Στις 27 Ιουνίου 1969, οπότε και εγκαινιάστηκε ο ανατολικός αερολιμένας της Αθήνας, «μεταφέρονται» χρονικά οι έρευνες για τις συνθήκες του τραγικού θανάτου του 32χρονου τραγουδιστή Παντελή Παντελίδη και τον τραυματισμό δύο συνεπιβατιδών του πριν από περίπου μία εβδομάδα. Αξιωματικοί της Τροχαίας και ειδικοί πραγματογνώμονες θεωρούν ότι κύριο ρόλο στην ανατροπή του οχήματος και στη μοιραία διάτρηση του θαλάμου επιβατών από μεταλλικές κατασκευές είχε η προβληματική κατασκευή πριν από 47 χρόνια ενός «κυκλοειδούς τοιχίου» και σειράς κιγκλιδωμάτων στην άκρη της γέφυρας που ενώνει την περιοχή του παλιού αεροδρομίου με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Αυτή η περίεργη κατασκευή, σύμφωνα με την εκτίμηση των ίδιων ανθρώπων, που οδήγησε στο γρήγορο αναποδογύρισμα του αυτοκινήτου είχε γίνει έτσι τότε για να μη συσσωρεύονται σκουπίδια στην άκρη του δρόμου.
Πώς έγινε το τροχαίο
Η έρευνα θα εστιασθεί στο τι συνέβη με τον αερόσακο του οδηγού, ο οποίος, σύμφωνα με ορισμένες αρχικές ενδείξεις, δεν άνοιξε και θα μπορούσε να άλλαζε την κλίση του σώματος και συνεπώς τα επακόλουθα τραύματα του δημοφιλούς τραγουδιστή από τα κιγκλιδώματα που εισχώρησαν στο αυτοκίνητο. Τεχνικοί σύμβουλοι του ατυχήματος βρίσκουν σημαντικές ομοιότητες με άλλο τραγικό δυστύχημα που είχε σημειωθεί τον Ιούνιο του 2013 στον Αγιο Στέφανο, όταν είχαν βρει τον θάνατο τέσσερα 16χρονα κορίτσια και μία 41χρονη (μητέρα ενός εξ αυτών) σε περίεργη ανατροπή ΙΧ και χτύπημα σε κολόνα και κιγκλίδωμα τοιχίου.
Το τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στις 8.20 της 18ης Φεβρουαρίου στη γέφυρα της λεωφόρου Βουλιαγμένης που είχε παραδοθεί στην κυκλοφορία μαζί με τα εγκαίνια του ανατολικού αερολιμένα. Το αυτοκίνητο, που φέρεται να εκινείτο με ταχύτητα περίπου 80-100 χιλιομέτρων της ώρας - σε μεγαλύτερη ταχύτητα υπολογίζεται ότι θα είχε εκτραπεί στην αρχή της στροφής -, χτύπησε περίπου 50 μέτρα πριν από την «κάθοδό» του στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, στην αριστερή πλευρά του τοιχίου και ύστερα στο δεξιό, ανατράπηκε και έπεσε σε κιγκλιδώματα που τρύπησαν το ΙΧ και σκότωσαν τον 32χρονο τραγουδιστή.
Τη σύνταξη της τεχνικής μελέτης από την πλευρά της οικογένειας ανέλαβε ο ειδικός πραγματογνώμονας της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Αθανάσιος Δέδες, ο οποίος έχει ασχοληθεί με σοβαρά τροχαία στον Μαλιακό, στη λεωφόρο Κηφισού, σε διάφορα σημεία του εθνικού δικτύου κ.α. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Τροχαίας, στη γέφυρα αυτή είχε σημειωθεί μόνο ένα σοβαρό τροχαίο (όχι θανατηφόρο) τη δεκαετία του 1970 και την τελευταία 16ετία (το αεροδρόμιο έκλεισε το 2000) η διέλευση οχημάτων από εκεί ήταν μικρή.
