Επίκαιρη ερώτηση του Τομεάρχη Παιδείας της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Νίκου Φίλη προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη
Θέμα: Οι χαμηλές τιμές της εγκληματικότητας στα Πανεπιστήμια σε σχέση με το σύνολο της εγκληματικότητας στην Επικράτεια δεν δικαιολογούν την εγκατάσταση της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας και αποδεικνύουν ότι η επιλογή αυτή εξυπηρετεί μόνο αυταρχικές αντιεκπαιδευτικές πολιτικές της κυβέρνησης και την επικίνδυνη εισβολή ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης
Διαβάστε επίσης
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εγκληματικότητας που δημοσιεύει η ΕΛΣΤΑΤ η εγκληματικότητα ανά 100.000 κατοίκους στη χώρα μας δεν παρουσιάζει ανησυχητικές μεταβολές τα τελευταία χρόνια (βλ. https:// www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SJU03/-).
Συνολικά από το 2015 έως το 2019 τα εγκλήματα ανά 100.000 κατοίκους παρουσίασαν χαμηλό επίπεδο διακυμάνσεων.
Όμως από τα επίσημα στοιχεία τόσο της ΕΛΣΤΑΤ όσο και της Ελληνικής Αστυνομίας (βλ. επετηρίδα ΕΛΑΣ και στατιστικά στοιχεία στο site της ΕΛΑΣ) δεν μπορεί να εξαχθεί κανένα συμπέρασμα σχετικά με την εγκληματικότητα στα Πανεπιστήμια. Παρά το θόρυβο που έχει γίνει για το θέμα δεν υπάρχουν αξιόπιστα συστηματικά τηρούμενα στοιχεία για την εγκληματικότητα στα ΑΕΙ εκτός από γνώμες δημοσιοποιημένες ευρέως.
Η μόνη έρευνα με επίσημα στοιχεία που είχε δημοσιευθεί, αφορά αυτήν της λεγόμενης επιτροπής Παρασκευόπουλου επί υπουργίας Γαβρόγλου με βάση στοιχεία που είχε παράσχει η ΕΛΑΣ στην Επιτροπή για τα έτη 2010-2017, με τα οποία αποδείχτηκε ότι τα αδικήματα εντός ή πέριξ των Πανεπιστημίων ήταν χαμηλής ποινικής αξιολόγησης, σποραδικά και επικεντρωμένα στα Ιδρύματα εκείνα που επικοινωνούν απευθείας με τον αστικό ιστό που τα περιβάλλει.
Για τις χρονιές αυτές με μ.ό. αδικημάτων περίπου 200.000/έτος η ΕΛΑΣ έδωσε στοιχεία για περίπου 2.000 αδικήματα στα Πανεπιστήμια, δηλαδή, 200/έτος, μόλις το 0,1% του συνόλου.
Μία ακόμα έρευνα που έχει δημοσιευθεί από το ΠΑΜΑΚ αφορά στοιχεία που συλλέχθηκαν με βάση δημοσιεύματα εφημερίδων τα οποία ως γνωστόν υπάγονται σε πλήθος περιορισμών, που αν αναχθούν στο σύνολο της εγκληματικότητας είναι στατιστικά ασήμαντα.
Η συζήτηση για την εγκληματικότητα στα πανεπιστήμια επομένως έχει διεξαχθεί χωρίς στοιχεία μέσου ή μακρο κοινωνικού φάσματος και με βάση επικοινωνιακές καμπάνιες.
Για την αντιμετώπιση αυτών των ελάχιστων αδικημάτων, η κυβέρνηση ωστόσο, σχεδιάζει να εγκαταστήσει στα Πανεπιστήμια πάνω από 1000 αστυνομικούς (ΟΠΠΙ). Δηλαδή, η κυβέρνηση σκοπεύει να προσλάβει πάνω από 1000 νέους Αστυνομικούς (ήδη έχει προσλάβει 360) παρ` ό, τι η χώρα μας είναι σχεδόν πρώτη στην Ευρώπη στην αναλογία των αστυνομικών προς τον πληθυσμό της και τελευταία στην αναλογία καθηγητών προς φοιτητές. Αντί για καθηγητές, εξοπλισμό, εργαστήρια βιβλιοθήκες και Φοιτητική Μέριμνα, η κυβέρνηση είναι πρόθυμη να δαπανά πάνω από 30 εκ. το χρόνο για να συντηρεί αυτόν τον στρατό των «πραιτωριανών» στα Πανεπιστήμια.
Πρόκειται, συνεπώς, όχι μόνο για επικίνδυνη αλλά και για μία φαύλη επιλογή που κατασπαταλά πόρους, ίσους με την ετήσια κρατική επιχορήγηση 16 Πανεπιστημίων (!) που θα μπορούσαν να διοχετευθούν για την αναβάθμιση των ΑΕΙ και που στοχεύει σε άλλες επιδιώξεις από αυτές που διακηρύσσει.
Παρά την περιορισμένη έκταση των φαινομένων αυτών, που εξέλιπαν σχεδόν τη μακρά περίοδο που τα Πανεπιστήμια ήταν κλειστά λόγω Covid, η ΝΔ και τα φιλικά της Μέσα Ενημέρωσης κατασυκοφαντούν συνεχώς και σε βάθος χρόνου τα δημόσια Πανεπιστήμια ως «άντρα βίας και ανομίας».
Με σκοπό να μειώσουν το κύρος τους και την αξιοπιστία τους που καταγράφονται σε όλες τις διεθνείς κατατάξεις, να προβάλλουν ως λύση για τους νέους μας τα επιστημονικά ανυπόληπτα ιδιωτικά Κολλέγια, να προωθήσουν, όπως γίνεται με το νέο νομοσχέδιο Κεραμέως, μορφές ιδιωτικοποίησης του επιστημονικού και ερευνητικού τους έργου, να καταστείλουν τη δημοκρατική οργάνωση και λειτουργία τους με τα «δοτά» Συμβούλια Διοίκησης, και Πρυτάνεις με δικτατορική εξουσία και να εγκαταστήσουν -κατά πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία- την Πανεπιστημιακή Αστυνομία στα Ανώτατα Ιδρύματα.
Πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη γίναμε μάρτυρες της «επιχείρησης Βιβλιοθήκη» εναντίον των φοιτητών, με παρ` ολίγον ανθρώπινο θύμα, που ο ίδιος ο πρωθυπουργός συκοφάντησε ως «επαγγελματία τραυματία».
Η εγκατάσταση μόνιμης Αστυνομικής δύναμης ΜΕΣΑ στα Πανεπιστήμια, αναμφίβολα εξυπηρετεί άλλους σχεδιασμούς και συνδέεται πρωτίστως με την καταστολή του δημοκρατικού φρονήματος φοιτητών και καθηγητών αλλά και με τη απρόσκοπτη μετατροπή του πανεπιστημίου σε χώρο αυταρχισμού σε κάθε επίπεδο, ώστε να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Η από όλους καταδικαστέα δράση «κουκουλοφόρων» και «μπαχαλάκηδων» λειτουργεί πολλές φορές ύποπτα και ως πρόσχημα για την κυβέρνηση να εντείνει την καταστολή. Η κυβέρνηση με την Πανεπιστημιακή Αστυνομία (που μπορεί να είναι και ένοπλη) κάνει μια επιλογή απαράδεκτη για ευρωπαϊκή χώρα, που μόνο καθεστώτα τύπου Ερντογάν έχουν τολμήσει.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1. Πόσα είναι και τι είδους τα κατ` έτος διαπραχθέντα αδικήματα στα Πανεπιστήμια από το 2013 έως σήμερα, τα οποία καταγγέλθηκαν και βεβαιώθηκαν από την Ελληνική Αστυνομία ανά πανεπιστήμιο, ποια είναι η στατιστική τους αποτύπωση σε σχέση με τη συνολική εγκληματικότητα, πόσα και ποια (τι είδος) είναι τα διαπραχθέντα αδικήματα κατά πανεπιστημιακό ίδρυμα για τα οποία επενέβη η Αστυνομία αυτεπάγγελτα ή μετά από κλήση των πανεπιστημιακών αρχών, πόσα από αυτά συνέβησαν εντός των Ιδρυμάτων; πόσες είναι οι καταγγελίες ή κλήσεις προς την ΕΛΑΣ ή περιπτώσεις άμεσης αντίληψης του γεγονότος από την ίδια την αστυνομία κατά Πανεπιστήμιο, για τις οποίες η Αστυνομία έκρινε ότι δεν συντρέχει λόγος περαιτέρω ενασχόλησης και για ποιο λόγο;
2. Δικαιολογεί ο χάρτης της γενικής εγκληματικότητας και η συνολική υπάρχουσα αναλογία αστυνομικών ανά κάτοικο, την ίδρυση ειδικού σώματος (ΟΠΠΙ) στα Πανεπιστήμια και ποια ειδικότερα είναι η ειδική αιτιολογία με βάση τα δεδομένα που έχουν βεβαιωθεί από τις αρμόδιες αρχές καθώς και με ποιον ειδικότερο τρόπο διασφαλίζεται από καταχρήσεις και παράνομη επεξεργασία η προστασία των προσωπικών δεδομένων που θα συλλέγονται από το νέο σύστημα ασφάλειας στα πανεπιστήμια (Άρθρα 219, 225 παρ. 5 του σ/ν για τα ΑΕΙ και άρθρο 18 παρ. 4 του ν. 4777/21 και πως θα ελέγχεται σχετικά η αρμόδια υπηρεσία της ΕΛΑΣ ότι θα κάνει ορθή χρήση των δεδομένων αυτών;
Ο ερωτών βουλευτής
Φίλης Νικόλαος