Η παρακάτω επιστολή Αστυνομικού εστάλει στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του Policenet.gr.
Κύριοι συνάδελφοι, πλησιάζει πάλι ο καιρός για να βγει η προκήρυξη για τις προαγωγικές εξετάσεις αρχιφυλάκων για τις οποίες πολύς λόγος έχει γίνει μεταξύ μας, χωρίς όμως να έχει επέλθει κάποια ουσιαστική αλλαγή.
Διαβάστε επίσης
Πιστεύω είναι απαραίτητο πλέον να αλλάξει ο τρόπος εξέτασης των υποψήφιων για το θεωρητικό μέρος τουλάχιστον και η αναγραφή των άρθρων αυτολεξεί να αντικατασταθεί με απαντήσεις σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού-λάθους που να προωθούν την κατανόησή τους και την κριτική σκέψη. Ο ανωτέρω τρόπος εξέτασης ενδείκνυται κατά την άποψή μου και για το πρακτικό μέρος.
Παραθέτω τα επιχειρήματα για την πρότασή μου:
- Διανύουμε μια περίοδο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λειτουργιών της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε η αναβάθμιση και ανωτατοποίηση της σχολής Αστυφυλάκων. Παρόλ΄ αυτά ο τρόπος εξέτασης των υποψήφιων για τις προαγωγικές εξετάσεις Αρχιφυλάκων και για την εισαγωγή Ανθυπαστυνόμων γενικών καθηκόντων στο Τμήμα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Ανθυπαστυνόμων, παραμένει ίδιος και απαράλλακτος εδώ και πολλά χρόνια.
- Τα θέματα για τα μαθήματα του Δικονομικού Ποινικού Δικαίου και του Ουσιαστικού Ποινικού Δικαίου αποτελούνται από δύο μέρη, ένα θεωρητικό και ένα πρακτικό, ενώ το Αστυνομικό Δίκαιο εξετάζεται μόνο θεωρητικά. Η εξέταση της θεωρίας σε αυτά τα μαθήματα γίνεται με τους υποψήφιους να καλούνται να γράψουν άρθρα αυτολεξεί, έχοντας διαβάσει και αποστηθίσει μια ύλη άνω των 200 σελίδων και εν τέλει να εξεταστούν σε ένα, το πολύ δύο άρθρα για κάθε μάθημα.
Σημειώνεται δε ότι κάποια από τα άρθρα που οι υποψήφιοι καλούνται να μάθουν μπορεί να τροποποιηθούν ή να καταργηθούν άμεσα.
- Οι αστυνομικοί καλούνται να εξεταστούν για την ικανότητά τους και τη γνώση τους με έναν τρόπο παρωχημένο, αφού πλέον μπορεί ο καθένας να διαβάσει το εκάστοτε άρθρο κάνοντας απλά μια αναζήτηση στο διαδίκτυο. Η κριτική ικανότητά τους δε, εξετάζεται μόνο στο πρακτικό μέρος το οποίο αποτελείται από κάποιο ερώτημα, που πολλές φορές είναι αυτούσιο από κάποιο βιβλίο-βοήθημα με πρακτικά εφαρμογής για το εκάστοτε μάθημα.
- Κάθε χρόνο, μετά την παραλαβή των αποτελεσμάτων υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που αμφισβητούν τους βαθμούς που έλαβαν για την προσπάθειά τους και δικαίως, αφού ο τρόπος αξιολόγησης μιας απάντησης για ένα άρθρο που δεν είναι γραμμένο επακριβώς, είναι υποκειμενικός καθώς ο βαθμολογητής θα πρέπει να συγκρίνει την απάντηση του εξεταζόμενου με εκείνη κάποιοι άλλου, ενδεχομένως να χωρίσει το άρθρο σε κάποια νοητά μέρη ούτως ώστε να βαθμολογήσει βάση αυτών μια ελλιπή απάντηση ή να θεωρήσει την απάντηση τελείως άκυρη. Αντίθετα η βαθμολόγηση ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής ή σωστού-λάθους είναι αδιαμφισβήτητη.
- Τα φαινόμενα αντιγραφής μεταξύ των υποψηφίων μπορούν πολύ εύκολα να εξαλειφθούν δίνοντάς τους σελίδες στις οποίες οι ερωτήσεις είναι ίδιες αλλά διαφέρει η σειρά προτεραιότητας.
Πιστεύω ότι η ανωτέρω αλλαγή είναι αναγκαία καθώς με αυτόν τον τρόπο οι υποψήφιοι (ακόμα και με ανοιχτούς τους κώδικες) θα εξετάζονται στο σύνολο της ύλης και στην εφαρμογή των νόμων, που είναι προφανώς και το ζητούμενο, ενώ
θα αναδεικνύεται η μελέτη τους και θα εξαλειφθούν τα φαινόμενα παπαγαλίας.
Αυτός ο νέος τρόπος εξέτασης πιστεύω επίσης ότι θα αποτελέσει παράλληλα κίνητρο για μεγάλο μέρος του προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ. προκειμένου να μελετήσει ουσιαστικά και να προσπαθήσει να επιτύχει στις εξετάσεις, καθώς είναι μεγάλο το ποσοστό των ενδιαφερόμενων που αποθαρρύνονται από το τωρινό σύστημα εξέτασης γιατί υστερούν στην ικανότητα αποστήθισης μεγάλου όγκου κειμένων, ενώ αντίθετα έχουν γνώση του αντικειμένου εις βάθος και το εφαρμόζουν στην πράξη του καθημερινά.