Κατάσταση οδηγού και ΙΧ
Ενα από τα βασικά ζητούμενα στην έρευνα για το δυστύχημα θα είναι ασφαλώς η «κατάσταση του οδηγού» και αν βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων ουσιών (φαρμακευτικών κ.ά.) που μπορεί να οδήγησαν στην απώλεια ελέγχου του ατυχήματος. Για τη διευκρίνιση αυτού κύριο ρόλο θα έχουν οι τοξικολογικές εξετάσεις - τα πορίσματα αναμένονται σε λίγες εβδομάδες - αλλά και οι καταθέσεις προσώπων που είχαν επαφή με τον τραγουδιστή και την παρέα του. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν δοθεί μαρτυρίες για «χρήση αλκοόλ» από την παρέα αυτή. Σημειώνεται ότι στο τραγικό ατύχημα στον Αγιο Στέφανο είχε διαπιστωθεί πως η 41χρονη οδηγός του οχήματος είχε καταναλώσει αλκοόλ (2,5 σχετικός δείκτης με ανώτερο το 0,4).
Δεύτερο ζητούμενο, η κατάσταση του οχήματος, παρότι μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει εξετασθεί από τον πραγματογνώμονα της οικογένειας. Κύριο ζητούμενο, να ελεγχθεί ο ηλεκτρονικός «εγκέφαλος» του οχήματος. Ωστόσο τεχνικοί επεσήμαναν πως «λανθασμένα πιστεύουν πολύ ότι αυτό το σύστημα ομοιάζει με "μαύρο κουτί" του αυτοκινήτου, αντίστοιχο αυτού του αεροπλάνου, που μπορεί να αναπαράγει την ταχύτητα και άλλα δεδομένα από τις τελευταίες κινήσεις του. Ο "εγκέφαλος" μπορεί να αναδείξει μόνο τυχόν βλάβες του οχήματος».
Ακόμη στο όχημα θα εξετασθεί η κατάσταση φρένων - ελαστικών αλλά και γιατί «ενώ άνοιξαν πλευρικοί αερόσακοι δεν φαίνεται - τουλάχιστον με την αρχική εικόνα - να συνέβη κάτι τέτοιο με αυτόν του οδηγού». Κάτι που θα είχε ζωτικό ρόλο στο δυστύχημα, αφού το άνοιγμά του συνήθως μετακινεί - υπό την πίεση - το κεφάλι και το σώμα του οδηγού και ίσως να απέφευγε τα κύρια χτυπήματα από τα σκουριασμένα μέταλλα.
Κράσπεδο και μπάρες
Τρίτο κρίσιμο ζητούμενο είναι το τσιμεντένιο κράσπεδο και το σκουριασμένο κιγκλίδωμα που υπήρχε στο σημείο. Είχαν τοποθετηθεί όχι για την προστασία των οδηγών αλλά για να δημιουργήσουν έναν στενό πεζόδρομο για όσους θα αναχωρούσαν τότε από το αεροδρόμιο και θα ήθελαν να κατευθυνθούν πεζή στο αεροδρόμιο. Σύμφωνα με αναλύσεις ειδικών, ποσοστό 3%-5% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλεται στις συνέπειες που προκαλεί η πτώση των οχημάτων στις μπάρες ασφαλείας ή άλλου είδους κιγκλιδώματα. Οπως αναφέρει ο ειδικός πραγματογνώμονας κ. Παναγιώτης Μαδιάς, τα περισσότερα από αυτά τα δυστυχήματα ίσως να μην ήταν θανατηφόρα αν δεν υπήρχαν προβληματικά μεταλλικά «προστατευτικά» ή μπάρες ασφαλείας με προβληματική πρόσδεση.
Οι τεχνικοί σύμβουλοι θα αναζητήσουν από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες τα σχέδια κατασκευής αυτού του δρόμου. Κεντρικό σημείο ενδιαφέροντος είναι γιατί στο σημείο του δυστυχήματος δεν είχαν τοποθετηθεί μπάρες ασφαλείας ή σύγχρονο τοιχίο («new jersey») σαν και αυτά που υπάρχουν στις εθνικές οδούς, στην Αττική οδό κ.α.
Ζητούμενο είναι επίσης ο ρόλος αυτού του κρασπέδου στην ανατροπή του οχήματος του Παντελή Παντελίδη, το οποίο διαπιστώθηκε ότι είχε σκουριασμένη μεταλλική ενίσχυση και προβληματική «καμπυλότητα» που ουσιαστικά ωθούσε τα ΙΧ στην ανατροπή. Οι τεχνικοί αναρωτήθηκαν γιατί έχει τέτοια «κύρτωση» και δεν ήταν κοίλο. Η εξήγηση που δίνουν ήταν για λόγους... καθαριότητας της ασφάλτου.
Λαμπρόπουλος Βασίλης Γ.
tovima.gr