Tα ελληνικά F-16 - ''Τίγρεις'' θέλει πολύ στην Τουρκία η Άγκυρα για συμμετοχή σε διεθνή άσκηση που προγραμματίζεται για την Άνοιξη του 2015! Έτσι χωρίς να έχει πάρει ακόμα απάντηση απ΄την Πολεμική Αεροπορία αν θα στείλει ή όχι αεροσκάφη, έσπευσε ήδη να δημοσιοποιήσει με σχετική διαρροή στον τύπο ότι η Ελλάδα θα συμμετάσχει στην άσκηση με την 335 Μοίρα ''Τίγρης'' του Αράξου στην ετήσια '' NATO Tiger Meet'' (ΝΤΜ), δηλαδή την Νατοϊκή συνάντηση- άσκηση των Μοιρών των Συμμαχικών Αεροποριών που έχουν σήμα την ''τίγρη'', και η οποία φέτος θα γίνει στο Ικόνιο. Έδωσε μάλιστα και προεκτάσεις σε αυτή την στον αέρα ακόμη συμμετοχή...
«Από τις αερομαχίες στη συνεργασία» τιτλοφορεί το σχετικό δημοσίευμα η εφημερίδα Cumhuriyet όπου γράφει ότι μετά τις αερομαχίες πάνω από το Αιγαίο, τα ελληνικά και τουρκικά σμήνη θα συναντηθούν τώρα σε άσκηση που θα πραγματοποιηθεί στο Ικόνιο, μεταξύ 4 και 15 Μαΐου ( σ.σ.η ημερομηνία έχει ελαφρών μετακινηθεί). Η άσκηση αυτή θα είναι κάτι το ‘'σημαντικό πρώτο’' μεταξύ των δύο χωρών, επιμένει το δημοσίευμα που πληροφορεί ακόμα ότι η τουρκική μονάδα θα είναι η 192 Mοίρα που εδρεύει στο Μπελικεσίρ. Μια μονάδα- σημειώνουμε εμείς - με έντονη προϊστορία με την ελληνική Αεροπορία! Από αυτή προερχόταν το F-16 που έπεσε σε αερομαχία με ελληνικό Μιραζ το 1996 ανοιχτά της Χίου όπως και το F-16 που χτύπησε με το φτερό σε έναν εγκληματικά αδέξιο χειρισμό το F-16 του Ηλιάκη νοτίως της Καρπάθου το 2006.
Εξετάζονται τα ενδεχόμενα συμμετοχής ή όχι
Το πνεύμα του δημοσιεύματος εμπεριέχει αυτό το ''παρελθόν'' (χωρίς να το αναφέρει) αφού μιλά για Έλληνες αντιπάλους της 192 Μοίρας, ότι μέχρι τώρα τα αεροσκάφη των δυο πλευρών έρχονταν ''πρόσωπο με πρόσωπο'' σε αερομαχίες πάνω από το Αιγαίο κλπ.Μιλούν όμως και για ''συνεργασία'' και για κάτι το ‘'σημαντικό πρώτο’' μεταξύ των δύο χωρών...
Πηγή της Πολεμικής Αεροπορίας, που ρωτήθηκε σχετικά, μας είπε ότι από ελληνικής πλευράς ''δεν έχει σταθεροποιηθεί ακόμα απόφαση για συμμετοχή ή όχι και το όλο θέμα τυγχάνει επιτελικής αξιολόγησης''.
Από την πλευρά μας να σημειώσουμε ότι θεωρητικά τα ενδεχόμενα είναι τρία, η συμμετοχή με αεροσκάφη, η συμμετοχή με μικρό αριθμό παρατηρητών εδάφους και η μη συμμετοχή γενικά.Πιο δύσκολα δείχνουν σε μας το πρώτο και το τρίτο και πιθανότερο το δεύτερο, με αποστολή δηλαδή 1,2 ή 3 παρατηρητών.
Μια προσέγγιση των δεδομένων για Ελλάδα
Εξετάζοντας ψύχραιμα και στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής προσέγγιση τα δεδομένα άλλων ελληνικών αεροπορικών συμμετοχών σε συμμαχικές ασκήσεις κλπ στην Τουρκία, η εμπειρία δικαιολογεί μια αρνητική προδιάθεση διότι οι Τούρκοι δεν σέβονται τους κανόνες του ΝΑΤΟ και επιχειρούν να αξιοποιήσουν τις ασκήσεις, συνεκπαιδεύσεις κλπ για προβολή μονομερών διεκδικήσεων ή προβολή ανιστόρητων θέσεων κλπ κλπ- με αποτέλεσμα η Ελλάδα να αποχωρεί διαμαρτυρώμενη. Ως γνωστόν η Τουρκία δεν έχει ενδοιασμούς π.χ. να χαρακτηρίζει το ψευδοκράτος στα κατεχόμενα ως ''ΤΔΒΚ'' ή την FYROM ως ''Μακεδονία'' για να αναφερθούμε σε δυο θέματα διεθνούς ενδιαφέροντος. Φυσικό είναι να υπάρχει επιπλέον και θέμα ειδικότερων συμπεριφορών - πχ. της 192 Μοίρας κλπ. Εδώ για ιστορικούς λόγους να σημειωθεί ότι το 2011 η Πολεμική Αεροπορία απάντησε αρνητικά σε τουρκική πρόσκληση και δεν έστειλε μαχητικά αεροσκάφη, ούτε παρέστη ο τότε Αρχηγός της κ Β.Κλόκοζας στο διεθνές αεροπορικό σόου που διοργάνωσε στις 4 - 5 Ιουνίου η Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας στη Σμύρνη με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυση της. Επισήμως η αρνητική απάντηση για συμμετοχή στο air show ήταν διατυπωμένη τυπικά, ωστόσο το σκεπτικό ήταν τότε ότι «δεν μπορείς να εορτάζεις μαζί με κάποιον που προκαλεί και αμφισβητεί τα κυριαρχικά δικαιώματα και τις αρμοδιότητές σου στο Αιγαίο».Να σημειωθεί πάντως ότι ο κ. Κλόκοζας, πήρε μέρος στην ετήσια διάσκεψη των αρχηγών των Πολεμικών Αεροποριών της Ευρώπης (EURAK), η οποία διοργανώθηκε από την Τουρκία 2-3 ήμερες νωρίτερα στην Κωνσταντινούπολη...
Βεβαίως αυτά είναι σε άλλο χρόνο, τώρα υπάρχουν νέα δεδομένα (και ''έτσι'' και ''αλλιώς'')- π.χ. το Πολεμικό Ναυτικό αυτές τις ήμερες έχει πλοίο του σε ΝΑΤΟική δύναμη ναρκοπολέμου που ασκείται στην Σμύρνη. Για αυτό μένουμε σε αυτό που το ΓΕΑ λέει επισήμως, ότι δηλαδή ''δεν έχει σταθεροποιηθεί ακόμα απόφαση για συμμετοχή και το όλο θέμα τυγχάνει επιτελικής αξιολόγησης''.
Η μεγαλύτερη άσκηση με εναέρια μέσα στην Ευρώπη
Η "NATO Tiger Meet" είναι η μεγαλύτερη άσκηση με εναέρια μέσα που προγραμματίζεται και πραγματοποιείται σε ετήσια βάση στον ευρωπαϊκό χώρο. Η σύναξη των ''Τιγρεων '' του ΝΑΤΟ ( '' NATO Tiger Meet'') ξεκίνησε το 1960 με 2-3 χώρες. Φέτος στην Τουρκία θα πάρουν μέρος - με βάση στοιχεία του τουρκικού τύπου 10 χώρες ( 11 αναφέρει αλλά έχει και την Ελλαδα που δεν έχει απαντήσει ακόμα).Η άσκησης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ανάπτυξη και μικτή λειτουργία σε επιχειρήσεις προκειμένου να εκτελέσουν δοκιμές διαλειτουργικότητας και ικανότητας, έλεγχος και διαλειτουργικότητα του συστήματος Link-16 με διάφορα συστήματα του αεροσκάφους και στο έδαφος, εξάσκηση σε τακτικές, τεχνικές και διαδικασίες της εναέριας μάχης σε διάφορες καιρικές συνθήκες,και εναέρια υποστήριξη.Υπολογίζονται περι τα 100 αεροσκάφη, τα 50 θα είναι τουρκικά
Η άσκηση "NATO Tiger Meet 2013" έγινε από 17 έως και 28 Ιουνίου 2013,στην Αεροπορική Βάση Orland της Νορβηγίας ( ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΕς ). H 335 Μοίρα της 116 Πτέρυγας Μάχης έλαβε μέρος με τέσσερα μονοθέσια (4) F-16 Block 52+ Advance και κλιμάκιο σαράντα (40) ατόμων (Ιπτάμενοι και Τεχνικοί). Οι συμμετέχουσες χώρες στην άσκηση εκτός της Ελλάδας ήταν το ΝΑΤΟ με δύο (2) E-3A AWACS, το Βέλγιο με έξι (6) F-16 MLU, η Ολλανδία με πέντε (5) F-16 MLU, η Νορβηγία με δώδεκα (12) F-16 MLU, η Τουρκία με τρία (3) F-16 Block 50, η Πολωνία με έξι (6) F-16 Block 52+ Advance, η Γερμανία με έξι (6) Tornado, η Γαλλία με έξι (6) Rafale, η Τσεχία με τέσσερα (4) Jas 39 Grippen και δύο (2) Ελικόπτερα Hind, η Ισπανία με έξι (6) F-18, η Ελβετία με έξι (6) F-18, η Αυστρία με τρία (3) Saab 105E και η USAF με δύο (2) KC-135. Επίσης, συμμετείχε το Νορβηγικό Ναυτικό με Φρεγάτες και Κορβέτες, καθώς και οι Νορβηγικές Ειδικές Δυνάμεις. Η 335 Μοίρα συμμετείχε, σε αποστολές Συνδυασμένων Αεροπορικών Επιχειρήσεων [Composite Air Operations (COMAO)], σε ρόλο προσβολής επιγείων στόχων (Air Interdiction) με ειδικά όπλα GBU-31, GBU-10 και GBU-12, Αεροπορικής Υποστήριξης (Close Air Support), σε αποστολές Έρευνας - Διάσωσης Μάχης [Combat Search and Rescue (CSAR)] και αποστολή απεγκλωβισμού ομήρων.
onalert.gr