Ο πανεπιστημιακός με ειδικότητα στην Εγκληματολογία και άλλοτε υπουργός, Γιάννης Πανούσης, μίλησε στον Γιώργο Σαχίνη μεταξύ άλλων για το άσυλο και για την υπόθεση Ίτον
Σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη στον Γιώργο Σαχίνη και στον Ραδιοφωνικό Σταθμό 98,4προχώρησε ο πανεπιστημιακός, με ειδικότητα στην Εγκληματολογία, και άλλοτε υπουργός Γιάννης Πανούσης, ο οποίος εξήγησε γιατί η συζήτηση για το άσυλο από την κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση γίνεται πάνω σε λάθος βάση και όχι όπως θα έπρεπε πάνω στο θέμα της κατοχύρωσης, της μη παραβίασής του.
Σχολίασε τα πρώτα δείγματα γραφής του νέου συστήματος διακυβέρνησης της χώρας, ήταν δηκτικός για τον τρόπο ταύτισης του σωφρονισμού και των θεμάτων της Δικαιοσύνης με την καταστολή από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ενώ σχολίασε και τη δολοφονία της Αμερικανίδας βιολόγου Σούζαν Ίτον.
[custom:google-ads]
Ο κ. Πανούσης αρχικά απάντησε στο ερώτημα του δημοσιογράφου για το πώς του φαίνεται το κυβερνητικό έργο των πρώτων δυόμισι εβδομάδων, λέγοντας πως «η αποκομματοποίηση του Δημοσίου έχει να κάνει και με το πολιτικό σύστημα και με τους πελάτες που είναι οι πολίτες. Διότι και οι πολίτες είναι διαβρωμένοι... Γιατί μπορεί να λένε για αξιοκρατία, αλλά πρέπει να υπάρχει μια σταθερά σε αυτή τη χώρα, όπου το 80% των λειτουργιών, σύμφωνα με το Σύνταγμα, τους νόμους, τις κοινωνικές συναινέσεις και τους δημοκρατικούς θεσμούς, να είναι σταθερό. Δεν υπάρχει όμως κανόνας, ούτε όριο. Νομίζει κάποιος ότι έχει μόνο δικαιώματα και καθόλου υποχρεώσεις. Νομίζει ότι κανείς κάνει ό,τι θέλει. Είναι καλά λοιπόν τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας κυβέρνησης, με την έννοια πως φέρνουν κάποια πράγματα αυτονόητα στην επιφάνεια, τα οποία είχαμε ξεχάσει πως είναι έτσι. Σε πρώτη φάση ικανοποιούν τις προσδοκίες του πληθυσμού που ήθελε αλλαγή στο μοντέλο διακυβέρνησης».
Το άσυλο
Ο Γιώργος Σαχίνης αναφέρθηκε στην κατάργηση του ασύλου, με τον κ. Πανούση να τονίζει ότι «δε χρειαζόταν να γίνει πρώτο θέμα. Θέλεις να το ρυθμίσεις; Πρώτον πρέπει να ξεκαθαρίσεις στην ελληνική κοινωνία και στο πολιτικό σύστημα τι εννοείς. Το άσυλο είναι μια αξία σύμφυτη στην περιφερειακή Αυτοδιοίκηση: αφορά την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, το αυτοδιοίκητο, τον τρόπο έρευνας. Αυτό που δεν έχω ακούσει και από τις δύο πλευρές είναι πως το άσυλο δεν είναι κοινωνικό. Δε σημαίνει πως υπάρχουν 40 άτομα που μένουν μέσα στο πανεπιστήμιο και κάνουν γλέντια. Δεύτερον, το άσυλο δε δίνει ασυλία. Δεν μπορεί να μπει κάποιος επειδή τον κυνηγάει η Αστυνομία. Τρίτον, το άσυλο δεν προστατεύεται από τρίτους. Μιλάμε για ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, λες και μιλάμε για διακίνηση μόνο στον πανεπιστημιακό χώρο. Μιλάμε με όρους του 19ου αιώνα, κατά βάση, και με όρους διπολισμού. Εάν κάποιος το παραβιάσει, πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε. Αυτό είναι το θέμα. Ποιος το παραβιάζει; Οι φοιτητές ή οι καθηγητές; Αυτό είναι δουλειά της ακαδημαϊκής κοινότητας». Συνεχίζοντας ο κ. Πανούσης ανέφερε πως «και στις δύο πλευρές υπάρχει υποκρισία, καθώς η μία λέει να καταργηθεί, ενώ η άλλη λέει όχι. Δεν μπορεί να καταργηθεί το άσυλο ως έννοια και σύστημα αξιών. Μπορούμε όμως με διαφορετικό τρόπο να το προστατέψουμε. Και η μία πλευρά που λέει ότι θα έρχεται η Αστυνομία κάνει λάθος και η άλλη πλευρά που υποστηρίζει πως δε γίνεται κάτι εντός των πανεπιστημίων λέει ψέματα, γιατί γίνεται. Άρα, να το ισορροπήσουμε λιγάκι».
Όσον αφορά τον τρόπο θωράκισής του, ο κ. Πανούσης είπε πως «το άσυλο πρέπει να υπάρχει ως διακριτική αρχή. Άλλες χώρες δεν πέρασαν ούτε αυτά που έγιναν στο Πολυτεχνείο ούτε αυτά που έγιναν στη Νομική το 1973. Έχει λοιπόν μια σημασία. Πρέπει να υπάρχει. Μετά, πρέπει να ορίσουμε επακριβώς το πώς το Πανεπιστήμιο προστατεύεται από τρίτους. Εμφανίστηκε λοιπόν το φαινόμενο οι πρυτάνεις να φοβούνται. Η πρότασή μου είναι να υπάρξει ένα ακαδημαϊκό όργανο από όλους τους πρυτάνεις, το οποίο θα αποφαίνεται επί συστημάτων παραβιάσεων όλης της χώρας. Με αυτήν την έννοια, εάν ο προεδρεύων είναι από την Κρήτη και η παραβίαση γίνεται στα Ιωάννινα, δε θα συνδέεται με κάποιο φόβο. Επίσης, πρέπει να τονιστεί πως πρύτανης δεν είσαι για τις δεξιώσεις ή για τις επαφές με το πολιτικό σύστημα... Είσαι πρύτανης και για τα καλά και για τα κακά».
Ποινικός και σωφρονιστικός κώδικας
Ο Γιώργος Σαχίνης έβαλε στη συζήτηση το θέμα της μεταναστευτικής και προσφυγικής πολιτικής που περνάει στη διαχείριση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, όπως επίσης το ότι οι έγκλειστοι των φυλακών πρέπει να απευθύνονται στο υπουργείο Δικαιοσύνης και όχι στην Αστυνομία.
Όπως απάντησε χαρακτηριστικά ο κ. Πανούσης, «από τη στιγμή που κάποιος έχει καταδικαστεί, υπόκειται στον σωφρονιστικό κώδικα. Η Αστυνομία υπόκειται στη Δικαιοσύνη, δηλαδή υπόκειται σε κανόνες δικαίου που ρυθμίζουν τα δικαιώματα, τις ελευθερίες. Για να πάει κάποιος στις φυλακές μέσω του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, πρέπει να έχεις ένα μοντέλο στο μυαλό σου. Τέτοιο μοντέλο δεν υπάρχει. Θα μπορούσε να υπάρξει συνεννόηση υπουργείων ή τα δύο υπουργεία να γίνουν ένα. Δεν έχω καταλάβει πώς τους φυλακισμένους θα τους ελέγχει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη».
Μεταξύ άλλων ο κ. Πανούσης αναφέρθηκε και στις αλλαγές του Ποινικού Κώδικα, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «για μένα ο Ποινικός Κώδικας και ο Σωφρονιστικός Κώδικας έπρεπε να ψηφιστούν μαζί. Όταν ο Ποινικός Κώδικας προβλέπει κάποια πράγματα αλλά αυτά δεν μπορούν να εφαρμοστούν λόγω αδυναμίας του σωφρονιστικού συστήματος να τους απορροφήσει, αυτό σημαίνει πως είναι “στον αέρα”. Με αυτό το σύστημα των ποινών του νέου Κώδικα, ότι όλοι θα πηγαίνουν φυλακή αλλά με μικρότερες ποινές, πώς μπορείς να ψηφίζεις κάτι τέτοιο χωρίς να λαμβάνεις υπόψη σου το σωφρονιστικό σύστημα;».
Και συνεχίζοντας παρακάτω τόνισε ότι «πρέπει να δούμε χωρίς ψέματα και φωνές πώς θα γίνει εκκαθάριση απ’ οτιδήποτε συνδέεται με ναρκωτικά. Δε νομίζω ότι πρέπει να γίνει “πόλεμος”. Δε βρίσκεται στα Εξάρχεια η συνολική εγκληματικότητα της χώρας. Παντού κυκλοφορεί το έγκλημα. Τα Εξάρχεια βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και έχουν συμβολοποιηθεί. Νόμος και τάξη δε σημαίνει πως πυροβολώ ό,τι “κινείται”».
ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΙΤΟΝ
«Τα εγκλήματα πάθους ή της στιγμής δεν προλαμβάνονται»
Τέλος, ο κ. Πανούσης μίλησε για τη δολοφονία της Αμερικανίδας βιολόγου Σούζαν Ίτον στα Χανιά, αλλά και την ανάγκη να υπάρξει ένα ινστιτούτο Εγκληματικής Πολιτικής. Συγκεκριμένα, είπε πως «έχουμε ένα δράστη που έπραξε τέσσερα αδικήματα. Πρόκειται για μια ειδεχθή περίπτωση. Όμως το να λέμε ότι οι αγρότες είναι σεξουαλικά πεινασμένοι και πως οι τουρίστες κινδυνεύουν, αυτές είναι γενικεύσεις που με σκοτώνουν. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά», τόνισε.
«Τα εγκλήματα πάθους ή της στιγμής δεν προλαμβάνονται. Έχουμε να κάνουμε με το οργανωμένο έγκλημα, το οποίο “ξεπλένει” χρήματα, αλλά και αυτό που αρχίζει να ενοχλεί πάρα πολύ, που είναι η άσκοπη και η άμετρη βία. Το τρίτο που θα έρθει είναι το παράλογο έγκλημα, το οποίο αφορά την ψυχολογική ηρεμία του δράστη. Μακάρι να είχαμε ένα ινστιτούτο Εγκληματικής Πολιτικής για να μελετάται αυτό που έρχεται. Μπορείς να μας πεις, κύριε ερευνητή, τι έρχεται; Μπορείς να πεις μεθόδους πρόληψης; Αλλιώς αναμασούμε τα ίδια και τα ίδια λέγοντας πως η βία και η φτώχια φέρνουν βία. Είναι αμφιλεγόμενες αντιλήψεις σε επιστημονικό επίπεδο αυτές», συμπλήρωσε ο κ. Πανούσης.
Νίκος Κοσμαδάκης