Στα χνάρια ξένων διωκτικών αρχών που χρησιμοποιούν εκτενώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) για την ενημέρωση δημοσιογράφων και πολιτών για διάφορα ζητήματα έκτακτης ή τρέχουσας επικαιρότητας βαδίζει η ΕΛ.ΑΣ.
Έτσι από σήμερα, Παρασκευή, αναμένεται να δημιουργήσει σελίδα στο Facebook (διατηρεί από τον Μάρτιο του 2010 λογαριασμό στο twitter όπου αναρτά ανακοινώσεις και συμβουλές αλλά και αναρτήσεις ξένων διωκτικών αρχών) με στόχο την ενημέρωση αλλά και ευαισθητοποίηση των πολιτών κυρίως νεαρής ηλικίας που το χρησιμοποιούν καθημερινά. Όπως λένε αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα εργαλεία που μας δίνει το Facebook για ανάρτηση ανακοινώσεων, συμβουλών, για παρουσίαση ειδικών υπηρεσιών, για ευαισθητοποίηση σχετικά με κοινωνικά ζητήματα, για live παρουσιάσεις εκδηλώσεων κ.ά.
Την ίδια στιγμή στην Ισπανία οι αστυνομικοί χρησιμοποιούν με έναν διαφορετικό τρόπο το twitter. «Χορεύοντας! Περνώ τη μέρα μου χορεύοντας! Αλλά οι γείτονες στο μεταξύ ενοχλούνται! Μην αυξάνετε τα ντεσιμπέλ της έντασης!» Με αυτή την ανάρτηση που συνοδεύονταν από ανάλογα εικονίδια (emoticons) η ισπανική Αστυνομία (Policía Nacional @policia) μέσω twitter καλούσε τους πολίτες να διασκεδάζουν αλλά με σεβασμό στους συμπολίτες τους βάζοντας ως #hashtag τη λέξη «σεβασμός». Με τον τρόπο αυτό πέτυχε και να κεντρίσει το ενδιαφέρον των χρηστών και να περάσει το μήνυμα που επιδιώκει.
Η πολιτική που ακολουθεί η ισπανική αστυνομία στο χώρο των social media αποτέλεσε έναυσμα και για έλληνες αστυνομικούς να ασχοληθούν περισσότερο με το χώρο αυτό και να εξετάσουν την αναβάθμιση της παρουσίας του Σώματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) με στόχο να κάνει την Αστυνομία πιο «φιλική» σε ακόμα περισσότερους πολίτες ειδικά νεαρής ηλικίας. Όπως λένε παρατηρήθηκε για ένα διάστημα ότι είχε ατονήσει η χρήση του twitter για την ενημέρωση των πολιτών και αποφασίστηκε η εντονότερη χρησιμοποίηση του καθώς θεωρείται σημαντικό εργαλείο ενημέρωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης οι πολίτες να επικοινωνούν με την ΕΛ.ΑΣ. και πιο συγκεκριμένα αστυνομικοί θα τους απαντούν σε περίπτωση που καταθέτουν πχ κάποιο ερώτημα.
Ως σήμερα, όπως αναφέρεται στην πολιτική για το twitter: «Η ομάδα διαχείρισης του @hellenicpolice διαβάζει όλα τα @replies και τα @mentions. Παρότι δεν είμαστε σε θέση να απαντάμε ατομικά σε κάθε χρήστη, θα αναρτούμε επίσημες ενημερώσεις, έτσι ώστε να καλύπτουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη θεματολογία ερωτήσεων. Η ομάδα διαχείρισης θα προωθεί επίσης τα μηνύματα, ανάλογα με τη θεματολογία τους, στην ηγεσία, τις αρμόδιες διευθύνσεις ή υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας».
Για τα επείγοντα περιστατικά, όπως για την καταγγελία ενός αδικήματος, ορισμένοι πολίτες συνήθιζαν να ενημερώνουν την ΕΛ.ΑΣ. μέσω twitter. Για το θέμα αυτό στελέχη της Αστυνομίας τονίζουν ότι «η παρακολούθηση και διαχείριση των λογαριασμών στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης δεν είναι εφικτό να πραγματοποιείται 24 ώρες το 24ωρο. Για λόγους που σχετίζονται με την επιχειρησιακή ανταπόκριση, τυχόν συμβάντα θα πρέπει να αναφέρονται μόνο στα τηλέφωνα επικοινωνίας της Ελληνικής Αστυνομίας (π.χ. στο 100 για Άμεση Δράση). Καταγγελίες μπορούν επίσης να υποβάλλονται γραπτώς στο e-mail [email protected]».
Επίσης μία από τις σκέψεις που έχει διατυπωθεί παλαιότερα από στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. είναι ότι θα μπορούσαν οι χρήστες του twitter μέσω ενός #hashtag να καταθέσουν τις απόψεις τους για διάφορα ζητήματα όπως για παράδειγμα για την εφαρμογή του προγράμματος του #astynomikos_geitonias ή για τις #pezes_peripolies.
Επίσης θα μπορούσαν οι διαχειριστές του λογαριασμού -όπως κάνουν ξένες διωκτικές αρχές- να προβούν σε ειδικές περιπτώσεις σε διάψευση φημών ή διόρθωση λανθασμένων πληροφοριών, που δημοσιεύονται σε ΜΜΕ ενώ σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκη να παρέχουν άμεση ενημέρωση και εκκλήσεις προς το κοινό, προκειμένου να απομακρυνθούν από συγκεκριμένες περιοχές ή να συνδράμουν με συγκεκριμένες ενέργειες το έργο των Αρχών (π.χ. για διευκόλυνση της κυκλοφορίας).
Σημειώνεται ότι τo twitter χρησιμοποιούν και τα τρια Σώματα Ασφαλείας στην Ελλάδα καθώς εκτός από την Ελληνική Αστυνομία (@hellenicpolice) παρουσία στο συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης διαθέτουν το Πυροσβεστικό Σώμα (@pyrosvestiki) και το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή (@HCoastGuard) για να ενημερώνουν τους πολίτες με ανακοινώσεις και συμβουλές. To Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδας διαθέτει και σελίδα στο Facebook ενώ και τα τρία Σώματα έχουν λογαριασμό στο Youtube.
Μάλιστα φέτος το καλοκαίρι -και κυρίως για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων από την αποστολή sms- το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος επέλεξε να ενημερώνει τους πολίτες αλλά και τους δημοσιογράφους μέσω twitter για πυρκαγιές που είναι σε εξέλιξη ή έχουν τεθεί υπό έλεγχο με εξαίρεση όσες χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα σοβαρές.
www.tovima.gr