Οι προϋπολογισμοί για το Π.Σ μειώθηκαν μέσο όρο κατ έτος από το 2010 μέχρι και τον προϋπολογισμό του 2020 περί τα 109.817.553 ευρώ ή - 21.98%, δηλώνει στο iEidiseis ο ανθυποπυραγός ε.α.
Ακόμα πιο συγκλονιστικά είναι τα στοιχεία για την κατάσταση στην πυρόσβεση που αποκαλύπτει με το δεύτερο μέρος της συνέντευξής του στο iEidiseis o Μιχαήλ Μιχαήλ, ανθυποπυραγός ε. α. και στέλεχος του ΚΚΕ.
Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του ο Μιχαήλ Μιχαήλ, μεταξύ άλλων, σημειώνει:
· «Μετά από 11 χρόνια ο συνολικός αριθμός των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 507 οχήματα και αριθμεί συνολικά περί τα 3.350 οχήματα κυρίως σε οχήματα βοηθητικού τύπου, τζιπ , βαν κ.λ.π. Παρ ότι ο στόλος του Π.Σ χρειάζεται ριζική ανανέωση ακριβώς λόγω της μεγάλης παλαιότητας του που σε σημερινά επίπεδα ξεπερνά την 20ετία το 50% των οχημάτων, η προμήθεια πυροσβεστικών οχημάτων πλέον γίνεται με το σταγονόμετρο και όχι με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού αλλά κυρίως μέσω προγραμμάτων των ΕΣΠΑ με εμπλοκή των περιφερειών και μέσω δωρεών…»
· «Από τον τελευταίο προϋπολογισμό προ κρίσης του 2009 που ανέρχονταν στα 499.601.293 ευρώ οι προϋπολογισμοί για το Π.Σ μειώθηκαν μέσο όρο κατ έτος από το 2010 μέχρι και τον προϋπολογισμό του 2020 περί τα 109.817.553 ευρώ ή - 21.98% . Η μεγαλύτερη μείωση που παρατηρήθηκε σε όλο αυτό το διάστημα, ήταν το 2014 που έφθασαν οι πιστώσεις στα 346.227.000 ευρώ με – 153.374.293 ευρώ. Σωρευτικά οι πιστώσεις που χάθηκαν αυτά τα 11 χρόνια για το Π.Σ. σε σύγκριση με τον προϋπολογισμό του 2009 ανέρχονται στο 1.207.993.093 ευρώ»
· «Την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ. με τι όποιες συμμαχίες τους, δηλαδή από το 2010 μέχρι και το 2014 ο Μ.Ο. μείωσης των πιστώσεων αυτό το διάστημα ήταν - 117.027.265 ευρώ σε ποσοστό - 23,42%. Την περίοδο διακυβέρνησης από ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δηλαδή από το 2015 μέχρι και το 2019 ο Μ.Ο. μείωσης των πιστώσεων ήταν 113.751.693 ευρώ σε ποσοστό – 22,77%. Ο Μ.Ο. και των δύο περιόδων διακυβέρνησης ήταν - 115.389.480 ευρώ σε ποσοστό – 23,10%»
· «Σε λίγες μέρες κλείνει δίμηνο η νέα αντιπυρική περίοδο και ακόμη δεν έχει στελεχώσει τις νέες και παλιές δομές της αντιπυρικές περιόδου , όπως τα 13 πεζοπόρα τμήματα, τα 80 εποχικά κλιμάκια , τις 2 αερομεταφερόμενες μονάδες , το Μ.Ε.Τ.Π.Ε.»
· «Από την αντιπυρική περίοδο του 1993 έως και το 2019 οι καμένες δασικές εκτάσεις ανέρχονται σε 7.075.939,5 στρέμματα με Μ.Ο. 262.071 κατ έτος»
· «Οι ανθρώπινες απώλειες ανέρχονται συνολικά σε 245 νεκρούς. 194 πολίτες - 39 πυροσβέστες και δασοπυροσβέστες - 12 πιλότοι»
· «Σύμφωνα με τα χρόνια που κυβέρνησαν στο διάστημα των 27 ετών τα κόμματα εξουσίας ΠΑΣΟΚ , Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ είτε μόνα τους είτε με τις συνεργασίες που έκαναν, η αναλογία από τα 7.075.939,5 των καμένων δασικών εκτάσεων της περιόδου των 27 ετών που αντιστοιχεί στα χρόνια διακυβέρνησης του καθενός ξεχωριστά έχει ως εξής: Για το ΠΑΣΟΚ με 12 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 3.559.383 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 50,30% με Μ.Ο. κατ έτος 296.615 στρέμματα. Για την Ν.Δ. με 11 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 3.011.041,5 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 42,55% με Μ.Ο. κατ έτος 273.731 στρέμματα. Για τον ΣΥΡΙΖΑ με 4 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 505.515 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 7,14% με Μ.Ο. κατ έτος 126.378 στρέμματα»
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΜΙΧΑΗΛ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
-Με τον πυροσβεστικό στόλο τι μπορεί να γίνει;
- Στα πλαίσια μίας μελέτης που είχε ξεκινήσει για πρώτη φορά στο Π.Σ. το 2006 από την Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών, στην οποία δραστηριοποιούμουν συνδικαλιστικά, μέσα από την συγκέντρωση και επεξεργασία όλων των στοιχείων που είχαν σχέση με τον μηχανολογικό εξοπλισμό του Π.Σ. και την αριθμητική τους κατανομή κατά περιφέρεια, τα βασικά συμπεράσματα που είχαν εξαχθεί από την ανάλυση των στοιχείων και είχαν δημοσιευτεί σε ειδικό έντυπο της παράταξης είχαν ως εξής :
Στο Π.Σ. μέχρι πριν 11 χρόνια δηλαδή το 2009 υπήρχαν συνολικά 2.843 οχήματα παντός τύπου. Από αυτά τα 1.656 ήταν πυροσβεστικά όλων των τύπων και χωρητικότητας κατασβεστικών μέσων. Τα 971 βοηθητικά ( Γερανοί, Λεωφορεία , Μοτοσικλέτες , τζιπ , βαν κ.λ.π. ). Τα 212 ειδικού τύπου ( Κλίμακες, Βραχιονοφόρα, διασωστικά κ.λ.π. ), και 4 επιχειρησιακά.
Για τα 2.843 οχήματα παντός τύπου από πλευράς παλαιότητας σύμφωνα με το έτος πρώτης κυκλοφορίας, τα συγκεντρωτικά στοιχεία είχαν ως εξής:
Χρονική περίοδος πρώτης κυκλοφορίας - Αριθμητική & ποσοστιαία κατανομή
1972 - 1979 123 οχήματα Πέραν της 15ετίας 834 50,4%
1980 - 1989 300 ΅ ΅ 20ετίας 441 26,6%
1990 - 1994 411 ΅ ΅ 25ετίας 363 21,9%
1995 - 1999 101 ΅ ΅ 30ετίας 148 8,9%
2000 - 2009 721 ΅ ΅ 35ετίας 47 2,8%
Σήμερα μετά από 11 χρόνια ο συνολικός αριθμός των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 507 οχήματα και αριθμεί συνολικά περί τα 3.350 οχήματα κυρίως σε οχήματα βοηθητικού τύπου, τζιπ , βαν κ.λ.π.
Μετά από 11 χρόνια ο συνολικός αριθμός των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 507 οχήματα και αριθμεί συνολικά περί τα 3.350 οχήματα κυρίως σε οχήματα βοηθητικού τύπου, τζιπ , βαν κ.λ.π. Παρ ότι ο στόλος του Π.Σ χρειάζεται ριζική ανανέωση ακριβώς λόγω της μεγάλης παλαιότητας του που σε σημερινά επίπεδα ξεπερνά την 20ετία το 50% των οχημάτων, η προμήθεια πυροσβεστικών οχημάτων πλέον γίνεται με το σταγονόμετρο και όχι με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού αλλά κυρίως μέσω προγραμμάτων των ΕΣΠΑ με εμπλοκή των περιφερειών και μέσω δωρεών…
Παρ ότι ο στόλος του Π.Σ χρειάζεται ριζική ανανέωση ακριβώς λόγω της μεγάλης παλαιότητας του που σε σημερινά επίπεδα ξεπερνά την 20ετία το 50% των οχημάτων, η προμήθεια πυροσβεστικών οχημάτων πλέον γίνεται με το σταγονόμετρο και όχι με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού αλλά κυρίως μέσω προγραμμάτων των ΕΣΠΑ με εμπλοκή των περιφερειών και μέσω δωρεών στα πλαίσια του σχεδιασμού που προανέφερα για την μεταφορά αρμοδιοτήτων πυροπροστασίας στην βάση της εμπορευματοποίησης και της ανταποδοτικότητας.
Αυτό λοιπόν που απαιτείτε να γίνει με τον στόλο των πυροσβεστικών οχημάτων δεν είναι στις προθέσεις ούτε της σημερινής κυβέρνησης και ακολουθεί την μοίρα του εθνικού εναέριου στόλου για να πάρει και εδώ την θέση του ο ιδιωτικός τομέας μέσω συμπράξεων ΣΔΙΤ . Ανάλογο κάλεσμα προς τους ιδιώτες έκανε προχθές ο πρωθυπουργός από το Ελευθέριος Βενιζέλος με αφορμή την παραλαβή των 20 οχημάτων της δωρεάς. Σημειωτέον ότι τα ΣΔΙΤ έχουν γίνει πράξη στο Π.Σ. από το 2008 για τις κτηριακές εγκαταστάσεις των υπηρεσιών του. Παρ ότι τα κτήρια των περισσότερων Π.Υ. είναι ακατάλληλα και επικίνδυνα , αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον από ιδιώτη καινούργιο κτήριο δεν γίνεται.
-Υπάρχει πρόβλημα υποχρηματοδότησης και σε τι ύψος;
-Πρόβλημα υποχρηματοδότησης στο Π.Σ. υπήρχε πάντα και δυστυχώς για τον λόγο αυτό το Π.Σ. όπως προανέφερα δεν ακολουθούσε τις σύγχρονες εξελίξεις. Να φανταστείτε μέχρι και αρχές της δεκαετίας του 90 οι πυροσβέστες αντί να έχουν ειδικού τύπου πυρίμαχες ατομικές επιχειρησιακές στολές, κατάλληλες για πυρκαγιές και διασώσεις , όπως είχαν όλοι οι ευρωπαίοι πυροσβέστες στην Δυτική και Ανατολική Ευρώπη, είχαν υφασμάτινες τύπου παντρές και με γραβάτα παρακαλώ και για εξωτερικό επενδύτη ένα κοινό απλό δερματίνο χωρίς καμία προστασία. Το επίπεδο του ειδικού διασωστικού εξοπλισμού έφθανε μέχρι τα βενζινοκίνητα δισκοπρίονα, αντί τους υδραυλικούς διαστολείς . Φανταστείτε το 2ο σοκ μετά το τροχαίο που πάθαιναν οι εγκλωβισμένοι τραυματίες σε Ι.Χ. αυτοκίνητα, όταν αντί να κάνεις αθόρυβα και χωρίς ρίσκο την διάσωση τους , να τρελαίνονται από τον ήχο των δισκοπρίονων και τον κίνδυνο ανάφλεξης του αυτοκινήτου λόγω σπινθήρων !
Το πρόβλημα επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο από την ώρα που ξέσπασε η οικονομική κρίση. Από τον τελευταίο προϋπολογισμό προ κρίσης του 2009 που ανέρχονταν στα 499.601.293 ευρώ οι προϋπολογισμοί για το Π.Σ μειώθηκαν μέσο όρο κατ έτος από το 2010 μέχρι και τον προϋπολογισμό του 2020 περί τα 109.817.553 ευρώ ή - 21.98% . Η μεγαλύτερη μείωση που παρατηρήθηκε σε όλο αυτό το διάστημα, ήταν το 2014 που έφθασαν οι πιστώσεις στα 346.227.000 ευρώ με – 153.374.293 ευρώ.
Σωρευτικά οι πιστώσεις που χάθηκαν αυτά τα 11 χρόνια για το Π.Σ. σε σύγκριση με τον προϋπολογισμό του 2009 ανέρχονται στο 1.207.993.093 ευρώ. Με αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν αρκετές ελλείψεις σε μηχανολογικό , ειδικό και ατομικό εξοπλισμό να μην υπήρχαν σήμερα με ότι συνεπάγεται αυτό για την αποτελεσματικότητα του Π.Σ. και την προστασία χιλιάδων πυροσβεστών.
Από τον τελευταίο προϋπολογισμό προ κρίσης του 2009 που ανέρχονταν στα 499.601.293 ευρώ οι προϋπολογισμοί για το Π.Σ μειώθηκαν μέσο όρο κατ έτος από το 2010 μέχρι και τον προϋπολογισμό του 2020 περί τα 109.817.553 ευρώ ή - 21.98% . Η μεγαλύτερη μείωση που παρατηρήθηκε σε όλο αυτό το διάστημα, ήταν το 2014 που έφθασαν οι πιστώσεις στα 346.227.000 ευρώ με – 153.374.293 ευρώ. Σωρευτικά οι πιστώσεις που χάθηκαν αυτά τα 11 χρόνια για το Π.Σ. σε σύγκριση με τον προϋπολογισμό του 2009 ανέρχονται στο 1.207.993.093 ευρώ
Οι ευθύνες για την υποχρηματοδότηση αυτής της περιόδου για όλα τα κόμματα που κυβέρνησαν την χώρα πιστώνονται αναλογικά περίπου στα ίδια επίπεδα και κανείς δεν μπορεί να επικαλεστεί διαφορετική πολιτική στάση. Έχουν όλοι τους την ίδια ευθύνη για την τραγική κατάληξη στο ΜΑΤΙ το 2018 στον όποιο βαθμό επηρέασε η υποχρηματοδότηση του Π.Σ. εκτός όλων των άλλων προβλημάτων που προαναφέρθηκαν και για να είμαι πιο συγκεκριμένος:
Την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ. με τι όποιες συμμαχίες τους, δηλαδή από το 2010 μέχρι και το 2014 ο Μ.Ο. μείωσης των πιστώσεων αυτό το διάστημα ήταν - 117.027.265 ευρώ σε ποσοστό - 23,42% .
Την περίοδο διακυβέρνησης από ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δηλαδή από το 2015 μέχρι και το 2019 ο Μ.Ο. μείωσης των πιστώσεων ήταν 113.751.693 ευρώ σε ποσοστό – 22,77%. Ο Μ.Ο. και των δύο περιόδων διακυβέρνησης ήταν - 115.389.480 ευρώ σε ποσοστό – 23,10% .
Την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ. με τι όποιες συμμαχίες τους, δηλαδή από το 2010 μέχρι και το 2014 ο Μ.Ο. μείωσης των πιστώσεων αυτό το διάστημα ήταν - 117.027.265 ευρώ σε ποσοστό - 23,42%. Την περίοδο διακυβέρνησης από ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δηλαδή από το 2015 μέχρι και το 2019 ο Μ.Ο. μείωσης των πιστώσεων ήταν 113.751.693 ευρώ σε ποσοστό – 22,77%. Ο Μ.Ο. και των δύο περιόδων διακυβέρνησης ήταν - 115.389.480 ευρώ σε ποσοστό – 23,10%
Φυσικά για να εξαλειφθούν όλα τα σοβαρά προβλήματα του Π.Σ. που έχουν συσσωρευτεί δεκαετίες τώρα απαιτείτε, γενναία χρηματοδότηση πολύ πάνω από τα επίπεδα του 2009 και εφάπαξ επιστροφή όλως των ποσών που αφαιρέθηκαν αυτή την περίοδο. Εδώ έχει θέση και αυτό που προανέφερα με τις εξοπλιστικές δαπάνες για το ΝΑΤΟ.
-Η Πολιτική Προστασία αναβαθμίστηκε σε υφυπουργείο, με επικεφαλής μάλιστα τον Νίκο Χαρδαλιά. Έχουν αντιμετωπιστεί τα προβλήματα σχεδιασμού και συντονισμού που τόσα χρόνια υπάρχουν; Ξέρει ο κάθε φορέας τι θα πράξει κάθε φορά;
-Αν κάτι πιστώνεται στην νέα κυβέρνηση είναι ότι ενώ έχει προχωρήσει στις πιο αντιδραστικές αλλαγές σε οργανωτικό και εργασιακό επίπεδο και γι όλα αυτά είχε μιλήσει έγκαιρα το ΚΚΕ αλλά και το αγωνιστικό κίνημα μέσα στο Π.Σ. , τώρα πλέον αρχίζουν να γίνονται αντιληπτές οι συνέπειες τους, αρχικά στους πυροσβέστες μετά την οριστική κατάργηση του αμετάθετου και το αλαλούμ που δημιούργησε από πλευράς αξιοκρατίας η πρώτη εφαρμογή του νέου κανονισμού μεταθέσεων. Αξιοποιώντας δοκιμασμένα στελέχη της στο πέρασμα αντιλαϊκών πολιτικών όπως και ο σημερινός υφυπουργός , με άριστες δυνατότητες επικοινωνιακής διαχείρισης και με σύμμαχο όχι μόνο τον καιρό αλλά και την πλειοψηφία των συνδικαλιστικών οργάνων του Π.Σ. που συμβάλουν στην παραπληροφόρηση όχι μόνο των πυροσβεστών αλλά και των πολιτών. Η κυβέρνηση έχει κερδίσει απλά λίγο περισσότερο χρόνο πριν γίνουν αντιληπτοί και από τον απλό πολίτη οι αντιδραστικοί και επικίνδυνοι για την πυροπροστασία της χώρας πειραματισμοί της.
Δυστυχώς η αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας σε υφυπουργείο δεν σηματοδοτεί αναβάθμιση, της δομής , του προσανατολισμού και των παρεχόμενων υπηρεσιών με όφελος για τον πολίτη και την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων.
Όπως σας προανέφερα οι στόχοι και ο σχεδιασμός που πλέον εμπεριέχεται μέσα στις διατάξεις του Νόμου 4662/2020 με τίτλο ΅ Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, Αναβάθμιση Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας, Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις ΅ είναι να αναβαθμιστεί η παρουσία των επιχειρηματικών ομίλων σε όλο το φάσμα της πολιτικής προστασίας από την οργάνωση , την εκπαίδευση , την έρευνα , την παροχή υπηρεσιών, την διαχείριση με έμμεση και άμεση εμπλοκή, προκειμένου να ανοίξουν νέοι δρόμοι κερδοφορίας.
Να μεταφερθούν αρμοδιότητες στους ΟΤΑ Α και Β βαθμού με στόχο την ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών πυρασφάλειας και την πρόσθετη επιβάρυνση των ήδη βαριά φορολογούμενων πολιτών. Άλλωστε μην μας διαφεύγει ότι υπήρξε επίσημη πρόταση από το προεδρείο της ΚΕΔΚΕ αμέσως μετά τις μεγάλες πυρκαγιές της Πελοποννήσου το 2007 προς τον τότε πρωθυπουργό της χώρας να περάσει η πυροσβεστική υπηρεσία στους Δήμους . Η πρόταση όμως αυτή σκόνταψε στις αντιδράσεις των αγωνιστικών δυνάμεων μέσα στο Π.Σ. Ο σχεδιασμός όμως αυτός έχει τις ρίζες του από το 1995 επί ημερών του ΠΑΣΟΚ. και είχε εκφραστεί σαν πρόταση από το τότε υπουργό εσωτερικών.
