Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
11:25 | 27/11/2014

 

Προς τον κ. Υπουργό Προστασίας του Πολίτη                      Αθήνα 25-11-2014

 

Αγαπητε  κ. Υπουργέ

        Επειδή πολύς θόρυβος έγινε τις προηγούμενες μέρες για το αν μπορεί η Αστυνομία να δημοσιεύσει την φωτογραφία του μακελάρη του Πειραιά  και επειδή βρίσκονται σήμερα και πολλοί μετά Χριστόν προφήτες  η  και σαν την  σεβαστή γνώμη του    κ. Ρουπακιώτη…

    Θα ήθελα λοιπόν   και εγώ με τις λίγες μου γνώσεις όσες απέκτησα  32 χρόνια στην ενέργεια. ενεργεία 32 χρόνια , να σας  παραθέσω τις διατάξεις του νόμου 4139/2013 άρθρο 79   … και τη υπ αριθμ. 1047/12-6-2002  απόφαση της Αρχής Προστασίας  Δεδομενων Προσωπικού Χαρακτηρα που αφορά  για δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων από τις αστυνομικές αρχές  για να βγάλετε τα συμπεράσματά σας και να αναρωτηθείτε  τι συμβαίνει, Αν όντως συμβαίνει…

    Αν  στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη  για το θέμα  είχαν υπ όψιν μόνο την διάταξη του νομού,   η γνώριζαν  την  ύπαρξη της απόφασης  της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων που υπάρχει από το 2002 και δεν έχει –εξ όσων γνωρίζω ανακληθεί ? και αν σας τα είχαν θέσει υπ όψιν.

 γράφει λοιπόν  επί λέξει η απόφαση  

 

Με αφορμή το θέμα της δημοσιοποίησης εκ μέρους της Αστυνομίας των ονομάτων συλληφθέντων ή καταζητουμένων ατόμων, που είδε το φως της δημοσιότητας, και τη συναφή απόφασή του Υπουργού Δημ. Τάξης να μην ανακοινώνονται στα αστυνομικά δελτία τα ονοματεπώνυμα των συλληφθέντων προσώπων, η Αρχή, κατά τις συνεδριάσεις της 04-06-2002 και 11-06-2002, ασχολήθηκε με το θέμα και κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

            Ανακοίνωση ονόματος εμπλεκομένου σε παράνομη δραστηριότητα είναι δυνατόν να γίνει από τις αστυνομικές αρχές σε δύο περιπτώσεις:

2.     Ανακοίνωση ονόματος ή φωτογραφίας ή άλλων στοιχείων, μεμονωμένων ή μη, προσώπου που φέρεται αναμεμιγμένο σε εγκληματική δραστηριότητα και καταζητείται νομίμως με σκοπό τη σύλληψη.           

3.       Ανακοίνωση της σύλληψης

Παρακάτω…………

1.                     Και τη μεν ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων ( όπως αυτά προαναφέρθηκαν ) με σκοπό τη σύλληψη, η διωκτική Αρχή έχει αυτονόητο δικαίωμα να πραγματοποιήσει, αφού η επεξεργασία γίνεται είτε για τη διακρίβωση εγκλήματος ( ανεύρεση του υπόπτου ) είτε για την εκτέλεση δικαστικής απόφασης που επιβάλλει ποινή ή μέτρα ασφάλειας και επομένως ενεργείται εντός του νομίμου σκοπού του αρχείου.

2.                    

Τι λέει η διάταξη του αρθρου 79  νόμου  4139/2013τευχος Α 20-3-2013

 

 

 

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4139

Νόμος περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις

 

 

Αρθρο 79

Δημοσιοποίηση προσωπικών

δεδομένων κατηγορουμένων

Η περίπτωση β ́ του άρθρου 2 του ν. 2472/1997 (Α ́

50), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 18 του ν. 3471/

2006 (Α ́ 133), όπως εν συνεχεία αντικαταστάθηκε με

το άρθρο όγδοο παρ. 3 του ν. 3625/2007 (Α ́ 290) αντι−

καθίσταται ως εξής:

«β. «Ευαίσθητα δεδομένα», τα δεδομένα που αφορούν

στη φυλετική ή εθνική προέλευση, στα πολιτικά φρο−

νήματα, στις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις,

στη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, στην

υγεία, στην κοινωνική πρόνοια και στην ερωτική ζωή,

στα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες, καθώς και

στη συμμετοχή σε συναφείς με τα ανωτέρω ενώσεις

προσώπων.

Ειδικά για τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες

δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση μόνον από την

εισαγγελική αρχή για τα αδικήματα που αναφέρονται

στο εδάφιο β ́ της παρ. 2 του άρθρου 3 με διάταξη του

αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του Εισαγγελέα

Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο. Η διάταξη

πρέπει να είναι ειδικώς και πλήρως αιτιολογημένη, να

προσδιορίζει τον τρόπο δημοσιοποίησης και το χρονι−

κό διάστημα που θα διαρκέσει. Η δημοσιοποίηση αυτή

αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου,

των ανηλίκων, των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμι−

ακών ομάδων και προς ευχερέστερη πραγμάτωση της

αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των παραπάνω

αδικημάτων. Κατά της εισαγγελικής διάταξης επιτρέ−

πεται προσφυγή εντός 2 ημερών από τη γνωστοποίηση

στον κατηγορούμενο ή κατάδικο ενώπιον του Προϊστά−

μενου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών ή του Προϊστάμενο

της Εισαγγελίας Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο

Εφετείο, ο οποίος αποφαίνεται εντός 2 ημερών. Μέχρι

να αποφανθεί ο αρμόδιος Εισαγγελέας απαγορεύεται

η εκτέλεση της διάταξης και η δημοσιοποίηση δεδο−

μένων.

Και ρωτάω εγώ τι δουλειά έχει ο καταζητούμενος μακελάρης με την παραπάνω διάταξη; Απαντώ: .  Ασκήθηκε καμία ποινική δίωξη να την επικαλείται κανείς ;  όχι ακόμη  αφού ο δράστης αναζητείται.

 

 

 

  Γιατί, Αν….Λέω …Αν  δεν τα  γνώριζαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες των δυο υπουργείων  τότε πρόκειται περί εγκληματικής αμάθειας που παρέσυρε το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο δικαιοσύνης   να ζητήσουν άμεσα την αντικατάσταση του νόμου , υπαρχούσης ήδη  ε ν ισχύει απόφασης της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων που καλύπτει πλήρως την Αστυνομία και τον Εισαγγελέα.. Καο όχιμόνο αυτό ΄Εδωσαν πολύτιμο ζωτικό χρόνο στον δράστη ή στους δράστες  να εξαφανιστούν άνετα και ασφαλώς. Και αν δεν γνώριζαν, απευθύνθηκαν στη Αρχή έστω και τηλεφωνικά, να τους διαφωτίσουν ή όχι;   Αν όντως ισχύει η απόφαση της αρχής ,που είμαι σίγουρος ότι ισχύει τότε  θα πρέπει πολλοί σήμερα του υπουργείου προστασίας του πολίτη ,των υπηρεσιών ασφαλείας ,του Υπουργείου Δικαιοσύνης και των εισαγγελικών αρχών,    κάποιοι από ευθιξία να παραιτηθούν . για την εγκληματική αμάθειά τους. Αν κάνω λάθος τότε ζητάω συγνώμη.    εν ολίγοις η απόφαση; Στα απλά ελληνικά : όταν  κάποιος καταζητείται για να συλληφθεί  δεν υπάρχει κανένας περιορισμός ούτε χρειάζεται εισαγγελική διάταξη για την δημοσιοποίηση. Όταν όμως συλλαμβάνεται κάποιος τότε μότο απαιτείται διαδικασία γ των δύο ημερών για δημοσιοποίηση με εντολή εισαγγελέα  .  .  Τι λέει η  Αρχή ? Αυτονόητο δικαίωμα της Αστυνομίας η δημοσιοποίηση. καταλάβατε; χάσαμε και τα αυτονόητα. Έτσι   λοιπόν συμπεραίνουμε ότι κάποιοι έκαναν μεγάλη πατάτα από υπερβολική  ευθυνοφοβία και εγκληματική άγνοια και δεν αξίζει νομίζω  να είναι σήμερα στη θέση τους. Και πρέπει πολλές καρέκλες να τρίζουν σήμερα  …..Νομίζω……. αλλιώς τι τις θέλουμε τις Αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων αν μερικοί δεν διαβάζουν τις αποφάσεις τους.  Να γράφουν τζάπα?  Αλλιώς ας μου πει κάποιος ότι δεν είναι έτσι…… να ζητήσω και συγνώμη.

Αλήθεια θα ήθελα μια  εκ μέρους σας απάντηση επί του θέματος.

 

 

Μετά τιμής

Καπερωνης  Χρηστος

Αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ ε .α

 

 

 

 ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ  ΑΥΤΟΥΣΙΑ Η υπ αρ. 1047/2002 ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΡΧΗΣ

 

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

 

Ταχ. Δ/νση:       ΟΜΗΡΟΥ 8   

                         105 64  ΑΘΗΝΑ          

ΤΗΛ.:                 33.52.604-605

FAX:                  33.52.617

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αθήνα, 12.06.2002

ΑΠ: 1047

 

 

 

Α Π Ο Φ Α Σ Η    ΑΡ.  67 / 2002

 

 

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, συνήλθε μετά από πρόσκληση του Προέδρου της σε τακτική συνεδρίαση την 04/06/2002 και 11/06/2002  στο κατάστημά της αποτελούμενη από τον κ. Κ. Δαφέρμο, Πρόεδρο, και τους κ.κ. Σ. Λύτρα, Ν. Αλιβιζάτο, Ε. Κιουντούζη, Α. Παπαχρίστου και Β. Παπαπετρόπουλο, μέλη, προκειμένου να εξετάσει την υπόθεση που αναφέρεται στο ιστορικό της παρούσας, μετά από εισαγωγή του θέματος στο Συμβούλιο προς συζήτηση από τον Πρόεδρο της Αρχής. Παρούσα χωρίς δικαίωμα ψήφου ήταν η κ. Ε. Τσιγγάνου ως γραμματέας.

            Με αφορμή το θέμα της δημοσιοποίησης εκ μέρους της Αστυνομίας των ονομάτων συλληφθέντων ή καταζητουμένων ατόμων, που είδε το φως της δημοσιότητας, και τη συναφή απόφασή του Υπουργού Δημ. Τάξης να μην ανακοινώνονται στα αστυνομικά δελτία τα ονοματεπώνυμα των συλληφθέντων προσώπων, η Αρχή, κατά τις συνεδριάσεις της 04-06-2002 και 11-06-2002, ασχολήθηκε με το θέμα και κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

            Ανακοίνωση ονόματος εμπλεκομένου σε παράνομη δραστηριότητα είναι δυνατόν να γίνει από τις αστυνομικές αρχές σε δύο περιπτώσεις:

3.     Ανακοίνωση ονόματος ή φωτογραφίας ή άλλων στοιχείων, μεμονωμένων ή μη, προσώπου που φέρεται αναμεμιγμένο σε εγκληματική δραστηριότητα και καταζητείται νομίμως με σκοπό τη σύλληψη.

4.     Ανακοίνωση της σύλληψης.

Και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων βάσει του άρθρου 2 εδ. β του ν.2472/1997, αφού αναφέρεται σε ποινική δίωξη προσώπου. Επομένως, η διαχείρισή του διέπεται από την διάταξη του άρθρου 7§2 εδ. επερ. ββ του παραπάνω νόμου όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 34 παρ. 2 του ν.2914/2001. Σύμφωνα με αυτή επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η συλλογή και επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, όταν η επεξεργασία ενεργείται από δημόσια αρχή και είναι αναγκαία, μεταξύ των άλλων, για την εξυπηρέτηση των αναγκών εγκληματολογικής πολιτικής και αφορά τη διακρίβωση εγκλημάτων, ποινικές καταδίκες  ή μέτρα ασφάλειας.

Και τη μεν ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων ( όπως αυτά προαναφέρθηκαν ) με σκοπό τη σύλληψη, η διωκτική Αρχή έχει αυτονόητο δικαίωμα να πραγματοποιήσει, αφού η επεξεργασία γίνεται είτε για τη διακρίβωση εγκλήματος ( ανεύρεση του υπόπτου ) είτε για την εκτέλεση δικαστικής απόφασης που επιβάλλει ποινή ή μέτρα ασφάλειας και επομένως ενεργείται εντός του νομίμου σκοπού του αρχείου.

