Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
15:35 | 18/12/2014

 

Το αεροδρόμιο της Καστοριάς έχει περίπου 10 επιβάτες την ημέρα και το ελληνικό δημόσιο επιδοτεί τον κάθε έναν από αυτούς με το ποσό των 275 ευρώ. Το απίστευτο αυτό στοιχείο προκύπτει από έρευνα του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο εκτιμά ότι συνολικά 20 άχρηστα αεροδρόμια κατασκευάστηκαν με κοινοτικά κονδύλια.

Μπορεί να μην είναι το μόνο, αλλά ίσως αποτελεί το μεγαλύτερο σκάνδαλο. Η Καστοριά των Φίλιππου Πετσάλνικου και Κώστα Σημαιοφορίδη απέκτησε αεροδρόμιο, όταν βρίσκεται σε απόσταση μόλις δύο ωρών από τη Θεσσαλονίκη με το αυτοκίνητο.

Και μάλιστα ένα αεροδρόμιο το οποίο υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα να αποτελεί πηγή κατασπατάλησης του κρατικού και κοινοτικού χρήματος.

Όπως σημειώνεται στην εφημερίδα Καθημερινή κατά τη διάρκεια της ελεγχόμενης επταετίας, από το 2007 έως το 2012 τα έξοδα συντήρησης του αεροδρομίου ανήλθαν σε 7,7 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή αναλογούν 275 ευρώ για κάθε έναν από τους 28.000 επιβάτες που πέρασαν από τις εγκαταστάσεις του. Την ίδια χρονική περίοδο τα έσοδα του αερολιμένα δεν ξεπέρασαν τις 176.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τους Ευρωπαίους ελεγκτές, η Ε.Ε. δαπάνησε περίπου 129 εκατ. ευρώ την περίοδο 2000-2013 για να κατασκευαστούν αεροδρόμια που δεν έπρεπε καν να υπήρχαν.

Η έρευνα έγινε σε 20 αεροδρόμια που κατασκευάστηκαν στην Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα, την Πολωνία και την Εσθονία με ευρωπαϊκά κεφάλαια ύψους 666 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ελέγχθηκαν τα 460 εκατ. ευρώ.

Οι Ευρωπαίοι ελεγκτές κατέληξαν ότι τα βασικά προβλήματα στα περισσότερα αεροδρόμια ήταν τρία. Δεν υπήρχε κατάλληλος σχεδιασμός των αερολιμένων, ήταν πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με τον αριθμό των αεροσκαφών και των επιβατών που εξυπηρετούν και, ορισμένα από τα χρηματοδοτούμενα αεροδρόμια βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, εκτός από το τεράστιο κόστος, το αεροδρόμιο της Καστοριάς, έκανε μια επέκταση του αεροδιαδρόμου του αξίας 16,5 εκατομμυρίων ευρώ (5,6 εκατ. από ευρωπαϊκούς πόρους) ενώ μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχει ποτέ χρησιμοποιηθεί από τους τύπους αεροσκαφών για τους οποίους επεκτάθηκε με σκοπό να τους εξυπηρετεί. «Αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί αποτελεσματική χρήση δημόσιων πόρων», αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είχε 25.000 επιβάτες, μέγεθος που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε 10 επιβάτες την ημέρα. Σύμφωνα με ελεγκτή του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η ζημία των 275 ευρώ ανά επιβάτη κρίνεται ιδιαίτερα σκανδαλώδης, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν του ότι το μεγάλο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται μόλις δύο ώρες μακριά με το αυτοκίνητο.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ελέγχθηκε η αποδοτικότητα επενδύσεων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης (54 εκατομμύρια ευρώ την περίοδο 2001-2009), στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου (9,24 εκατομμύρια μεταξύ 2001-2005) και στο αεροδρόμιο «Αριστοτέλης» της Καστοριάς (5,6 εκατομμύρια μεταξύ 1999-2003). Σε γενικές γραμμές, οι ελεγκτές διαπιστώνουν ότι και τα τρία αυτά αεροδρόμια έχουν ελάχιστα περιφερειακά κοινωνιοοικονομικά οφέλη, όπως π.χ. δημιουργία πρόσθετων θέσεων εργασίας.

Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, η έκθεση διαπίστωσε ότι δεν χρησιμοποιείται μέρος των υποδομών που έχουν χρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους 7 εκατ. ευρώ. Δύο νέα κτίρια Cargo και ένας χώρος στάθμευσης δεν λειτουργούν, ενώ μόνο ένα από τα δύο ανακαινισμένα κτίρια Cargo λειτουργούσαν κατά τη στιγμή της επίσκεψης ελέγχου.

koolnews.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis