Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
00:01 | 04/01/2015

Δύο ναυτικά ατυχήματα καρμπόν με τη ναυτική τραγωδία του Norman Atlantic σε πλοία της ίδιας πλοιοκτήτριας εταιρείας που εκτελούσαν δρομολόγια στην Αδριατική, δημιουργούν ακόμη περισσότερα ερωτηματικά για τα μέσα πυρασφάλειας και τον βαθμό τήρησης των διεθνών κανονισμών ασφαλείας.

 

Μόλις πριν από έναν μήνα, ξέσπασε πυρκαγιά από άγνωστη ακόμη αιτία στο επιβατηγό/οχηματαγωγό πλοίο «Ιεράπετρα Λ», λίγη μόλις ώρα μετά τον απόπλου του από το λιμάνι του Μπρίντεζι της Ιταλίας, με προορισμό την Ηγουμενίτσα, ενώ τον Νοέμβριο του 2012 φωτιά εκδηλώθηκε εν πλω στο γκαράζ του επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου «Κρήτη ΙΙ», ενώ έπλεε 3,5 ναυτικά μίλια από το λιμάνι της Πάτρας, ερχόμενο από Ιταλία.

Πλοιοκτήτρια εταιρεία και των δύο αυτών πλοίων είναι η ΑΝΕΚ, χωρίς ευτυχώς και στα δύο περιστατικά να υπάρξουν θύματα.

Η κατά παράβαση κάθε νόμου και κοινοτικής οδηγίας παραμονή οδηγών στα φορτηγά στο γκαράζ του πλοίου, που σύμφωνα με μαρτυρίες ήταν σε γνώση του πληρώματος, την ώρα που ξέσπασε φωτιά στο Norman Atlantic, εξετάζεται ως ένα από τα στοιχεία που συνέβαλαν στο μέγεθος της ναυτικής τραγωδίας.

Το τρίτο και «φαρμακερό» όπως αποδείχτηκε ναυτικό ατύχημα μέσα σε διάστημα δύο ετών δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για τα συστήματα πυρασφάλειας και την τήρηση των κανόνων ασφαλείας στα πλοία.

Στις 29 Νοεμβρίου του 2014, έναν μήνα δηλαδή πριν την τραγωδία στο Norman Atlantic, ξέσπασε φωτιά στο μηχανοστάσιο του επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου «Ιεράπετρα Λ», λίγη ώρα μετά τον απόπλου του από το Μπρίντεζι της Ιταλίας. Η φωτιά εκδηλώθηκε ενώ αυτό βρισκόταν εν πλω, σε διεθνή χωρικά ύδατα, 25 ναυτικά μίλια από το ιταλικό λιμάνι και το πλήρωμα, με τη βοήθεια του συστήματος πυρασφάλειας του πλοίου, κατάφερε να θέσει τη φωτιά υπό έλεγχο.

Σε βοήθεια του «Ιεράπετρα Λ» είχαν σπεύσει σκάφη της ιταλικής ακτοφυλακής από το Μπρίντεζι, το Οτράντο και την Καλλίπολη. Το πλοίο είχε αναχωρήσει για την Ηγουμενίτσα χωρίς επιβάτες αλλά με 23 άτομα ως πλήρωμα, χωρίς να υπάρξει ανθρώπινη απώλεια ή τραυματισμός.

Βραχυκύκλωμα
Δύο χρόνια νωρίτερα, τον Νοέμβριο του 2012, ξέσπασε φωτιά στο γκαράζ του επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου «Κρήτη ΙΙ», χωρίς ευτυχώς και εκείνη τη φορά να υπάρξει απώλεια. Η φωτιά σύμφωνα με πληροφορίες σχετικές με το περιεχόμενο του πορίσματος αποδίδεται σε βραχυκύκλωμα σε φορτηγά ψυγεία, καθώς και σε προβλήματα στο σύστημα αυτόματης πυρόσβεσης.

Η φωτιά στο «Κρήτη ΙΙ», κατασκευής 1979, είχε εκδηλωθεί στον πρωραίο χώρο του κλειστού κύριου γκαράζ του κυρίου καταστρώματος του πλοίου, ενώ βρισκόταν 4 ναυτικά μίλια από το λιμάνι της Πάτρας, προερχόμενο από τη Βενετία.

Στο πλοίο επέβαιναν 113 επιβάτες με 87 άτομα πλήρωμα και μετέφερε 92 φορτηγά οχήματα και 18 ΙΧ αυτοκίνητα.

Δεδομένου ότι το πλοίο βρισκόταν κοντά στο λιμάνι των Πατρών, αποφασίστηκε ο κατάπλους του στον λιμένα με σκοπό την αποβίβαση των επιβατών και την αντιμετώπιση του περιστατικού και από τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Φως πάντως στο τι συνέβη στα αμπάρια του Norman Atlantic αναμένεται να ρίξουν οι έρευνες στο εσωτερικό του πλοίου, το οποίο χθες έδεσε τελικά στο λιμάνι του Πρίντεζι.

