«Το υπουργείο και η ηγεσία του Σώματος εξετάζει τη δημιουργία λιμενικού σταθμού στον λιμένα του Ηρακλείου και την ενίσχυση των λιμενικών υπηρεσιών με ένα ακόμη σκάφος». Αυτό λέει στην «Π» ο διοικητής της 7ης Περιφερειακής Διοίκησης Λ.Σ. Πλοίαρχος Σπύρος Πασσάκος. Στη συνέντευξή του ο ίδιος απαντά για τα προβλήματα που υπάρχουν στο Λ.Σ στο νησί, αναφέρεται στην αύξηση των οργανικών θέσεων, αλλά και για το τι σκέφτεται να κάνει στις επικείμενες εκλογές στην Πανελλήνια Ένωση Αξιωματικών Λ.Σ., στην οποία είναι πρόεδρος.
Επίσης, τονίζει ότι σύντομα θα υπάρξουν τροποποιήσεις αναφορικά με τις αρμοδιότητες του Λ.Σ στον αιγιαλό και στην παραλία. «Θεωρώ ότι σύντομα θα υπάρχουν εξελίξεις και σε αυτό το θέμα» αναφέρει χαρακτηριστικά.
-Τι σημαίνει για εσάς η τοποθέτησή σας ως διοικητή της 7ης Περιφερειακής Διοίκησης του Λ.Σ. στην Κρήτη;
-Αποτελεί τιμή για μένα η τοποθέτηση αυτή στην Περιφερειακή Διοίκηση Κρήτης με έδρα το Ηράκλειο. Μέχρι πριν λίγο χρονικό διάστημα ήμουν Κεντρικός Λιμενάρχης και θεωρώ ότι είναι αναβάθμιση και δείχνει επίσης εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου από την πολιτική και φυσική ηγεσία του Σώματος
-Πιστεύετε ότι οι λιμενικές Αρχές της Κρήτης με το προσωπικό και τα επιχειρησιακά μέσα που διαθέτουν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους; Ποια είναι η θέση σας ως προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λ.Σ;
-Οι λιμενικές Αρχές αλλά και τα υπηρεσιακά μέσα του Λ.Σ. στην Κρήτη αλλά και γενικότερα στην Ελλάδα πράττουν στο ακέραιο το καθήκον τους με τα μέσα που υπάρχουν, προσπαθώντας πάντα για το καλύτερο. Σίγουρα, απαιτείται αύξηση της οργανικής δύναμης στην Κρήτη αλλά και γενικότερα σε όλη τη χώρα. Επίσης απαιτείται αναβάθμιση του επιχειρησιακού εξοπλισμού ώστε να μπορούμε να ασκούμε ακόμα καλύτερα τα καθήκοντά μας.
-Τι ενημέρωση έχετε για την αύξηση των οργανικών θέσεων;
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε την εξαγγελία του κ. Υπουργού για την αύξηση των οργανικών θέσεων στο Λ.Σ. Απ’ ό,τι γνωρίζω θα είναι περίπου 1.500 θέσεις, οι οποίες θα κατανεμηθούν σε όλες τις λιμενικές Αρχές και τα επιχειρησιακά μέσα. Είναι ένα βήμα πολύ θετικό για το Σώμα, το οποίο θα έχει αντίκρισμα στον πολίτη, στην Έλληνα ναυτικό και στην εξωτερική μας πολιτική.
-Έχετε εικόνα από αυτές τις 1.500 θέσεις. Πόσες θα διατεθούν στην Κρήτη και πότε;
Από ότι, γνωρίζω, ετοιμάζονται σχέδια νόμου και μέσα σε αυτά θα υπάρχει και η αύξηση της οργανικής δύναμης ώστε να ακολουθήσει η κατανομή αυτών. Είμαι σίγουρος όμως και από την ενημέρωση που έχω από τον κ. Υπουργό και τον κ. Αρχηγό, ότι θα υπάρξει και ανάλογη αύξηση σε όλες τις λιμενικές Αρχές εδώ στην Κρήτη. Για τον ακριβή αριθμό των στελεχών δεν γνωρίζω. Είναι όμως θετικό ότι η αύξηση αυτή θα επιφέρει αποτελέσματα και θα δικαιώσει το πάγιο αίτημά μας για την αύξηση των οργανικών θέσεων.
-Κατά τη γνώμη σας υπάρχουν ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή και στα σκάφη; Κι αν υπάρχουν γιατί δεν καλύπτονται;
-Από τα αποτελέσματα που έχουμε και στηρίζονται- εκτός από τις προσπάθειες των συναδέλφων, στην υλικοτεχνική υποδομή και τα μέσα που διαθέτουμε, φαίνεται ότι πάμε πολύ καλά. Μπορούμε να αντεπεξέλθουμε και το έχουμε κάνει σε ό,τι μας έχει ζητηθεί και όπου έχει απαιτηθεί. Όμως, η αναβάθμιση πάντα προσφέρει κάτι καλύτερο, και στο πλαίσιο αυτό είχαμε την αναβάθμιση του στόλου των επιχειρησιακών χερσαίων μέσων πρόσφατα με εννέα νέα οχήματα τύπου «πικ απ» 4Χ4, τα οποία δόθηκαν στις λιμενικές Αρχές του νησιού. Αναβάθμιση είναι όμως και η επικείμενη ίδρυση λιμενικού τμήματος που βρίσκεται προς ολοκλήρωση στην Ελούντα. Εκεί, θα δοθεί και σκάφος για τις ανάγκες του τμήματος. Επίσης, αναβάθμιση αποτελεί και το γεγονός ότι εξετάζεται να λειτουργήσει στο λιμάνι του Ηρακλείου σταθμός, ο οποίος πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει πολύ στην εξυπηρέτηση των πολιτών και στην ασφάλεια του λιμένα. Εξετάζεται επίσης η ενίσχυση με ένα επιπλέον σκάφος στο Ηράκλειο, μεγαλύτερου μεγέθους από αυτά που υπάρχουν ήδη.
-Πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία του νέου λιμενικού σταθμού στο Ηράκλειο και τι υπηρεσίες θα προσφέρει;
-Η λειτουργία του σίγουρα θα βοηθήσει τον λιμένα. Θα μπορούν συγκεκριμένα στελέχη να υπηρετούν σε αυτόν. Θα είναι στελέχη του Λ.Σ. που είναι εξοικειωμένα με το περιβάλλον του λιμανιού, θα έχουν μόνο αυτό τον ρόλο. Δηλαδή της ασφαλούς διακίνησης και της λειτουργίας του λιμένα. Περιμένουμε τις όποιες αποφάσεις.
-Εκφράζεται δυσαρέσκεια από λιμενικούς για τις αποσπάσεις που γίνονται και τις καθυστερημένες προκαταβολές σ’ εκείνους που αποσπώνται. Ποια είναι η γνώμη σας;
-Πιστεύω ότι δεν είναι έτσι ακριβώς το θέμα. Μπορεί να υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση, είναι όμως στο πλαίσιο της γραφειοκρατίας και να μου επιτραπεί αυτός ο όρος. Δεν έχει να κάνει με κάποιο πρόβλημα, ούτε υπάρχουν άλλες σκέψεις. Εμείς τουλάχιστον ως Ένωση Αξιωματικών δεν έχουμε ιδιαίτερα ενοχληθεί για τις προκαταβολές και δεν θεωρώ ότι υπάρχει ιδιαίτερο ζήτημα.
-Ωστόσο, η Ένωση λιμενικών ανατολικής Κρήτης και ο πρόεδρός της έχει θέσει πολλές φορές το θέμα αυτών των καθυστερήσεων
-Το γνωρίζω και δεν έχει άδικο. Εννοείται ότι κι εμείς, μιλώντας ως πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης, θέλουμε άμεσα να γίνονται όλα. Το συντομότερο δυνατό. Όμως θα πρέπει να λειτουργούμε και με μία λογική. Δεν είναι τα πάντα τόσο εύκολα. Υπάρχει υπηρεσία και προσωπικό που χειρίζεται το θέμα, όμως δεν ασχολείται μόνο με αυτό. Υπάρχουν κι άλλα οικονομικά ζητήματα, όπως καταλαβαίνετε. Επιμένω ότι δεν υπάρχει τόσο έντονο πρόβλημα
-Είστε πρόεδρος της ΠΕΑΛΣ και σύντομα έχετε και πάλι εκλογές. Έχετε υποβάλει υποψηφιότητα από ότι γνωρίζω.
-Έχω υποβάλει, θα δω όμως εάν θα μείνω σε αυτή την υποψηφιότητα. Σε κάθε περίπτωση θα στηρίξω αυτό το οποίο πριν οχτώ χρόνια προσπάθησα να αναβαθμίσω. Θα παραμείνω σε αυτό έστω και ως απλό μέλος της Ένωσης ή απλό μέλος του Δ.Σ. Υπάρχουν νέα παιδιά, νέοι συνάδελφοι με τους οποίους έχω συνεργαστεί και μπορούν να συνεχίσουν αυτό που ξεκινήσαμε εγώ και ο προηγούμενος πρόεδρος, ο κ. Σαϊτάκης.
-Καταλαβαίνω από αυτά που λέτε ότι σκέφτεστε να μην υποβάλλετε υποψηφιότητα για πρόεδρος.
-Υπάρχει αυτή η περίπτωση. Θα μιλήσω με τους συναδέλφους που συνεργάστηκα και με στήριξαν όλο αυτό το διάστημα.
-Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το μεγαλύτερο πρόβλημα του Λ.Σ. στην Κρήτη;
-Το μεγαλύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με τις οργανικές θέσεις. Είναι αναγκαίο να αυξηθούν στις μέρες μας. Πρόσφατα ψηφίστηκε ο νόμος που επέκτεινε τις αρμοδιότητές μας και προς την ξηρά, ζήτημα για το οποίο είχαμε θέσει τις αντιρρήσεις μας. Θεωρώ ότι σύντομα θα υπάρχουν εξελίξεις και σε αυτό το θέμα.
Δηλαδή, στην κατάργηση ή τροποποίηση της εμπλοκής του Λ.Σ. στον αιγιαλό και στην παραλία, ώστε να μείνουμε αποκλειστικά επιχειρησιακά προσηλωμένοι μόνο στη θάλασσα.
-Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στην κοινωνία της Κρήτης σε ό,τι αφορά στην προστασία των θαλασσίων συνόρων;
-Να είναι σίγουρη ότι το Λ.Σ καταβάλλει μέγιστη προσπάθεια για την προστασία των θαλασσίων συνόρων με όλες του τις δυνάμεις. Να είναι σίγουρη ότι είναι ασφαλής. Να μου επιτρέψετε να πω ότι αυτό δεν αφορά μόνο στα θαλάσσια σύνορά μας, αλλά γενικότερα στις θάλασσές μας. Έχουμε αποδείξει μέχρι σήμερα αυτό το πράγμα.
Ποιος είναι ο νέος περιφερειακός
Ο Πλοίαρχος ΛΣ Πασσάκος Π. Σπυρίδων γεννήθηκε 21-04-1969 στον Πειραιά όπου μεγάλωσε και κατοικεί. Είναι έγγαμος με 2 γιους 20 και 17 ετών.
Γονείς του είναι ο Παναγιώτης Πασσάκος γεννηθείς στη Λακωνία και η Πασσάκου Χρυσούλα το γένος Βογιατζάκη γεννηθείσα στα Χανιά. Είναι απόφοιτος της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Πλοιάρχων Ηρακλείου Κρήτης.
Το 1993 εισήχθη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων από την οποία και αποφοίτησε με τον βαθμό του Σημαιοφόρου Λ.Σ.
Το 2014 προήχθη στο βαθμό του Πλοιάρχου ΛΣ τον οποίο φέρει μέχρι σήμερα λόγω μη ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων. Του έχουν απονεμηθεί όλα τα προβλεπόμενα για το βαθμό και τη θέση του παράσημα, μετάλλια και διαμνημονεύσεις. Είναι Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΠΕΑΛΣ) ενώ διετέλεσε και Γενικός Γραμματέας της ΠΕΑΛΣ.
Έχει παρακολουθήσει μεταξύ άλλων στην Ελλάδα και το εξωτερικό σειρά μετεκπαιδεύσεων και σεμιναρίων σε θέματα Έρευνας και Διάσωσης – Επιθεώρησης Πλοίων – Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, διαχείρισης κρίσεων, επιμορφωτικά Προγράμματα του Εθνικού κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και της Ε.Μ.Υ. κ.τ.λ.
Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του υπηρέτησε ως Κεντρικός Λιμενάρχης Χανίων, Διοικητής Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Χανίων, Διευθυντής στη Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του Υπουργείου Ναυτιλίας, Κυβερνήτης στο Περιπολικό Πλοίο Λ.Σ. 413, στο ΠΛΣ 620 την εποχή της κρίσης των Ιμίων και στο ναυαγοσωστικό σκάφος 518, επιτηρητής των Δόκιμων Σημαιοφόρων ΛΣ στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.
Το 2011 τοποθετήθηκε ως Ναυτιλιακός Ακόλουθος στην Έδρα Ναυτιλιακού Ακολούθου Τόκιο στην Ιαπωνία, τα καθήκοντα του οποίου δεν ανέλαβε μετά από προσωπική του απόφαση.
Υπηρέτησε επί σειρά ετών στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) ως Αξιωματικός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (Α.Α.Ν) και στο Κέντρο επιχειρήσεων του ΛΣ ως Αρχηγός Επιφυλακής (Α.Ε) ΚΕΠΙΧ-ΕΚΣΕΔ.
Θάνος Περβολαράκης