Πολλά είναι τα οφέλη που μπορούν να προσφέρουν οι αντηλιακές μεμβράνες στο αυτοκίνητο, τις οποίες γνωρίζουμε και ως φιμέ «τζάμια». Τι πρέπει να προσέχουμε όμως για την ασφάλεια μας αλλά και για να είμαστε νόμιμοι;
Η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβράνων στα τζάμια του αυτοκινήτου μας μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη σε οδηγό και επιβάτες. Η σύγχρονης τεχνολογίας μεμβράνες κρυστάλλων έχουν πολλαπλές εφαρμογές και εκτός από τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται επίσης και σε κτίρια αλλά και σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με τα οφέλη να είναι σε όλες τις περιπτώσεις τα ίδια.
Με την εφαρμογή τους οι αντηλιακές μεμβράνες μειώνουν τις θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου, κάτι που μειώνει παράλληλα τη χρήση του κλιματιστικού τις ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες άρα και την κατανάλωση καυσίμου. Προσφέρουν παράλληλα περισσότερη ιδιωτικότητα μπλοκάροντας τα αδιάκριτα βλέμματα φυσικά και εκείνα που δεν είναι τόσο... «αθώα».
Η εφαρμογή φιμέ μεμβρανών λοιπόν μόνο κακό δεν κάνει σε ένα αυτοκίνητο, εφόσον όμως και εμείς είμαστε προσεκτικοί κατά τη επιλογή και την τοποθέτηση τους ώστε να μην αντιμετωπίσουμε προβλήματα με το αυτοκίνητο μας και ακόμη περισσότερο με το γράμμα του Νόμου.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο ελάχιστος συντελεστής διαπερατότητας του φωτός των εγκεκριμένων μεμβρανών καθορίζεται σε 75% για το μπροστινό παρμπρίζ και σε 70% για τα παράθυρα του οδηγού και του συνοδηγού.
Σε περίπτωση που το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέπτες, τότε δεν υφίσταται κάποιος περιορισμός για πίσω παράθυρα και το πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου και ως εκ τούτου μπορεί κανείς να τοποθετήσει αντηλιακές μεμβράνες ανεξαρτήτως διαβάθμισης.
- 75% για το εμπρόσθιο παρμπρίζ
- 70% για τα πλαϊνά παράθυρα οδηγού και συνοδηγού
- 70% για τα πίσω πλαϊνά παράθυρα και το οπίσθιο παρμπρίζ, εφόσον το όχημα δεν διαθέτει πλευρικούς καθρέφτες
Επιπλέον, σύμφωνα με τις τελευταίες διατάξεις του Κ.Ο.Κ. ισχύουν τα εξής:
1. Οι μεμβράνες που επικολλούνται στα τζάμια των οχημάτων θα πρέπει να είναι πιστοποιημένες από κράτος μέλος της Ε.Ε., από κράτος της ΕΖΕΣ (Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών) το οποίο είναι συμβαλλόμενο μέρος της Συνθήκης ΕΟΧ ή από την Τουρκία, για τοποθέτηση και χρήση σε οχήματα.
2. Δεν επιτρέπεται σε κανένα όχημα τόσο στο εμπρός παρμπρίζ όσο και στα εμπρός παράθυρα, η επικόλληση μεμβρανών οι οποίες μεταβάλλουν τον συντελεστή μετάδοσης του φωτός που αναφέρεται παραπάνω. Επιτρέπεται, όμως:
α) Η επικόλληση "λωρίδας" μεμβράνης πλάτους έως 10 εκατοστών (μετρούμενη από την πάνω πλευρά του παρμπρίζ) για την αντιθαμβωτική προστασία του οδηγού και
β) Η επικόλληση μεμβράνης περιορισμού υπεριώδους ακτινοβολίας.
3. Στα υπόλοιπα παράθυρα και το πίσω παραμπρίζ του οχήματος γίνεται αποδεκτή η επικόλληση μεμβράνης σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ..
4. Δεν επιτρέπεται σε κανένα τζάμι αυτοκινήτου η επικόλληση μεμβρανών τύπου καθρέφτη. Ως τέτοιες θεωρούνται μεμβράνες με συντελεστή ανάκλασης μεγαλύτερο του 25%.
5. Στις περιπτώσεις που το όχημα είναι εφοδιασμένο με τρίτο φως φρένων στο πίσω παρμπρίζ, στο σημείο της φωτιστικής επιφάνειας αυτού δεν επιτρέπεται η επικόλληση μεμβράνης.
Σε κάθε περίπτωση, το πρόστιμο για τέτοιου είδους παράβαση ο Κ.Ο.Κ. το ορίζει στα 80 ευρώ. Παράλληλα, ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου με αντηλιακές μεμβράνες θα πρέπει να φέρει βεβαίωση τοποθέτησης με τα χαρακτηριστικά του τύπου μεμβράνης που έχουν χρησιμοποιηθεί, ενώ θα πρέπει να υπάρχει και αυτοκόλλητη σήμανση.