Να υπάρξει μεγαλύτερη εμπλοκή στο φάσμα της πολιτικής προστασίας με πλήρη αρμοδιότητες και καθήκοντα των εθελοντικών οργανώσεων και των Μ.Κ.Ο. και να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η μερική απασχόληση σε όλα τα επίπεδα της πολιτικής προστασίας , ακόμη και για το επιστημονικό προσωπικό.
Παράλληλα με όλα αυτά θα ξεκινήσει η σταδιακή μείωση της χρηματοδότησης σε ακόμη πιο χαμηλά επίπεδα των φορέων της πυροπροστασίας , του μόνιμου προσωπικού, των πυροσβεστικών δομών της, αφού πλέον σε κάθε καταργηθείσα υπηρεσία θα παίρνει την θέση η αντίστοιχη εθελοντική δημοτική πυροσβεστική υπηρεσία και σε κάθε κατάργηση οργανικής θέσης μόνιμου προσωπικού θα αντικαθίσταται από εθελοντές ή συμβασιούχους ορισμένου χρόνου.
Η αναβάθμιση όμως σε υφυπουργείο και απ΄ ότι ακούγεται τελευταία και σε ξεχωριστό υπουργείο δεν έχει να κάνει μόνο με την επικοινωνιακή πολιτική . Ακριβώς επειδή η νέα δομή της θα αποτελέσει ένα ακόμη εργαλείο για την εξυπηρέτηση της αναπτυξιακής πολιτικής, αλλά συνδέεται όμως παράλληλα και με την μετατροπή της Πολιτικής Προστασίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο στα πλαίσια της στρατηγικής εσωτερικής ασφάλειας της Ε.Ε. σε συγκαλυμμένο μηχανισμό καταστολής, εξ ου και οι διατάξεις που προανέφερα για δημιουργία γραφείου του ΝΑΤΟ στην πολιτική προστασία, την συνεργασία με την ευρωπαϊκή αστυνομία, την οπλοφορία των πυροσβεστών , τα μυστικά κονδύλια κ.λ.π.
Η συγκέντρωση υπέρ εξουσιών και αρμοδιοτήτων στο πρόσωπο του νέου υφυπουργού γίνεται για να μην υπάρχουν κρούσματα παρέκκλισης από τις κεντρικές πολιτικές κατευθύνσεις. Για τον λόγο αυτό ο νέος υφυπουργός θα διευθύνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εμπλέκονται στον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, θα καθορίζει τις κατευθύνσεις του μηχανισμού , θα επιλέγει και θα αξιολογεί το προσωπικό που θα στελεχώνουν σε επιτελικό επίπεδο μία σειρά οργάνων, συμβούλιων , επιτροπών του μηχανισμού,
Απ όλα τα παραπάνω τίποτε θετικό και ελπιδοφόρο δεν προοιωνίζεται για τον ελληνικό λαό και τα δασικά μας οικοσυστήματα. Αντιθέτως και έχοντας υπόψη την διεθνή πείρα από πανίσχυρες οικονομικά χώρες που εφάρμοσαν όλα αυτά πριν από εμάς όπως η Αμερική , η Αυστραλία και χώρες της Ε.Ε. και το πως εξελίσσονται κάθε χρόνο οι καταστροφικές πυρκαγιές και η αδυναμία αντιμετώπισης τους ως συνέπεια της αποδυνάμωσης των μηχανισμών πυροπροστασίας και της πολιτικής προστασίας, πρέπει ο λαός μας να μην μείνει απλός θεατής για να περιμένει στωικά τα νέα ΜΑΤΙΑ. Αλλά να συνειδητοποιήσει τι ακριβώς σχεδιάζεται σε βάρος του και το περιβάλλον που ζει και αναπνέει και αντιδράσει μέσα από τα οργανωμένο κίνημα .
Στην ερώτηση σας αν έχουν αντιμετωπιστεί ζητήματα σχεδιασμού και συντονισμού καθώς και αν ξέρει τι θα πράξει ο κάθε εμπλεκόμενος φορέας στην δεδομένη στιγμή, η απάντηση έρχεται μέσα από την απόφαση της ίδιας της κυβέρνησης να αναστείλει προσωρινά τις διατάξεις του νέου νόμου και να ισχύσει το παλαιό καθεστώς σχετικά με την Γ.Γ.Π.Π. Ο λόγος που την υποχρέωσε να το πράξει αυτό είναι ότι νέος νόμος για την πολιτική προστασία προβλέπει έναν πολυδαίδαλο μηχανισμό και ένα τεράστιο γραφειοκρατικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, που όχι μόνο δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα, αλλά θα δημιουργήσει και επιπλέον πρόσθετα μεγάλα προβλήματα για τον λόγο ότι:
Από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Πολιτικής Προστασίας, εμπλέκονται στον μηχανισμό πληθώρα Οργάνων, Επιχειρησιακών Κέντρων, Διευθύνσεων, Συμβουλίων, Επιτροπών, Πλαισίων, Συντονιστών, Διοικητών, Διευθυντών και Αναπληρωτών όλων αυτών, με πολλές δυσανάλογες αρμοδιότητες που είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσουν αρκετές δυσλειτουργίες.
Δεν μπορεί ο μηχανισμός αυτός να γίνει ευέλικτος, διαλειτουργικός και αποτελεσματικός σε ότι αφορά τον σχεδιασμό των προληπτικών δράσεων και τον συντονισμό στη διαχείριση κινδύνων, απειλών και καταστροφών, γιατί θα αποτελείται από ένα πολυσύνθετο πλέγμα των εμπλεκόμενων επιχειρησιακών φορέων, σε συνδυασμό με τις επιτελικές δομές της Πολιτικής Προστασίας.
Δεν υπάρχει στον μηχανισμό αυτό μια λειτουργική - καθετοποιημένη δομή και ένα σύστημα αναλογικό σε όλα τα στάδια, με αντίστοιχα όργανα από το κεντρικό μέχρι το τοπικό επίπεδο, από πάνω προς τα κάτω (Υπουργείο, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας - Αποκεντρωμένη Διοίκηση - Περιφέρεια - Δήμος). Μόνο ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε να είναι λειτουργικό, με τη σωστή ιεράρχηση των αρμοδιοτήτων και των υποχρεώσεων των οργάνων και την ανάλογη συμμετοχή, συνεργασία και συνδρομή όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε κάθε περίπτωση αρμοδιότητάς τους.
Η εμπειρία του σχεδίου Ξενοκράτης που ποτέ δεν εφαρμόστηκε και κανέναν πολίτη ή δασικό οικοσύστημα δεν έσωσε, είναι αρκετή για να βγουν τα κατάλληλα συμπεράσματα. Υπήρχε σχεδιασμός στα χαρτιά αλλά στο στάδιο υλοποίησης του έλειπε ο ανάλογος μηχανισμός και ο κατάλληλος συντονισμός. Μα πάνω απ όλα του έλειπε η απαραίτητη χρηματοδότηση.
Ένα ανέξοδο άλλοθι των κυβερνήσεων απέναντι στον λαό υπήρξε ο Ξενοκράτης. Παρόμοια ανέξοδο άλλοθι είναι και όλα όσα έχει σχεδιάσει η νέα κυβέρνηση με τον νέο νόμο για την πολιτική προστασία σχέδια και τα σχέδια επί χάρτου με τις κωδικές ονομασίες Ταλώς , Εγκέλαδος, Ηράκλειτος κ.λ.π.
Και είναι ανέξοδο γιατί δεν προβλέπεται πουθενά στις διατάξεις του νομοσχεδίου η απαιτούμενη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, προκειμένου:
Να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες για να δημιουργηθούν όλα τα απαιτούμενα έργα και οι κατάλληλες υποδομές για την επαρκή αντιπυρική, αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία, καθώς και οι ασφαλείς διέξοδοι διαφυγής για να μπορούν να απομακρύνονται με ασφάλεια οι πολίτες σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Να ενισχυθούν οι υπηρεσίες της Πολιτικής Προστασίας, το Πυροσβεστικό Σώμα, η Δασική Υπηρεσία, οι αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων και των Περιφερειών, σε προσωπικό, μέσα, εξοπλισμό, υποδομές.
Η κρατική χρηματοδότηση θα κινείται στις ίδιες μειωμένες πιστώσεις, με τις τεράστιες περικοπές που υπάρχουν τα τελευταία 11 χρόνια μέχρι σήμερα, όπως επιβάλλονται και από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής .
Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση που επικαλείται η κυβέρνηση ότι θα υπάρξει από τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει αποδειχτεί ξεκάθαρα όλα αυτά τα χρόνια πόσο έχουν στηρίξει τα προγράμματα αυτά την πρόληψη των καταστροφών, την περιβαλλοντική ανάπτυξη και την προστασία των λαών από πυρκαγιές, σεισμούς, πλημμύρες, θεομηνίες. Η πρόληψη για την προστασία των λαών δεν είναι επιλέξιμα έργα και αποτελεί «κόστος χωρίς όφελος» για την Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί την ενδιαφέρει μόνο η οικονομική ανταποδοτικότητα των έργων που πρόκειται να χρηματοδοτήσει. Για τους λόγους αυτούς, ούτε τα προηγμένα κράτη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και σε όλο τον κόσμο (Ισπανία, Πορτογαλία, Αμερική, Αυστραλία), δεν μπορούν να αποφύγουν τις μεγάλες καταστροφές και τα θύματα.
Αποτελεί όμως ένα πολύ ωραίο άλλοθι όλη αυτή η κινητικότητα της κυβέρνησης για το μεγάλο κεφάλαιο, το οποίο καραδοκεί μέσα από τα συντρίμμια και τις στάχτες των λαϊκών περιουσίων και του δασικού πλούτου που δημιούργησαν οι διαχρονικές εγκληματικές πολιτικές του πολιτικού του προσωπικού για να αυξήσει την κερδοφορία του.
Η ειλικρίνεια και η αξιοπιστία της κυβέρνησης όσον αφορά την ετοιμότητα και την επιτυχία του σχεδιασμού της κρίνεται και από το γεγονός ότι, επιχείρησε αβάσιμα και σκόπιμα φυσικά για να υπερασπιστεί την αρτιότητα των σχεδίων της για την πολιτική προστασία και την νέα αντιπυρική περίοδο, να παρουσιάσει ως επιτυχία το γεγονός ότι δεν υπήρξε κανένας νεκρός την αντιπυρική του 2019 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά του 2018 των 102 θυμάτων και ότι κάηκαν λιγότερα στρέμματα δασικών εκτάσεων.
Η εξέλιξη όμως αυτή δεν τεκμηριώνει την επιτυχία κανενός σχεδιασμού. για τον λόγο ότι και πριν την μεγάλη καταστροφή του 2007, που κάηκαν με τραγικό τρόπο 89 συνάνθρωποι, προηγήθηκαν 6 συνεχόμενες αντιπυρικές περίοδοι με αυξημένο όγκο συμβάντων μεν, χωρίς όμως ούτε έναν νεκρό πολίτη και μάλιστα με λιγοστές συγκριτικά καμένες εκτάσεις από κάθε άλλη φορά. Το ίδιο συνέβη και πριν την καταστροφή που βίωσαν οι κάτοικοι στο ΜΑΤΙ το 2018. Οι 10 αντιπυρικές περίοδοι που προηγήθηκαν πριν από την καταστροφή στο ΜΑΤΙ, ενώ είχαν όλες πιο αυξημένο όγκο συμβάντων από αυτή του 2018 και οι 7 πιο αυξημένο όγκο καμένων δασικών εκτάσεων, δεν υπήρξε ούτε ένας νεκρός πολίτης. Παρεμπιπτόντως για το ζήτημα αυτό έχει ήδη δημοσιευτεί αναλυτικό άρθρο με σχετικά στοιχεία στην εφημερίδα Ριζοσπάστης του Σαββατοκύριακου 20 και 21 Ιουνίου το οποίου είμαι ο συντάκτης.
Νομίζω όμως πρέπει να βγάλουμε τα συμπεράσματα μας όχι μόνο από τις ¨επιτυχίες ΅ της κυβέρνησης αλλά και από την εμπλοκή σε βασικούς τομείς των υποδομών της χώρας του ιδιωτικού τομέα από τον αποτέλεσμα εγκλωβισμού που δημιουργήθηκε τον χειμώνα σε βάρος χιλιάδων επιβατών διαφόρων οχημάτων από μια συνηθισμένη χιονόπτωση στον οδικό άξονα Αθηνών - Λαμίας.
Αλήθεια θεωρεί επίσης η κυβέρνηση ότι αποτελεί επιτυχία και άρτιο σχεδιασμό το γεγονός ότι:
Προσλήφθηκαν ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου οι 1.300 νέοι χωρίς καμία εμπειρία και εκπαίδευση εποχικοί πυροσβέστες ;
Ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της αντιπυρικής δόθηκαν οι πενιχρές πιστώσεις που προαναφέρθηκαν για προληπτικές παρεμβάσεις στου Δήμους;
Σε λίγες μέρες κλείνει δίμηνο η νέα αντιπυρική περίοδο και ακόμη δεν έχει στελεχώσει τις νέες και παλιές δομές της αντιπυρικές περιόδου , όπως τα 13 πεζοπόρα τμήματα, τα 80 εποχικά κλιμάκια , τις 2 αερομεταφερόμενες μονάδες , το Μ.Ε.Τ.Π.Ε. ;
Σε λίγες μέρες κλείνει δίμηνο η νέα αντιπυρική περίοδο και ακόμη δεν έχει στελεχώσει τις νέες και παλιές δομές της αντιπυρικές περιόδου , όπως τα 13 πεζοπόρα τμήματα, τα 80 εποχικά κλιμάκια , τις 2 αερομεταφερόμενες μονάδες , το Μ.Ε.Τ.Π.Ε.
Θεωρεί επιτυχία το γεγονός ότι ξεσπιτώνονται εκατοντάδες πυροσβέστες προκειμένου να μην κάνει προσλήψεις προσωπικού για τις νέες δομές που δημιουργεί, με αποτέλεσμα να κάνει επικίνδυνη από κάθε άποψη διασπορά των υπαρχόντων πυροσβεστικών δυνάμεων με παράλληλη αποδυνάμωση όλων των υπηρεσιών του Π.Σ. που έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν με πολύ αρνητικά αποτελέσματα;
Κύριε Σκουρή θα ήμουν από τους πρώτους που θα ευχόμουν να πετύχει η κυβέρνηση αν είχε πράγματι έναν αξιόπιστο σχεδιασμό. Η εμπειρία όμως που κουβαλώ στην πλάτη μου με κάνει να ανησυχώ απ΄ όλα αυτά που έχουν σχεδιαστεί και είναι σε εξέλιξη. Λάβετε υπόψη σας ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης είναι μακροπρόθεσμος και θα εξελίσσεται σε βάθος αρκετών ετών μέχρι να επιτευχθούν οι στόχοι του έτσι όπως τους παρέθεσα παραπάνω.
Για τον λόγο αυτό, ακόμη και αν παρεμπιπτόντως τα πράγματα για την φετινή αντιπυρική περίοδο κυλίσουν ομαλά κάτι που το εύχομαι ολόψυχα. Δεν πρέπει όμως να μας ξεγελάσει αυτή η συγκυρία όπως έγινε σε αντίστοιχες περιπτώσεις και στο παρελθόν και επέλθει εφησυχασμός. Για τον απλούστατο λόγο ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός της κυβέρνησης δεν μπορεί να εγγυηθεί καμία θετική εξέλιξη για την ασφάλεια του λαού και την πυροπροστασία της χώρας για όλους τους παραπάνω λόγους που αναπτύχθηκαν, το αντίθετο μάλιστα .
-Τελευταία έγιναν προσπάθειες για έναν ενιαίο οργανισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να συνδράμετε η δασοπυρόσβεση στα κράτη μέλη. Γνωρίζετε σε τι στάδιο βρίσκετε και αν όντως μπορεί να βοηθήσει τη χώρα εάν χρειαστεί;
-Έχει μία σημασία να αναφερθούμε λίγο στο συνολικότερο πλαίσιο της Ε.Ε. για τον μηχανισμό πολιτικής προστασίας για να κατανοήσουμε το νέο ευρωπαϊκό εγχείρημα.
Η νέα οργανωτική δομή που επιχειρείτε να στηθεί, είναι στα πλαίσια του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης για την συνεργασία και την παροχή βοήθεια σε περιπτώσεις μεγάλων έκτακτων αναγκών εντός και εκτός της Ε.Ε.. Το νομοθετικό πλαίσιο θεσπίστηκε με την Απόφαση του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2001 περί κοινοτικού μηχανισμού για τη διευκόλυνση της ενισχυμένης συνεργασίας στις επεμβάσεις βοήθειας της πολιτικής προστασίας (2001/792/ΕΚ ). Η αρχική απόφαση τροποποιήθηκε διαδοχικά με την απόφαση του Συμβουλίου της 8ης Νοεμβρίου 2007 περί δημιουργίας κοινοτικού μηχανισμού πολιτικής προστασίας (2007/779/ΕΚ ) και την απόφαση 1313/2013/ΕU 17ης Δεκεμβρίου 2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για έναν Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης. Ο Μηχανισμός αυτός μπορεί να ενεργοποιηθεί σε περιπτώσεις φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών, τρομοκρατικών ενεργειών και τεχνολογικών, ραδιολογικών ή περιβαλλοντικών ατυχημάτων, συμπεριλαμβανομένης και της θαλάσσιας ρύπανσης, κατά την ειρηνική περίοδο. Σύμφωνα με τις αρχές του μηχανισμού κάθε χώρα που πλήττεται από μεγάλες καταστροφές μπορεί να ζητήσει βοήθεια, καθώς και την κινητοποίηση επιχειρησιακών μέσων που έχουν εθελοντικά παρασχεθεί στην ΕΕ από τις χώρες του Μηχανισμού. Στον Μηχανισμό συμμετέχουν σήμερα 31 χώρες, τα 28 Κράτη Μέλη της Ένωσης οι χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικούς Χώρου (ΕΟΧ), Ισλανδία και Νορβηγία καθώς και οι χώρες: Μαυροβούνιο, Σερβία, η ΠΓΔΜ και η Τουρκία.
To λεγόμενο rescEU θεσπίστηκε με τo άρθρο 12 της Απόφασης (ΕΕ) 2019/420 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και τέθηκε σε ισχύ στις 21-3-2019, τροποποιώντας την Απόφαση (ΕΕ) 1313/2013 του ΕΚ και του Συμβουλίου περί Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης. Ευελπιστεί να αποτελεί την κοινή δεξαμενή μέσων της ΕΕ για την αντιμετώπιση καταστροφών ως λύση ύστατης ανάγκης. Τα μέσα αυτά θα αποκτώνται με αγορά, μίσθωση ή μακροχρόνια μίσθωση (leasing) από τα ενδιαφερόμενα κράτη - μέλη με συγχρηματοδότηση σε ποσοστό 80 % έως 90 % του συνολικού επιλέξιμου κόστους από την ΕΕ. Εντάσσονται σ’ αυτό από τα κράτη - μέλη και όχι μεμονωμένα μέσα. Τα μέσα του rescEU μπορούν να χρησιμοποιούνται για εθνικούς σκοπούς, μόνο όταν δεν χρησιμοποιούνται ή δεν είναι απαραίτητα για επιχειρήσεις αντιμετώπισης καταστροφών στο πλαίσιο του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης.
