Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
Ευαγγελίδη
19:51 | 15/07/2024

Της Ειρήνης Παπουτσή

ΦΩΤΟ: Δ. Καστανάρας // LarissaPress

Διαβάστε επίσης

Κέντριζαν ανέκαθεν και συνεχίσουν να κεντρίζουν το ενδιαφέρον τα στατιστικά στοιχεία που συστηματικά καταφτάνουν στα δημοσιογραφικά γραφεία από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλίας, στοιχεία που αφορούν σε θέματα οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης, που αποτυπώνουν ανάγλυφα την εικόνα στους δρόμους της Λάρισας και της Θεσσαλίας, σε έναν «μικρόκοσμο» που οδηγεί μοιραία σε πανελλαδικές αναγωγές για την εικόνα στους δρόμους μας.

Ευαγγελίδη

 

Μια ακτινογραφία του πρώτου εξαμήνου του 2024 επιχειρεί η LarissaPress, σε μια απόπειρα όχι μόνο να αναδείξει ενδιαφέροντα συγκριτικά στοιχεία σε σχέση με την περσινή χρονιά, μα και να «ψηλαφήσει» αίτια, συμπεριφορές και νοοτροπίες που καθιστούν τα τροχαία έναν από τους κυριότερους λόγους τραυματισμών και – δυστυχώς – απωλειών ανθρώπινων ζωών, συνομιλώντας με τη διοικητή του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας, αστυνομική υποδιευθύντρια Αγγελική Ευαγγελίδη.

Μελετώντας κανείς τα επίσημα στοιχεία, που ευγενικά μας παραχωρήθηκαν από το αρμόδιο γραφείο ενημέρωσης δημοσιογράφων της ΓΕΠΑΔ Θεσσαλίας, διαπιστώνει μικρές αποκλίσεις από τη μια χρονιά στην άλλη, καθώς σε επίπεδο Λάρισας και από 1/1/2023 έως και 31/5/2023 καταγράφηκαν συνολικά 22 ατυχήματα, εκ των οποίων 3 θανατηφόρα, 2 με σοβαρούς τραυματισμούς και 17 πιο ελαφρά, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024 σημειώθηκαν συνολικά 20 ατυχήματα, εκ των οποίων 3 θανατηφόρα, 2 σοβαρά και 15 με πιο ελαφρούς τραυματισμούς.

1

Αντίστοιχα, σε επίπεδο Θεσσαλίας και πάντα για την ίδια χρονική περίοδο, το 2023 συνέβησαν συνολικά 67 ατυχήματα, εκ των οποίων 15 θανατηφόρα, 5 σοβαρά και 47 πιο ελαφρά, ενώ το 2024 το σύνολο των ατυχημάτων ήταν 73, με τα θανατηφόρα να ανέρχονται σε 14, τα σοβαρά τροχαία να είναι 2 και 57 τα πιο ελαφρά.

Προβληματίζουν τα νούμερα και για τον μήνα Ιούνιο, καθώς σε επίπεδο Θεσσαλίας και πάντα στην εδαφική αρμοδιότητα της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλίας σημειώθηκαν 23 τροχαία (έναντι 24 το 2023), εκ των οποίων 4 θανατηφόρα (έναντι 5 το 2023), 2 σοβαρά τροχαία ατυχήματα (έναντι 6 το 2023) και 17 ελαφρά τροχαία ατυχήματα (έναντι 13 το 2023). Σημειώνεται δε πως στα τροχαία που συνέβησαν σε αστικές και αγροτικές περιοχές των τεσσάρων θεσσαλικών νομών καταγράφηκαν συνολικά 29 παθόντες (έναντι 28 το 2023), εκ των οποίων 4 νεκροί (έναντι 5 το 2023), 2 βαριά τραυματίες (έναντι 6 το 2023) και 23 ελαφρά τραυματίες (έναντι 17 το 2023).

Ευαγγελίδη

Και αν τα νούμερα δίνουν την εικόνα, εκείνο που εξακολουθεί να προκαλεί εντύπωση είναι πως παρά τους νόμους, τα μέτρα, τις συστάσεις και τις γενικότερες παραινέσεις της Τροχαίας τα αίτια παραμένουν ίδια: Υπερβολική ταχύτητα, μέθη, αντικανονικά προσπεράσματα, μη χρήση ζώνης ή κράνους, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι μερικά από τα όσα καταγράφονται, σε μια «ρουτίνα» θαρρείς, που κάτω από άλλη συνθήκη δε θα προξενούσε ενδιαφέρον αν δε μιλούσαμε για μια «ρουτίνα θανάτου».

Με αυτές τις σκέψεις περάσαμε την πόρτα του γραφείου της διοικητού της Τροχαίας Λάρισας, με την κ. Ευαγγελίδη να μας υποδέχεται ευγενικά, πρόθυμη να δώσει απαντήσεις, μα και ξεκαθαρίζοντας από νωρίς το τοπίο, θέτοντας ζητήματα και κοινωνικές παραμέτρους: «Η οδηγική συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου χαρακτηρίζεται συχνά από έλλειψη επίγνωσης του κινδύνου και ανωριμότητα», θα πει, σημειώνοντας πως σε συνδυασμό με την έλλειψη λογικής «τα αποτελέσματα αυτής της συμπεριφοράς είναι οδυνηρά και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής».

Ευαγγελίδη

Ξαφνιάζεται κανείς ευχάριστα συνομιλώντας μαζί της, καθώς από τις πρώτες κιόλας κουβέντες εύκολα διαπιστώνεις πως έχεις απέναντί σου όχι απλά έναν άνθρωπο που λατρεύει τη δουλειά του, μα και μια γυναίκα που δείχνει να σκέφτεται «έξω από το κουτί», επικεντρώνοντας ταυτόχρονα στην επικοινωνία της υπηρεσίας με τον πολίτη, πάντα σε πνεύμα ενσυναίσθησης μα και συνεργασίας.

«Εκείνο που τελικά καλούμαστε να εξετάσουμε είναι τα βαθύτερα αίτια εστιάζοντας στην ανεπαρκή εκπαίδευση και την κακή οδηγική συμπεριφορά», συνεχίζει η διοικητής της Τροχαίας, θέτοντας ωστόσο ένα αξιοσημείωτο κοινωνικό πρόσημο στην τοποθέτησή της.

1

 

«Η επιθετική ή απερίσκεπτη οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα, επικίνδυνους ελιγμούς και προσπεράσεις, η απερισκεψία και το ρίσκο που επιδεικνύουν οδηγοί, με πολλούς να θεωρούν πως η παραβίαση του ΚΟΚ δε συνιστά παραβατική συμπεριφορά και η έλλειψη ευαισθητοποίησης και κατανόησης των συνεπειών τέτοιων συμπεριφορών συνιστούν κακή οδηγική συμπεριφορά», τονίζει η κ. Ευαγγελίδη, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως πολιτιστικές αντιλήψεις και κοινωνικές επιρροές μπορεί να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των οδηγών.

«Όσο και αν ξαφνιάζει σε ορισμένες περιοχές η επιθετική οδήγηση μπορεί να θεωρείται δείγμα δυναμισμού ή ικανότητας, ενώ νεότεροι κυρίως οδηγοί δείχνουν να επηρεάζονται από οδηγικές συμπεριφορές γονέων ή φίλων, υιοθετώντας τις μη ασφαλείς πρακτικές τους. Έτσι, ως υπηρεσία, καλούμαστε να ξαναδούμε το θέμα, υπό το πρίσμα της διά βίου μάθησης, προχωρώντας ταυτόχρονα σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης, με αξιοποίηση της τεχνολογίας και σε συνεργασία με σχολεία, πανεπιστήμια και κοινότητες. Στην ουσία η στόχευση θα πρέπει να αφορά σε μια διαδραστική επικοινωνία του αστυνομικού με τον οδηγό ή τον μελλοντικό οδηγό, που θα συνδυάζεται με παράλληλες δραστηριότητες».

1

«Από την πολύχρονη εμπειρία μου στην Τροχαία εκτιμώ πως η χαλαρότητα στη συνείδηση του οδηγού αποτελεί ένα εκ των κυριότερων αιτίων πρόκλησης ατυχήματος ή δυστυχήματος, την ώρα που ως υπηρεσία καλούμαστε να κάνουμε ξεκάθαρο πως η Τροχαία κάνει πρόληψη και δεν επιδιώκει να βάλει το χέρι στην τσέπη του πολίτη μοιράζοντας πρόστιμα. Με άλλα λόγια κύρια στόχευσή μας παραμένει η ενίσχυση της εξωστρέφειας με καμπάνιες με την ενεργή συμμετοχή των πολιτών, ώστε τελικά ο πολίτης να νοιώθει την Τροχαία δίπλα του. Άλλωστε θα πρέπει κάποτε να αντιληφθούμε πως τα αποτελέσματα των επιλογών μας έχουν αντίκτυπο σε όλους μας», επισημαίνει η κ. Ευαγγελίδη, εστιάζοντας στο τρίπτυχο ενσυναίσθηση – λογική – εκπαίδευση, ως τα κυρίαρχα συστατικά και «εργαλεία» που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα.

«Το να καθιερωθεί ως μάθημα στα σχολειά μας η ασφαλής οδηγική συμπεριφορά θα ήταν μια καλή πρόταση και αν με ρωτάτε δηλώνω αισιόδοξη για τη νέα γενιά, που δείχνει να κινείται καλύτερα ενημερωμένη και με αίσθηση ευθύνης σε σχέση με τις νοοτροπίες που εμφανίζουν μεγαλύτερες ηλικίες και παλιότερες γενιές», ολοκληρώνει αισιόδοξα την κουβέντα μας η διοικητής της Τροχαίας Λάρισας, πάντα με την επισήμανση ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.

Πηγή:   larissapress.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis