Ένα από τα πιο δημοφιλή προγράμματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, φέρνει τους μαθητές και τις μαθήτριες του λυκείου πιο κοντά στην κατανόηση της λειτουργίας των ευρωπαϊκών θεσμών και τις νομοθετικές διαδικασίες, επενδύοντας έτσι σε μία γενιά πολιτών, καλά ενημερωμένων, που θα έχουν ενεργότερη συμμετοχή στο δημοκρατικό γίγνεσθαι της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζω τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω μου», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Λυδία, μαθήτρια της Α' λυκείου, που συμμετέχει στο πρόγραμμα με το σχολείο της, το 2ο Γυμνάσιο Βριλησσίων.
«Έχει εμβαθύνει η γνώση μας στη λειτουργία των πολιτικών θεσμών, ως προς τον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις, το πώς ψηφίζονται οι νόμοι. Πράγματα που αγνοούσαμε ή είχαμε ελλιπή γνώση για αυτά, τώρα αντιλαμβανόμαστε τη βαρύτητα που έχουν για τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος», είπε από την πλευρά της η Ζέτα, μαθήτρια της Β' λυκείου.
«Είναι θεσμοί που τους βλέπουμε σαν κάτι μακρινό, αλλά μέσω του προγράμματος έχουμε την ευκαιρία να βρεθούμε κοντά και να μάθουμε τα πάντα για τις διαδικασίες», συμπλήρωσε η Έλενα, μαθήτρια της Α' λυκείου.
Μέσω του προγράμματος, μαθητές και καθηγητές παρακινούνται να έρθουν σε επαφή με Ευρωβουλευτές, ΜΜΕ, τοπικούς και άλλους παράγοντες - αναπτύσσοντας σχετικές δεξιότητες - ενώ παράλληλα, στο μέτρο του δυνατού, προσφέρεται η δυνατότητα συμμετοχής, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά, σε προγράμματα και ημερίδες που διοργανώνονται στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο.
Η ομάδα του 2ου λυκείου Βριλησσίων, μαζί με πολλούς ακόμα συμμαθητές που δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα, επισκέφθηκε πρόσφατα τις εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο της Γαλλίας. Η επίσκεψη, όπως είπε η Ζέτα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ενίσχυσε το κομμάτι της βιωματικής μάθησης, έδωσε όμως και χώρο για στοχασμό πάνω στις γνώσεις που απέκτησαν. «Είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε ποιες αξίες υπερασπίζεται το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μου άρεσε ότι στο κτίριο υπήρχαν συμβολισμοί ακόμα και στα υλικά τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για να οικοδομηθεί», σημείωσε η Λυδία και η Έλενα πρόσθεσε: «Ήταν ιδιαίτερος ο συμβολισμός της χρήσης του γυαλιού ως κυρίαρχο υλικό, ως σύμβολο της διαφάνειας στους θεσμούς και τις διαδικασίες».
Η αξία της διαφάνειας είναι μία από εκείνες που έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιρότητας το τελευταίο διάστημα. Κοινός παρονομαστής των σκέψεων των κοριτσιών είναι ότι η γνώση και η ενημέρωση είναι εκείνες που θωρακίζουν τη Δημοκρατία. «Ο θεσμός υπάρχει και υπάρχουν άνθρωποι που θα ενταχθούν σε αυτόν και θα λειτουργήσουν ευνοϊκά προς αυτόν και υπάρχουν και άνθρωποι που θα προσπαθήσουν να το εκμεταλλευτούν για προσωπικό τους όφελος. Αυτό θα πρέπει να μας βάλει να σκεφτούμε ότι εμείς θα πρέπει να εκλέγουμε καλύτερους αντιπροσώπους, αφού είναι στο χέρι μας», σημείωσε η Έλενα. «Έχουμε μάθει πολλά που θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε πότε κάποιοι προσπαθούν να κατευθύνουν τη γνώμη των ανθρώπων και είναι μία γνώση που πρέπει να διοχετευτεί και σε άλλους, ώστε να αποτραπεί τυχόν προσπάθεια κατάργησης δημοκρατικών κεκτημένων», πρόσθεσε η Λυδία.
Τα οφέλη από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι πολλαπλά, καθώς εκτός της αποκόμισης γνώσεων, τα παιδιά που συμμετέχουν αναπτύσσουν δεξιότητες, όπως η οργάνωση, υλοποίηση και παρουσίαση μίας εκδήλωσης, η συνεργασία και η καταγραφή και συγκέντρωση υλικού. Όπως δήλωσαν τα παιδιά, δεν είναι πάντα εύκολος ο συντονισμός, ο συνδυασμός με τη συνεπή παρακολούθηση των μαθημάτων, ωστόσο με καλή διάθεση, όλα γίνονται.
Με τον «τίτλο» του πρέσβη
Νοτιότερα της Αττικής, σε έναν τοίχο του 3ου ΕΠΑΛ της Σιβιτανιδείου Σχολής είναι τοποθετημένη μία πλακέτα: «Σχολείο-Πρέσβης». Μετά από μία χρονιά γεμάτη δράσεις, η αξιολόγηση και αναγνώριση του έργου που προηγήθηκε, το σχολείο ανακηρύχθηκε για έναν χρόνο «Σχολείο-Πρέσβης». Από το σύνολο των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν, η πιο σημαντική ήταν η λειτουργία ενός σημείου πληροφόρησης (Info Point), στο οποίο τμήματα όλων των λυκείων της Σιβιτανιδείου, αλλά και γειτονικών σχολείων, δύο φορές την εβδομάδα, ενημερώνονταν για την λειτουργία και τους θεσμούς της Ένωσης, από τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα μαθητές.
«Στην επιτυχία του Info Point έπαιξε ρόλο ότι ήμασταν συνομίλικοι εμείς που ενημερώναμε, σε ένα πλαίσιο χαλαρό και με ευχάριστο τρόπο, σαν παιχνίδι, με σύντομα βίντεο και οπτικοακουστικό υλικό», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Βασιλική, μαθήτρια της Γ' λυκείου. «Το πρώτο και πιο δύσκολο ήταν να καταλάβουμε εμείς πρώτα τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι αξίες που πρεσβεύει και τα δικαιώματα που υπερασπίζεται, για να τα παρουσιάσουμε μετά και στους άλλους», σημείωσε η Μαρία, μαθήτρια της Β' λυκείου ως προς την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης.
Η ομάδα πλέον έχει την περυσινή εμπειρία και συμμετέχοντας και φέτος στο πρόγραμμα, μπορεί να μεταδώσει τις γνώσεις της στα νέα μέλη, αλλά και να τις εμπεδώσει καλύτερα. «Έχω αναθεωρήσει το πώς ζούμε στην καθημερινότητα και συνειδητοποίησα ότι οι νέοι μπορούμε να κάνουμε το κάτι παραπάνω, να αλλάξουμε τη ρουτίνα μας, από τα πιο μικρά πράγματα», είπε η Μαρία και η Κατερίνα, επίσης μαθήτρια της Β' λυκείου πρόσθεσε: «Γνωρίζεις για προβλήματα, αλλά και για το τι μπορείς να κάνεις εσύ για αυτά. Αν ξεκινήσει κάτι από έναν, σε λίγο θα "ξυπνήσει" και άλλους να βοηθήσουν. Να ψηφίζουν, να μην παρκάρουν μπροστά σε ράμπες, να ξεχωρίζουν τα σκουπίδια από την ανακύκλωση...». «Το πρόγραμμα μας έδωσε και πολλές πληροφορίες για ευκαιρίες που μπορούμε να έκμεταλλευτούμε, όπως είναι η Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων. Με βοήθησε να διευρύνω τους ορίζοντές μου», σχολίασε η Βασιλική.
Με τον τίτλο του «σχολείου-πρέσβη», το σχολείο «κέρδισε» και μία θέση στη συνεδρίαση της Euroscola στο Στρασβούργο, σε μία προσομοίωση της λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
«Έτσι, γνωρίσαμε καινούριες κουλτούρες και είδαμε πώς λειτουργούν σε άλλες χώρες και είχαμε την ευκαιρία να κοινωνικοποιηθούμε εκτός συνόρων», πρόσθεσε η Χρυσάνθη, μαθήτρια τπίσης της Β' λυκείου.
Λίγα ακόμη λόγια
Το πρόγραμμα «Σχολεία-πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» άρχισε να υλοποιείται το 2016, σε όλα τα κράτη-μέλη της Ένωσης, με πρωτοβουλία του ευρωκοινοβουλίου. «Μέσω των διαφόρων δράσεων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές μαθαίνουν για τα βασικά τους δικαιώματα ως Ευρωπαίοι πολίτες, με απώτερο στόχο την ενεργότερη συμμετοχή τους στο δημοκρατικό γίγνεσθαι στην Ευρωπαϊκή Ένωση», τόνισε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χάρης Κούντουρος, υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων του γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα, πρόκειται για ένα από τα πιο δημοφιλή ευρωπαϊκά προγράμματα που υλοποιούνται στη χώρα. Για την τρέχουσα σχολική χρονιά, επελέγησαν 107 σχολεία πανελλαδικά για να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, ενώ οι αιτήσεις συμμετοχής ήταν περισσότερες από 240. Ειδικά για φέτος, προτεραιότητα συμμετοχής είχαν τα 65 σχολεία που αναγορεύθηκαν Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πέρυσι. Οι υπόλοιπες θέσεις δόθηκαν σε νέα σχολεία, με βάση την εκπροσώπηση όλων των περιφερειών της χώρας και όλων των τύπων σχολείων. Κάποια προτεραιότητα, δόθηκε, ωστόσο, σε σχολεία από απομακρυσμένες και ακριτικές περιοχές.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε Λύκεια Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, δημόσια και ιδιωτικά και οι αιτήσεις συμμετοχής υποβάλλονται στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς. Στα σχολεία που επιλέγονται, δημιουργούνται ομάδες (από 2 μέχρι 6 καθηγητές και από 6 μέχρι 12 μαθητές), στις οποίες συμμετέχουν άτομα από όλες τις τάξεις του λυκείου.
Αθηνά Καστρινάκη
ΑΠΕ-ΜΠΕ