Κύριε Καραγιαννόπουλε, πόσα χρόνια ασχολείστε με τον συνδικαλισμό; Ποιες στιγμές της συνδικαλιστικής σας πορείας ανακαλείτε εύκολα στη μνήμη;
Υπηρετώ στο Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας από το 1987 και ασχολούμαι ενεργά με τον συνδικαλισμό από το 1996. Από τότε έως και τις 30 Μαΐου 2024, που αποφάσισα να μην είμαι υποψήφιος λόγω της επικείμενης συνταξιοδότησης μου εκλεγόμουν συνεχώς στα όργανα του πρωτοβάθμιου συνδικαλιστικού σωματείου «Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών».
Στην πορεία αυτή, έχω διατελέσει σε 3 θητείες Οργανωτικός Γραμματέας, σε 1 θητεία Β' Αντιπρόεδρος, σε 1 θητεία Αντιπρόεδρος Οικονομικών, σε 2 θητείες Αντιπρόεδρος Νομικών Θεμάτων και σε μια θητεία μέλος του Δ.Σ. των Ενώσεων πρώην Αττικής και νυν Αθηνών. Από το 2016 έως και 30/5/2024 ήμουν εκλεγμένος αντιπρόσωπος της Ε.ΑΣ.Υ.Α. και Πρόεδρος του Κέντρου Έρευνας Υγείες και Ασφάλειας (ΚΕΥΑ) της ΠΟΑΣΥ.
Η συνδικαλιστική μου πορεία είναι γεμάτη από έντονες στιγμές, αλλά αυτές ξεχωρίζουν ιδιαίτερα και θα μου μείνουν αξέχαστες είναι οι παρακάτω:
Συνδικαλιστικές στιγμές που μας σημάδεψαν:
1. Αναγνώριση και Θεσμοθέτηση του Συνδικαλιστικού Κινήματος (Ν. 2265/1994)
Η αναγνώριση του δικαιώματος συνδικαλισμού αποτέλεσε το θεμέλιο για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των αστυνομικών. Ήταν η αρχή για την ελεύθερη έκφραση, τη συλλογική δράση και την προσπάθεια επίλυσης θεσμικών, οικονομικών και εργασιακών ζητημάτων.
2. Εισαγωγή στις Σχολές ΕΛ.ΑΣ. μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων
Με τη μεταρρύθμιση αυτή εξαλείφθηκαν οι πελατειακές σχέσεις και οι κομματικές εξαρτήσεις στις προσλήψεις, ενώ η αξιοκρατία και η ισοπολιτεία επικράτησαν ως θεμελιώδεις αρχές.
3. Κώδικας Μεταθέσεων με Μόρια
Η καθιέρωση αντικειμενικών κριτηρίων στις μεταθέσεις έθεσε τέλος στις αυθαιρεσίες, δημιουργώντας ένα διαφανές και δίκαιο σύστημα.
4. Καθιστική Διαμαρτυρία στο Υπουργείο Οικονομικών (9 Οκτωβρίου 2003)
Μια εμβληματική στιγμή όπου οι αστυνομικοί αντιμετώπισαν χημικά και εντολές διάλυσης από συναδέλφους τους. Οι εικόνες των συγκρούσεων στους δρόμους της Αθήνας ήταν πρωτόγνωρες και καθόρισαν τον αγώνα για αξιοπρέπεια και σεβασμό.
5. Συμβολική Απεργία Πείνας των ΜΑΤ στη ΔΕΘ
Η κινητοποίηση αυτή ανέδειξε τα σοβαρά προβλήματα των διμοιριών (ωράρια, επιδόματα, αυθαιρεσίες). Το αποτέλεσμα ήταν η βελτίωση των συνθηκών με αυξήσεις στο επίδομα ΜΑΤ και στα εκτός έδρας.
