Ο θρίαμβος της γεωγραφίας αποτυπώνεται περίτρανα στον γεωπολιτικό καμβά. Ελλάδα, Ρωσία, Τουρκία, και Αζερμπαιτζάν , έχουν κομβικό ρόλο στο χρυσοφόρο φυσικό αέριο μέσω των αγωγών που το μεταφέρουν. Και εδώ παίζεται ένα μεγάλο παιχνίδι με οικονομική , γεωστρατηγική , και γεωπολιτική σημασία.
Η Ρωσία, βρίσκεται σε αδιέξοδο με την Τουρκία αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις της τιμής του φυσικού αερίου, σύμφωνα με ρωσικό δημοσίευμα.
Όπως ανακοίνωσε το Κρεμλίνο στην τηλεφωνική επικοινωνία του Βλαντιμίρ Πούτιν με τον Ταγίπ Ερντογάν , το μείζον θέμα ήταν το πρόγραμμα του tourkish streαm, δηλαδή του νέου αγωγού που σχεδίασε η Ρωσία, με βασικό διακομετακομιστικό κέντρο την Τουρκία, μέσω της Μαύρης Θάλασσας και αφού είχε απορρίψει νωρίτερα τον south stream που ήταν το αρχικό σχέδιο, και προέβλεπε ως διάμεσο την Ουκρανία.
Σύμφωνα με τη ρωσική εφημερίδα Kommersant, οι όμιλοι Gazprom της Ρωσίας και Botas της Τουρκίας , δεν έχουν κατορθώσει να συμφωνήσουν για τη μείωση της τιμής κατά 10% που είχε υποσχεθεί η ρωσική πλευρά τον Φεβρουάριο.
Τα δόντια της δείχνει και η Κομισιόν δια μέσου του Αντιπροέδρου και ειδικού για θέματα ενέργειας Μάρο Σέφκοβιτς. « Όταν μιλάμε για κάποιες μεγάλες προμήθειες για τους Ευρωπαίους πελάτες, δεν μπορείς να λάβεις μία τέτοια απόφαση χωρίς να μιλήσεις μαζί τους, χωρίς να μιλήσεις με την ΕΕ και χωρίς να μιλήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», δήλωσε σε συνέντευξη τύπου στην Άγκυρα.
Σημειώνεται ότι η Ρωσία εξακολουθεί παρά τι κυρώσεις ,να είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Ευρώπης σε φυσικό αέριο, με καλύτερο πελάτη της την Γερμανία την οποία και προμηθεύει στο 40%.
Τι γίνεται όμως με το παρασκήνιο των αγωγών;
Προς συνολική ρήξη με το Αζερμπαϊτζάν για το φυσικό αέριο οδηγείται η ελληνική κυβέρνηση μετά και την άκαρπη τελευταία συνάντηση του κ. Λαφαζάνη με τους Αζέρους. Το βασικό θέμα ήταν ο νότιος διάδρομος (south corridor), o οποίος σύμφωνα με το σχέδιο θα αποτελείται από το σύστημα των αγωγών TANAP – TAP. Mε άξονα ολοκλήρωσης το 2019-2020 αναμένεται να μεταφέρει ποσότητες αερίου από το Αζέρικο τμήμα της Κασπίας προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας, Ελλάδος και Αλβανίας.
Η Ελλάδα είχε υποστηρίξει σθεναρά και ανεπιφύλακτα στο παρελθόν, την ανάγκη κατασκευής του αγωγού TAP, χωρίς να έχει συμφωνήσει όμως ουσιαστικά αντίτιμα , πέρα γενικών αοριστιών περί των οφελών. Με αποτέλεσμα να στριμωχθεί γερά από τα αζέρικα συμφέροντα δια μέσου της socar, που όχι μόνο δεν υποχωρούν αλλά επεκτείνουν τις απαιτήσεις τους. Σημειώνεται ότι μεταξύ άλλων είχαν απορρίψει και το ελληνικό αίτημα για επιβολή τελών διέλευσης από τον αγωγό TAP και τη μείωση τιμών του αζέρικου αερίου.
Από την πλευρά της η Ρωσία αναθεώρησε το αρχικό σχέδιο του south stream που είχε δρομολογήσει από το 2007 και προέβλεπε τη διάχυση του αερίου μέσω Μαύρης θάλασσας και κατόπιν μέσω Βαλκανίων σε Αυστρία και Ιταλία. Οι Βρυξέλλες είχαν φροντίσει τότε να εκτοπίσουν το σχέδιο επικαλούμενοι το τρίτο ενεργειακό πακέτο, και αργότερα στριμώχνοντας τη Βουλγαρία μέσω εμπάργκο, σταματώντας την κατασκευή του χερσαίου τμήματος που είχε ξεκινήσει.
Η Ρωσία αποφάσισε λοιπόν να κινηθεί σε ένα μικρότερου μήκους αγωγό τον tourkish stream και πολύ μικρότερου κόστους παρακάμπτοντας εντελώς την Βουλγαρία.
Η νέα χάραξη προβλέπει την δημιουργία κόμβου στην ελληνοτουρκική μεθόριο και από εκεί προώθηση στους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Βουλγαρία και άλλες χώρες θα προμηθεύονται αέριο από την Ελλάδα, αφού προβλέπεται και ελληνοβουλγαρικός interconnector μέχρι το 2018 , ενώ ο αντίστοιχος ελληνοτουρκικός λειτουργεί ήδη από το 2007. Εύλογα αποτιμάται ότι αυτή η εξέλιξη θα σημάνει μια τεράστια γεωπολιτική ανατίμηση της Ελλάδος .
Πηγή:spirospero.gr