Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
22:01 | 08/05/2016

Δίσκοι πολλών καρατίων, σπάνια βινύλια που κυκλοφορούν σε πολύ λίγα αυθεντικά αντίτυπα και δημοπρατούνται στο Διαδίκτυο αγγίζοντας τιμές χιλιάδων ευρώ και πίσω απ' όλα αυτά οι συλλέκτες, οι άνθρωποι που «μεθούν» με το άρωμα του βινυλίου και αντιμετωπίζουν τη δισκοθήκη τους ως έναν χώρο ιερό και τον συλλεκτισμό ως ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής τους.

Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, που η αγορά δίσκων βγήκε από το τέλμα στο οποίο βρισκόταν και παρουσιάζει πολύ μεγάλη αύξηση πωλήσεων, σε παγκόσμιο επίπεδο, στο κοινό των παραδοσιακών συλλεκτών έχουν προστεθεί και πολλοί νέοι.

Το «χρηματιστήριο» του βινυλίου διαθέτει αρκετούς σπάνιους δίσκους ελληνικού ρεπερτορίου που αναζητούνται με μανία στο e-bay και σε άλλες διεθνείς μουσικές διαδικτυακές πλατφόρμες από τους φανατικούς λάτρεις του βινυλίου, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη προκειμένου να τους αποκτήσουν.

Ο σπανιότερος και πιο ακριβός ελληνικός δίσκος θεωρείται, εδώ και χρόνια, το «Greece Goes Modern» (1967) του Μίμη Πλέσσα. Ανάλογα με την εποχή και τη ζήτηση η τιμή του κυμαίνεται μεταξύ 1.000 και 2.500 ευρώ, ενώ το 2013 ένας συλλέκτης αγόρασε το συγκεκριμένο βινύλιο από το e-bay έναντι 2.787 ευρώ. Και μπορεί αυτός ο δίσκος να μην αποτελεί μία από τις πιο δημοφιλείς δισκογραφικές δουλειές του γνωστού συνθέτη, είναι ωστόσο το απόκτημα που πολλοί μανιώδεις συλλέκτες θα ήθελαν να έχουν στη δισκοθήκη τους μια και κυκλοφορούν μόνο 10 αυθεντικά αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.

 

Διασκευή δημοτικών τραγουδιών
Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1967 και χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες μιας διαφήμισης της μπίρας FIX. Ο Μίμης Πλέσσας, συνοδευόμενος από τους μουσικούς του συγκροτήματος «Τhe Orbiters», διασκεύασε και εκτέλεσε γνωστά δημοτικά τραγούδια, μεταξύ των οποίων και τα «Μενούσης», «Καραγκούνα», «Βασιλικός» κ.ά. επηρεασμένος από τις μουσικές τάσεις της εποχής. Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά εξαιρετικό.

Ο Κώστας Ματσούκας είναι ιδιοκτήτης γνωστού δισκάδικου στο Μοναστηράκι και δημιουργός ιστοσελίδας όπου καταγράφει την ελληνική δισκογραφία.
 

 

 
Ο Κώστας Ματσούκας είναι ιδιοκτήτης γνωστού δισκάδικου στο Μοναστηράκι και δημιουργός ιστοσελίδας όπου καταγράφει την ελληνική δισκογραφία.

Υπάρχουν όμως δύο ακόμη δίσκοι του Μίμη Πλέσσα που έχουν μεγάλη αξία στο «χρηματιστήριο» του βινυλίου. Πρόκειται για το «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» (1968), η τιμή του οποίου κινείται ανάμεσα σε 500 και 2.000 ευρώ και η μουσική που έγραψε για την κινηματογραφική ταινία «Ραντεβού στον αέρα» η οποία αγοράστηκε πρόσφατα στο Διαδίκτυο στην τιμή των 1.589 ευρώ. Το 1966 προβλήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η ταινία του Δημήτρη Κολλάτου «Ο θάνατος του Αλέξανδρου», η οποία έγινε δεκτή με αντικρουόμενες κριτικές. Η ενδιαφέρουσα μουσική της ταινίας, με την υπογραφή του Γιάννη Μαρκόπουλου, κυκλοφόρησε σε δίσκο. Από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως επνακυκλοφορία, γεγονός που ενισχύει τη συλλεκτική αξία του συγκεκριμένου βινυλίου το οποίο αγοράστηκε πριν από τρία περίπου χρόνια στο e-bay έναντι 1.976 ευρώ.

Σε ένα ροκ συγκρότημα της δεκαετίας του '70, με το όνομα «Τα 4 Επίπεδα Της Υπαρξης», ανήκει ένα από τα πλέον περιζήτητα και ακριβά ελληνικά βινύλια. Πρόκειται για τον δίσκο που κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1976, με τίτλο το όνομά τους, και αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα ελληνικά ψυχεδελικά άλμπουμ. Κυκλοφόρησαν συνολικά 1.000 αντίτυπα βινυλίου τα οποία σήμερα ψάχνουν απεγνωσμένα πολλοί συλλέκτες σε ολόκληρο τον κόσμο. Πριν από τρία χρόνια ένα από αυτά τα σπάνια αντίτυπα πουλήθηκε σε διεθνή διαδικτυακή πλατφόρμα 2.300 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως ένα sampler από το τραγούδι «Κάποια μέρα στην Αθήνα» που συμπεριλαμβάνεται σ' αυτόν τον δίσκο, χρησιμοποιήθηκε από τον διάσημο ράπερ Jay-Z στο τραγούδι «Run This Town».

Ενας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Νέου Κύματος στη Θεσσαλονίκη ήταν ο Πάνος Σαββόπουλος ο οποίος κυκλοφόρησε το 1969 τον δίσκο «Το Δωμάτιο». Η δουλειά αυτή περιελάμβανε όμορφες μπαλάντες συνοδευόμενες από εξαιρετικές κιθαριστικές εκτελέσεις. Το ενδιαφέρον των συλλεκτών για το συγκεκριμένο βινύλιο είναι πολύ μεγάλο και η υψηλότερη τιμή που έχει πιάσει μέχρι σήμερα είναι τα 1.617 ευρώ. Εκπρόσωπος του Νέου Κύματος ήταν και ο Γιώργος Ρωμανός, τον οποίον ανακάλυψε ο Μάνος Χατζιδάκις. Το 1970 ο τραγουδοποιός αποφάσισε να κάνει μια ιδιαίτερα τολμηρή μουσική στροφή, ηχογραφώντας τον ροκ δίσκο «Δύο Μικρά Γαλάζια Αλογα». H αξία του συλλεκτικού αυτού δίσκου με τα ψυχεδελικά ροκ κομμάτια, που χαρακτηρίστηκε από πολλούς ορόσημο για την ελληνική ροκ μουσική, ανέρχεται σήμερα στα 1.000 περίπου ευρώ.

Η κρίση

 

 

 
Ράλι τιμών για τα σπάνια ελληνικά βινύλια

Από τους πλέον διάσημους Ελληνες καλλιτέχνες με διεθνή καριέρα ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έγραψε το 1970 τη μουσική για την ταινία «Sex Power» του Henry Chapier. Το σάουντρακ αυτό έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των συλλεκτών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ενα αντίτυπό του πωλήθηκε το 2012 έναντι 774 ευρώ. Δύο ακόμη σάουντρακ, «Το συμπόσιο» (1972) του Γιάννη Σπανού και «Το Αγκίστρι» (1976) του Γιώργου Χατζηνάσιου συγκαταλέγονται ανάμεσα στα πιο ακριβά ελληνικά βινύλια. Οι τιμές πώλησής τους κινούνται γύρω στα 550 και 300 ευρώ αντίστοιχα.

 

Ωστόσο στα αθηναϊκά στέκια του βινυλίου η κρίση έχει «χτυπήσει κόκκινο» με αποτέλεσμα οι τιμές των συλλεκτικών δίσκων να έχουν πέσει αρκετά είτε γιατί το αγοραστικό κοινό δεν έχει μεγάλες δυνατότητες είτε γιατί οι καταστηματάρχες αναγκάζονται, λόγω δυσκολιών, να ξεπουλήσουν τους συλλεκτικούς δίσκους τους σε τιμή πολύ χαμηλότερη από την αξία του.

«Οι εξαιρετικά υψηλές τιμές του Διαδικτύου δεν υπάρχουν σε μας. Εμείς έχουμε μια πτώση της τάξεως του 60% με 70%», λέει ο ιδιοκτήτης γνωστού δισκάδικου στο Μοναστηράκι, Κώστας Ματσούκας. Οι τιμές των βινυλίων, όπως αναφέρει ο ίδιος, εξαρτώνται από τη σπανιότητα του δίσκου, την αυθετικότητά του και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Συλλέκτης και ο ίδιος, έχει μάλιστα δημιουργήσει στο Διαδίκτυο την ιστοσελίδα www.vinyl.gr όπου καταγράφει την ελληνική δισκογραφία και μας εξηγεί την ψυχολογία του λάτρη του βινυλίου: «Ο συλλεκτισμός είναι ένα καταφύγιο, μια μανία, μια παράλληλη ζωή. Εγώ, για παράδειγμα, είμαι συλλέκτης μεταμφιεσμένος σε έμπορο. Τελείωσα το Πολυτεχνείο, αλλά η αγάπη μου για το βινύλιο με οδήγησε εδώ που βρίσκομαι».

Υπάρχουν βέβαια και οι ακραίες περιπτώσεις συλλεκτών οι οποίοι έχουν εθιστεί και όλη τους η ζωή κινείται γύρω από το βινύλιο. «Είναι εθιστικό το βινύλιο» παραδέχεται ο Γιάννης Αλεξίου, δημοσιογράφος, συλλέκτης και υπεύθυνος επικοινωνίας της ετήσιας γιορτής βινυλίου «Vinyl is Back», περιγράφοντάς μας κάποια χαρακτηριστικά περιστατικά:

«Εχουν χαθεί περιουσίες κι έχουν κλείσει σπίτια στο όνομα των σπάνιων βινυλίων. Υπάρχουν άνθρωποι που ζουν σε 20 τ.μ. γιατί τα υπόλοιπα 60 τ.μ. του σπιτιού τους τα καταλαμβάνουν οι δίσκοι τους. Υπάρχουν άλλοι που πούλησαν τα σπίτια τους και είναι πλέον άστεγοι. Ακόμη όμως και σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη στιγμή της ζωής τους επιλέγουν να βρίσκονται στην περιοχή του Μοναστηρακίου όπου χτυπά η καρδιά της αγοράς του βινυλίου. Οταν έγινε ο μεγάλος σεισμός στην Αθήνα, το 1999, υπήρχαν άτομα που, σύμφωνα με μαρτυρίες, επέμεναν να μπουν μέσα σε μισογκρεμισμένα δισκάδικα για να πάρουν τα βινύλια που είχαν διαλέξει λίγο πριν. Υπάρχουν ακόμη και κατάσκοποι δίσκων οι οποίοι πληρώνονται για να δίνουν πληροφορίες σε αυτούς που ψάχνουν συλλεκτικά βινύλια», αποκαλύπτει ο Γιάννης Αλεξίου.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΥΚΑ 
[email protected]

http://www.ethnos.gr/

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis