Προωθούνται για υπογραφή οι κανονιστικές διατάξεις για την ίδρυση και λειτουργία Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) Ειδικών Τμημάτων Ναυτικής Εκπαίδευσης με πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, σχεδόν μία δεκαετία μετά τον σχετικό νόμο που έμενε στα χαρτιά.
Το υπουργείο στόχευε στο να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν ιδιωτικές σχολές Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) το ακαδημαϊκό έτος 2014-15, ωστόσο πλέον δρομολογούνται οι απαραίτητες διαδικασίες για να είναι έτοιμες την επόμενη χρονιά.
Στόχος είναι να μην υπάρχουν σχολές δύο ταχυτήτων και στελέχη του υπουργείου επισημαίνουν ότι θα διαθέτουν όλες οι ομοειδείς σχολές, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τα ίδια εργαλεία εκπαίδευσης και κατ' επέκταση το ίδιο επίπεδο παρεχόμενης εκπαίδευσης βάσει των σύγχρονων διεθνών προτύπων.
Υπενθυμίζεται πως στις 27 Οκτωβρίου είχε ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση επί του θέματος ενώ το ζήτημα είχε συζητηθεί σε συνάντηση που είχε ο υπουργός με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών το οποίο έχει ταχθεί θετικά σε μια τέτοια προοπτική. Σημειώνεται επίσης πως με το θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης είχε ασχοληθεί και ο προκάτοχος του νυν υπουργού Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση «η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση εντάσσεται στο πλαίσιο των ενεργειών του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου για την αναδιάρθρωση και αναβάθμιση της παρεχόμενης ναυτικής εκπαίδευσης και αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας του Έλληνα ναυτικού, καθώς με την εφαρμογή της διευκολύνεται σημαντικά η πρόσβασή του στις εκπαιδευτικές διαδικασίες που είναι απαραίτητες τόσο για την ναυτολόγηση, όσο και για την απασχόλησή του».
Σε δήλωση του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου σημείωσε πως
«υλοποιούμε μια σημαντική μεταρρύθμιση, εναρμονίζοντας τη ναυτική εκπαίδευση με τις συνθήκες της αγοράς. Μετά από 11 χρόνια αναβολών ενεργοποιούμε την νομοθεσία για την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση και βάζουμε τέλος στην ταλαιπωρία των Ελλήνων αξιωματικών του εμπορικού ναυτικού, που αναγκάζονταν να καταφεύγουν σε άλλες χώρες για τη μετεκπαίδευσή τους».
Πρόσθεσε ακόμη ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα κατεξοχήν ναυτιλιακή με μακρά παράδοση στη ναυτοσύνη και τη ναυτική τέχνη, της οποίας κινητήριος μοχλός ήταν και είναι οι ναυτικοί μας και για το λόγο αυτό, θέσαμε ως ύψιστο στόχο τον εκσυγχρονισμό της Ναυτικής Εκπαίδευσης σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα και τη διαρκή αναβάθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης των Ελλήνων ναυτικών. Και συμπλήρωσε πως μετά από την αναβάθμιση των ΑΕΝ μας σε κτιριακές υποδομές και εξοπλισμό, προχωράμε τώρα σε όλα τα απαραίτητα βήματα, προκειμένου ο Έλληνας ναυτικός να έχει την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική.
Τόνισε επιπλέον πως: «Η Ελλάδα βρίσκεται στην παγκόσμια πρωτοπορία της ναυτιλίας. Γι' αυτό οφείλει να έχει μια ναυτική εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις και θα λειτουργεί προς όφελος της εθνικής οικονομίας, των ελληνικών εταιριών και κυρίως των ίδιων των ναυτικών μας».
Οι κανονιστικές διατάξεις που προωθούνται σήμερα Δευτέρα για υπογραφή από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου απορρέουν από σχετικό νόμο του 2003 (ν. 3153) και μέχρι σήμερα παρέμεναν ανενεργές, σημειώνεται στην ανακοίνωση
Και υπογραμμίζεται πως: «Στις διατάξεις αυτές προβλέπεται το πλήρες πλαίσιο εποπτείας των Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) Ειδικών Τμημάτων Ναυτικής Εκπαίδευσης από την Ελληνική Πολιτεία, το οποίο θα αφορά στο περιεχόμενο σπουδών, τη διασφάλιση της ποιότητας, το εκπαιδευτικό προσωπικό και τον υλικοτεχνικό τους εξοπλισμό».
Παράγοντες της Ναυτιλόας θέτουν ωστόσο το ερώτημα κατά πόσον θα προτιμηθούν οι απόφοιτοι των δημοσίων σχολών από αυτές που θα λειτουργήσουν ουσιαστικά εφοπλιστές, καθώς θα απορροφούν, αν όχι όλους, τουλάχιστον τους καλύτερους.
Το καθεστώς ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών σχολών ΝΕΚΕ θεσπίστηκε με τον Ν. 3153/2003, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3450/2006. Στο άρθρο 16 αναφέρεται πως η φοίτηση είναι τετραετής, έξι εξάμηνα θεωρητικής διδασκαλίας και δύο εκπαίδευσης σε πλοίο.
Σημειώνεται ότι ενστάσεις για το θέμα έχουν εκφράσει στο παρελθόν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτικών. Μάλιστα ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιάρχων σε παλαιότερη ομιλία του αναφερόμενος στην ιδιωτική εκπαίδευση είπε ότι «αυτή υπάρχει σε όλο τον κόσμο όπως και η δημόσια. Εμείς πιστεύουμε, πως αν στηριχτεί η δημόσια και δωρεάν παρεχόμενη εκπαίδευση, δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για ιδιωτική σε μια χώρα που βυθίζεται, κάθε χρόνο περισσότερο, στην οικονομική καταστροφή».
tovima.gr