Πέντε από τους δέκα έλικες που ανήκουν στα δύο ελικόπτερα Agusta Westland AW139 της Αστυνομίας ράγισαν πρόωρα, όπως προκύπτει από επιστολή του Γενικού Eλεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη, ο οποίος ζήτησε εξηγήσεις από το υπουργείο Δικαιοσύνης.
Σημειώνεται ότι η Εθνική Φρουρά διαθέτει τρία ελικόπτερα της ίδιας μάρκας και τύπου και εκφράζονται φόβοι ότι θα επαναληφθεί το φαινόμενο, το οποίο προκαλεί όχι μόνο οικονομικό κόστος αλλά οδηγεί και στην καθήλωση των ελικοπτέρων. Ήδη τα δύο ελικόπτερα της Αστυνομίας καθηλώθηκαν και κινήθηκαν οι διαδικασίες είτε για αγορά καινούριων ελίκων είτε για αγορά επισκευασμένων, αφού η επιδιόρθωση των ελίκων των ελικοπτέρων της Αστυνομίας φαίνεται να είναι ασύμφορη.
Η κατασκευάστρια εταιρεία ξεκαθάρισε πως δεν καλύπτει τη βλάβη, την οποίαν θα πρέπει να πληρώσει η Αστυνομία.
Αξίζει να σημειωθεί πως, όπως εκτιμά ο Γενικός Ελεγκτής οι έλικες των δύο ελικοπτέρων ράγισαν ύστερα από πτήσεις περίπου 1.600 ωρών (περιλαμβανομένων και εκπαιδευτικών πτήσεων), τη στιγμή που με βάση τις προδιαγραφές τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πτήσεις μέχρι και 10.000 ώρες. Το πρόβλημα με τους έλικες έρχεται να προστεθεί στα υπόλοιπα προβλήματα που ανεφύησαν κατά καιρούς και τα οποία οδήγησαν τον Γενικό Εισαγγελέα να διατάξει έρευνα για την όλη διαδικασία προμήθειας των ελικοπτέρων, αφού σύμφωνα και με καταγγελίες ίσως δόθηκαν μίζες.
Σε επιστολή του Γενικού Ελεγκτή προς τον γενικό διευθυντή του υπουργείου Δικαιοσύνης, ημερομηνίας 22 Αυγούστου, την οποία υπογράφει ο διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Ανδρέας Χασαπόπουλος, αναφέρονται και τα εξής:
-Με επιστολή του Αρχηγού Αστυνομίας ζητείται η έγκριση του Συμβουλίου Προσφορών για την αγορά από την κατασκευάστρια εταιρεία πέντε επισκευασμένων πτερυγίων για τα εν λόγω ελικόπτερα, με τη μέθοδο της ανταλλαγής, με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, με εκτίμηση κόστους €286.555+ΦΠΑ, σύμφωνα με την εισήγηση του Διοικητή της Μ.Α.Ε.Π. ημερ. 28/7/2016. Επίσης, στην πιο πάνω επιστολή του Διοικητή της Μ.Α.Ε.Π. αναφέρεται ότι, σύμφωνα με επιστολή –και μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία– η ζημιά στα πτερύγια δεν καλύπτεται από οποιαδήποτε εγγύηση και για τη ζημιά την οποία έχουν υποστεί, δεν φέρει καμία ευθύνη, ως κατασκευάστρια εταιρεία.
-Σε επιστολή του Διοικητή της Μ.Α.Ε.Π. ημερομηνίας 30/6/2016, αναφέρεται –μεταξύ άλλων– ότι η ωφέλιμη ζωή των καινούργιων πτερυγίων είναι 10.000 ώρες λειτουργίας και, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι τα εν λόγω ελικόπτερα πετούν περίπου 200 ώρες τον χρόνο, η ωφέλιμη ζωή των πιο πάνω υλικών μεταφράζεται σε 50 χρόνια χρήσης των ελικοπτέρων της Αστυνομίας.
