Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
13:14 | 26/11/2021

Ο… μαραθώνιος που απαιτεί η σύνταξη των συμβάσεων εξελίσσεται σε αγώνα ταχύτητας – Άξια συγχαρητηρίων η προσήλωση των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και της ΓΔΑΕΕ για την ολοκλήρωση της συμβασιοποίησης – Πότε θα ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και ποια τα επόμενα βήματα.

Όταν στα τέλη Αυγούστου του 2020 και εν μέσω κρίσης με την Τουρκία ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος ανακοίνωνε την απόκτηση των κορυφαίων γαλλικών αεροσκαφών Rafale, κανείς δεν πίστευε ότι τρεις μήνες αργότερα θα ολοκληρώνονταν η συμβασιοποίηση και στις 12 Ιανουαρίου 2021 η συμφωνία θα έφτανε στην ελληνική Βουλή.

Η ταχύτατη διαδικασία που ακολουθήθηκε εξέπληξε τους πάντες. Οι Γάλλοι δε, ενθουσιασμένοι από την ταχύτητα που συζητήθηκε, συμφωνήθηκε, και ετοιμάστηκε η σύμβαση για τα Rafale, επιθυμούσαν διακαώς να συνεχιστεί η αγορά οπλικών συστημάτων από την Αθήνα, θέτοντας ως επόμενο στόχο την πώληση των φρεγατών Belh@rra στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Μετά από μια σκληρή «ναυμαχία» που διήρκεσε πάνω από ένα χρόνο, μεταξύ επτά «μνηστήρων», στις 28 Σεπτεμβρίου 2021 η Ελλάδα ανακοίνωσε τελικά πως προχωρά σε συμφωνία με τη Γαλλία για την απόκτηση 3+1 φρεγατών FDI Belh@rra, με την πολιτική ηγεσία να κάνει πράξη τις εισηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για αγορά υπερσύγχρονων πλοίων πολλαπλού ρόλου, με κορυφαίο οπλισμό, με την πιο προηγμένη τεχνολογία και εξαιρετικές δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο και την αεράμυνα περιοχής.

Από τη στιγμή εκείνη και μετά ξεκίνησε ένας αγώνας δρόμου για τη συμβασιοποίση του τεράστιου, σε σπουδαιότητα αλλά και απαιτήσεις, εξοπλιστικού προγράμματος, με το Πολεμικό Ναυτικό και την ΓΔΑΕΕ να εξελίσσουν τον μαραθώνιο που απαιτούν τέτοιου είδους εξοπλιστικά προγράμματα, σε αγώνα ταχύτητας και μάλιστα, σπάζοντας κάθε ρεκόρ.

Σαφώς και το πρόγραμμα των Rafale είναι εξαιρετικής σημασίας και απαιτήθηκαν και εκεί πολλές θυσίες για να ολοκληρωθούν οι συμβάσεις σε μόλις τρεις μήνες, ωστόσο, το μέγεθος του εξοπλιστικού προγράμματος των φρεγατών Belh@rra είναι πολύ μεγαλύτερο, όχι μόνο σε κόστος, αλλά και σε όγκο λεπτομερειών που πρέπει να αποτυπωθούν. Για να αντιληφθεί κανείς πόσο δύσκολη είναι η διαδικασία συμβασιοποίησης, αρκεί να σκεφτεί πως σε αυτές τις συμβάσεις θα περιλαμβάνονται τα πάντα γύρω από την αγοραπωλησία, τη ναυπήγηση, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου, την μετέπειτα υποστήριξη από τους Γάλλους, τα χρονοδιαγράμματα, την εκπαίδευση των Ελλήνων πάνω στο γαλλικό υπερόπλο, τους χρόνους και τρόπους παράδοσης των πλοίων στο Πολεμικό Ναυτικό, ακόμα και την προμήθεια των πιο μικρών ανταλλακτικών.

Αν νομίζετε επίσης ότι η δουλειά γίνεται στο… οχτάωρο της πρωινής βάρδιας, μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσετε, διότι στη ΓΔΑΕΕ, τα στελέχη της Διεύθυνσης μαζί με τους συναδέλφους τους που έχουν μετακινηθεί εκτάκτως από το Πολεμικό Ναυτικό για τη σύνταξη των συμβάσεων «χτυπάνε» ολονυχτίες. Ακόμα και ολόκληρα 24ωρα κλείνουν για να συνταχθούν οι ογκώδεις συμβάσεις που, σύμφωνα με πληροφορίες, ξεπερνούν τις 3.000 σελίδες. Πρόκειται σαφώς για μια προσπάθεια άξια θαυμασμού και συγχαρητηρίων από όλους μας, για μια προσπάθεια συγκινητική, για μια προσπάθεια που αποτυπώνει την ευσυνειδησία, την αφοσίωση, την αυταπάρνηση και το ζήλο των στελεχών του Πολεμικού μας Ναυτικού, αλλά και της ΓΔΑΕΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία της σύνταξης των συμβάσεων είναι σε πολύ καλό δρόμο και εκτιμάται ότι μέχρι τον Ιανουάριο θα έχει ολοκληρωθεί το δύσκολο και επίπονο έργο. Δεν τελειώνουμε όμως εκεί με τον γραφειοκρατικό «βραχνά, αφού στη συνέχεια οι συμβάσεις θα πρέπει να περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το Κοινοβούλιο και το ΚΥΣΕΑ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τον Μάρτιο θα έχει ολοκληρωθεί στο 100% η όλη διαδικασία, με το Πολεμικό Ναυτικό στη συνέχεια να αναλαμβάνει επισήμως… δράση. Τι εννοούμε; Αφού γίνουν όλα γρήγορα και κυρίως σωστά, θα αποφασιστεί η αποστολή κλιμακίου του Πολεμικού Ναυτικού στη Γαλλία για να παρακολουθήσει από κοντά τις εργασίες κατασκευής των φρεγατών Belh@rra. Η συγκεκριμένη ομάδα θα δίνει πλήρη ενημέρωση στην Αθήνα για την πρόοδο των εργασιών, για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και για οποιαδήποτε παρέμβαση κατά τη διάρκεια της ναυπήγησης.

Θα ακολουθήσει η αποστολή των πρώτων στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού στη Γαλλία, οι οποίοι θα… μυηθούν στα μυστικά των FDI Belh@rra. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ, η συνήθης πρακτική που ακολουθείται είναι να πηγαίνουν σταδιακά για εκπαίδευση «πυρήνες» του πληρώματος, αναλόγως με την ειδικότητά τους. Δηλαδή, αρχικά μεταβαίνουν ο κυβερνήτης, ο ύπαρχος, ο Α’ μηχανικός και βασικοί υπόλογοι, ενώ σε δεύτερο χρόνο εκπαιδεύεται το υπόλοιπο πλήρωμα. Ο κάθε «πυρήνας» θα εκπαιδευτεί στον τομέα του. Από τους μηχανικούς και τεχνικούς που θα έχουν την ευθύνη της λειτουργίας και συντήρησης των Belh@rra, μέχρι του χειριστές των πανίσχυρων οπλικών συστημάτων, του κορυφαίου ραντάρ Sea Fire της Thales και του υπερσύγχρονου Sonar για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.

 

Όλα αυτά λοιπόν και πολλά πολλά ακόμα περιγράφονται με κάθε λεπτομέρεια στις υπό δημιουργία συμβάσεις, για την ολοκλήρωση των οποίων - όπως τονίσαμε – οι άγνωστοι «ήρωες» του Πολεμικού Ναυτικού και της ΓΔΑΕΕ τρέχουν με… 1.000, αλλά παράλληλα και πολύ προσεχτικά.

Βασίλης Σκουλαράκος

newsbomb.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis