Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
22:58 | 25/11/2014

 

Οι προϋπολογισμοί της Τουρκίας στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας θα αυξηθούν περαιτέρω κατά το οικονομικό έτος 2015.

 

Οι συνδυασμένοι προϋπολογισμοί άμυνας και ασφάλειας της Τουρκίας θα αυξηθούν κατά 2,5 δις τουρκικές λίρες (900 εκατομμύρια ευρώ) το 2015 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φθάνοντας περίπου τα 52,5 δις τουρκικές λίρες (19 δις ευρώ). Αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 11,1% του συνολικού δημοσιονομικού προϋπολογισμού της Τουρκίας για το οικονομικό έτος 2015, περί τα 472,9 δις τουρκικές λίρες (171 δις ευρώ).

 

Οι λόγοι που προβάλλονται για την αύξηση είναι η απειλή για την ασφάλεια που θέτει η συνεχιζόμενη σύγκρουση στη γειτονική Συρία και το Κουρδικό Εργατικό Κόμμα (ΡΚΚ), παρά τη συνεχιζόμενη αλλά εύθραυστη ειρηνευτική διαδικασία.

 

Η υποχρεωτική στρατολογία, στην οποία βασίζεται το στρατιωτικό μοντέλο της Τουρκίας αναφέρθηκε επίσης ως αιτία για την αύξηση, με τον υπουργό Άμυνας Ισμέτ Γιλμάζ να δηλώνει στις 13 Νοεμβρίου ότι το 57% του προϋπολογισμού του Υπουργείου Άμυνας να προορίζεται για τις δαπάνες προσωπικού: 9% αύξηση σε σχέση με το 2014.

 

Το αριθμητικό μέγεθος της τουρκικής στρατιωτικής δύναμης είναι συνήθως ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ζητήματα για την Τουρκία - η ορθότητα να εξακολουθεί να χρηματοδοτείται ένας από τους μεγαλύτερους στρατούς στον κόσμο. Η Τουρκία έχει σήμερα τον 11ο μεγαλύτερο στρατό στον κόσμο όσον αφορά τον αριθμό των στρατιωτών που έχει, και σε μέγεθος κατέχει τη 2η θέση στην Ευρώπη μετά τη Ρωσία, η οποία έχει 1,5 εκατομμύρια στρατιώτες. Σήμερα, υπάρχουν περίπου 615.000 στρατιώτες στην Τουρκία, και το νούμερο ένα στον κόσμο, η Κίνα, έχει περίπου 3 εκατομμύρια στρατιώτες.

 

Ωστόσο, τα αριθμητικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν για την άμυνα και την ασφάλεια δεν περιλαμβάνουν εκτός προϋπολογισμού πόρους που προορίζονται για τους τομείς αυτούς. Η πλειοψηφία από αυτούς είναι ασύδοτη - συμπεριλαμβανομένων των κονδυλίων που προέρχονται από κέρδη των ιδιωτικών εταιρειών που ανήκουν σε διάφορα στρατιωτικά ιδρύματα και ενός ειδικού ταμείου που έχει δημιουργηθεί από το Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) για τις προμήθειες όπλων που πραγματοποιούνται.

 

Η χρηματοδότηση ειδικά για το Υπουργείο Άμυνας αυξήθηκε περίπου κατά 4,5% σε 22,7 δις τουρκικές λίρες το 2015 (8,2 δις ευρώ) από 21,8 δις το 2014.

 

Εν τω μεταξύ, ο προϋπολογισμός της Εθνικής Υπηρεσία Πληροφοριών (ΜΙΤ) αυξάνεται κατά 10% του από 1,0 δις τουρκικές λίρες το 2014 σε 1,1 δις (400 εκατομμύρια ευρώ) το 2015. Ο προϋπολογισμός της Εθνικής Αστυνομικής Διεύθυνσης έχει αυξηθεί στα 17,6 δις για το 2015 (6,3 δις ευρώ), από 16,5 δις το 2014.

 

Η Εθνική Αστυνομική Διεύθυνση έχει αναλάβει ανισχυμένο ρόλο στην επιβολή του νόμου και της τάξης, παράλληλα με τη Χωροφυλακή, στις αγροτικές περιοχές της Τουρκίας, αν και ο ρόλος των δυνάμεων ΜΑΤ σε αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στις αστικές περιοχές δέχεται έντονη κριτική.

 

Ο προϋπολογισμός της Διοίκησης Ακτοφυλακής (SGK), αυξάνεται από 452 εκατομμύρια τουρκικές λίρες το 2014 σε 506,2 εκατομύρια το 2015 (183 εκατομμύρια ευρώ). Ο προϋπολογισμός για το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας (MGK), από 20 σε 22,5 εκατομμύρια τουρκικές λίρες, και αυτός της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Τάξης και Ασφάλειας (KDGM), από 20,9 σε 22,1 εκατομμύρια τουρκικές λίρες.

 

Τέλος, ο προϋπολογισμός για το Υπουργείο Εσωτερικών έχει αυξηθεί σε 3,8 δις (1,4 δις ευρώ) από 3,5 δις το 2014, και ο προϋπολογισμός της Γενική Διοίκησης Χωροφυλακής (JGK) αυξάνεται από 6,1 δις το 2014 σε 6,4 δις τουρκικές λίρες το 2015 (2,3 δις ευρώ).

 

Η έλλειψη άμεσου κοινοβουλευτικού ελέγχου στους προϋπολογισμούς άμυνας και της ασφάλειας καθιστά δύσκολο να εντοπιστούν τα πλήρη στοιχεία που προορίζονται για τους τομείς αυτούς, τα οποία είναι γενικά υψηλότερα από τα αριθμητικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών στην Άγκυρα.

 

Παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Άμυνας αποτελεί περίπου το 1,7% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) για το 2015, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, υπολογίζεται να είναι πιο κοντά στο 2,3% του ΑΕΠ λόγω των εκτός προϋπολογισμού πόρων που προορίζονται για την άμυνα, που είναι δεν είναι προσβάσιμοι για το κοινό.

 

Το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών Ειρήνης στην Στοκχόμη (SIPRI) εξέδωσε τον Μάρτιο του 2014 την τελευταία ενημερωμένη ετήσια έκθεση σχετικά με τους συνδυασμένους προϋπολογισμούς άμυνας και ασφάλειας της Τουρκίας κατά την διάρκεια των περασμένων ετών. Η έκθεση αυτή επιβεβαιώνει ότι δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί πόσα ξοδεύει η Τουρκία για τις στρατιωτικές της δαπάνες, όπως τα επίσημα στοιχεία της κυβέρνησης καλύπτουν μόνο ένα μέρος αυτών των συνολικών δαπανών.

 

Στην πραγματικότητα, μια έκθεση που δημοσιοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου από την Πλατφόρμα Παρακολούθησης Δημοσίων Δαπανών (KAHİP), συγκρίνοντας τις στρατιωτικές δαπάνες ως προς το ΑΕΠ, αναφέρει ότι Τουρκία βρίσκεται στην 9η θέση στον κόσμο με 2,3% του ΑΕΠ, παρόλο που το ποσοστό αυτό μειώνεται σταθερά από το 2003 (λόγω αύξησης του ΑΕΠ).

 

Η ίδια έκθεση υπογραμμίζει πάντως ότι το μερίδιο των στρατιωτικών δαπανών στο ΑΕΠ ήταν κατά πολύ χαμηλότερο από το μερίδιο που διατίθεται στην εκπαίδευση (4,1%) και στους τομείς της υγείας (4,55% ). Μέχρι το 2003, οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις ελάμβαναν τη μερίδα του λέοντος των των συνολικών δημοσίων δαπανών.

 

Η KAHİP, η οποία εκπονεί εκθέσεις για την παρακολούθηση των κρατικών δαπανών κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, έχει κυκλοφορήσει την έκθεσή της για το 2014. Η KAHİP είναι μια χορηγία από το Πανεπιστήμιο Μπιλγκί.

 

Η έκθεση πρότεινε στην κυβέρνηση να συνεχίσει τη μείωση του μεριδίου των κονδυλίων του στρατιωτικού προϋπολογισμού στο 1,9% του ΑΕΠ, το μέσο επίπεδο των ευρωπαϊκών μελών του ΝΑΤΟ, προκειμένου να αποκτηθούν επαρκείς πόροι για να λύσει μια σειρά από κοινωνικά προβλήματα για τα 12,5 εκατομμύρια ανασφάλιστων πολιτών της Τουρκίας.

 

H ταξινόμηση των στρατιωτικών δαπανών, χρησιμοποιώντας μια μέθοδο από το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών Ειρήνης στην Στοκχόμη (SIPRI), καθορίζει ότι το 78% των στρατιωτικών δαπανών που ανακοινώνεται από την κυβέρνηση δημοσίως και είναι ανοικτό σε επιθεωρήσεις. Περί το 7% των δαπανών είναι μερικώς προσβάσιμο για τα μέλη της Εθνοσυνέλευσης. Το υπόλοιπο 15% είναι εντελώς δύσκολο να εντοπιστεί, και ως εκ τούτου το μέγεθος των δαπανών σε αυτό το το μέρος βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε εκτιμήσεις, αναφέρει η έκθεση.

 

Επί τη βάσει των αναλυτικών συμπερασμάτων της ιδίας έκθεσης, μπορούμε να υποθέσουμε βάσιμα ότι οι συνδυασμένοι προϋπολογισμοί άμυνας και ασφάλειας της Τουρκίας για το 2015 θα ανέρθουν σε περίπου 24 δις ευρώ - συναλλαγματικές ισοτιμίες Νοέμβριος 2014.

 

Τα 3/4 του συνόλου των χρημάτων που δαπανώνται κατευθύνονται στις αποδοχές του προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών προμηθειών για τα στρατεύματα, ενώ το 25% κατευθύνεται στον εκσυγχρονισμό του στρατού και για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, όπως διαπιστώνει η έκθεση.

 

Η έκθεση επέκρινε τις πιστώσεις του προϋπολογισμού για την εσωτερική ασφάλεια. Μεταξύ του 2006 και του 2013, ο όγκος των κεφαλαίων για τις εγχώριες ανάγκες ασφαλείας κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 107% για το Υπουργείο Εσωτερικών. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας (MGK) ήταν το μόνο όργανο που είδε τον προϋπολογισμό να μειώνεται κατά 8% στη δεδομένη χρονική περίοδο.

defencenews.gr

Policenet.gr © | 2024 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis