Ποικίλες είναι οι αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η κατάθεση του νομοσχεδίου από το Υπουργείο Μεταφορών στη Βουλή, που αφορά σε επικείμενες αλλαγές, που προωθούνται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Μεταξύ άλλων ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει μείωση 40% σε όλα τα πρόστιμα και τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του κάθε παραβάτη οδηγού, αλλά και αλλαγές στις υπηρεσίες ταξί.
[custom:google-ads]
Τα υπέρ και τα κατά των αλλαγών αυτών, αλλά και το κατά πόσο μπορούν να εφαρμοστούν στη σύγχρονη κοινωνία και την καθημερινότητα των οδηγών, αναλύει στο cretapost ο Πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών ΕΛ.ΑΣ. Κρήτης, Οργ. Γραμμ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αξιωματικών Αστυνομίας και Υποδιοικητής του Τμήματος Τροχαίας Ηρακλείου Στέλιος Καρακούδης :
1. Πιστεύετε ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα;
Την προηγούμενη εβδομάδα, όπως είναι γνωστό, εισήχθη στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το οποίο προωθούνται αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Σύμφωνα με το άρθρο 27 του πολυνομοσχεδίου οι παραβάσεις που προβλέπονται από τον Ν. 2696/1999 (Κ.Ο.Κ.) κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Πιο συγκεκριμένα, τα πρόστιμα για την πρώτη κατηγορίας είναι μέχρι 100 ευρώ, για τη δεύτερη από 101 έως 300 ευρώ και για την τρίτη από 301 έως 600 ευρώ.
Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: Της πολύ υψηλής συχνότητας και τις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Για παραβάσεις που θα ενταχθούν σε αυτές τις κατηγορίες προβλέπεται αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγήσεως για 60 ημέρες. Το σχέδιο νόμου σε πρώτη φάση δεν προσδιορίζει επακριβώς το ύψος του διοικητικού προστίμου και τις παρεπόμενες διοικητικές κυρώσεις που θα επιβάλλονται για κάθε μία παράβαση και συνεπώς δεν δύναται σε αυτό το στάδιο να εξάγουμε συμπεράσματα για τα αποτελέσματα που θα να επιφέρει στην ασφάλεια της κυκλοφορίας ο νέος Κ.Ο.Κ.
Μάλιστα στη παράγραφο 3 του άρθρου 27 αναφέρεται ότι θα εκδοθεί στη συνέχεια σχετική Υπουργική Απόφαση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βάσει της οποίας θα καθορίζονται τα διοικητικά πρόστιμα και οι διοικητικές κυρώσεις ανά κατηγορία παράβασης, η διαδικασία βεβαίωσης και επιβολής αυτών από τα αρμόδια όργανα καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
Στην παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι μέχρι την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, «εξακολουθούν να ισχύουν ο Ν. 2696/1999 (Κ.Ο.Κ.), τα Προεδρικά Διατάγματα, καθώς και οι Υπουργικές Αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ΄ εξουσιοδότηση διατάξεων των προηγούμενων Κωδίκων Οδικής Κυκλοφορίας, με μειωμένα τα διοικητικά πρόστιμα κατά 40% με εξαίρεση τις παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, τις παραβάσεις των διατάξεων της πινακίδας Ρ-2 (STOP) και του ερυθρού σηματοδότη, καθώς και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης των οχημάτων.» Ερμηνεύοντας τη διάταξη αυτή δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν, για τις εξαιρετέες της μείωσης του 40% παραβάσεις που προαναφέρθηκαν, οι ποινές θα παραμείνουν οι ίδιες ή θα αυξηθούν και κατά πόσο θα αυξηθούν.
Ούτε μπορούμε ξέρουμε ακόμα και για όλες τις άλλες παραβάσεις που πρόκειται να μειωθούν κατά 40% με την εφαρμογή του σχεδίου νόμου, εάν το διοικητικό πρόστιμο για κάθε μία παράβαση θα μειωθεί, θα παραμείνει το ίδιο ή θα αυξηθεί με την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης.
Για τους λόγους αυτούς και προκειμένου να διαμορφώσουμε μία πληρέστερη εικόνα περί του θέματος αλλά και για να εξάγουμε ορθά συμπεράσματά, χρειάζεται να ενημερωθούμε αναλυτικά για όλες εκείνες τις Υπουργικές Αποφάσεις που πρόκειται να εκδοθούν για τροποποίηση του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
2. Θεωρείτε ότι υπάρχουν αλλαγές, οι οποίες δε μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη;
Είναι μερικές παραβάσεις ακόμη και κατά τις ισχύουσες διατάξεις Οδικής Κυκλοφορίας όπου το προβλεπόμενο ποσό της επιβαλλόμενης χρηματικής ποινής είναι υπέρογκο σε σύγκριση πάντα με το είδος της παράβασης, την επικινδυνότητά της, καθώς και σε σύγκριση με κάποια άλλη ανάλογη περίπτωση.
Για παράδειγμα εάν κάποιος οδηγεί επιβατικό αυτοκίνητο (Ι.Χ.Ε.) και δεν έχει την απαιτούμενη από το νόμο άδεια ικανότητας οδηγήσεως (Δίπλωμα Β΄ Κατηγορίας), η νομοθεσία προβλέπει επιβολή διοικητικού προστίμου 200 € στον οδηγό, μήνυση σε βάρος του σε βαθμό πλημμελήματος και στον ιδιοκτήτη του οχήματος μήνυση για την παραχώρηση του στον οδηγό σε βαθμό πταίσματος. Εάν κάποιος όμως οδηγεί ένα αγροτικό αυτοκίνητο, το οποίο κατατάσσεται στην κατηγορία φορτηγού αυτοκινήτου (Ι.Χ.Φ.) και δεν έχει παρομοίως την απαιτούμενη από το νόμο άδεια ικανότητας οδηγήσεως (Δίπλωμα Β΄ Κατηγορίας), η νομοθεσία προβλέπει διοικητικό πρόστιμο ύψους 2.000 € σε βάρος του οδηγού καθώς και διοικητικό πρόστιμο ύψους 2.000 € στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτών το ίδιο το αυτοκίνητο λόγω παλαιότητας δεν κοστίζει καν 4.000 €.
Δεδομένου και της οικονομικής κρίσης που επικρατεί, αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει δυσκολία και από τη δική μας πλευρά να βεβαιώσουμε τέτοιου είδους παραβάσεις. Πολλές φορές, ακόμη και η ίδια μας η ηγεσία σε επίπεδο περιφέρειας και νομού, δια στόματος, μας συμβουλεύει να μην κυνηγάμε παραβάσεις «ήσσονος» σημασίας για τις οποίες προβλέπονται υψηλά πρόστιμα, που αν μη τι άλλο επιφέρουν εξοντωτικές οικονομικές συνέπειες στον παραβάτη και κατ΄ επέκταση στην οικογένειά του. Με τον τρόπο όμως αυτόν, όπως καταλαβαίνετε κι΄ εσείς το πρόβλημα θα εξακολουθήσει να υφίσταται.
Με βάση τώρα το νέο Κ.Ο.Κ. και απ΄ όσα στοιχεία έχουμε μέχρι στιγμής στη διάθεσή μας, δυσκολίες ως ελεγκτικά όργανα θα συναντήσουμε και στην εκτέλεση της αφαίρεσης του διπλώματος και των πινακίδων κυκλοφορίας των οχημάτων για 60 ημέρες για τον παραβάτη οδηγό που δεν φοράει ζώνη ασφαλείας ή προστατευτικό κράνος κατά την οδήγηση. Σημειωτέον ότι για τις δύο αυτές παραβάσεις σήμερα προβλέπεται αφαίρεση του διπλώματος για 10 ημέρες.
Η αύξηση αυτή του χρόνου αφαίρεσης από 10 σε 60 ημέρες θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα στον παραβάτη οδηγό, στην καθημερινότητά του, ακόμη και στην επιβίωση του. Θα πρέπει να λεχθεί ότι στατιστικά, μακράν η πρώτη σε ποσοστό περίπτωση ένστασης που δεχόμαστε καθημερινά από πολίτες στην υπηρεσία μας, αφορά την επιστροφή του διπλώματος πριν τη λήξη της ποινής, επικαλούμενοι λόγους μετακίνησης από και προς την εργασία τους, μεταφοράς των παιδιών τους σε σχολεία και δραστηριότητες, μετακίνησης τους σε ιατρούς για λόγους υγείας ή μεταφορά συγγενικών τους προσώπων α΄ βαθμού σε νοσοκομείο λόγω ασθένειας. Δεδομένου ότι και οι δύο αυτές παραβάσεις (ζώνη, κράνος) δεν οδηγούν από μόνες τους απ΄ ευθείας στο τροχαίο ατύχημα, θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε το εν λόγω μέτρο υπερβολικό.
Σε κάθε περίπτωση, τα αρμόδια για την έκδοση των ποινών Όργανα θα πρέπει πρωτίστως να έρχονται και στη θέση του οργάνου εκείνου που βεβαιώνει τη παράβαση, συλλογιζόμενοι σε πρώτο βαθμό κατά πόσο είναι εφικτό να βεβαιωθεί μία συγκεκριμένη παράβαση αναλόγως του ύψους του προστίμου και της διοικητικής ποινής σε σχέση πάντα με το είδος της και την επικινδυνότητά της, έχοντας πάντα κατά νου την επικρατούσα οικονομική κατάσταση της Χώρα μας και των συμπολιτών μας.
3. Οι πολίτες μπορούν να συμμορφωθούν στον νέο Κ.Ο.Κ. και να τον τηρήσουν πιστά;
Ανεξαρτήτως του ύψους των ποινών οι πολίτες οφείλουν να συμμορφώνονται στο Κ.Ο.Κ. αφενός για την προστασία της δικής τους σωματικής υγείας και αφετέρου για τη σωματική ακεραιότητα των υπολοίπων χρηστών των οδών. Οι κανόνες οδικής ασφάλειας τόσο στον υφιστάμενο Κ.Ο.Κ. όσο και στο νέο Κ.Ο.Κ. είναι οι ίδιοι. Το μόνο που αλλάζει είναι η ποινή της παράβασης. Επιβάλλεται λοιπόν σε κάθε περίπτωση και για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού που δεν είναι άλλος από τη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων, οι συμπολίτες μας να τηρούν απαρέγκλιτα τους κανόνες οδικής ασφάλειας και συμπεριφοράς.
4. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το κίνητρο του νομοθέτη για τα τόσο “τσουχτερά” πρόστιμα, που προβλέπονται στον νέο Κ.Ο.Κ. ;
Το κίνητρο του νομοθέτη αναφέρεται ρητά ακόμη και μέσα στο πολυνομοσχέδιο βάσει του οποίου σκοπός είναι τα επαπειλούμενα μέτρα να επιτελούν αποτελεσματικά την προληπτική και κυρωτική τους λειτουργία. Στόχος επίσης είναι η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα τους και να διαμορφωθεί ένα ποιο ορθολογικό νομικό πλαίσιο. Στο σχέδιο νόμου όμως, γεννάται ένα αντικίνητρο θα λέγαμε στο πεδίο εκτέλεσης της ποινής, που έχει να κάνει με την κατάργηση της διάταξης που ισχύει μέχρι σήμερα που προβλέπει τη μείωση στο μισό ενός διοικητικού προστίμου εφόσον αυτό πληρωθεί εντός 10 ημερών.
Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι μέχρι σήμερα σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμόδιων οικονομικών υπηρεσιών, το 60% των παραβάσεων εξοφλούνται μέσα στο πρώτο δεκαήμερο από την ημέρα διάπραξης της παράβασης. Το μέτρο αυτό έδινε ένα ισχυρό κίνητρο στο παραβάτη να προβεί άμεσα στην εξόφληση του προστίμου προκειμένου να μην βεβαιωθεί στη εφορεία χρηματικό πρόστιμο διπλάσιο του ποσού που προβλέπεται να πληρώσει εντός του χρονικού διαστήματος των 10 ημερών από την διάπραξη της παράβασης.
Τώρα με την κατάργηση του προνομίου αυτού και εφόσον ο παραβάτης έχει και άλλα χρέη ποιο σημαντικά για την επιβίωση του ιδίου και της οικογένειάς του όπως π.χ. οφειλές Δ.Ε.Κ.Ο., τράπεζες, δάνεια κλπ., το μόνο σίγουρο είναι ότι θα θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την αποπληρωμή των ποιο σημαντικών οφειλών, αφήνοντας τελευταία την εξόφληση του διοικητικού προστίμου του κώδικα οδικής κυκλοφορίας για την παράβαση στην οποία υπέπεσε. Με τον τρόπο αυτό όμως χάνεται και η ουσία της επιβαλλόμενης ποινής που δεν είναι άλλη από το να δώσει στον παραβάτη να αντιληφθεί και να συνειδητοποιήσει μέσα από την εκτέλεση του μέτρου τη λανθασμένη ενέργεια στην οποία προέβη προκειμένου να συμμορφωθεί την επόμενη φορά.
5. Νομίζετε ότι με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα υπάρξει μείωση των τροχαίων ατυχημάτων;
Από μόνος του ένας οποιοσδήποτε Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, όσο καλός και εάν είναι αυτός, δεν μπορεί να συμβάλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, εάν πρώτα εμείς οι ίδιοι δεν συνειδητοποιήσουμε ότι η εφαρμογή των κανόνων οδικής ασφάλειας είναι για το καλό το δικό μας και των συμπολιτών μας και ότι οι νόμοι και οι ποινές δεν θεσπίζονται για εισπρακτικούς λόγους αλλά για να μας υποδείξουν το λάθος στο οποίο υποπέσαμε,
με απώτερο σκοπό τη συμμόρφωσή μας στους κανόνες αυτούς. Για να το αντιληφθούμε όμως αυτό απαιτείται η καλλιέργεια σωστής κυκλοφοριακής αγωγής και παιδείας.
6. Εσείς τι συμβουλεύετε τους πολίτες ως αρμόδια υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ.;
Μία υπηρεσία Τροχαίας κρίνεται αποτελεσματική και αξιολογείται θετικά εφόσον τα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων και ο αριθμός τροχαίων συγκρούσεων μέσα σε μία χρονιά είναι λιγότερα από τα αντίστοιχα των προηγούμενων ετών. Για να επιτευχθεί όμως αυτό απαιτείται η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας από όλους τους χρήστες των οδών. Ένας οδηγός αυτοκινήτου που φοράει τη ζώνη ασφαλείας του σε μία σύγκρουση ενδέχεται είτε να μην χτυπήσει καθόλου είτε να τραυματιστεί λιγότερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίπτωση στην οποία δεν θα φορούσε ζώνη ασφαλείας. Τα στατιστικά και οι έρευνες λένε ότι εάν το 80% των δικυκλιστών που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα φορούσαν προστατευτικό κράνος, θα είχαν σωθεί. Εφαρμόζοντας λοιπόν οι συμπολίτες μας αυτούς τους πολύ απλούς κανόνες, αφενός προστατεύουν τον εαυτό τους και αφετέρου βοηθούν έμμεσα στο έργο της υπηρεσίας μας. Συνεπώς από τη δική μας τη πλευρά ως αρμόδια υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. προτρέπουμε τους συμπολίτες μας να τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας έτσι ώστε να μας αναγκάσουν κατά το τροχονομικό έλεγχο να μη βρίσκουμε παράβαση να βεβαιώσουμε, συνδράμοντας με τον τρόπο αυτό στο έργο μας και συμβάλλοντας συνάμα στην επιτυχία μας.
Πηγή: cretapost.gr