Καινοτόμο λογισμικό και εξοπλισμό που διευκολύνει τη ζωή των πιλότων παράγει η Talos Avionics, μια startup από το Ηράκλειο της Κρήτης που δραστηριοποιείται στον τομέα των αεροπορικών οργάνων. Πρόκειται για μια νέα εταιρεία η οποία ιδρύθηκε πριν από έναν χρόνο από δύο ερευνητές του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας, τους κ.κ. Παντελή Γεωργιάδη και Χάρη Μπαλτζάκη, με θητεία στο Εργαστήριο Υπολογιστικής Ορασης και Ρομποτικής.
Η Talos Avionics παράγει λογισμικό πλόηγησης για κινητές συσκευές, καθώς και αυτόνομα αεροπορικά όργανα. Η εταιρεία εκμεταλλεύεται τους αισθητήρες που υπάρχουν μέσα στα περισσότερα τάμπλετ της αγοράς τα οποία μπορούν να δώσουν αξιόπιστες μετρήσεις και έχει αναπτύξει μαθηματικούς αλγορίθμους που σε συνδυασμό με συσκευές μέτρησης πίεσης μετατρέπουν τις ταμπλέτες σε όργανο πλοήγησης.
Μάλιστα η ιδέα προέκυψε από το χόμπι του κ. Γεωργιάδη, ο οποίος είναι ερασιτέχνης πιλότος και ξεκίνησε να ασχολείται με το εγχείρημα για να καλύψει δικές του ανάγκες. Σιγά-σιγά αναπτύχθηκαν διάφορα πράγματα, φτιάχτηκαν οι αλγόριθμοι και τελικά η Talos Avionics έγινε το κύριο επάγγελμά του.
Στη διεθνή αγορά
Η εταιρεία ασχολείται εξ ολοκλήρου με το εξωτερικό σε έναν τομέα που έχει πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης. «Δεν ασχολούμαστε καθόλου με την ελληνική αγορά διότι η αεροπορία δεν είναι ανεπτυγμένη. Αντίθετα, ασχολούμαστε με την παγκόσμια αγορά»σημειώνει ο κ. Γεωργιάδης.
Η καινοτομία της εταιρείας είναι ότι παρέχει σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές το βασικότερο ηλεκτρονικό αεροπορικό όργανο, γνωστό στην αεροπορία ως Electronic Flight Information System, το οποίο παρέχει όλες τις παραμέτρους πτήσεις του αεροσκάφους, όπως τεχνητός ορίζοντας, ταχύτητα του αέρα, ύψος, πορεία, ταχύτητα κ.τ.λ. Αυτά τα όργανα χωρίζονται σε πιστοποιημένα και μη πιστοποιημένα. Τα δεύτερα αποτελούν μια τεράστια αγορά, σημειώνει ο συνιδρυτής της Talos Avionics.
Ειδικότερα, όπως τονίζει, οι τιμές των πιστοποιημένων συστημάτων ξεκινούν από τα 2.000 ευρώ όταν η Talos Avionics παρέχει μια εφαρμογή που κοστίζει 100 ευρώ και η οποία διαθέτει σχεδόν όλες τις δυνατότητες ενός ακριβού αυτόνομου αεροπορικού οργάνου. Ηδη η εφαρμογή διατίθεται για συσκευές με λειτουργικό σύστημα Android και το επόμενο διάστημα θα είναι διαθέσιμη και για iOS.
Η εφαρμογή απευθύνεται σε τρεις τύπους αεροσκάφους, παρατηρεί ο συνιδρυτής της Talos Avionics. Η πρώτη είναι τα πειραματικά, που κατασκευάζονται από ΚΙΤ. Η δεύτερη είναι τα LSA (Light Sport Aviation), δηλαδή ελαφρά ψυχαγωγικού χαρακτήρα αεροσκάφη. Και η τρίτη είναι τα Ultra Light, που έχουν περιορισμούς στο βάρος. «Αυτές είναι οι κατηγορίες που γνωρίζουν τη μεγαλύτερη διάδοση τα τελευταία χρόνια. Δεν έχουν περίπλοκες διαδικασίες και εύκολα κανείς μπορεί να αγοράσει ένα τέτοιο αεροπλάνο» σημειώνει ο κ. Γεωργιάδης.
Η συγκεκριμένη αγορά ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατ. δολάρια. Ο επιχειρηματίας σημειώνει ότι οι πιο δυναμικές αγορές εντοπίζονται σε χώρες όπως η Ιταλία, οι ΗΠΑ, η Ισπανία η Ρωσία αλλά και η Κίνα, στην οποία η Talos Avionics ετοιμάζεται να συμμετάσχει σε διεθνή έκθεση. Σημειωτέον ότι πρόσφατα η εταιρεία έλαβε επένδυση 200.000 ευρώ από το OpenFund II.
Παράλληλα πολλοί πιλότοι προμηθεύονται τις λύσεις της Talos Avionics προκειμένου να έχουν ένα back-up σε περίπτωση που παρουσιαστεί βλάβη στα μηχανικά όργανα.
Με δικές της πατέντες
Οπως αναφέρει ο κ. Γεωργιάδης, η εταιρεία έχει τις δικές της πατέντες και βγάζει στην αγορά όργανα και εφαρμογές που δεν υπάρχουν αλλού στον κόσμο, κάποια εκ των οποίων θα παρουσιαστούν προσεχώς.
«Θα παρουσιάσουμε ένα καινούργιο όργανο που απευθύνεται σε ανεμόπτερα τα οποία για να πετάξουν πρέπει να χρησιμοποιήσουν δυναμική και κινητική ενέργεια, κάτι που ως σήμερα γινόταν με μηχανικά όργανα και εξωτερικούς αισθητήρες» σημειώνει.
«Αναπτύξαμε μαθηματικούς αλγορίθμους που δεν χρειάζονται αισθητήρες. Αυτό κάνει τα όργανα πιο αξιόπιστα και ακριβή» λέει ο συνιδρυτής της Talos Avionics. Επίσης η εταιρεία ετοιμάζεται να λανσάρει ένα νέο σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) που συνδυάζει την πραγματική με την εικονική εικόνα που βλέπει ο πιλότος στον αέρα.
ΠΗΓΗ: tovima.gr