Το μεταβατικό rescEU που προβλέπεται με το άρθρο 35 της παραπάνω απόφασης έχει ισχύ μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2025. Προβλέφθηκε λόγω αδυναμίας εύρεσης στο άμεσο μέλλον εναέριων μέσων πυρόσβεσης στην αγορά. Σύμφωνα με τους κανόνες λειτουργίας του μεταβατικού rescEU τα κράτη - μέλη μπορούν να προσφέρουν στο μεταβατικό rescEU εθνικά μέσα που διαθέτουν για διάστημα από 1 έως 3 χρόνια, ως προσωρινή λύση και μέχρι να τεθεί σε κανονική λειτουργία το rescEU. Για τα εθνικά μέσα που εντάσσονται στο μεταβατικό rescEU προβλέπεται συγχρηματοδότηση από την ΕΕ σε ποσοστό 75% του κόστους που είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση της διαθεσιμότητάς τους.
Η Ελλάδα δεν συμμετείχε στην πρώτη μεταβατική λειτουργία του κοινού ευρωπαϊκού στόλου πυροσβεστικών αεροσκαφών που εγκαινιάστηκε στις 22 Μαΐου 2019 και ο οποίος, μέχρι τότε, αποτελείτο από επτά αεροσκάφη από την Κροατία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και έξι ελικόπτερα από τη Σουηδία.
Ποια είναι όμως η πραγματικότητα σε σχέση με τον μηχανισμό αυτό;
Ο μηχανισμός αυτός της Ε.Ε. στηρίζεται στη δέσμευση μέρους των επιχειρησιακών ικανοτήτων του κράτους - μέλους . Σε πρώτη φάση σε αεροσκάφη και ελικόπτερα πυρόσβεσης με δέλεαρ ως κίνητρο την χρηματοδότηση μέχρι 75% για τις διάφορες λειτουργικές δαπάνες, προκειμένου μόνο σε εξαιρετικά κρίσιμες καταστάσεις, όπως επισημαίνεται, να υπάρχει συνδρομή π.χ. από αεροσκάφη πυρόσβεσης που έχουν ενταχθεί στο μηχανισμό από ένα κράτος - μέλος για την κατάσβεση πυρκαγιάς σε ένα άλλο.
Για να γίνει κατανοητός ο τρόπος λειτουργίας αν πάρουμε την περίπτωση με την πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ όπου την ίδια περίοδο εκδηλώθηκε και η μεγάλη πυρκαγιά στην Σουηδία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι αυτή που θα αποφασίζει το πώς θα διατεθούν τα μέσα, ενώ η όποια ενίσχυση θα έρχεται ουσιαστικά σε δεύτερο και τρίτο χρόνο εκ των υστέρων, εφόσον αποδειχθεί ότι δεν επαρκούν τα εθνικά μέσα. Κι αυτό όταν το κρίσιμο σε περίπτωση πυρκαγιάς είναι η άμεση επέμβαση επίγειων και εναέριων δυνάμεων του ίδιου του κράτους - μέλους, αφού όπως αποδείχτηκε στο Μάτι, όλα κρίθηκαν μέσα στις πρώτες ώρες.
Αξίζει να ειπωθεί ότι ως αποτέλεσμα της υποτιθέμενης αλληλεγγύης τα κράτη - μέλη δεν έχουν πια τη στοιχειώδη υποχρέωση να διατηρούν επαρκή αριθμό άμεσα διαθέσιμων πυροσβεστικών μέσων, στην κατεύθυνση μείωσης του δημοσιονομικού κόστους. Στην πράξη, στο όνομα της μείωσης του δημοσιονομικού κόστους στα κράτη - μέλη της ΕΕ, έχει επιβληθεί η συμμετοχή σε έναν μηχανισμό στον οποίο παραδίδεται μέρος των εναέριων μέσων των χωρών. Αυτό σημαίνει ότι όταν υπάρχει έκτακτη ανάγκη, τότε υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στο να επιχειρήσουν αυτά τα εναέρια μέσα που πρέπει να έρθουν από άλλες χώρες.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα ότι τριάντα ολόκληρες ώρες μετά την έναρξη της φωτιάς στην Κεντρική Εύβοια, τον Αύγουστο του 2019 είχε έρθει μόλις ένα αεροπλάνο από την Ιταλία και σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων το άλλο ήταν στο δρόμο, ξεκινούσε και το ισπανικό και ήταν σε επαφή με την κροατική κυβέρνηση για άλλα δύο!
Συμπερασματικά λοιπόν ο νέος μηχανισμός απλά μονιμοποιεί τη γύμνια σε κρατικά μέσα αντιμετώπισης καταστροφών.
Έχετε στοιχεία τι απώλειες υπήρχαν τα τελευταία χρόνια ο δασικός πλούτος της χώρας, αλλά και τι απώλειες υπήρξαν σε ανθρώπινες ζωές;
-Όπως σας εξήγησα από την αρχή η πορεία μου στο Π.Σ. αλλά και με την έξοδο μου από αυτό, έχει αποτυπωθεί μέσα από συνεχόμενους αγώνες μαζί με τους συναγωνιστές μου, όχι μόνο για τα εργασιακά δικαιώματα των πυροσβεστών, αλλά κυρίως για την εδραίωση ενός αντάξιου των προσδοκιών του λαού μας συστήματος πυροπροστασίας. Δεν υπήρξε κυβέρνηση των τελευταίων 25 χρόνων που να μην είχε στα χέρια της το ολοκληρωμένο πλαίσιο των προτάσεων μας για την οργάνωση της πυροπροστασίας και δασοπροστασίας . Όταν αντιλαμβανόμασταν τις επικίνδυνες αλλαγές που προωθούσαν κατά διαστήματα, μαχόμασταν με πείσμα και με όποιες δυνάμεις για να μην περάσουν. Άλλοτε καταφέρναμε να βάλουμε εμπόδια άλλοτε όχι. Αυτό που μας πλήγωνε περισσότερο ήταν αυτή η συνωμοσία της σιωπής. Για τον λόγο ότι ενώ προειδοποιούσαμε έγκαιρα για τα επακόλουθα με κινητοποιήσεις, ανακοινώσεις, δελτία τύπου, παραστάσεις διαμαρτυρίας στα αρμόδια υπουργεία, όταν οι τραγικές εξελίξεις μας επιβεβαίωναν μας έπνιγε ο θυμός για τον άδικο θάνατο δεκάδων συνανθρώπων και συναδέλφων μας και για την απώλεια εκατομμυρίων στρεμμάτων καμένων δασικών εκτάσεων και λαϊκών περιουσίων. Αυτό συνέβη και με τις μεγάλες πυρκαγιές του 2007 στην Πελοπόννησο. Από το 2005 και το 2006 συνεχόμενα προειδοποιούσαμε τους αρμόδιους υπουργούς με αναλύσεις και σχετικά στοιχεία για το τι θα επακολουθήσει αν επικρατήσουν ευνοϊκές συνθήκες για εκδήλωση μεγάλων δασικών πυρκαγιών και δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε.
