Είναι το γνωστό «100» και οι γραμμές του καταλήγουν στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Άμεσης Δράσης και στην περίπτωση της Πάτρας βρίσκεται στο Αστυνομικό Μέγαρο της οδού Ερμού. Η είσοδος δεν επιτρέπεται στον καθένα. Υπάρχει ειδικός κωδικός ή κάρτα για να εισέλθει κάποιος.
[custom:google-ads]
Στο Κέντρο στο οποίο μπήκε το thebest.gr συναντάς τον αστυνομικό που κάνει τις διαβιβάσεις στις αστυνομικές δυνάμεις που βρίσκονται έξω και αφορούν, από την επέμβαση σε περιπτώσεις κυκλοφοριακού, παράνομων σταθμεύσεων, κλοπών, ληστειών, διαρρήξεων, αυτοκτονιών, εγκλημάτων, ως και διασώσεις τετράποδων.
Στον ίδιο χώρο και δίπλα, δύο τηλεφωνητές. Οι άνθρωποι που απαντούν στις κλήσεις. Κάποιες δε, σε πολλές περιπτώσεις δεν αφορούν καθαρά αστυνομικά συμβάντα αλλά περιστατικά με ευρύτερη κοινωνική διάσταση ενώ κάποιες άλλες δέχονται ακόμα και τηλεφωνήματα με «παράξενο» ή «αστείο» περιεχόμενο.
Το thebest.gr ξεναγήθηκε στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Άμεσης Δράσης Πατρών , το οποίο έχει Περιφερειακό χαρακτήρα και διασύνδεση με Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία και μίλησε με τον Αστυνομικό Υποδιευθυντή – Διοικητή του Τμήματος Άμεσης Δράσης Παρασκευά Μασούρα , παίρνοντας μια γεύση από τη λειτουργία του.
ΔΕΙΤΕ στο βίντεο που ακολουθεί τον Αρχιφύλακα Κωνσταντίνο Φερτάκη, εκφωνητή του Κέντρου Επιχειρήσεων επί τω έργω. Δίνει την εντολή στο πλήρωμα να μεταβεί για περιπολία. Η επικοινωνία γίνεται μέσω ασυρμάτου, οι οποίοι πολλές ημέρες ανάλογα με τα περιστατικά, «παίρνουν φωτιά» και η ένταση ανεβαίνει.
Μαζί του στη βάρδια εκείνο το πρωινό, στις θέσεις των τηλεφωνητών, ο Αρχιφύλακας Γιώργος Δημακόπουλος και ο Υπαρχιφύλακας Παναγιώτης Βελής.
Στο Κέντρο Επιχειρήσεων υπάρχουν επίσης ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οθόνες και θέσεις για τους Διοικητές και υπευθύνους εμπλεκομένων σωμάτων ασφαλείας και υπηρεσιών σε σοβαρά συμβάντα, όπως είναι η Πυροσβεστική, το Λιμενικό, το ΕΚΑΒ.
Εξάλλου το Κέντρο συνδέεται όποτε απαιτείται με τα Κέντρα Επιχειρήσεων των άλλων σωμάτων ασφαλείας , ΕΚΑΒ κλπ αλλά και με τα Κέντρα των υπόλοιπων Αστυνομικών Διευθύνσεων της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Ελλάδας (Ηλεία, Αιτωλία, Ακαρνανία).
Ο Διοικητής της Άμεσης Δράσης, Αστυνομικός Υποδιευθυντής Παρ. Μασούρας
Μία από τις προκλήσεις – δυσκολίες είναι ότι οι εκφωνητές καλούνται να συντονίσουν δυνάμεις που είναι έξω και σε συνθήκες που οι ίδιοι δεν βλέπουν, τις οποίες όμως πρέπει να κατανοούν και να αξιολογούν, σε συνεργασία με τους ανθρώπους που επιχειρούν. Οι εκφωνητές πρέπει να βλέπουν τη «μεγάλη εικόνα» ας βρίσκονται σε έναν κλειστό χώρο, να αντιλαμβάνονται την εξέλιξη ενός συμβάντος στο οποίο δεν είναι παρόντες και παράλληλα να δίνουν την κατάλληλη ενημέρωση στους συναδέλφους τους που βρίσκονται εκεί αλλά και σε εμπλεκόμενες υπηρεσίες για την ομαλή λήξη των συμβάντων.
Η ψυχραιμία δε, είναι επίσης απαραίτητη, όπως μας εξηγεί, ο Παρασκευάς Μασούρας, ο οποίος έχει αναλάβει τη Διοίκηση του Τμήματος Άμεσης Δράσης που χαρακτηρίζεται για το σύνθετο και απαιτητικό έργο της άμεσης επέμβασης και του συντονισμού πολλών αστυνομικών δυνάμεων.
Ποια είναι τα καθήκοντα των αστυνομικών του Τμήματος Άμεσης Δράσης Πατρών και οι προτεραιότητές τους;
Π.Μ.«Το Τμήμα Άμεσης Δράσης Πατρών, στο οποίο υπάγεται και η ομάδα ΔΙ.ΑΣ. , είναι μία από τις πλέον μάχιμες και νευραλγικές Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. Πρωταρχικό καθήκον των αστυνομικών είναι :
η άμεση επέμβαση σε οποιοδήποτε συμβάν αστυνομικής αρμοδιότητας λαμβάνει χώρα στην περιοχή ευθύνης μας,
η συνεχής διενέργεια περιπολιών για την εξασφάλιση της Δημόσιας Τάξης και την εμπέδωση του αισθήματος ασφαλείας στους πολίτες,
η άμεση, συνεχής, αδιάκοπη και καθημερινή, παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες,
η παροχή ειδικής υποστήριξης στις υπόλοιπες Υπηρεσίες της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αχαΐας.
Για την επίτευξη των παραπάνω, διατίθενται καθημερινά και επί 24ωρου βάσεως, εποχούμενες περιπολίες, κατανεμημένες με βάση το γεωγραφικό κριτήριο και φυσικά σε όλο το εύρος της εδαφικής περιφέρειας του Δήμου Πατρέων, ενώ η κίνηση τους συντονίζεται και καθοδηγείται από το Περιφερειακό Κέντρο Επιχειρήσεων. Σκοπός και αποστολή μας, πέραν των καθηκόντων τα οποία μας έχουν ανατεθεί, δηλαδή η πρόληψη - καταστολή της εγκληματικότητας και η διατήρηση της έννομης τάξης, είναι να βρισκόμαστε στο πλευρό του κάθε πολίτη, που έχει άμεση ανάγκη τη βοήθεια και τη συνδρομή μας, γεγονός το οποίο αποτελεί και προσωπικό στοίχημα, ώστε η Υπηρεσία μας να ανταποκρίνεται με επιτυχία στα καθήκοντά της και να υπηρετεί ισότιμα το κοινωνικό σύνολο.
Πόσες κλήσεις λαμβάνεται την ημέρα;
Π.Μ. «Καθημερινά το τηλεφωνικό κέντρο (100) του Περιφερειακού Κέντρου Επιχειρήσεων λαμβάνει περίπου 250 τηλεφωνικές κλήσεις, που αφορούν σε διάφορα θέματα. Από αυτές, περίπου 90 κατά μέσο όρο, αφορούν σε θέματα Αστυνομικού ενδιαφέροντος. Tο Περιφερειακό Κέντρο Επιχειρήσεων, από 01-01-2017 έως και σήμερα έχει διαχειρισθεί συνολικά …31458… σήματα που αφορούν σε θέματα Αστυνομικής αρμοδιότητας.
Ενδεικτικά αναφέρονται αυτά με τη μεγαλύτερη συχνότητα:
για ήχηση συναγερμού σε οικίες ή εγκαταστάσεις
για ύποπτο ή ενοχλητικό άτομο
για διάρρηξη – κλοπή
για τροχαίο ατύχημα».
Πέρα από τη συνδρομή σε αστυνομικά συμβάντα τι άλλο σας έχει ζητηθεί;
Π.Μ. «Μας ζητήθηκε η συνδρομή μας από πολίτη σχετικά με τετράποδα κατοικίδια τα οποία ήταν εγκλωβισμένα σε σκεπή κτηρίου, οπότε η Υπηρεσία μας ανταποκρίθηκε, στέλνοντας περιπολικό στο σημείο και ενημερώνοντας παράλληλα την Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία προέβη στον απεγκλωβισμό τους. Επίσης μας έχει ζητηθεί η συνδρομή για εγκλωβισμένο κατοικίδιο σε μηχανή σταθμευμένου αυτοκινήτου, οπότε και ομοίως ανταποκριθήκαμε με τον ίδιο τρόπο. Παράξενα περιστατικά μας απασχολούν κατά καιρούς και η Υπηρεσία μας ανταποκρίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Από την στιγμή που δέχεστε μια κλήση για συμβάν ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Π.Μ. «Κύριο μέλημα μας, είναι η παροχή άμεσης βοήθειας και συνδρομής προς τους πολίτες. Σε αυτή λοιπόν τη λοιπόν την βάση κάθε τηλεφώνημα αξιολογείται ξεχωριστά και παρέχουμε με αμεσότητα την βοήθειά μας και την συνδρομή μας στους πολίτες.
Ιδιαίτερα, για τα τηλεφωνήματα στα οποία γίνεται αναγγελία συμβάντων, αστυνομικού ενδιαφέροντος, δίνουμε προτεραιότητα, διαβιβάζοντας άμεσα το περιεχόμενο τους, στους αστυνομικούς που περιπολούν.
Ενδεικτικά σας γνωρίζω ότι, μεταξύ των συμβάντων που κατά κύριο λόγο επιλαμβανόμαστε είναι οι διαρρήξεις – κλοπές, αναζητήσεις και έλεγχοι υπόπτων ατόμων, επεισόδια, συνδρομή σε τροχαία ατυχήματα, παροχή βοήθειας και συνδρομής σε πολίτες για διάφορους λόγους, ενώ μεγάλο τμήμα των κλήσεων αφορούν αναγγελίες για συναγερμό σε οικίες και εγκαταστάσεις, καθώς και οι παράνομες σταθμεύσεις οχημάτων.
Σε ότι αφορά τους αστυνομικούς που υπηρετούν στο Περιφερειακό Κέντρο Επιχειρήσεων, αποτελούν έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίοι όλο το 24ωρο παρέχουν τις Υπηρεσίες τους στους πολίτες.
Όπως αντιλαμβάνεστε η διαχείριση ενός τόσου μεγάλου αριθμό κλήσεων, που μπορεί να περιλαμβάνουν την αναγγελία ενός απλού συμβάντος, όπως τα παράπονα για μια θέση στάθμευσης μέχρι και την καταγγελία για ένα πολύ σοβαρό έγκλημα, όπως μια ληστεία ή μια ανθρωποκτονία απαιτούν επαγγελματισμό, ψυχραιμία και κριτική ικανότητα.
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, συνθέτουν το προφίλ των αστυνομικών που υπηρετούν στο Περιφερειακό Κέντρο επιχειρήσεων και συντονίζουν τους συναδέλφους τους στο Τμήμα Άμεσης Δράσης».
Ποια είναι η πιο δύσκολη στιγμή που θυμάστε;
Π.Μ. «Οι δύσκολες στιγμές είναι πολλές. Κάθε περιστατικό για το οποίο ζητείται η συνδρομή μας έχει την δική του ιδιαιτερότητα και δυσκολία. Δύσκολα περιστατικά θεωρούνται και είναι αυτά που σχετίζονται με επεισόδια – συμπλοκές ατόμων ή ομάδων ατόμων, ιδιαίτερα δε όταν αυτές γίνονται με χρήση αντικείμενων όπως μαχαίρια ή άλλα αιχμηρά αντικείμενα, καθότι ενέχει ο κίνδυνος του τραυματισμού και απαιτείται από τους Αστυνομικούς που προστρέχουν στο σημείο ψυχραιμία, αυτοκυριαρχία, ορθή κρίση του περιστατικού και λήψη αυστηρών μέτρων αυτοπροστασίας προς διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας τόσο των ιδίων όσο και των εμπλεκομένων ατόμων».
Εχθρός του καλού το καλύτερο.
Για την αποτελεσματική δράση της αστυνομίας είναι απαραίτητο να υπάρχει ο κατάλληλος επαρκής και όσο το δυνατόν πιο σύγχρονος τεχνολογικός εξοπλισμός, όπως και ο ικανός αριθμός προσωπικού. «Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο» σχολιάζει ο κ. Μασούρας για την υφιστάμενη κατάσταση. Ερωτηθείς για τον χρόνο της ανταπόκρισης ο κ. Μασούρας σχολιάζει ότι καθορίζεται από συνδυασμό παραγόντων οι οποίοι έχουν να κάνουν με την αστυνομική δύναμη που είναι διαθέσιμη και εκτελεί υπηρεσία τη δεδομένη στιγμή , με την πληθώρα των σημάτων και την απόσταση στην οποία εκτυλίσσεται το συμβάν.
Εξάλλου οι δυνάμεις κατανέμονται γεωγραφικά σε τομείς ευθύνης «και νομίζω ότι η άμεση ανταπόκριση της υπηρεσίας στην περιοχή της Πάτρας είναι κάτι αληθινό, δεν το λέμε μόνοι μας», επισημαίνει.
Ελευθερία Μακρυγένη
Πηγή: thebest.gr
- ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αφιέρωμα στην Ομάδα ΔΙ.ΑΣ. - Φωτογραφίες