Νέα λίστα επιβατών
Οι Ιταλοί επιτείνουν για ακόμη μία φορά το αλαλούμ στέλνοντας χθες νέα λίστα στο υπουργείο Ναυτιλίας, σύμφωνα με την οποία στο πλοίο επέβαιναν 485 άτομα. Κάτι που ανατρέπει την αναθεωρημένη λίστα της ΑΝΕΚ, βάσει της οποίας ο αριθμός των επιβαινόντων στο πλοίο ήταν 474 άτομα.

Σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ασκήθηκε δίωξη σε βάρος δύο εκπροσώπων της εταιρείας ΑΝΕΚ, καθώς και δύο μελών του πληρώματος, με τις κατηγορίες πολλαπλής ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και πρόκλησης ναυαγίου εξ αμελείας.

Ευθύνες έχουν αποδοθεί και στον πλοίαρχο του Norman Atlantic, ο οποίος πάντως χθες στην κατάθεσή του στους Ιταλούς εισαγγελείς έριξε ευθύνες στην ΑΝΕΚ τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Οι Ελληνες ήταν αυτοί που κατάρτισαν τη λίστα των επιβατών. Οποιος ακολούθησε τις οδηγίες μας, σώθηκε».

Σύμφωνα με την Corriere della Sera, στη μακροσκελή του απολογία στους εισαγγελείς, ο καπετάνιος του Norman Atlantic ανέφερε ότι ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού, δίνονται οι πρώτες εντολές και ενεργοποιεί τον συναγερμό, που αρχικά αφορά μόνο στο πλήρωμα, διότι «η κατάσταση μπορεί να ελεγχθεί με τα μέσα που διαθέτει το πλοίο και σε αυτή την περίπτωση είναι ανώφελο να σκορπίσει κάποιος τον πανικό».

Σύμφωνα πάντως με τις καταγγελίες, οι αρχές ειδοποιήθηκαν με καθυστέρηση τουλάχιστον μίας ώρας και όχι από το πλήρωμα, αλλά από έναν επιβάτη που κάλεσε στον διεθνή αριθμό 112.

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

 

Το «Norman Atlantic» φλεγόταν από την Κέρκυρα, καταγγέλλει ιδιοκτήτης φορτηγού

«Το πλοίο φλεγόταν από την Κέρκυρα, όμως φούλαραν τις μηχανές για να φύγουν από τα ελληνικά χωρικά ύδατα», λέει ο Γιώργος Δημητρουλάκης από το Δεμάτι Ηρακλείου, ιδιοκτήτης ψυγείου, ο οποίος μαζί με τη σύζυγό του έζησαν τον εφιάλτη του «Norman Atlantic».

«Πιστεύω ότι δεν θα αποκαλυφθεί η αλήθεια. Από τη στιγμή που αυτός ο άτιμος (αναφέρεται στον Ιταλό καπετάνιο) πήρε το καράβι ενώ καιγόταν και το παρέδωσε στις ιταλικές Αρχές, δεν θα μάθουμε ποτέ την αλήθεια. Είχε φουλάρει το πλοίο για να φύγει από τα ελληνικά χωρικά ύδατα και τότε έστειλε σήμα κινδύνου. Γιατί δεν το έκανε νωρίτερα; Γιατί δεν σταμάτησε το πλοίο στρίβοντας από Κέρκυρα ώστε να σωθεί ο κόσμος; Με πόσα μίλια πήγαινε; Ολα αυτά είναι καταγεγραμμένα. Είχαν άλλα σχέδια αλλά δεν υπολόγιζαν τους οδηγούς».

Ούτε και ο ίδιος κατάλαβε πώς βρέθηκε να ταξιδεύει με το «Norman Atlantic», αυτήν την «υπέροχη σκυλοπνίχτρα», όπως το αποκαλεί. Επιβιβάστηκαν με τη σύζυγό του από την Πάτρα και πήγαν στην καμπίνα τους. Ομως οι μαρτυρίες συναδέλφων του, τους οποίους γνωρίζει εδώ και χρόνια, φανερώνουν ότι το πρόβλημα είχε ξεκινήσει από νωρίς.

«Συνάδελφοι μού είπαν ότι το πλοίο φεύγοντας από Ηγουμενίτσα, έλυσε τους κάβους, όμως απέπλευσε μετά από 20 λεπτά. Κάτι που τους προκάλεσε εντύπωση. Το καράβι είχε αρπάξει από την Ηγουμενίτσα. Το πιστεύω γιατί όταν το πλοίο περνούσε από την Κέρκυρα το καράβι καιγόταν, το είδαν συνάδελφοί μας που κάθονταν στο μπαρ. Ηταν περίπου 2.30. Ρώτησαν κάποιον από το πλήρωμα γιατί βρωμάει καπνό από την πλευρά της κουζίνας; Το καράβι αυτή την ώρα ήδη καιγόταν από κάτω. Στις 5 που πεταχτήκαμε από την καμπίνα, είχε "λαμπαδιάσει" μπρος-πίσω. Το καράβι καιγόταν τουλάχιστον δύο ώρες πριν και δεν έδωσαν σήμα να σώσουν τον κόσμο», υποστηρίζει με βάση τα όσα έζησαν ο ίδιος και συνάδελφοί του.

Ευαγγελία Καρεκλάκη

 

ΠΗΓΗ: ethnos.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis