Η εποχή της αυτόνομης κίνησης οχημάτων στο έδαφος, τον αέρα, τη επιφάνεια και τους όγκους νερού κάτω από αυτή όχι μόνο πλησιάζει αλλά «είναι εδώ και μας "σπρώχνει" σε ολοένα και πιο απαιτητικές αλλά και συναρπαστικές διαδρομές καινοτομίας» τόνισε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104.9FM"ο Δρ. 'Αγγελος Αμανατιάδης, επίκουρος καθηγητής Ρομποτικής της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και Επικεφαλής Μηχανικός Έρευνας του καινοτόμου Ελληνικού Αυτόνομου Οχήματος.
Το Ελληνικό Αυτόνομο Όχημα που ετοιμάστηκε από την ομάδα του αποτελεί, όπως τονίζει ο Έλληνας επιστήμονας, ένα σημαντικό ορόσημο για την αυτόνομη οδήγηση στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της Δράσης ΕΡΕΥΝΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ - ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ του Υπουργείου Ανάπτυξης, ολοκληρώθηκε η έρευνα και η ανάπτυξή του και είναι το πρώτο ελληνικό αυτόνομο όχημα επιπέδου αυτονομίας 3. Το τετράτροχο ετοιμάστηκε ως σύμπραξη της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), και των εταιριών ΚΕΝΟΤΟΜ και GEOSENSE με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Διαβάστε επίσης
«Μετά από τρία χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, το Ελληνικό Αυτόνομο Όχημα είναι πραγματικότητα με τις τελικές δοκιμές του να έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία στη πανεπιστημιούπολη της Πολυτεχνικής Σχολής του ΔΠΘ στη Ξάνθη όπως και σε κλειστή πίστα στη Θεσσαλονίκη. Το αυτόνομο αυτό όχημα το οποίο βασίζεται σε ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο εμπορίου είναι εξοπλισμένο με επτά κάμερες υψηλής ανάλυσης, έναν αισθητήρα λέιζερ LiDAR 360 μοιρών, εμπρόσθιο αισθητήρα Radar μεγάλης εμβέλειας, αδρανειακούς αισθητήρες και GNSS (σ.σ σύστημα πλοήγησης με χρήση δορυφόρων) υψηλής ακρίβειας καθώς επίσης και ενσωματωμένα συστήματα μεγάλης επεξεργαστικής ισχύος. Η αρχιτεκτονική και όλοι οι αλγόριθμοι αντίληψης περιβάλλοντος, σχεδιασμού δράσης, ελέγχου και επικοινωνίας αναπτύχθηκαν από Έλληνες ερευνητές και μηχανικούς αξιοποιώντας τις τελευταίες εξελίξεις στη τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση. Το όχημα είναι ικανό να εντοπίζει στατικά και κινούμενα οχήματα, πεζούς, σήματα και φανάρια οδικής κυκλοφορίας, να σχεδιάζει και να ακολουθεί την τροχιά της πορείας του και να αποφεύγει εμπόδια με πλήρη αυτονομία και μέγιστη ταχύτητα τα 30χλμ/ώρα!», εξήγησε ο κ. Αμανατιάδης.
Ο ειδικός επιστήμονας τόνισε πως με την ολοκλήρωση του ερευνητικού έργου, το αυτόνομο όχημα είναι πλέον διαθέσιμο σε οποιοδήποτε ερευνητικό φορέα με σκοπό την ενίσχυση και προώθηση της ελληνικής έρευνας στον πολλά υποσχόμενο κλάδο των αυτόνομων οχημάτων ενώ το σύστημα ως πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο το είχε δει για πρώτη φορά το ευρύ κοινό από κοντά στο περίπτερο του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Ψηφιακής Τεχνολογίας & Καινοτομίας Beyond Expo, στη Θεσσαλονίκη. «Η αρχή λειτουργίας κάθε αυτόνομου οχήματος βασίζεται στον λεγόμενο επαναληπτικό κλειστό βρόχο τριών σταδίων: αντίληψη του περιβάλλοντος, σχεδιασμός δράσης και εκτέλεση. Καθώς αυτή η διαδικασία αποτελεί τη βάση λειτουργίας κάθε άλλου ευφυούς αυτόνομου συστήματος, η έρευνα που διεξάγεται στην Ελλάδα για τα αυτόνομα οχήματα είναι άμεσα εφαρμόσιμη σε σύγχρονα συστήματα πολιτικής προστασίας και άμυνας», σημείωσε ο κ. Αμανατιάδης όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τα ποικίλα αυτόνομα συστήματα που παγκοσμίως αναπτύσσονται αλλά και χρησιμοποιούνται για χρήσης πολιτικής προστασίας και ασφάλειας.
Αυτόνομη κίνηση και προστασία
Τα μέσα αυτά τα βλέπουμε πλέον σε χρήση από τις υπηρεσίες πυροπροστασίας έως και τις δυνάμεις που επιχειρούν στην Ουκρανία ενώ σε πρόσφατες εκθέσεις υπάρχει και εκτεταμένη παρουσία νέων τύπων Μη Επανδρωμένων Οχημάτων, σκαφών, υποβρυχίων κ.ο.κ. «Τα συστήματα αυτά μπορούν να περιλαμβάνουν αυτόνομα θαλάσσια και εναέρια σκάφη, μη επανδρωμένους πύργους επιτήρησης και ρομποτικά συστήματα εδάφους, ικανά να περιπολούν και να παρακολουθούν μεγάλες, απομονωμένες και δυσπρόσιτες περιοχές της ελληνικής επικράτειας. Αυτά τα αυτόνομα συστήματα μπορούν να εξοπλιστούν με αισθητήρες υψηλής ακρίβειας, κάμερες θερμικής απεικόνισης και τεχνολογίες μηχανικής όρασης, επιτρέποντας την ανίχνευση και ανάλυση δυνητικών απειλών και κινδύνων σε πραγματικό χρόνο. Επιπλέον, η ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης θα επιτρέπει την αυτοματοποιημένη ανάλυση δεδομένων και τη λήψη αποφάσεων, βελτιώνοντας την απόκριση σε έκτακτες καταστάσεις και μειώνοντας την ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση. Οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προστασία θαλάσσιων και χερσαίων συνόρων, την παρακολούθηση κρίσιμων υποδομών και την περιβαλλοντική επιτήρηση, συμβάλλοντας σημαντικά στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας και στη διαχείριση εκτάκτων αναγκών», εξήγησε ο ίδιος αναφερόμενος στην αυτόνομη κίνηση.
'Αμυνα και Τεχνητή Νοημοσύνη
Μέσα στο 2024 ο κ. Αμανατιάδης αναμένει έναν οργασμό εξελίξεων σχετικών με την αυτόνομη κίνηση και πορεία που από τη μια θα φέρει πιο κοντά σε όλους μας τα αυτοκίνητα που δεν θα "χρειάζονται" ένα τιμόνι για τον οδηγό, από την άλλη θα προετοιμάσει μια νέα εποχή τεχνολογικών εξελίξεων. Σε αυτές τις προκλήσεις η Ελλάδα και έχει και μπορεί να έχει μεγαλύτερο ρόλο, εξήγησε ο ειδικός. «Όλα αυτά τα συστήματα βασίζονται σε τρία βασικά «συστατικά»: το ρομποτικό σύστημα, τους αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης και τους απαραίτητους επεξεργαστές υψηλής απόδοσης. Μια χώρα που θέλει να αναπτύξει και να παράγει σε μεγάλους αριθμούς εγχώρια τεχνολογικά προϊόντα άμυνας και πολιτικής προστασίας, πρέπει να διαθέτει και τα τρία αυτά «συστατικά». Το ερευνητικό και επιχειρηματικό οικοσύστημα της Ελλάδας έχει αποδείξει ότι τα δύο πρώτα «συστατικά» είναι αρκετά ώριμα και άμεσα διαθέσιμα, αλλά δυστυχώς δεν ισχύει το ίδιο για το τρίτο στοιχείο, τη βιομηχανία και παραγωγή ημιαγωγών. Η βιομηχανία ημιαγωγών έχει πλέον μετατραπεί σε αναπόσπαστο και κρίσιμο στοιχείο της τεχνολογικής ανάπτυξης και εθνικής ασφάλειας κάθε κράτους, και ίσως είναι ώρα να αναγνωριστεί η στρατηγική της σημασία σε εθνικό επίπεδο, μέσω της δημιουργίας υποδομών που θα ενισχύουν την εγχώρια παραγωγή και θα διασφαλίζουν την παραγωγική αυτονομία της Ελλάδας σε αυτό το πολύ κρίσιμο "συστατικό"», καταλήγει η ερευνητής από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης που συνεχίζει με την ομάδα την έρευνα για τα επόμενα Ι.Χ αυτοκίνητα στα οποία όλοι κάποια στιγμή θα μπούμε...
Σωτήρης Κυριακίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