Με τον ίδιο τρόπο υπολογίζεται και η ωφέλιμη ζωή των επισκευασμένων πτερυγίων, για τα οποία γίνεται εισήγηση αγοράς τους με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης και τη μέθοδο της ανταλλαγής, η οποία, ανάλογα με τις ώρες λειτουργίας που έχει το καθένα (κυμαίνονται από 806 μέχρι 2.475 ώρες), υπολογίζεται σε 38 μέχρι 46 χρόνια. Στην εν λόγω επιστολή αναφέρεται επίσης –μεταξύ άλλων– ότι τίποτε δεν διασφαλίζει ότι ένα εξάρτημα, είτε είναι καινούργιο είτε είναι μεταχειρισμένο ή επισκευασμένο, δεν θα παρουσιάσει οποιαδήποτε βλάβη ή αστοχία κατά τη διάρκεια του ωφέλιμου χρόνου ζωής του.
-Ενόψει των πιο πάνω, η Υπηρεσία μας έχει την άποψη ότι, πριν την έγκριση του εν λόγω αιτήματος θα πρέπει να προσκομιστούν/εξεταστούν τα ακόλουθα, για τα οποία θα πρέπει η Αστυνομία να αποστείλει στο Συμβούλιο Προσφορών συμπληρωματική έκθεση:
(α) Οι πρόνοιες του συμβολαίου αγοράς των εν λόγω ελικοπτέρων σχετικά με τις εγγυήσεις (warranty) των πιο πάνω υλικών, αλλά και των εγγυήσεων γενικά των ελικοπτέρων/υλικών/ανταλλακτικών/εξαρτημάτων τους με τα οποία να τεκμηριώνεται ότι η ζημιά στα πτερύγια δεν καλύπτεται από καμία εγγύηση και για τη ζημιά την οποία έχουν υποστεί δεν φέρει καμία ευθύνη η κατασκευάστρια εταιρεία.
(β) Ενόψει του γεγονότος ότι τα υπό αναφορά ελικόπτερα έχουν παραληφθεί από την Αστυνομία κατά το τέλος του 2010 και, με βάση τα όσα αναφέρονται στην παρ. 3 πιο πάνω πετούν περίπου 200 ώρες τον χρόνο, υπολογίζεται ότι θα έχουν μέχρι σήμερα περίπου 1.200 ώρες λειτουργίας το καθένα (οι ακριβείς ώρες πτήσης κάθε ελικοπτέρου θα πρέπει να καταγραφούν στην πιο πάνω έκθεση). Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πτερύγια των ελικοπτέρων της Αστυνομίας έχουν υποστεί την εν λόγω βλάβη μετά από πολύ λιγότερες ώρες λειτουργίας από τον ωφέλιμο χρόνο ζωής τους (10.000 ώρες λειτουργίας), θα πρέπει –κατά την άποψη μας– να απαντηθούν τα πιο κάτω ερωτήματα από την Αστυνομία:
- Τα στοιχεία με βάση τα οποία προκύπτει ότι η ωφέλιμη ζωή των πτερυγίων είναι 10.000 ώρες λειτουργίας.
- Τους λόγους για τους οποίους χρήζουν αντικατάστασης ενώ έχουν μόλις 1.200 ώρες λειτουργίας (όπως υπολογίζεται, ενώ θα πρέπει να επιβεβαιωθούν οι πραγματικές ώρες λειτουργίας τους).
- Πώς διασφαλίζεται ότι η ωφέλιμη ζωή των επισκευασμένων πτερυγίων, που γίνεται εισήγηση να αγοραστούν, θα είναι 38 μέχρι 46 χρόνια, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα καινούργια πτερύγια χρήζουν αντικατάστασης ενώ υπολογίζεται ότι έχουν μόλις 1.200 ώρες λειτουργίας.
Γράφει: Βάσος Βασιλείου
www.philenews.com