Εχτές η Άμεση Δράση των δύο τροχών, η Ομάδα Ζ έκλεισε αισίως 43 στην υπηρεσία του πολίτη και εμείς θυμόμαστε τις μοτοσικλέτες που έγιναν διάσημες στα χέρια των αστυνομικών-αναβατών.
Αν και σημαντικά μικρότερη σε αριθμούς από ό,τι πριν από δέκα χρόνια, η θρυλική Ομάδα Ζ εκλεισε 43 χρόνια λειτουργίας και μια αναφορά στην ιστορία της αλλά και στις μοτοσικλέτες που έγραψαν την δική τους ιστορία είναι ο δικός μας τρόπος για να τους ευχηθούμε.
Η Ομάδα Ζ ιδρύθηκε στις 17 Φεβρουρίου του 1979 με τη σύσταση μιας ομάδας μοτοσικλετιστών της Άμεσης Δράσης. Η σύσταση της έγινε κατόπιν απαίτησης της ηγεσίας της τότε Αστυνομίας Πόλεων και στις τάξεις της υπηρέτησαν αρχικά αστυνομικοί που άνηκαν στην Τροχαία Αθηνών. Η ανάγκη για τη σύσταση μιας τέτοιας ομάδας στα τέλη της 10ετίας του '70 ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής εξαιτίας του κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετώπιζε το λεκανοπέδιο και ακόμη περισσότερο η Αθήνα και της ανάγκης της Αστυνομίας να βρίσκεται κοντά στον πολίτη όταν χρειάζεται.
Στην Ζ προσχώρησαν μετά τη δημιουργία της πρώτης ομάδας αστυνομικοί από διάφορες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ, οι οποίο το έκαναν με δική τους πρωτοβουλία καταθέτοντας την σχετική αίτηση.
Η Ομάδα Ζ ήταν κυριολεκτικά ομάδα στην αρχή και αριθμούσε 15 μοτοσικλετιστές. Ωστόσο το όνομα παρέμεινε με την πάροδο των ετών παρόλο που οι «Ζητάδες» αριθμούσαν πολλές αρκετές δεκάδες και αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η σύσταση και η λειτουργία της Ζ έδειξε από την αρχή ότι ήταν μια σωστή ενέργεια παρουσιάζοντας υψηλά επίπεδα αποτελεσματικότητας, καθώς οι αστυνομικοί μοτοσικλετιστές ήταν σε θέση να βρίσκονται κυριολεκτικά μέσα σε λίγα λεπτά εκεί που χρειάζονταν, ξεπερνώντας με ευκολία το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Η Ομάδα Ζ είχε ως αποστολή την πάταξη διαφόρων μορφών εγκληματικότητας όσο και για την συνέχεια της κοινωνικής προσφοράς προς τον πολίτη με παροχή άμεσης βοήθειας. Παράλληλος σκοπός ήταν επίσης η φύλαξη και συνοδεία στόχων υψηλής αξίας και η κάλυψη των συστημάτων συναγερμού τα οποία ήταν συνδεδεμένα με το Κέντρο Επιχειρήσεων της Α. Δ., ένας μικρός τότε αριθμό και η έγκαιρη άφιξη της Αστυνομίας σε πολύ επικίνδυνα περιστατικά.
Η νέα τότε υπηρεσία της Αστυνομίας πήρε το όνομα Ζήτα από την Ελληνική αλφάβητο, το οποίο ήταν επίσης ο κωδικός αναγνώρισης στον ασύρματο, το οποίο έπρεπε να ήταν κάτι εύηχο.
Η Ομάδα Ζ ξεκίνησε τη δράση της στις 18 Φεβρουαρίου του 1979, την επόμενη δηλαδή ημέρα με εννέα μοτοσικλετιστές να ενεργούν πιλοτικά ώστε να δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητα της νέας υπηρεσίας, έπειτα προστέθηκαν οι επόμενοι έξι της αρχικής ομάδας, μετο σχήμα των 15 να παραμένει για έναν και πλέον χρόνο. Οι Ζητάδες έφτασαν σε περισσότερους από 50 μέσα σε διάστημα δύο ετών μέχρι που έγινε η ενοποίηση με το σώμα της Ελληνικής Χωροφυλακής και αργότερα η υπηρεσία της Ομάδας Ζήτα επεκτάθηκε και σε άλλα αστικά κέντρα.
Από τον στόλο της Ομάδας Ζ έχουν περάσει πολλοί τύποι μοτοσικλετών. Σίγουρα η μοτοσικλέτα που ξεχωρίζει και στη συνείδηση του κοινού και κάνει άμεσα αναγνωρίσιμο έναν αναβάτη-αστυνομικό της Ζ ήταν οι Suzuki GSX 750P, οι οποίες ενσωματώθηκαν στο στόλο της ΕΛ.ΑΣ. και εξόπλισαν την Ομάδα Z στα μέσα της 10ετίας του '80 αντικαθιστώντας τiς Honda CB 750K και Suzuki GS 750.
Επίσημα οι GSX 750P προσέφεραν τις υπηρεσίες τους για περισσότερο από μια 10ετία, ενώ μερικές βρίσκονται ακόμη σε υπηρεσία επιδεικνύοντας έτσι την αξιοπιστία του αδύναμου κινητήρα τους και ακόμη περισσότερο το μεράκι εκείνων που τις επισκευάζουν.
Ακολούθησαν οι Yamaha FZ 750 "Police", επίσης κατάλληλα τροποποιημένες για να επιτελούν με επιτυχία το έργο τους ως οχήματα της Αστυνομίας. Έφεραν υγρόψυκτο κινητήρα 750 κυβικών και 100 ίππων, σαφώς ισχυρότερο εκείνο των μοντέλων που αντικαθιστούσαν, αν και δεν είχαν την ίδια "αίγλη" στα μάτια του κοινού με τις Suzuki λόγω του... κανονικού αεροδυναμικού φέρινγκ τους και όχι του ελληνικής κατασκευής φέρινγκ των Suzuki που προκαλούσε αστάθεια στη μοτοσικλέτα στις υψηλές ταχύτητες, σε συνδυασμό και με όλα τα παρελκόμενα της μοτοσικλέτας.
Μοτοσικλέτες της Z ήταν και οι Honda CBX 750 F, οι οποίες τις παραδόθηκαν -αν είναι δυνατόν- στις αρχές της 10ετίας του '90, έχοντας ως έτος κατασκευής -και ανάλογη τεχνολογία φυσικά- το... 1983, δύο χρόνια πριν τη μοτοσικλέτα της Suzuki.
Οι Yamaha ήταν "η μέρα με τη νύχτα" και σε άλλους τομείς συγκρινόμενες με τις μοτοσικλέτες που αντικατέστησαν προσφέροντας επιπλέον ενεργητική ασφάλειας στους αναβάτες τους, ειδικά σε περιπτώσεις καταδίωξης.
Με τα χρόνια ο στόλος των μοτοσικλετών της Ομάδας Ζ εμπλουτίστηκε ή αντικαταστάθηκε μερικώς από τις Honda Translap 650 και Suziki V-Strom που έδιναν τη δυνατότητα στους αναβάτες τους να κινηθούν με ασφάλεια και εκτός δρόμου, αν χρειαζόταν, ενώ την τελευταία 10ετία και πλέον οι αστυνομικοί της Ομάδας περιπολούν και με Aprilia Pegaso Strada 650.