Η Κίνα ρίχνει κυριολεκτικά άμμο στο νερό, για να ενισχύσει την παρουσία της στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα τεχνητό νησί σε έναν ύφαλο στα αμφισβητούμενα νησιά Σπράτλεϊ.
Η Κίνα κατασκευάζει ένα τεχνητό νησί μήκους τουλάχιστον 3.000 μέτρων στην ατόλη Φάιρι Κρος. Το νησί θα μπορούσε να είναι η τοποθεσία για τον πρώτο διάδρομο προσγείωσης του στα νησιά Σπράτλεϊ.
Σύμφωνα με την βρετανική επιθεώρηση IHS Jane's Defence Weekly, εμπορικές δορυφορικές εικόνες του νησιού που ελήφθηαν στις 8 Αυγούστου και 14 Νοεμβρίου δείχνουν ότι κατά τους τελευταίους τρεις μήνες οι Κινέζοι έχουν δημιουργήσει μια μάζα γης κατά μήκος του υφάλου.
Η ατόλη Φάιρι Κρος βρίσκεται στα δυτικά του κύριου νησιού του αρχιπελάγους Σπράτλεϊ και στο παρελθόν ήταν κάτω από το νερό. Ο μόνος κατοικήσιμος χώρος ήταν μια συγκεκριμένη πλατφόρμα που κατασκευάστηκε και συντηρείται από το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού.
Το νέο νησί έχει πάνω από 3.000 μέτρα μήκος και μεταξύ 200 και 300 μέτρα πλάτος, αρκετά μεγάλη για να κατασκευαστεί ένας διάδρομος. Στα ανατολικά του υφάλου φαίνεται να κατασκευάζεται ένα αρκετά μεγάλο λιμάνι για να υποδέχεται μεγάλα δεξαμενόπλοια και άλλα μεγάλα πολεμικά σκάφη επιφανείας.
Στην υπάρχουσα δομή στη νοτιοδυτική άκρη του υφάλου υπάρχει μια φρουρά Ναυτικού της Κίνας, με όπλα αεράμυνας, εξοπλισμό επικοινωνιών, καθώς και ένα θερμοκήπιο. Η συγκεκριμένη δομή επί του παρόντος δεν συνδέεται με το νέο νησί, αλλά εάν συνεχιστούν τα κινεζικά εγγειοβελτιωτικά έργα στα νησιά Σπράτλεϊ, είναι μόνο θέμα χρόνου.
Τα νησιά Σπράτλεϊ διεκδικούνται από το Μπρουνέι, την Κίνα, την Μαλαισία, τις Φιλιππίνες, την Ταϊβάν και το Βιετνάμ. Όλες οι χώρες, εκτός από το Μπρουνέι έχουν φέρει νησιά στην κατοχή τους ή έχουν κατασκευάσει δομές σε υφάλους και ξέρες ια να διεκδικήσουν τις αξιώσεις τους.
Οι εκχερσώσεις στην ατόλη Φάιρι Κρος είναι το τέταρτο έργο που ανέλαβε η Κίνα στα νησιά Σπράτλεϊ τους τελευταίους 12-18 μήνες και μακράν το μεγαλύτερο σε έκταση. Η Κίνα έχει δημιουργήσει νέα νησιά σε τρία άλλα σημεία, αλλά κανέναν δεν είναι αρκετά μεγάλο για να φιλοξενήσει ένα τόσο μεγάλο διάδρομο.
Δορυφορικές εικόνες που έδωσε στις 13 Μαΐου 2014 στην δημοσιότητα το Υπουργείο Εξωτερικών των Φιλιππίνων δείχνουν μεγάλες εκχερσώσεις στην ατόλλη Τζόνσον Σάουθ, η οποία διεκδικείται από την Μανίλα, το Πεκίνο και το Ανόι.
Η ατόλλη Τζόνσον Σάουθ, μια επίμαχη περιοχή έκτασης 7,2 τετραγωνικών χιλιομέτρων ήταν στο επίκεντρο μιας αντιπαράθεσης το 1998 μεταξύ της Κίνας και του Βιετνάμ με περισσότερους από 70 Βιετνμέζους νεκρούς. Μετά την ανάληψη του ελέγχου του υφάλου (η Κίνα έχει φέρει υπό τον έλεγχό της έκτοτε τουλάχιστον 9 υφάλους σε αυτό το αρχιπέλαγος), η Κίνα κατασκεύασε πάνω του μια πλατφόρμα και εγκατέστησε πάνω σε αυτήν σταθμό ραντάρ, εξοπλισμό επικοινωνιών, στη συνέχεια αντιεροπορικά όπλα και ναυτικά πυροβόλα, ένα ελικοδρόμιο, μια αποβάθρα, και ακόμη και μια ανεμογεννήτρια.
Οι δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι από το Φεβρουάριο του 2013 υπήρξε εκτεταμένη εκβάθυνση της ατόλλης για να δημιουργηθεί ένα νησάκι από σκυρόδερμα γύρω από την πλατφόρμα. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι η τεχνητή νησίδα είναι έκτασης περίπου 74 στρεμμάτων.
Το Υπουργείο Εξωτερικών των Φιλιππίνων ισχυρίστηκε ότι η κατασκευή φαίνεται να έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει ένα διάδρομο απο- και προσγείωσης αεροσκαφών, και σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Μανίλας, αυτή η πρακτική είναι «αποσταθεροποιητική και κατά παράβαση της Δήλωσης Συμμόρφωσης σχετικά με τη συμπεριφορά των μερών στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και το διεθνές δίκαιο».
Η ολοκλήρωση της κατασκευής στην ατόλη Φάιρι Κρος θα λάβει περίπου 10 χρόνια, σύμφωνα με την South China Morning Post, θα κοστίσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια, και εν τέλει θα παράγει συνολικά μια έκταση 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Η στρατιωτική αξία του τεχνητού νησιού θα είναι το ισοδύναμο ενός πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου εκτοπίσματος 100.000 τόνων.
Το άρθρο 5 της Δήλωσης Συμμόρφωσης αναφέρει ότι τα μέρη θα «αναλάβουν την υποχρέωση να επιδεικνύουν αυτοσυγκράτηση κατά τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων που θα περιπλέξουν ή κλιμακώσουν τις διαφορές και επηρεάζουν την ειρήνη και τη σταθερότητα, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, την αποχή από τη δράση σε σημερινά ακατοίκητα νησιά, υφάλους, ξέρες, κοραλλιογενείς νήσους, και άλλων χαρακτηριστικών».
Η Κίνα είναι η μόνη διεκδικήτρια χώρα στα νησιά Σπράτλεϊ που δεν έχει ένα αεροδρόμιο στην διαφιλονικούμενη περιοχή, οπότε η σε εξέλιξη κατασκευή στην ατόλη Τζόνσον Σάουθ μπορεί να είναι μια προσπάθεια να διορθώσει την κατάσταση αυτή. Η κοντινότερη απόσταση από μια κινεζική στρατιωτική βάση προς τα Σπράτλεϊ είναι 580 μίλια, πολύ περισσότερο σε σύγκριση με τα 250 μίλια του Βιετνάμ, και τα 310 μίλια της στρατιωτικής βάσης Πουέρτο Πρινσέσα των Φιλιππίνων.
Επίσης, δεν είναι η Κίνα η μόνη χώρα που ενισχύει την παρουσία της στα νησιά: Το Βιετνάμ έχει πραγματοποιήσει σημαντικά εγγειοβελτιωτικά έργα για να δημιουργήσει ένα λιμάνι, ενώ η Ταϊβάν κατασκευάζει σήμερα μια προβλήτα.
defencenews.gr