Βαρύς είναι ο «φόρος αίματος» στην άσφαλτο για μια ακόμη χρονιά, με 518 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα το πρώτο δεκάμηνο του 2023.
Ενδεικτικά του μεγέθους του προβλήματος είναι τα τροχαία που συνέβησαν το τελευταίο δεκαήμερο, εν μέσω εορτών, με τουλάχιστον δέκα ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους.
- Νεκρός μοτοσικλετιστής στο Ηράκλειο Κρήτης.
- Μετωπική σύγκρουση οχημάτων στα Ιωάννινα. Νεκρός 45χρονος πυροσβέστης που επέστρεφε από βάρδια
- Νεαρός 22χρονος σε τροχαίο στη Στέρνα Αργολίδας - Επέστρεφε από νυχτερινή διασκέδαση
- Δύο νεαροί νεκροί στα Βριλήσσια -
- Δύο σοβαρά τραυματίες στο Πέραμα οι οποίοι υπέστησαν ακρωτηριασμό.
Διαβάστε επίσης
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα πιο πρόσφατα σοβαρά τροχαία που έχουν γίνει γνωστά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Τροχαία στην Ελλάδα τους πρώτους δέκα μήνες του έτους σημειώθηκαν 492 τροχαία με 518 νεκρούς.
Αποτελεί πρώτη αιτία θανάτου στους νέους και τις νέες.
Στις βασικές αιτίες περιλαμβάνονται η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και ουσιών κατά τη διάρκεια της οδήγησης και οι παραβάσεις που αφορούν στην οδηγική συμπεριφορά.
Και με τους νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα να αυξάνονται κάθε ημέρα που περνάει, υπάρχουν ορισμένοι, οι οποίοι αψηφούν με μεγάλη ευκολία τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Χαρακτηριστικό είναι το βίντεο που είχε αναρτήσει ο υπουργός προστασίας του πολίτη με έναν οδηγό να κινείται με ταχύτητα 250 χιλιόμετρα επί της Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης.
Επίσης ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός πως περίπου το 50% των συνοδηγών στα πίσω καθίσματα δεν φοράει ζώνη. Ένα μέτρο, δηλαδή, ζωτικής σημασίας σε περίπτωση ατυχήματος.
Έκτακτα μέτρα της τροχαίας για τις γιορτές
Με τον κίνδυνο την περίοδο των εορτών να αυξάνεται, λόγω της αυξημένης κίνησης, αλλά και της αυξημένης κατανάλωσης αλκοόλ, η ΕΛΑΣ έχει θέσει σε ισχύ σειρά τροχονομικών μέτρων στους δρόμους όλης της επικράτειας, με στόχο την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών και την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων για τις εορτές των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων.
Συγκεκριμένα, η ΕΛΑΣ έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο τροχονομικών δράσεων σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας τα οποία αναπτύσσονται έως και 7 Ιανουαρίου 2024, ενώ θα κλιμακωθούν – κορυφωθούν τις ημέρες μαζικής εξόδου-εισόδου των οχημάτων, από και προς τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Τι «δείχνουν» τα στοιχεία για την ΕΕ
Υπενθυμίζεται, δε, πως σύμφωνα με την 17η αναφορά οδικής ασφάλειας, τα δεδομένα έδειξαν πως το 2022 σημειώθηκαν 20.678 θάνατοι στους δρόμους της ΕΕ, παρουσιάζοντας μια συνολική αύξηση της τάξεως του 4% σε σύγκριση με το 2021.
Η ΕΕ έχει θέσει στόχο να μειώσει στο μισό τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030. Προκειμένου ο στόχος αυτός να επιτευχθεί η ΕΕ έχει ορίσει να μειώνονται ετησίως κατά 6,1% τα αποτελέσματα, ούτως ώστε μέχρι το 2023 να έχουν μειωθεί κατά 17,2%.
Αποτιμώντας τα τελευταία δέκα χρόνια, η συνολική πρόοδος στη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στους δρόμους της ΕΕ ήταν καλή το 2012 και το 2013, με μείωση 8%. Αλλά το θετικό ξεκίνημα ακολούθησε έξι χρόνια στασιμότητας με μείωση μόνο 6% την περίοδο 2014-2019.
Το 2020 σημειώθηκε εξαιρετική πτώση της τάξης του 17% σε σύγκριση με το 2019. Ωστόσο, αυτό ήταν αποτέλεσμα της πανδημίας του Covid-19. Το 2021 σημείωσε επίσης μια σταθερή πτώση 13% σε σχέση με το 2019, αλλά ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκε κατά 5% σε σχέση με το 2020.