Οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας υπέγραψαν συμφωνία με σκοπό να ενισχυθούν οι «αλυσίδες εφοδιασμού με ορυκτά καίριας σημασίας και μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα» και να μεγεθυνθεί το διμερές εμπόριο τέτοιων ειδών, τα οποία θεωρούνται απόλυτα απαραίτητα για την ενεργειακή μετάβαση και στα οποία κυριαρχεί μέχρι σήμερα η Κίνα.
Η συμφωνία αναμένεται να επιτρέψει τη «διευκόλυνση των ανταλλαγών, την προώθηση ελεύθερου και όχι πλασματικού ανταγωνισμού και την εφαρμογή σθεναρών κοινωνικών και επιχειρηματικών κανόνων» για τα προϊόντα του συγκεκριμένου φάσματος, κι άρα να δημιουργηθούν «ασφαλείς, σθεναρές και δίκαιες αλυσίδες εφοδιασμού», σύμφωνα με ανακοίνωση των υπηρεσιών της αμερικανίδας αντιπροσώπου για το εμπόριο (USTR), της Κάθριν Τάι.
Διαβάστε επίσης
Η συμφωνία αφορά -μεταξύ άλλων- ορυκτά όπως το λίθιο, το νικέλιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και ο γραφίτης.
«Η Ιαπωνία είναι από τους πιο σημαντικούς εταίρους μας και αυτή η συμφωνία θα μας επιτρέψει να ενισχύσουμε τη διμερή σχέση μας. Είναι σημαντική στιγμή που αποδεικνύει πως οι ΗΠΑ συνεχίζουν να συνεργάζονται με τους συμμάχους και εταίρους τους για να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και μέσω του IRA» (σ.σ. Inflation Reduction Act, νόμος περί μείωσης του πληθωρισμού), συνέχισε η κυρία Τάι.
Πρόκειται για το πρώτο βήμα ενόψει της συμπερίληψης των μπαταριών και των ηλεκτρικών οχημάτων από την Ιαπωνία στον κατάλογο αυτών που θα ωφεληθούν από ομοσπονδιακή επιδότηση 7.500 δολαρίων δυνάμει του IRA, που εγκρίθηκε το καλοκαίρι.
Ο νόμος προβλέπει πως «συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου όπως αυτή θα καταστήσουν τα προϊόντα από την Ιαπωνία επιλέξιμα. Το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να διευκρινίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις ως το τέλος του μήνα», δήλωσε εκπρόσωπος της κυβέρνησης του Τζο Μπάιντεν.
Η τελευταία λέξη επαφίεται στο υπουργείο Οικονομικών, που αναμένεται να δημοσιοποιήσει εντός ημερών κατάλογο ειδικά των επιλέξιμων αυτοκινήτων.
Η συμφωνία αφορά επίσης καίριας σημασίας υλικά για την κατασκευή ειδών απαραίτητων για την ενεργειακή μετάβαση, όπως των φωτοβολταϊκών πλαισίων και των ανεμογεννητριών.
Η συμφωνία είναι παραπλήσια με αυτή που ευελπιστεί πως θα υπογράψει με τις ΗΠΑ η Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε ευρωπαϊκές κατασκευάστριες να ωφεληθούν από τις ίδιες επιδοτήσεις. Οι διαπραγματεύσεις για αυτήν βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η ΕΕ έχει εκφράσει ανησυχία για τον κίνδυνο να τεθεί εκτός αμερικανικής αγοράς σε ό,τι αφορά τα φωτοβολταϊκά πλαίσια και τις ανεμογεννήτριες.
Η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα εξέφραζαν και αυτές έντονη ανησυχία μετά την ψήφιση του IRA, στον οποίο έβλεπαν κίνδυνο για τις επενδύσεις σε αυτούς τους κρίσιμους τομείς.
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, επίσης «ανήσυχη», περίμενε αγωνιωδώς εξελίξεις.
Ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Τζουζέπ Μπορέλ θύμισε τη 14η Μαρτίου πως οι αμερικανικές επιδοτήσεις δεν συμμορφώνονται προς τους διεθνείς εμπορικούς κανόνες.
Η ευρωπαία επίτροπος τεχνολογίας ( το χαρτοφυλάκιό της επισήμως έχει βαφτιστεί «Ευρώπη έτοιμη για την ψηφιακή εποχή») και αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέιτε Βέστεϊγερ αναμένεται να συναντηθεί αύριο Τετάρτη με την υπουργό Εμπορίου Τζίνα Ραϊμόντο και την Παρασκευή με την αμερικανίδα υπουργό Εμπορίου Τζάνετ Γέλεν.