είναι στρατευμένο, δεν υποδεικνύει τι είναι σωστό και τι είναι λάθος, ο θεατής το αποφασίζει», συμπληρώνει ο σκηνοθέτης.

«Ωστόσο, μιλάει για την ιστορική συλλογική μνήμη, ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε αυτούς που αγωνιστήκαν για μας, για να είμαστε εδώ που είμαστε, έχοντας αυτήν την ελευθερία και αυτήν τη δημοκρατία που έχουμε -γιατί το καθεστώς στο οποίο ζούμε δεν είναι ούτε απόλυτα δημοκρατικό, ούτε απόλυτα ελεύθερο, είναι όλο σε μία φαινομενικότητα», καταλήγει.

Η παράσταση αφήνει πολύ έντονη αίσθηση χιούμορ και μαύρου χιούμορ, που προκύπτει από την καθημερινότητα του ζευγαριού στη ζωή, από το ποιος θα κάνει κουμάντο ή ποιο δρόμο θα ακολουθήσουν, μέχρι τους αυτοσχεδιασμούς που καλούνται να κάνουν επί σκηνής. «Αυτό είναι το ωραίο που έχει κάνει ο Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα, που έχει βάλει αυτούς τους ήρωες για να αναδείξει το έργο του, μέσα από το χιούμορ, την ποίηση, την παρωδία και την επιθεώρηση», τονίζει ο κ. Κυριακού.

Εικόνα
1

«Μέσα από το χιούμορ όμως, βγαίνουν και πολλές αλήθειες σε σχέση με τις ανθρώπινες σχέσεις, τις σχέσεις μεταξύ άντρα - γυναίκας, μεταξύ ενός ζευγαριού. Βέβαια για μένα, ακόμη και οι έμφυλες σχέσεις είναι ένα πολιτικό γεγονός, όπως και το ότι μία γυναίκα όρθωσε το ανάστημά της και αντιστάθηκε σε κάτι που ήτανε πάνω και πέρα από αυτήν, έχει και αυτό τη σημασία του», επισημαίνει από την πλευρά της η κ. Μπιλάλη, που εκφράζει το θαυμασμό της για την ηρωίδα που υποδύεται. «Μου άρεσε πάρα πολύ ο συγκεκριμένος ρόλος, γιατί είναι κάτι το οποίο νομίζω ότι δεν θα είχα τη δύναμη ποτέ να κάνω εγώ, ενώ θα το ήθελα. Μπροστά στο δίλημμα αν θα θυσιάσω τον εαυτό μου για κάτι συλλογικό ή θα κοιτάξω το μικρόκοσμό μου, την οικογένειά μου και το παιδί μου, μάλλον θα έκανα το δεύτερο», εξηγεί. 

Εικόνα
1

Το «Ay, Carmela!» παρουσιάζεται από τη Θεατρική Εταιρεία THEARTES την Τετάρτη 24 και την Πέμπτη 25 Μαΐου στις 21:15, στο θέατρο Αυλαία. 

Βαρβάρα Καζαντζίδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis