Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
21:54 | 03/09/2021
Ένα ελληνικής σχεδίασης Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (drone) σταθερής πτέρυγας θα είναι έτοιμο σε δυόμισι χρόνια από σήμερα.
 
Το drone θα χρησιμοποιεί την κορυφαία τεχνολογική λύση στον πλανήτη σήμερα, αυτήν που έχουν επιλέξει οι ΗΠΑ για το μοναδικό αυτή τη στιγμή στον κόσμο μαχητικό 5ης Γενιάς, που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, το F-35B, και θα αναπτυχθεί στην Ελλάδα.
 
«Το υπουργείο Οικονομικών θα χρηματοδοτήσει την ΕΑΒ για να αναπτύξει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (UAV/drone) το οποίο θα έχει δυνατότητες κάθετης απο-προσγείωσης. Είναι ένα μεγάλο σύστημα σταθερής πτέρυγας και αυτό δεν έχει γίνει ξανά στην Ελλάδα. Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα αερόχημα, που θα μπορεί να επιτύχει την κάθετη απογείωση και προσγείωση με συστήματα, που δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί (σ.σ. στον χώρο των drones)», εξήγησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος.
 
Εξήγησε δε, πως κεντρικός στόχος του προγράμματος «Αρχύτας», πέρα από τη σχεδίαση αιχμής, είναι το συγκεκριμένο drone να παραχθεί στη Ελλάδα από την ΕΑΒ και μάλιστα με περιορισμένο κόστος.
 
«Πρόκληση η κατασκευή του drone»
«Είναι μια πολύ μεγάλη τεχνολογική πρόκληση αλλά θέλουμε να πάμε "διαφορετικά" στην κατασκευή αυτού του drone, με σχέδια που ο κόσμος δεν βλέπει συχνά. Το ΑΠΘ συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα παρέχοντας τον αεροδυναμικό σχεδιασμό για το συγκεκριμένο Μη Επανδρωμένο Αερόχημα», ανέφερε ο κ. Υάκινθος, εξηγώντας πως για τη δημιουργία του νέου ελληνικού drone, η ομάδα των συνεργατών του θα δουλέψει από κοινού με μια περιορισμένη αλλά αποδοτική ομάδα συνεργατών απ' όλα τα μέρη που συμμετέχουν στο πρότζεκτ.
 
«Δεδομένου ότι ο στόχος είναι να είμαστε αποδοτικοί σε κόστος, για το "Αρχύτας" θα συνεργαστεί μια "σφιχτή" ομάδα 30-35 ατόμων πάνω σε ένα σχέδιο- πρόταση υψηλής απόδοσης. Η ομάδα θα περιλαμβάνει πέρα από τους μηχανολόγους, τους σχεδιαστές, τους τεχνίτες των ηλεκτρονικών, τους τεχνίτες που θα φτιάξουν το Αερόχημα στην ΕΑΒ, τους τεχνικούς δοκιμών κ.ο.κ», προσθέτει ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων-Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
 
Το drone θα χρησιμοποιεί την κορυφαία τεχνολογική λύση στον πλανήτη σήμερα, αυτήν που έχουν επιλέξει οι ΗΠΑ για το μοναδικό αυτή τη στιγμή στον κόσμο μαχητικό 5ης Γενιάς
 
Μέσα από την ομάδα αυτή, το νέο ελληνικό αερόχημα θα προκύψει ως καρπός καινοτόμου συνεργασίας. «Τίποτα πλέον δεν το κάνεις μόνος σου. Εμείς, ως Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, θα σχεδιάσουμε το συγκεκριμένο Αερόχημα, ενώ η ΕΑΒ θα αναλάβει να το κατασκευάσει, να κάνει τις μελέτες για τα εσωτερικά δομικά του στοιχεία. Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα αναπτύξουν τα συστήματα κατανομής ισχύος -power management- για τον κινητήρα και τις μπαταρίες, όπως και θα επιλέξουν συσκευές για τις ασύρματες επικοινωνίες, τις τηλεπικοινωνίες, την αρχιτεκτονική του Σταθμού Εδάφους. Θα είναι τεχνολογικά συστήματα που, είτε θα αναπτυχθούν από τα Πανεπιστήμια, είτε θα αποκτηθούν για τη λειτουργία ολόκληρου του συστήματος που θα προκύψει από το "Αρχύτας"», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.
 
Στόχος το μικρότερο δυνατό κόστος για το drone
Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ τόνισε πως πέρα από την τεχνολογική υπεροχή αλλά και την συνεργασία, κύριος στόχος είναι αυτό, που θα παραχθεί, να μπει σε παραγωγή.
 
«Η εντολή του Υπουργείου Οικονομικών όπως και της ΕΑΒ είναι το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Ο στόχος που μας έχει τεθεί -και είναι κάτι που κάνουμε για την πατρίδα- είναι το drone αυτό να είναι έτοιμο και να το δοκιμάζουμε μέσα σε δυόμισι χρόνια. Πρέπει, σ' αυτό το διάστημα, να έχει πετάξει, να έχει περάσει όλες τις διαδικασίες on flight testing (σ.σ εναέριες δοκιμές), ώστε μετά να σχεδιαστεί η γραμμή παραγωγής του και να πάρει το πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας», τονίζει ο κ. Υάκινθος.
 
 
Kύριοι στόχοι για το Drone
Από το πρόγραμμα «Αρχύτας» θα προκύψει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα που περιγράφεται ως Πολλαπλών Ρόλων. Κύριος στόχος είναι, όταν ίπταται «να έχει αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται» είτε στο έδαφος, είτε στον αέρα. «Όπως ανακοινώθηκε και από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα και τον CEO της ΕΑΒ Δημήτριο Παπακώστα, το συγκεκριμένο drone θα είναι πολλαπλών ρόλων. Θα το σχεδιάσουμε έτσι για επιτήρηση, φύλαξη αλλά και πιο εξειδικευμένες αποστολές. Θα είναι ένα "Μάτι στον Ουρανό", το οποίο θα έχει πολύ υψηλή τεχνολογία ώστε να παίρνει την πληροφορία που χρειάζεται πάνω από κρίσιμες υποδομές όπως και σε κρίσιμες καταστάσεις. Στη συνέχεια, η πληροφορία θα φτάνει στο κέντρο ελέγχου και από εκεί και πέρα θα δρουν στελέχη για οτιδήποτε είναι αυτό που έχει γίνει αντιληπτό στο έδαφος», εξηγεί ο κ. Υάκινθος.
 
Το drone θα μπορεί στη συνέχεια «…να συντονίζει ό,τι συμβαίνει στο έδαφος», προσθέτει ο καθηγητής του ΑΠΘ που εξηγεί πως το σύστημα θα μπορεί να αξιοποιηθεί από τις ΕΔ της χώρας όπως και την Πολιτική Προστασία. «Ένα Αερόχημα όπως αυτό άλλωστε το σχεδιάζουμε να είναι modular (σ.σ σπονδυλωτό) ώστε να μπορούμε να «αλλάζουμε» π.χ κάμερες, ηλεκτρονικό εξοπλισμό, ή τους αισθητήρες που θα μπορεί να μεταφέρει. Θα παρέχει τη δυνατότητα για πάρα πολλούς χρήστες», εξηγεί ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
 
Τα άλλα προγράμματα που «τρέχει» η ομάδα του ΑΠΘ
Η ομάδα του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών, Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, που θα έχει κομβικό ρόλο στην δημιουργία του ελληνικού drone που θα προκύψει από το πρόγραμμα «Αρχύτας» έχει σε διαφορετικά στάδια εξέλιξης όμως και πολλά άλλα προγράμματα που σχετίζονται με την τεχνολογία των Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAVs/drones).
 
«Δεν είναι μόνο το "Αρχύτας". Υπάρχει σε εξέλιξη σήμερα το "Project LOTUS", πέρα απ' αυτό όμως η ομάδα έχει να "τρέξει" το μεγάλο Αερόχημα RX-1 των 200 κιλών το 2016, ενώ υπάρχει και το Τακτικό Αερόχημα DELAER RX-3 (tactical unmanned aerial vehicle (UAV)) των 250 κιλών, το οποίο βρίσκεται σε φάση δοκιμών στο έδαφος στη Θεσσαλία. Το RX-3 μάλιστα αυτό το διάστημα δοκιμάζεται και σε ταχύτητες απογείωσης ώστε να προχωρήσει, όταν αυτό είναι εφικτό και σε πτήσεις», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.
 
Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis