1. Σύμφωνα με τη νομολογία η διάγνωση της αντισυνταγματικότητας διάταξης νόμου ανατρέχει στην ημερομηνία έναρξης ισχύος αυτής. Όμως με τις πρόσφατες αποφάσεις το Σ.τ.Ε. επέφερε μια ριζοσπαστική τομή, αφού εισήγαγε, για πρώτη φορά στα εγχώρια νομολογιακά χρονικά, την έννοια της κατά χρόνο μεταφοράς ή αλλιώς του χρονικού περιορισμού των αποτελεσμάτων διάγνωσης της αντισυνταγματικότητας νόμου, ήτοι στο χρόνο έκδοσης της απόφασης.
2. Έτσι τα αναδρομικά δόθηκαν «κουτσουρεμένα», αφού περιορίστηκαν στο χρόνο των 11 μηνών, δηλ. από την έκδοση της απόφασης του Σ.τ.Ε. τον Ιούνιο 2015 (και όχι έναρξης ισχύος των αντισυνταγματικών διατάξεων το 2012) μέχρι την ισχύ του νέου «Νόμου Κατρούγκαλου» (12/5/2016), που επανέφερε, με το τέχνασμα του επανυπολογισμού, τις μειώσεις, τις κατέστησε μόνιμες και έφερε και την προσωπική διαφορά. Επίσης δεν φορολογήθηκαν μόνο στην πηγή με 20%, αλλά προστέθηκαν στο εισόδημα των φορολογικών ετών 2015-2016, με αποτέλεσμα να διπλασιασθεί σχεδόν ο φόρος, που καλούνται τώρα να καταβάλουν οι συνταξιούχοι. Για παράδειγμα απόστρατος Στρατηγός-Αρχηγός, που έλαβε αναδρομικά 3.264, καλείται να καταβάλει φόρο 1.281 λόγω των υψηλότερων συντελεστών (φόρου, ΕΑΣ). Επίσης γεννάται το ερώτημα αν καλύπτεται το ποσοστό των δαπανών (αποδείξεις), αφού στο χρόνο εκείνο δεν είχε το ποσό για να το αναλώσει και περιορίστηκε στον αναγκαίο αριθμό αποδείξεων. Επομένως καλείται να πληρώσει και φόρο-ποινή;;;
3. Εκτός αυτού έχουν περάσει σχεδόν 2 χρόνια από την ισχύ του «Νόμου Βρούτση» (που στην ουσία «απενοχοποιεί»-νομιμοποιεί το «Νόμο Κατρούγκαλου» και εκτός των άλλων δεν περιλαμβάνει πρόβλεψη για την άρση της απαράδεκτης και ατελέσφορης απαγόρευσης της μερικής απασχόλησης των Αποστράτων Ε.Δ. και Σ.Α. ως Διδακτικό Προσωπικό στα Εκπαιδευτικά Κέντρα και Σχολές ή ως μέλη Εξεταστικών Επιτροπών) και ακόμη δεν έγινε ο επανυπολογισμός με τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης, οι οποίοι υποτίθεται, ότι θα αποκαθιστούσαν τις μειώσεις και θα έδιναν αυξήσεις. Ακόμη δεν έχουν αναρτηθεί τα ενημερωτικά σημειώματα με τις αναπροσαρμογές.
4. Όμως από τους 1,8 εκατομμύρια συνταξιούχους μόνο 130 χιλιάδες περίπου φέρεται να παίρνουν μικρές αυξήσεις. Τελικά άνθρακες ο θησαυρός!!! Εν τω μεταξύ για δύο χρόνια μας…«πρήξανε» με τα δημοσιεύματα για αυξήσεις (γίναμε ανέκδοτο στα καφενεία), που έφεραν όχι μόνο τη σύγχυση αλλά και την απογοήτευση-αγανάκτηση των συνταξιούχων!!! Και ανάγκασαν τον (διαλυμένο) ΕΦΚΑ να εκδώσει διευκρινιστικές ανακοινώσεις, αναγνωρίζοντας στην ουσία το επικοινωνιακό φιάσκο.
5. Τελικά σήμερα έχουμε τη δημιουργία συνταξιούχων πολλών ταχυτήτων και όχι μόνο μεταξύ παλαιών και νέων (ο συνταξιούχος που έφυγε πριν την 12-5-2016 παίρνει κατά μέσο όρο 100 ευρώ περισσότερα από αυτόν που συνταξιοδοτήθηκε μετά). Ειδικότερα για κάποιους παλαιούς «στρατιωτικούς» που έφυγαν, χωρίς τη θέλησή τους με πρωτοβουλία της Υπηρεσίας, με λιγότερα των 35 ετών πραγματικής εργασίας και οι οποίοι, με βάση το προηγούμενο καθεστώς, λαμβανομένων υπόψη και των μάχιμων ετών, ελάμβαναν πλήρη σύνταξη (35/35) και έτσι δεν επεδίωξαν κανενός είδους διοικητική αποκατάσταση, αφού αποστρατεύθηκαν με τον καταληκτικό βαθμό, έχουμε σήμερα μειωμένες συντάξεις και μεγάλες προσωπικές διαφορές. Και υστερούν έναντι των συναδέλφων τους που (ευρισκόμενοι χαμηλά στην επετηρίδα) αποστρατεύθηκαν ως Ταξίαρχοι ή και Αστυνομικοί Δ/ντές-Συνταγματάρχες, αλλά με τις προσφυγές κέρδισαν (στα χαρτιά) τόσο τους βαθμούς όσο και 2-3 χρόνια υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να τους ξεπεράσουν (να βρεθούν από πάνω) και να λαμβάνουν μεγαλύτερες συντάξεις. Η εν λόγω απρόοπτος μεταβολή και ανατροπή κεκτημένων δικαιωμάτων δεν συνάδει με το Κράτος Δικαίου και πρέπει να αποκατασταθεί η αδικία με τη χορήγηση στους εν λόγω αποστρατευόμενους ποσοστού αναπλήρωσης 40 ετών, όπως ήδη έχει προταθεί. Το επιβάλλει το δίκαιο και η λογική!!!
Αντιστράτηγος Αστυνομίας ε.α.
Επίτιμος Προϊστάμενος Κλάδου Οργάνωσης
και Ανθρώπινου Δυναμικού Α.Ε.Α./Υ.Δ.Τ.
Πτυχιούχος Νομικής Σχολής Αθηνών