Η Volvo κατάφερε να βρει τη συνταγή προκειμένου να μυήσει ακόμη και τους ανθρώπους που λατρεύουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, στην ηλεκτροκίνηση. Το μικρό ηλεκτρικό SUV EX30 ανήκει στην πολυτελή κατηγορία, έχει άριστη οδηγική συμπεριφορά και σημειώνει πολύ καλές επιδόσεις.
Αν και μικρό σε διαστάσεις, εντούτοις είναι το αυτοκίνητο που πετυχαίνει τις καλύτερες επιδόσεις της εταιρείας, αλλά κυρίως είναι το μοντέλο που κάνει τις περισσότερες πωλήσεις. Αλλωστε, η τετρακίνητη έκδοση Twin Motor Performance μας πρόσφερε έντονες συγκινήσεις και επιτάχυνση που από την στάση μέχρι και τα πρώτα 100χλμ/ώρα ήρθαν σε 3,6 δευτερόλεπτα, ενώ παράλληλα είχαμε και αυξημένη αυτονομία.
Εξωτερικά υπάρχει μονοκόμματη μάσκα που με τα φώτα που έχουν το χαρακτηριστικό σχήμα «σφυρί του Θωρ», γεγονός που δημιουργούν ένα αρκετά επιβλητικό μπροστινό μέρος. Το καπό είναι χαμηλό, γεγονός που βοηθάει στην αεροδυναμική. Πλάγια έχουμε επιβλητικές αεροδυναμικές ζάντες 19 ιντσών και την 3η κολόνα η οποία είναι αρκετά χαμηλότερα, δίνοντας ελαφριά κλίση της οροφής και αυξάνοντας την αεροδυναμική του. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας Cd βρίσκεται στο εντυπωσιακό 0,28. Στο πίσω μέρος τώρα ξεχωρίζουν τα φωτιστικά σώματα, η αεροτομή και η γραμματοσειρά που γράφει ολογράφως το όνομα της μάρκας. Στο μήκος το ΕΧ30 φθάνει τα 4,22μ, στο πλάτος είναι 1,83Μ και στο ύψος 1,55μ., ενώ το μεταξόνιο είναι 2,65 μέτρα με την απόσταση από το έδαφος να βρίσκεται στα 17,7 εκατοστά.
Τόσα χρόνια γνωρίζουμε το μινιμαλιστικό σκανδιναβικό σχεδιασμό. Σε αυτό το μοντέλο οι σχεδιαστές το πήγαν ένα βήμα πιο πάνω και έκαναν την υπέρβαση. Αλλωστε υπάρχουν σχεδιαστικές πινελιές που κεντρίζουν το ενδιαφέρον, όπως τα χερούλια των πορτών και οι διακόπτες των παραθύρων. Η καμπίνα έχει αποβάλει κάθε φυσικό διακόπτη και όλα προβάλλονται και ελέγχονται μέσα από την μεγάλη (12,3 ιντσών) οθόνη αφής του συστήματος infotainment. Αν και τα γραφικά είναι πολύ καλά, ο οδηγός χρειάζεται αρκετό χρόνο για να τα μάθει. Η οθόνη παρέχει εξαιρετική ταχύτητα, ευκρίνεια και τεχνολογία, και υπάρχει το λειτουργικό σύστημα της Google με εφαρμογές όπως το Google Maps, το Google Assistant κ.ά. Επίσης, στο εσωτερικό έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στη χρήση βιώσιμων υλικών και ανακυκλωμένων πλαστικών, με αρκετά μέρη του εσωτερικού να είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά, όπως για παράδειγμα τα πλαίσια των παραθύρων που είναι από λινάρι και τα καθίσματα από ανακυκλωμένα μπουκάλια. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε καθίσματα που ήταν επενδυμένα με τζιν στο κέντρο τους και συνθετικό δέρμα τριγύρω τους, με αποτέλεσμα να δίνει μια εξαιρετική αίσθηση σε οδηγό και επιβάτες.
Εκεί όπου υπάρχουν κάποια χωροταξικά θέματα είναι οι εσωτερικοί χώροι. Το EX30 είναι αρκετά ευρύχωρο μπροστά, όμως πίσω τα πράγματα είναι πιο περιορισμένα. Ο χώρος για το κεφάλι των πίσω επιβατών να είναι καλός, αλλά ο αντίστοιχος για τα πόδια τους είναι στενός και περιορισμένος. Ο αποθηκευτικός χώρος είναι 318 λίτρα με όρθια την πίσω σειρά, ενώ αν τα πίσω καθίσματα αναδιπλωθούν ο αποθηκευτικός χώρος φτάνει τα 914 λίτρα. Υπάρχει και ένα χώρος 7 λίτρων κάτω από το καπό.
Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 272 ίππους και 343 Νm ροπής. Χρησιμοποιεί μια μπαταρία NMC χωρητικότητας 69 kWh (64 ωφέλιμη) και προσφέρει, σύμφωνα με τη Volvo, έως και 480 χιλιόμετρα αυτονομίας, ενώ έχει τη δυνατότητα να παίρνει έως και 153 kW σε φόρτιση DC, με αποτέλεσμα να φορτίζει από το 10% στο 80% σε περίπου 26 λεπτά. Την αυτονομία μπορούμε να την δούμε μόνο μέσα στην πόλη, γιατί στην πράξη η αυτονομία κυμάνθηκε κοντά στα 370 χιλιόμετρα σε χρήση τόσο εντός όσο και εκτός πόλης. Στις μετρήσεις που κάναμε διαπιστώσαμε η μέση κατανάλωση ήταν 15,3 kWh/100 χλμ. εντός πόλεως και κοντά 18 kWh/100 χλμ. όταν κινηθήκαμε εκτός αστικού ιστού.
Στην καθημερινότητα το μοντέλο είναι γρήγορο, ευέλικτο, διασκεδαστικό και με καλά φρένα (υπάρχουν τέσσερις αεριζόμενοι δίσκοι -322 χλστ. εμπρός και 320 χλστ. πίσω). Σε κάθε περίπτωση το EX30 δεν έχει κατασκευαστεί για να προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις, αλλά για να κάνει την οποιαδήποτε μετακίνηση γρήγορα, με ασφάλεια, οικονομία. Όμως οι επιδόσεις είναι το κρυφό χαρτί του και το κάνουν να ξεχωρίζει, κατατάσσοντάς το στα πιο γρήγορα ηλεκτρικά της κατηγορίας. Η βασική τιμή της έκδοσης ξεκινάει λίγο κάτω από τα 29.000 ευρώ.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