Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESP) είναι ο “φύλακας άγγελος” μας όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι, υπάρχουν όμως στιγμές που μπορεί και πρέπει να τεθεί στο off.
To ESP αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη από το 2014, ενώ σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε. για την οδική ασφάλεια έχει γλιτώσει από βέβαιο θάνατο μερικές 100άδες χιλιάδες συνανθρώπους μας.
Το δημοφιλέστερο σύστημα ενεργητικής ασφάλειας στα σύγχρονα αυτοκίνητα, το ESP, συνεργάζεται με τους αισθητήρες του γνωστού μας ABS και του TCS (σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης, κοινώς αντισπίν). Οι σημαντικότεροι από αυτούς που χρησιμοποιεί το ESP είναι οι αισθητήρες ταχύτητας του κάθε τροχού, ο αισθητήρας πλευρικής επιτάχυνσης και ο αισθητήρας θέσης του τιμονιού. Τα δεδομένα που λαμβάνει αξιολογούνται τουλάχιστον 25 φορές το δευτερόλεπτο και ανάλογα επεμβαίνει σε κάποιον τροχό ή τροχούς, ή και καθόλου.
Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν δυνατότητα απενεργοποίησης του ESP, μερική ή ολική, για συγκεκριμένους λόγους και ανάλογα την κατηγορία (συμβατικά, σπορ, 4x4). Ο κοινός όμως λόγος που οι κατασκευαστές δίνουν το ελεύθερο για την απενεργοποίηση του συγκεκριμένου συστήματος ενεργητικής ασφάλειας είναι για να ξεκολλήσουμε από λάσπες, χιόνι ή άμμο.
Σε τέτοιες συνθήκες είναι απαραίτητο να απενεργοποιήσουμε το ESP, για να μπορέσει ο κινητήρας και η μετάδοση να μας βγάλουν από αυτή την δύσκολη θέση. Εάν δεν απενεργοποιήσουμε το ESP θα ταλαιπωρήσουμε άδικα τα μηχανικά μέρη του αυτοκίνητου μας και δεν θα πετύχουμε τον σκοπό μας.
Για αυτό να θυμάστε, την επόμενη φορά που θα κολλήσετε στην αμμουδιά μιας παραλίας ή σε ένα χιονισμένο ορεινό τοπίο, απενεργοποιήστε το ESP και δοκιμάστε να ξεκολλήσετε το αυτοκίνητο χωρίς την βοήθεια της οδικής βοήθειας. Εννοείται μετά θα πρέπει να το θέσετε πάλι σε λειτουργία (εάν δεν το κάνει μόνο του μετά από μια ορισμένη ταχύτητα).