Η είσοδος σε υπηρεσία μεγάλων αριθμών (ήδη είναι επιχειρησιακές τρεις Μοίρες) του ρωσικού μαχητικού 4++ γενιάς Su-35S, σε συνδυασμό με την απόφαση πώλησής του στην Κίνα και το ενδεχόμενο να βρεθεί απέναντι σε αμερικανικά μαχητικά τα επόμενα χρόνια έχει δημιουργήσει ανησυχία στην Αεροπορία,το Ναυτικό και το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ.
Σε άρθρο της Ουάσιγκτον Πόστ παρουσιάζεται μαρτυρία Αμερικανός βετεράνου πιλότου, νυν υψηλόβαθμου αξιωματούχου της USAF με μεγάλη εμπειρία στα μαχητικά 5ης γενιάς, ύμφωνα με την οποία «Είναι ένα τρομερό αεροσκάφος και εξαιρετικά επικίνδυνο ειδικά εάν κατασκευάσουν πολλά από αυτά. Νομίζω ακόμη και το F-15S όπως και Super Hornet που έχουν το ραντάρ AESA θα έχουν μια πολύ δύσκολη ημέρα απέναντι στο Su-35. Οσο για το F-22 εξαρτάται πόσο καλό είναι το ραντάρ "L" Band στο Su-35. Αν όντως καταφέρει να το "δει" τότε έχει και αυατό μεγάλο πρόβλημα αφού τα ρωσικά βλήματα αέρος-αέρος έχουν μεγαλύτερη ακτίνα δράσης απο τα δικά μας» συμπλήρωσε.
Πιλότος του αμερικανικού Ναυτικού ο οποίος έχει αποφοιτήσει από τη σχολή του Top Gun έδωσε μια διαφορετική προσέγγιση:
«Εάν λάβουμε το Su-35 ως ξεχωριστή πλατφόρμα και σε σενάριο ένας εναντίον ενός τότε νομίζω πως το αεροσκάφος έχει καλές πιθανότητες εναντίον σχεδόν όλων των τύπων των μαχητικών μας με την εξαίρεση ίσως του F-22 και του F-15C. Υποθέτω πάντως ότι και το F/A-18E/F μπορεί να κρατηθεί μόνο του απέναντι στο Su-35 ενώ για το F-35 αυτό έχει το πλεονέκτημα της σχεδίασης stealth και των ηλεκτρονικών του. Πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν θα το δει το ραντάρ του Su-35, γιατί τότε θα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα αφού σαφώς το ρωσικό εμφανίζεται λόγω σχεδίασης να είναι πιο ευέλικτο».
Ένας άλλος όμως Αμερικανός πιλότος με εμπειρία και στο F-35 δηλώνει πως το Su-35 αντιπροσωπεύει μια σοβαρή απειλή για αμερικανικό μαχητικό: «Το F-35 έχει σχεδιαστεί ως μαχητικό κρούσης και δεν έχει την ταχύτητα ούτε και την ικανότητα να πετά σε ύψη που πετούν τα Su-35 και F-22. Η ικανότητα του ρωσικού μαχητικού να πετά γρήγορα και να αναρριχάται σε μεγάλα ύψη σε ελάχιστο χρόνο είναι ένας σοβαρός προβληματισμός για τα αμερικανικά μαχητικά συμπεριλαμβανόμενου και του F-35, aαλλά και του F-22. Μην ξεχνάμε ότι είναι το πρώτο μαχητικό παραγωγής παγκοσμίως με τρία διαφορετικά ραντάρ», λέει πιο συγκεκριμένα.
Όπως αναφέρουν τα αμερικανικά δημοσιεύματα ως μαχητικό αεροπορικής υπεροχής τα κυριότερα πλεονεκτήματα του Su-35 είναι η ικανότητά του να πετά σε πολύ μεγάλο ύψη αλλά και να επιταχύνει πολύ γρήγορα σε μεγάλες ταχύτητες κάνοντάς το μια ιδανική πλατφόρμα για βλήματα αέρος-αέρος εξαιτίας της δυναμικής ενέργειας που συγκεντρώνει.
Έτσι ενώ το Su-35 θα μπορεί να εκτοξεύει τα βλήματά του με ταχύτητες 1,5 mach και από ύψη 45.000 ποδών το F-35 θα επιχειρεί σε ύψη 30.-000 ποδών και σε ταχύτητες μέχρι Mach 0,9.
Το Su-35 έχει δημιουργηθεί επάνω στη δοκιμασμένη άτρακτο του Su-27 και σε πολλά σημεία έχει ξεπεράσει τις αεροδυναμικές επιδόσεις του F-15, ενώ σε συνδυασμό με το 3D σύστημα εξόδου των καυσαερίων και τα επίφοβα ηλεκτρονικά του αλλά και την ικανότητά του στις ηλεκτρονικές παρεμβολές το καθιστούν ένα από τα πιο θανατηφόρα μαχητικά σήμερα. .
«Ισχυρότατοι κινητήρες, ικανότητα supercruise για μεγάλο χρονικό διάστημα και πολύ καλό πακέτο ηλεκτρονικών το κάνουν ένα πολύ δύσκολο αντίπαλο τουλάχιστον στα χαρτιά», αναφέρει πιλότος του μαχητικού F-22: «Είναι μαχητικό 4++ γενιάς, διαθέτει ενεργό ραντάρ AESA και δυνατότητα προσβολής στόχου εκτός του διαμήκη άξονα του αεροσκάφους και επίσης πολύ καλές δυνατότητες στο να παρεμβάλει ραντάρ» συμπληρώνει.
Η προσθήκη της ικανότητας Ηλεκτρονικής Επίθεσης (ΗΕ) κάνει την υπόθεση Su-35S ακόμη πιο πολύπλοκη για τα δυτικά μαχητικά, αναφέρουν διεθνή δημοσιεύματα γιατί οι τεχνολογικά προηγμένοι ηλεκτρονικοί παρεμβάλεις του με ικανότητα αποθήκευσης συχνοτήτων μπορούν να φθείρουν την αποτελεσματικότητα των φίλιων συστημάτων ραντάρ.
Μπορεί ακόμη να τυφλώσει τον ενεργό ερευνητή του βλήματος AIM-120 ΑΜRΑΑΜ κάτι που ήταν άγνωστο μέχρι σήμερα.
Όπως αναφέρουν Αμερικανοί αξιωματούχοι του Πενταγώνου ότι και οι αναβαθμισμένες εκδόσεις παλιότερων μαχητικών 3ης γενιάς θα βρεθούν σε πολύ δύσκολη θέση απέναντι στο Su-35.
«Θα έλεγα ότι τα μαχητικά μας 4ης γενιάς με ραντάρ AESA δεν έχουν μεγάλο πλεονέκτημα. Το περισσότερο που μπορούν κάνουν είναι να “αμυνθούν” στις παρεμβολές. Αλλά όχι το Su-35S. Είναι ένα μαχητικό σχεδιασμένο να μην αφήνει τον αντίπαλο να πάρει ανάσα και να τον σκοτώνει πριν καν το δει» εξηγεί ένας εξ αυτών.
Αλλά ακόμη και η προσθήκη ραντάρ AESA στα παλαιότερα μαχητικά δεν λύνει το πρόβλημα.
«Εμείς,(σ.σ. το αμερικανικό Πεντάγωνο) έχουμε σταματήσει να αναπτύσσουμε μεθόδους εναντίον χρήσης συστημάτων ΗΕ εδώ και πολύ καιρό. Έτσι αν και θα είμαστε σε διαμόρφωση stealth θα έχουμε δύσκολο έργο στο να ανακαλύψουμε και να εγκλωβίσουμε το Su-35εν μέσω εφαρμογών ΗΕ και φυσικά τα βλήματά μας θα έχουν ακόμη πιο δύσκολο έργο στο να το καταρρίψουν» συμπλήρωσε.
Το Su-35 επίσης φέρει και σύστημα υπέρυθρης έρευνας και εγκλωβισμού που θα αποτελέσει ένα επιπλέον πρόβλημα: «Επίσης έχει συσκευές που δεν εκπέμπουν και οι οποίες συμβάλλουν στον εντοπισμό του στόχου από μεγάλες αποστάσεις» δήλωσε ο πιλότος του Super Hornet.
Ο ίδιος συμπλήρωσε πως το Su-35 μεταφέρει ένα πολύ μεγάλο φορτίο πυραύλων αέρος-αέρος: «Ένα πράγμα που πραγματικά ζηλεύω απέναντι στο Su-35 είναι ότι πρόκειται για ένα “φορτηγό” υψηλής τεχνολογίας. Μπορεί να μεταφέρει τόνους οπλικού φορτίου στη μάχη», δήλωσε ο ίδιος.
Βέβαια όλα αυτά σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας: «Εάν καταφέρουν αυτά να τα εφαρμόσουν σε μια αξιόπιστη τακτική είναι κάτι που πρέπει να δούμε», λέει ο πιλότος του F-22.
Στο θέμα της ανωτερότητας του Su-35 ο πιλότους του αμερικανικού Ναυτικού σημειώνει: «Είναι πάντα sexy να συγκρίνουμε αεροσκάφος με αεροσκάφος. Το δικό μας μυστικό όμως είναι ότι δεν στηριζόμαστε απόλυτα σε αυτό αλλά στο ότι συνδυάζουμε μια δύναμη η οποία περιλαμβάνει τα πάντα: από αεροσκάφη AWACS, ανεφοδιασμού έως και αεροσκάφη ηλεκτρονικής επίθεσης όπως τα Growler σε ένα μικτό πακέτο»
Ένα άλλος Αμερικανός πιλότος βετεράνος σημειώνει πως ουσιαστικά κανείς δεν ξέρει τις πραγματικές ικανότητες των ρωσικών συστημάτων, ο οποίος έχει μεγάλη πείρα στη μελέτη ρωσικών συστημάτων: «Κανείς δεν ξέρει τις πραγματικές ικανότητες των όπλων και των αεροσκαφών της άλλης πλευράς. Ένα αεροσκάφος, είναι μια πλατφόρμα ένα κέλυφος ικανοτήτων. Είναι αυτό βρίσκεται μέσα στο κέλυφος αυτό που έχει σημασία μαζί με τα απαραίτητα συστήματα ελέγχου πυρός. Τα δικά μας μαχητικά 5ης γενιάς είναι πολύ καλά. Η αξιοπιστία των όπλων και των συστημάτων αυτοπροστασίας είναι που κάνουν τη διαφορά».
Όπως εξηγεί ο πιλότος του αμερικανικού Ναυτικού του Super Hornet το ουσιαστικό ερώτημα καταλήγει στους αριθμούς και στην τακτική εμπλοκή: «Που θα διεξαχθεί η μάχη; Μιλάμε για αναλογία εχθρών και φιλών Su-35 vs F/A-18E/F σε ποσοστό 1:1; Προσωπικά θα έδινα το πλεονέκτημα στη δική μας πλευρά εξαιτίας των καλύτερα εκπαιδευμένων πιλότων αν και υπερτερεί στα όπλα και στο ροντάρ το ρωσικό μαχητικό» λέει.
Στην άποψη αυτή του πιλότου του αμερικανικού Ναυτικού συμφωνεί και ένας της Αεροπορίας: «Η εκπαίδευση μας και η ικανότητά μας κανονικά πρέπει να μας δώσουν το πλεονέκτημα, αλλά σίγουρα και η άλλη πλευρά γεφυρώνει το χάσμα σιγά-σιγά», λέει ένας πιλότος του F-22.
Συνολικά θα μπορούσαμε να πούμε όπως καταλήγει το αμερικανικό δημοσίευμα ότι το Su-35 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροσκαφών, ίσως το καλύτερο που έχει αναπτύξει ποτέ η Ρωσία ή η ΕΣΣΔ. Αλλά όπως αναφέρει ένας Αμερικανός στρατιωτικός αναλυτής «Ε, δεν είναι και το Raptor. Το Τ-50 PAK FA, για παράδειγμα μπορεί να είναι ανώτερο και από το Raptor, αλλά ακόμα δεν έχει μπει σε υπηρεσία» υποστηρίζει.
defencenet.gr