Κύριε Σκουρή τα στοιχεία που θα σας παραθέσω για τους νεκρούς και τις καμένες εκτάσεις, δυστυχώς αποτυπώνουν με τον πιο τραγικό τρόπο την αναλγησία όλων όσων είχαν την κυβερνητική ευθύνη σε βάθος 27 χρόνων τουλάχιστον και δεν φρόντισαν ενώ μπορούσαν, να θωρακίσουν τον λαό και την χώρα από τέτοιου είδους καταστροφές.
Με σημείο αναφοράς το 1993 την αμέσως επόμενη χρονιά από το ομόφωνο πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της βουλής για τον ενιαίο φορέα δασοπροστασίας που ποτέ δεν υλοποιήθηκε μέχρι και το 2019 τα στοιχεία έχουν ως εξής:
Από την αντιπυρική περίοδο του 1993 έως και το 2019 οι καμένες δασικές εκτάσεις ανέρχονται σε 7.075.939,5 στρέμματα με Μ.Ο. 262.071 κατ έτος.
Από την αντιπυρική περίοδο του 1993 έως και το 2019 οι καμένες δασικές εκτάσεις ανέρχονται σε 7.075.939,5 στρέμματα με Μ.Ο. 262.071 κατ έτος
Οι ανθρώπινες απώλειες ανέρχονται συνολικά σε 245 νεκρούς. 194 πολίτες - 39 πυροσβέστες και δασοπυροσβέστες - 12 πιλότοι
Οι καταστροφικότερες πυρκαγιές από πλευράς δασικών εκτάσεων ήταν τα έτη:
1993 : 540.492 στρέμματα
1994 : 526.033 ΅
1998 : 929.010 ΅
2000 : 877.437 ΅
2007 : 1.488.460 ΅ στην πυρκαγιά αυτή πλήγηκαν 147 χωρία και κάηκαν 1.500 σπίτια περίπου, αλλά έχει ξεχάσει όμως η κυβέρνηση της Ν.Δ. τις παλιές αμαρτίες της.
Οι ανθρώπινες απώλειες ανέρχονται συνολικά σε 245 νεκρούς.
194 πολίτες - 39 πυροσβέστες και δασοπυροσβέστες - 12 πιλότοι
Οι αντιπυρικές περίοδοι με τα περισσότερα θύματα ήταν:
1993 : 13 πολίτες
1994 : 7 δασοπυροσβέστες και 3 πιλότοι
1998 : 4 πυροσβέστες
1999 : 4 πυροσβέστες
2000 : 1 πολίτης 1 πυροσβέστης και 3 πιλότοι
2007 : 78 πολίτες 9 πυροσβέστες και 2 πιλότοι
2018 : 102 πολίτες
Σύμφωνα με τα χρόνια που κυβέρνησαν στο διάστημα των 27 ετών τα κόμματα εξουσίας ΠΑΣΟΚ , Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ είτε μόνα τους είτε με τις συνεργασίες που έκαναν, η αναλογία από τα 7.075.939,5 των καμένων δασικών εκτάσεων της περιόδου των 27 ετών που αντιστοιχεί στα χρόνια διακυβέρνησης του καθενός ξεχωριστά έχει ως εξής:
Για το ΠΑΣΟΚ με 12 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 3.559.383 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 50,30% με Μ.Ο. κατ έτος 296.615 στρέμματα.
Γι την Ν.Δ. με 11 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 3.011.041,5 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 42,55% με Μ.Ο. κατ έτος 273.731 στρέμματα.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ με 4 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 505.515 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 7,14% με Μ.Ο. κατ έτος 126.378 στρέμματα.
Ουδείς αναμάρτητος λοιπόν !
Σύμφωνα με τα χρόνια που κυβέρνησαν στο διάστημα των 27 ετών τα κόμματα εξουσίας ΠΑΣΟΚ , Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ είτε μόνα τους είτε με τις συνεργασίες που έκαναν, η αναλογία από τα 7.075.939,5 των καμένων δασικών εκτάσεων της περιόδου των 27 ετών που αντιστοιχεί στα χρόνια διακυβέρνησης του καθενός ξεχωριστά έχει ως εξής: Για το ΠΑΣΟΚ με 12 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 3.559.383 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 50,30% με Μ.Ο. κατ έτος 296.615 στρέμματα. Για την Ν.Δ. με 11 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 3.011.041,5 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 42,55% με Μ.Ο. κατ έτος 273.731 στρέμματα. Για τον ΣΥΡΙΖΑ με 4 έτη συνολικά διακυβέρνησης αντιστοιχούν 505.515 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων ή το 7,14% με Μ.Ο. κατ έτος 126.378 στρέμματα
Κύριε Σκουρή νομίζω ότι ειπώθηκαν υπεραρκετά. Εκτιμώ όμως ότι ήταν απαραίτητο το εγχείρημα και σας ευχαριστώ πολύ για αυτό. Όλα όσα ειπώθηκαν με αφορμή των ερωτημάτων που μου τέθηκαν, ευελπιστώ να αποτελέσουν αφορμή για όποιον ανησυχεί και ενδιαφέρεται να κατανοήσει το πραγματικό πρόβλημα στην πυροπροστασία της χώρας σε συνδυασμό και με την δική του εμπειρία και αντίληψη να βγάλει τα απαραίτητα συμπεράσματα.
Και μία τελευταία κουβέντα κλείνοντας.
Αυτό που επιβεβαιώνεται για ακόμη μία φορά είναι η τεκμηριωμένη θέση του ΚΚΕ , ότι για τις τρομακτικές συνέπειες που αντιμετωπίζει ο λαός, δεν ευθύνεται η όποια κλιματική αλλαγή ή το μοντέλο διαχείρισης, αλλά ο καπιταλιστικός τρόπος ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας. Μέσα σε αυτό το απάνθρωπο οικονομικό μοντέλο, δεν μπορούν να καλυφθούν βασικές λαϊκές ανάγκες, να προστατευθούν και να διαχειριστούν η γη, το φυσικό περιβάλλον, τα δάση, οι πόλεις, η φυτική και ζωική παραγωγή και γενικά αυτή η τεράστια περιουσία υπέρ του λαού.
(Ο Μιχάλης Μιχαήλ είναι Ανθυποπυραγός ε.α., στέλεχος του ΚΚΕ)