Σημαντικές είναι οι αλλαγές που φέρνουν οι νέες προδιαγραφές για τα κράνη μοτοσικλέτας που πωλούνται στην Ε.Ε., με στόχο τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας των αναβατών.
Έχουν περάσει 19 χρόνια από τότε που ανανεώθηκαν για τελευταία φορά οι προδιαγραφές ECE 22-05, τις οποίες και θα πρέπει να πληρούν όλα τα κράνη που πωλούνται αυτή τη στιγμή στην Ε.Ε. και φυσικά στην Ελλάδα.
Οι εν λόγω προδιαγραφές βρίσκονται στο τέλος της «ζωής» τους, με τους κατασκευαστές των κρανών να είναι υποχρεωμένοι να υιοθετήσουν σχετικά σύντομα και στο σύνολο τους τις νέες και σημαντικά αυστηρότερες προδιαγραφές ασφάλειας ECE 22-06. Ας δούμε λοιπόν τι πρέπει να γνωρίζουμε γι' αυτές αλλά και τι ισχύει για την πώληση κρανών στην ελληνική αγορά αυτή τη στιγμή και στο άμεσο μέλλον.
Τι είναι οι προδιαγραφές ECE 22-06
Οι ECE 22-06 είναι 6ο κατά σειρά πρότυπο ασφάλειας δοκιμών που θα πρέπει να περνά με επιτυχία ένα κράνος μοτοσικλέτας ανεξάρτητα από τον τύπο του (κλειστό, jet, modular, με ζελατίνα ή χωρίς). Έτσι θα παίρνει τη σχετική ομώνυμη έγκριση για να μπορεί να διατεθεί προς πώληση στην αγορά ως προστατευτικός εξοπλισμός για τον αναβάτη μηχανοκίνητου δίκυκλου. Όπως για τις προηγούμενες έτσι και για τις νέες υπεύθυνο για την δημιουργία των προδιαγραφών είναι το Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και η Οικονομική Κομισιόν των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (United Nations Economic Commission for Europe -UNECE).
Από πότε ισχύουν οι νέες προδιαγραφές
Οι νέες προδιαγραφές ασφάλειας για τα κράνη των μοτοσικλετών βρίσκονται ήδη σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2021. Ωστόσο προς το παρόν δεν υποχρεωτικό για τους κατασκευαστές να ακολουθούν αυτό το πρότυπο για να εξελίσσουν και να παράγουν κράνη και αρκετοί έχουν ήδη προχωρήσει σε αλλαγές στη γκάμα τους.
Είναι καλύτερες οι νέες προδιαγραφές ασφάλειας;
Σε σχέση με τις ECE 22-05 που αντικαθιστούν, οι νέες προδιαγραφές ECE 22-06 είναι αρκετά πιο αυστηρές ως προς την αξιολόγηση, με στόχο τα κράνη που τις πληρούν και είναι (ή θα είναι μελλοντικά) διαθέσιμα προς πώληση, να προσφέρουν υψηλότερα επίπεδα προστασίας για το κεφάλι του αναβάτη.
Οι νέες προδιαγραφές δημιουργήθηκαν χάρη και στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων από τροχαία ατυχήματα από τις αρμόδιες αρχές αλλά και τους κατασκευαστές όλο αυτό το διάστημα. Με πολύ απλά λόγια τα ευρήματα οδήγησαν στην αύξηση των διαφορετικού τύπου crash tests που πραγματοποιούνται στο κράνος, ενώ πλέον αξιολογούνται και περισσότερα σημεία (18 από 5), αλλά και η ζελατίνα. Σε κάποιες περιπτώσεις αυξήθηκε η δύναμη της κρούσης, ενώ το ίδιο σημείο στο κέλυφος ενός κράνους μπορεί να περνά από πολλαπλά tests, μεγαλύτερης ή μικρότερης έντασης.
Οι νέες προδιαγραφές έρχονται παράλληλα για να διασφαλίσουν σημαντικά μεγαλύτερη δυσκολία για την κυκλοφορία απομιμήσεων στην αγορά, αλλά και ότι δεν θα υπάρχουν κατασκευαστές που θα ενισχύουν ένα κέλυφος μόνο στα λιγοστά σημεία που εξετάζονται στις δοκιμές σήμερα
Τι γίνεται με την πώληση κρανών προδιαγραφών ECE 22-05
Λόγω της ύπαρξης «περιόδου χάριτος» που υπάρχει από τις αρμόδιες αρχές, όπως γίνεται συνήθως με όλες τις νέες προδιαγραφές που μπαίνουν σε ισχύ, τα κράνη ECE 22-05 εξακολουθούν κανονικά και απολύτως νόμιμα να πωλούνται στην Ε.Ε. και φυσικά στην ελληνική αγορά. Η νόμιμη πώληση κρανών που φέρουν τις προδιαγραφές ECE 22-05 προβλέπεται ότι θα συνεχίσει τουλάχιστον έως και το τέλος του 2023 και στην Ελλάδα.
Από τον ερχόμενο Ιούλιο ωστόσο κάθε νέο μοντέλο κράνους που θα παρουσιάζει ένας κατασκευαστής θα πρέπει υποχρεωτικά να πληροί τις νέες προδιαγραφές. Να σημειωθεί ότι αυτό δεν ισχύει για τα κράνη που έχουν ήδη παρουσιαστεί και κυκλοφορούν στην αγορά. Τα ήδη υπάρχοντα κράνη θα μπορούν να παράγονται από τους κατασκευαστές και να διατίθενται προς πώληση στα καταστήματα έως και την 1η Ιουλίου του 2023.
Υπάρχουν κράνη στην αγορά με τις νέες προδιαγραφές;
Αν και η εξέλιξη και παραγωγή κρανών δεν είναι ακόμη υποχρεωτική βάσει των ECE 22-06, κάποιοι κατασκευαστές το κάνουν ήδη αυτό και έχουν παρουσιάσει και ενσωματώσει στη γκάμα τους μοντέλα που φέρουν έγκριση με τις νέες και υψηλότερου επιπέδου προδιαγραφές, όπως για παράδειγμα η ιταλική Nolan.
Με τα αξεσουάρ των κρανών τι γίνεται;
Οι νέες προδιαγραφές δεν επηρεάζουν μόνο τα ίδια τα κράνη αλλά και τα όποια αξεσουάρ σχεδιάζονται για αυτά, ακόμη και από τρίτους κατασκευαστές, όπως είναι για παράδειγμα το σύστημα ενδοεπικοινωνίας. Και αυτά θα πρέπει να κατασκευάζονται βάσει των νέων προδιαγραφών, αφού το κράνος θα καλείται να δοκιμαστεί και με αυτά, ωστόσο αυτό δεν εμποδίζει έναν αναβάτη να χρησιμοποιεί ένα σύστημα προηγούμενων προδιαγραφών στο κράνος με τις επόμενες προδιαγραφές ασφάλειας.
Είμαι παράνομος αν κυκλοφορώ με κράνος ECE 22-05 μετά το 2024;
Όχι σε καμία περίπτωση δεν είναι ένας αναβάτης παράνομος αν κυκλοφορεί με κράνος παλιότερων προδιαγραφών.