Στη δεύτερη όμως περίπτωση της ανακοίνωσης της πραγματοποιηθείσας σύλληψης το πράγμα έχει άλλες παραμέτρους. Η διωκτική αρχή νομίμως βέβαια διαχειρίζεται το ευαίσθητο αυτό προσωπικό δεδομένο, αφού και αυτό έχει ως σκοπό τη διακρίβωση εγκλήματος ή την εκτέλεση ποινικής καταδίκης ή μέτρου ασφάλειας.

Ζήτημα όμως γεννάται μέχρι πού εκτείνεται η επεξεργασία των προσωπικών αυτών δεδομένων και ειδικότερα, αν είναι μέσα στα όρια του επιτρεπτού της επεξεργασίας η δυνατότητά της αστυνομίας να ανακοινώσει το όνομα δια του Τύπου. Ενόψει μάλιστα της κατά τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας μυστικότητας της προανάκρισης. Και αν μεν το δεδομένο αυτό δεν ήταν ευαίσθητο, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι το σχετικό δικαίωμα στηρίζεται στο άρθρο 5§2 εδ. δ ή και εδ. ε του ίδιου νόμου. Η διάταξη όμως αυτή δεν έχει γενικά εφαρμογή στην επεξεργασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.

Γίνεται ως εκ τούτο φανερό ότι η ανακοίνωση από την Αστυνομία του ονόματος του συλλαμβανομένου αντίκειται στην ισχύουσα νομοθεσία, αφού εκφεύγει από το σκοπό της επεξεργασίας και είναι κατά κανόνα παράνομη. Περίπτωση κατά την οποία θα ήταν επιτρεπτό και το είδος αυτό της επεξεργασίας ( ανακοίνωση του ονόματος στον Τύπο ), είναι εκείνη κατά την οποία με την ανακοίνωση του συγκεκριμένου ονόματος επιδιώκεται η εξυπηρέτηση του σκοπού της επεξεργασίας, δηλαδή η διακρίβωση του εγκλήματος ( π.χ. συλλαμβάνεται ο ύποπτος ανθρωποκτονίας και επιδιώκεται η ανεύρεση και σύλληψη του άμεσου συνεργού του οποίου λοιπά στοιχεία δεν γνωρίζει η αστυνομία, ελπίζει όμως ότι θα ανεύρει με τη συνδρομή τρίτων που τυχόν θα προσδιορίσουν τον άγνωστο συνεργό, διότι γνωρίζουν τον αποκλειστικό συνεργάτη του συλληφθέντος ). Συμπερασματικά η ανακοίνωση του ονόματος του συλληφθέντος δεν νοείται ότι, αν δεν συντρέχουν ειδικοί συγκεκριμένοι λόγοι τους οποίους μπορεί να κρίνει και η Αρχή, ικανοποιεί εγκληματολογική πολιτική.

Είναι αυτονόητο :

1)    ότι η έκδοση δελτίου Τύπου ή γενικά ανακοίνωση σύλληψης χωρίς αναφορά του ονόματος δεν αντίκειται στην κείμενη νομοθεσία

2)    ότι στις εξαιρετικές περιπτώσεις που κρίνεται ότι η ανακοίνωση του ονόματος ικανοποιεί τους σκοπούς του αρχείου ( εγκληματολογική πολιτική κ.λπ. ), ενόψει του τεκμηρίου της αθωότητας, η λέξη « ένοχος » πρέπει να αποφεύγεται και

3)    ότι η δημοσιογραφική έρευνα για το πρόσωπο που συνελήφθη και η αναφορά του στον Τύπο διέπεται και από την καθιερούσα την ελευθερία του Τύπου συνταγματική διάταξη του άρθρου 14 και είναι άσχετη με την παραπάνω συλλογιστική.

 

 

           Ο Πρόεδρος                                                  Η Γραμματέας

 

 

      Κωνσταντίνος Δαφέρμος                              Ευγενία Τσιγγάνου

        Επιτ. Αντιπρόεδρος Αρείου Πάγου

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis