Υπό αστυνομική φρούρηση τελούν οι χριστιανικές εκκλησίες στην Ξάνθη, σε μια προσπάθεια των Αρχών να «προστατεύσουν» τους πιστούς από τους επαίτες που «πολιορκούν» τους ναούς τις Κυριακές και τις εορτές.
Τοπικά εκκλησιαστικά συμβούλια ζήτησαν τη συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ., καθώς το φαινόμενο της συρροής επαιτών από οικισμούς Αθίγγανων, της περιοχής κυρίως, αλλά και Ρομά από τη νότια Βουλγαρία, έχει λάβει διαστάσεις. Βάσει των αναφορών, με το πέρας της Θείας Λειτουργίας επαίτες «πολιορκούν» τους πιστούς την ώρα που βγαίνουν από τον ναό ζητώντας φορτικά χρήματα, αλλά και κόλλυβα όταν πρόκειται για μνημόσυνα.
Ο αστυνομικός διευθυντής Ξάνθης Ιωάννης Καραμανλής, που ρωτήθηκε από την «Κ» επ’ αυτού, επιβεβαίωσε την παρουσία αστυνομικών αφήνοντας να εννοηθεί ότι αυτή είναι διακριτική και αποσκοπεί στο να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Τη διακριτική παρουσία της αστυνομίας επιβεβαίωσε και ο μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου, Παντελεήμων, με τον οποίο επίσης επικοινώνησε η «Κ», λέγοντας πως πρόκειται για πρωτοβουλία εκκλησιαστικών συμβουλίων που «είναι αρμόδια για την ευταξία των ναών». Ο κ. Παντελεήμων εξήγησε πως οι αστυνομικοί δεν κυνηγούν τους επαίτες, απλώς τους απομακρύνουν από τις εισόδους και τις αυλές των εκκλησιών.
Πηγές στις νόμιμες μουφτείες στην Ξάνθη και τη Ροδόπη ανέφεραν στην «Κ» ότι επαίτες Ρομά συρρέουν και στα τεμένη, χωρίς ωστόσο να έχει ζητηθεί η συνδρομή της αστυνομίας. Η παρουσία επαιτών σε εκκλησίες και τζαμιά δεν αποτελεί «προνόμιο» της Θράκης, ούτε οι ζητιάνοι είναι αποκλειστικά Ρομά. Οργανωμένες συμμορίες από τη Βουλγαρία μεταφέρουν από τις νότιες κυρίως περιοχές του Μπλαγκόεφγκραντ, Δημητρόφγκραντ, κ.ά. με mini bus ολόκληρες οικογένειες, τις εγκαθιστούν σε υπόγεια διαμερίσματα στις πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης και τις διασπείρουν σε ναούς, σούπερ μάρκετ, πεζοδρομία και πλατείες, για ζητιανιά. Με την έναρξη της τουριστικής περιόδου, το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στα τουριστικά θέρετρα της Χαλκιδικής, της Θάσου, της Πιερίας, όπου συρρέουν, εκτός από επαίτες, και διαρρήκτες, από τις όμορες βαλκανικές χώρες.
Οι εκκλησίες, ωστόσο, ήταν και παραμένουν σημεία αναφοράς για την επαιτεία, παρότι οι μητροπόλεις και οι ενορίες οργανώνουν συσσίτια και λειτουργούν μηχανισμούς αλληλεγγύης και ανθρωπιστικής βοήθειας για τους αδύναμους. Επί του προκειμένου, όπως είπε ο μητροπολίτης Ξάνθης, στην εκκλησιαστική του επικράτεια λειτουργούν κοινωνικό ιατρείο, κοινωνικό παντοπωλείο αλλά και τράπεζα αγάπης. «Βγάζουμε καθημερινά εκατόν πενήντα μερίδες φαγητού και τις μοιράζουμε σε όσους έχουν ανάγκη», ανέφερε.