6. Συμμετοχή Εκπροσώπων σε Ασφαλιστικά Ταμεία και Υπηρεσιακά Συμβούλια
Η συμμετοχή μας έφερε νοικοκύρεμα στα οικονομικά των ταμείων, αύξηση των παροχών και μεγαλύτερη διαφάνεια στα πειθαρχικά και τις μεταθέσεις.
7. Υποβολή Μηνύσεων κατά Ανώτατων Αξιωματικών
Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις όπου κινηθήκαμε νομικά για παραβιάσεις ωραρίων και δικαιωμάτων. Αυτές οι ενέργειες κατέδειξαν ότι η διεκδίκηση δικαιοσύνης δεν σταματά ούτε μπροστά σε ισχυρές θέσεις εξουσίας.
8. Απόφαση ΣτΕ για τις Μειώσεις Αποδοχών
Η δικαστική αυτή νίκη ήταν ορόσημο, καθώς ακύρωσε αντισυνταγματικές μειώσεις μισθών και επανέφερε την οικονομική δικαίωση στους αστυνομικούς.
9. Απόσυρση Συνταξιοδοτικής Διάταξης του 3ου Μνημονίου
Η επιτυχής απόσυρση διάταξης που καταργούσε θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα διασφάλισε τα συμφέροντα των συναδέλφων και έδειξε τη δύναμη του συνδικαλιστικού κινήματος.
10. Θεσμοθέτηση Ωραρίου Εργασίας Αστυνομικού Προσωπικού (Π.Δ. 394/2001)
Αυτό το Προεδρικό Διάταγμα καθόρισε τις λεπτομέρειες για το ωράριο εργασίας, εξασφαλίζοντας την καθημερινή ανάπαυση και την επαγγελματική εξισορρόπηση των αστυνομικών.
11. Κήρυξη Λευκής Απεργίας (12 Δεκεμβρίου 2002)
Η απόφαση της Ομοσπονδίας να προχωρήσει στην κήρυξη Λευκής Απεργίας για την επίτευξη του οικονομικού διεκδικητικού πλαισίου του 2003 αποτέλεσε μια πρωτοφανή και τολμηρή ενέργεια. Ήταν μια ιστορική στιγμή για το συνδικαλιστικό μας κίνημα, καθώς δοκιμάστηκαν τα όρια της αποφασιστικότητας και του ψυχικού σθένους των συνδικαλιστών.
Για τη σωστή εφαρμογή αυτού του ισχυρού μέσου πίεσης, δόθηκαν σαφείς οδηγίες στις Πρωτοβάθμιες Οργανώσεις, διασφαλίζοντας την ενότητα και την κατανόηση του εγχειρήματος. Η Λευκή Απεργία όχι μόνο πέτυχε ουσιαστικά αποτελέσματα, αλλά και χαράχτηκε ανεξίτηλα στην ιστορία του συνδικαλιστικού αγώνα, αποδεικνύοντας ότι η συλλογική δράση μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα σε δύσκολες συνθήκες.
Κάθε μία από αυτές τις στιγμές ενσαρκώνει την προσπάθεια, το θάρρος και τη συλλογική δράση του συνδικαλιστικού κινήματος. Καταφέραμε να διασφαλίσουμε δικαιώματα και να επιφέρουμε ουσιαστικές αλλαγές που αναβάθμισαν τον ρόλο του αστυνομικού, αλλά και την ποιότητα της υπηρεσίας του. Αυτές οι στιγμές δεν ήταν απλώς αγώνες· ήταν στιγμές που απέδειξαν την αξία του συνδικαλισμού στη διασφάλιση της αξιοπρέπειας και των δικαιωμάτων των συναδέλφων μας.
Πόσο έχει αλλάξει ο Αστυνομικός Συνδικαλισμός στο πέρασμα των ετών;
Είναι αλήθεια ότι τα πρώτα χρόνια του αστυνομικού συνδικαλισμού χαρακτηρίστηκαν από έντονη διεκδικητική δράση, με πλήθος συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας, κινητοποιήσεις και δυναμικές παρεμβάσεις. Ο λόγος ήταν ότι τότε ο συνδικαλισμός προσπαθούσε να θεμελιώσει τη θέση του ως θεσμικός εκπρόσωπος των αστυνομικών, διεκδικώντας βασικά δικαιώματα και αναδεικνύοντας σοβαρά προβλήματα που έως τότε δεν βρίσκονταν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης. Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια πιο ήπια και διαπραγματευτική προσέγγιση, με λιγότερες κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες. Αυτό μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, όπως η ωρίμανση του συνδικαλιστικού κινήματος, η επιδίωξη θεσμικών λύσεων μέσω διαλόγου και οι δυσκολίες οργάνωσης μαζικών δράσεων, σε συνδυασμό με το γενικότερο πολιτικό και οικονομικό κλίμα.
Η σημερινή στρατηγική εστιάζει περισσότερο σε στοχευμένες παρεμβάσεις και νομικές διεκδικήσεις, όπως η απόφαση του ΣτΕ για τις μειώσεις των αποδοχών. Ωστόσο, η μείωση της μαζικότητας και της έντασης των κινητοποιήσεων δεν σημαίνει ότι οι προκλήσεις έχουν μειωθεί αντιθέτως, υπάρχει η ανάγκη για πιο αποτελεσματικούς τρόπους διεκδίκησης.
Τέλος θεωρώ ότι είναι ευθύνη όλων μας, τόσο των εκπροσώπων όσο και των μελών, να διασφαλίσουμε ότι ο συνδικαλισμός θα παραμείνει προσανατολισμένος στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των αστυνομικών. Οι προσωπικές φιλοδοξίες πρέπει να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα μπροστά στις ανάγκες του συνόλου. Η ωριμότητα, η διαφάνεια και η συνεργασία είναι τα εργαλεία που θα μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτές τις αδυναμίες και να συνεχίσουμε να παλεύουμε για ένα καλύτερο μέλλον για όλους τους συναδέλφους.
Ποιες θα λέγατε πως είναι σήμερα οι κυρίαρχες προκλήσεις για τους Αστυνομικούς Συνδικαλιστές;
Οι κυριότερες προκλήσεις για τους Αστυνομικούς Συνδικαλιστές σήμερα εστιάζουν σε κρίσιμα θέματα που αφορούν τη λειτουργία του Σώματος και την προστασία των Αστυνομικών.
Αναγνώριση της Επικινδυνότητας: Η επικινδυνότητα της δουλειάς των Αστυνομικών πρέπει να αναγνωριστεί και να αντιμετωπιστεί με την υιοθέτηση των κατάλληλων μέτρων προστασίας και υποστήριξης. Οι Αστυνομικοί εκτίθενται καθημερινά σε κινδύνους και για αυτό χρειάζονται κατάλληλες εκπαιδεύσεις, εξοπλισμό και νομική κάλυψη.
Τήρηση Νομοθεσίας για Υγιεινή και Ασφάλεια: Η νομοθεσία για την υγιεινή και ασφάλεια στον εργασιακό χώρο είναι κρίσιμη. Οι Συνδικαλιστές πρέπει να εξασφαλίσουν ότι τα μέτρα αυτά εφαρμόζονται αποτελεσματικά, για να προστατεύονται οι Αστυνομικοί από κινδύνους που σχετίζονται με τη σωματική τους ακεραιότητα και την ψυχολογική τους υγεία.
Ρουσφέτι και Αναξιοκρατία: Η αναξιοκρατία και το ρουσφέτι εντός του Σώματος αποτελούν σοβαρά προβλήματα. Είναι επιτακτική ανάγκη να εφαρμοστεί το σύστημα της αξιοκρατίας για την εξασφάλιση ενός καλύτερου και πιο επαγγελματικού Αστυνομικού Σώματος. Αν και η αναβάθμιση της αξιοκρατίας είναι θεμελιώδης για τη σωστή λειτουργία του Σώματος, υπάρχουν περιπτώσεις που οι συνδικαλιστές με δική τους ευθύνη δεν έχουν αντισταθεί στις πολιτικές ή κομματικές επιρροές, επιτρέποντας σε φαινόμενα ρουσφετολογίας να επηρεάζουν τη στελέχωση και τη λειτουργία του Σώματος. Αν αυτό δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, η αποτελεσματικότητα της Αστυνομίας θα κλονιστεί σημαντικά.
Αναγκαία Αναδιοργάνωση: Η Αστυνομία χρειάζεται εκσυγχρονισμό και μια νέα δομή που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις. Η εφαρμογή σύγχρονων αρχών διοίκησης και διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων είναι αναγκαία για την καλύτερη λειτουργία του Σώματος.
Ηθική και Διαφάνεια στο Συνδικαλιστικό Κίνημα: Οι Συνδικαλιστές πρέπει να επιδεικνύουν ακεραιότητα και ηθική, διασφαλίζοντας ότι οι ενέργειές τους υπηρετούν το κοινό συμφέρον και όχι προσωπικά ή κομματικά συμφέροντα..
Επιπλέον, είναι κρίσιμο να χτίσουμε εμπιστοσύνη με την κοινωνία, εξασφαλίζοντας ότι οι αστυνομικοί αισθάνονται υποστήριξη αλλά και υπευθυνότητα.
Αυτά τα ζητήματα απαιτούν άμεση και συστηματική παρέμβαση για να διασφαλιστεί μια αποτελεσματική και ασφαλής αστυνόμευση, που θα υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και θα προστατεύει τους Αστυνομικούς που διακινδυνεύουν καθημερινά.
Εκτιμάτε ότι θα δοθεί τελικά το επίδομα επικινδυνότητας στους Αστυνομικούς; Σε θετική περίπτωση ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το ύψος του;
Η χορήγηση του επιδόματος επικινδυνότητας στους αστυνομικούς είναι ένα ζήτημα που συζητείται εδώ και πολλά χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει λυθεί. Η ανάγκη για ένα επίδομα που να αναγνωρίζει τη σοβαρότητα και τους κινδύνους της δουλειάς μας είναι ξεκάθαρη. Οι αστυνομικοί βρίσκονται καθημερινά σε επικίνδυνες καταστάσεις, αντιμετωπίζοντας εγκληματίες, ακραίες καταστάσεις και πολλές φορές θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους για να προστατεύσουν την κοινωνία.
Είναι δύσκολο να πούμε αν και πότε θα δοθεί αυτό το επίδομα, καθώς η πολιτική κατάσταση και οι δημοσιονομικοί περιορισμοί συχνά καθυστερούν ή περιορίζουν τέτοιες πρωτοβουλίες. Ωστόσο, με τη συνεχιζόμενη πίεση από τις ομοσπονδίες μας και την ευρύτερη κοινωνική αναγνώριση του έργου μας, ελπίζουμε ότι τελικά θα αναγνωριστεί σύντομα η ανάγκη για την παροχή ενός τέτοιου επιδόματος.
Αν όντως δοθεί, το ύψος του θα πρέπει να αντανακλά την επικινδυνότητα της εργασίας μας. Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, το επίδομα αυτό θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό ώστε να ανταμείβει επαρκώς τη δουλειά μας και να ανταγωνίζεται τις πραγματικές συνθήκες κινδύνου που αντιμετωπίζουμε. Ένα ποσό της τάξεως των 200 ευρώ τον μήνα θα μπορούσε να είναι μια αρχική βάση, αλλά σίγουρα θα πρέπει να είναι αναλογικό προς τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητα των καθηκόντων μας.
Αρκετοί αναγνώστες του Policenet.gr μας ρωτούν αν πρέπει να αναγνωρίσουν τη Μάχιμη Πενταετία και τη Στρατιωτική τους Θητεία. Τι θα τους συμβουλεύατε;
Για να απαντήσουμε ολοκληρωμένα στην ερώτηση σχετικά με την αναγνώριση της μάχιμης πενταετίας και της στρατιωτικής θητείας, πρέπει να λάβουμε υπόψη τόσο το κόστος όσο και τη χρησιμότητα για τον κάθε αστυνομικό. Ακολουθεί μια γενική ανάλυση:
1. Μάχιμη Πενταετία
Τι είναι:
Πρόκειται για πραγματική συντάξιμη υπηρεσία, η οποία αυξάνει τα συντάξιμα έτη, αλλά και το ποσοστό αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης.
Κόστος αναγνώρισης:
Το κόστος για την αναγνώριση ανέρχεται σε 39,87 € ανά μήνα (ή 2.392,20 € για ολόκληρη την πενταετία). Σημειώνεται ότι αυτή η δαπάνη δεν φορολογείται, κάτι που μειώνει το πραγματικό κόστος.
Ποιους συμφέρει:
Όλους όσους δεν έχουν συμπληρώσει 40 συντάξιμα έτη και επιθυμούν να θεμελιώσουν δικαίωμα συνταξιοδότησης αλλά και να αυξήσουν το ποσοστό αναπλήρωσης για τον υπολογισμό της σύνταξης.
Ακόμη και όσοι έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια, μπορούν να επωφεληθούν, καθώς η προσαύξηση στη σύνταξη σε συνάρτηση με τις χαμηλές αποδοχές καθιστά την αναγνώριση οικονομικά συμφέρουσα.
2. Στρατιωτική Θητεία
Τι είναι:
Η στρατιωτική θητεία μπορεί να αναγνωριστεί ως συντάξιμος χρόνος, εφόσον ο ενδιαφερόμενος υποβάλει σχετική αίτηση και καταβάλει τις απαιτούμενες εισφορές.
Κόστος αναγνώρισης:
Το κόστος εξαρτάται από το έτος υποβολής της αίτησης:
Αιτήσεις έως 31/12/2016: 6,67% των συντάξιμων αποδοχών ανά μήνα.
Αιτήσεις από 1/1/2017 και μετά: Ξεκινά από 10% το 2017 και φτάνει στο 20% των συντάξιμων αποδοχών ανά μήνα από το 2020.
Ποιους συμφέρει:
Όσοι τη χρειάζονται για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Αν η αναγνώριση είναι απαραίτητη για να φτάσουν τα απαιτούμενα συντάξιμα έτη, τότε είναι αναπόφευκτη.
Όσοι έχουν κάνει αίτηση έως το 2016 και δεν έχουν συμπληρώσει 40 συντάξιμα έτη.
Το χαμηλό κόστος και η αύξηση της σύνταξης την καθιστούν οικονομικά συμφέρουσα.
Ποιους δεν συμφέρει:
Όσοι έχουν ήδη συμπληρώσει 40 συντάξιμα έτη, καθώς το κόστος δεν αντισταθμίζεται από την αύξηση της σύνταξης.
Επομένως, η μάχιμη πενταετία είναι γενικά συμφέρουσα για όλους, ακόμη και για όσους έχουν συμπληρώσει 40 συντάξιμα έτη.
Η στρατιωτική θητεία συμφέρει μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις: όταν είναι απαραίτητη για τη θεμελίωση ή όταν η αίτηση έχει υποβληθεί πριν από το 2016 και δεν έχουν συμπληρωθεί 40 συντάξιμα έτη.
Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση εξαρτάται από την προσωπική κατάσταση του κάθε αστυνομικού, τον υπολειπόμενο χρόνο για θεμελίωση, και τις οικονομικές δυνατότητες.
Ορισμένες Ενώσεις ζητούν την επέκταση της Μάχιμης Πενταετίας σε Επταετία. Ποια είναι η δική σας άποψη για το ζήτημα;
Η επέκταση της μάχιμης πενταετίας σε επταετία είναι ένα αίτημα που εγείρει συζητήσεις και ενέχει σημαντικά πλεονεκτήματα αλλά και πιθανούς κινδύνους. Η απάντηση μπορεί να οργανωθεί ως εξής:
- Υπέρ της Επέκτασης σε Επταετία
Αύξηση των συντάξιμων ετών:
Η επέκταση θα αυξήσει τα συντάξιμα έτη, κάτι που μπορεί να διευκολύνει την ταχύτερη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης:
Όπως συμβαίνει με τη μάχιμη πενταετία, η προσθήκη επιπλέον ετών θα αυξήσει το ποσοστό αναπλήρωσης, επιφέροντας ενδεχομένως υψηλότερη ανταποδοτική σύνταξη.
- Κίνδυνοι της Επέκτασης σε Επταετία
Ενδεχόμενη μείωση μέσου όρου συντάξιμων αποδοχών:
Σύμφωνα με την εγκύκλιο (ΑΔΑ: 7ΑΛ2465Θ1Ω-Α46), η μάχιμη πενταετία δεν συνυπολογίζεται στον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης.
Αν η επταετία αναγνωριστεί και ενσωματωθεί στον υπολογισμό του μέσου όρου, όπως ισχύει στις Ένοπλες Δυνάμεις, υπάρχει κίνδυνος μείωσης των συντάξιμων αποδοχών και, κατ’ επέκταση, των συντάξεων.
Αύξηση του κόστους αναγνώρισης:
Η εισφορά για την επταετία ενδέχεται να είναι υψηλότερη, ειδικά αν ακολουθήσει τα πρότυπα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου οι εισφορές είναι αυξημένες.
Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει οικονομικό βάρος για τους αστυνομικούς, υπονομεύοντας τη θετική διάσταση του μέτρου.
Απώλεια κεκτημένων δικαιωμάτων:
Υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί η ευνοϊκή ρύθμιση της εγκυκλίου του 2018 για τη μάχιμη πενταετία, η οποία εξασφαλίζει ότι τα αναγνωριζόμενα έτη χρησιμοποιούνται μόνο για το ποσοστό αναπλήρωσης, χωρίς να μειώνουν τον μέσο όρο αποδοχών.
Επομένως η επέκταση της μάχιμης πενταετίας σε επταετία φαίνεται ελκυστική, αλλά απαιτείται προσοχή για να μην προκύψουν δυσμενείς επιπτώσεις:
Υπέρ της επέκτασης: Αν διασφαλιστεί ότι ο αναγνωριζόμενος χρόνος επταετίας δεν θα επηρεάζει αρνητικά τον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών.
Κατά της επέκτασης: Αν το κόστος της αναγνώρισης αυξηθεί δυσανάλογα ή αν χαθούν τα οφέλη της υφιστάμενης πενταετίας.
Η όποια απόφαση πρέπει να προκύψει μετά από λεπτομερή μελέτη και διαβούλευση, ώστε να προστατευθούν τα συμφέροντα των αστυνομικών, χωρίς να υπονομευθούν οι κεκτημένες ρυθμίσεις.
Όρια Ηλικίας Αστυνομικών – Τι αλλαγές βλέπετε να έρχονται και ποιες οι πιθανές παρενέργειες αυτών;
Η συνταξιοδότηση στην Ελληνική Αστυνομία καθορίζεται από ένα πλέγμα διατάξεων που διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις εξόδου ανάλογα με την ημερομηνία ένταξης, τα συντάξιμα έτη, το όριο ηλικίας και τον βαθμό. Η ερώτηση σχετικά με τα όρια ηλικίας μπορεί να απαντηθεί συνολικά ως εξής:
1. Χωρίς Όριο Ηλικίας
Οι αστυνομικοί που υπηρετούν στην ΕΛ.ΑΣ έχουν τη δυνατότητα εξόδου στη σύνταξη χωρίς ηλικιακό όριο, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
Θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος έως την 31η Δεκεμβρίου 2014.
Θεμελίωση μετά την 1η Ιανουαρίου 2015:
Έχουν εισέλθει στην υπηρεσία πριν την 1η Ιανουαρίου 2011.
Δικαιούνται σύνταξης μετά από:
40 συντάξιμα έτη ανεξαρτήτως ηλικίας, ή
25 συντάξιμα έτη και τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας τους.
2. Με Όριο Ηλικίας
Οι αστυνομικοί που εισήλθαν στην ΕΛ.ΑΣ από την 1η Ιανουαρίου 2011 και έπειτα συνταξιοδοτούνται με τη συμπλήρωση 40 ασφαλιστικών ετών και του 62ου έτους της ηλικίας τους.
Για όσους εντάσσονται στο καθεστώς του ΙΚΑ, το 2027 προβλέπεται επανεξέταση των ορίων ηλικίας με βάση το προσδόκιμο ζωής, σύμφωνα με τους μνημονιακούς νόμους.
3. Όρια Ηλικίας κατά Βαθμό (Γενικά Καθήκοντα)
Το ανώτατο όριο ηλικίας υπηρεσίας καθορίζεται κατά βαθμό:
Αντιστράτηγος Αρχηγός: 66° έτος
Αντιστράτηγος: 64° έτος
Υποστράτηγος: 63° έτος
Ταξίαρχος: 62° έτος
Αστυνομικός Διευθυντής: 60° έτος
Αστυνόμος Α'-Β'/Υπαστυνόμος Α'-Β'/Ανθυπαστυνόμος/Αρχιφύλακας: 55° έτος
Για αξιωματικούς ειδικών καθηκόντων, τα όρια ηλικίας αυξάνονται κατά δύο (2) έτη, εκτός από τους υγειονομικούς ιατρούς, οδοντιάτρους και κληρικούς, για τους οποίους αυξάνονται κατά πέντε (5) έτη.
4. Παράταση Υπηρεσίας
Οι υπηρετούντες έχουν δικαίωμα να αιτηθούν παράταση παραμονής στην ενεργό υπηρεσία ως εξής:
Αστυνομικοί Διευθυντές: Έως ένα (1) έτος.
Άλλοι βαθμοφόροι (έως Αστυνομικός Διευθυντής): Έως τη συμπλήρωση του 62ου έτους.
Υπαστυνόμοι, Ανθυπαστυνόμοι, Αρχιφύλακες: Έως ένα (1) έτος κατόπιν αίτησης, μέχρι το 62ο έτος.
5. Συμπεράσματα και Επίκαιρες Εξελίξεις
Για όσους υπηρετούν ήδη ή εισήλθαν πριν από το 2011, οι αλλαγές στα όρια ηλικίας δεν τους επηρεάζουν, καθώς ισχύουν οι ειδικές ρυθμίσεις της ΕΛ.ΑΣ.
Για όσους εντάχθηκαν από το 2011 και μετά, το καθεστώς του ΙΚΑ φέρνει περιορισμούς, και η επανεξέταση των ορίων το 2027 με βάση το προσδόκιμο ζωής ενδέχεται να επιφέρει αλλαγές.
Η διατήρηση της ευελιξίας στις ρυθμίσεις για συνταξιοδότηση και η αποφυγή αυστηροποίησης των όρων αποτελούν βασικά αιτήματα για την προστασία των δικαιωμάτων των υπηρετούντων.
Οι πρόσφατες αυξήσεις στις αποζημιώσεις για τα πενθήμερα και τα νυχτερινά προκάλεσαν την οργή των ένστολων. Ποια είναι η δικής σας άποψη για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Η αύξηση που θα δοθεί στη νυχτερινή αποζημίωση από 1/1/2025 έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια, καθώς είναι ελάχιστη και απέχει πολύ από το να θεωρηθεί ουσιαστική οικονομική ενίσχυση. Με την αύξηση να ανέρχεται σε μόλις 0,50 ευρώ μεικτά ανά ώρα, δηλαδή 4 ευρώ μεικτά για ένα 8ωρο νυχτερινής εργασίας, γίνεται σαφές πόσο υποτιμάται η προσφορά μας. Για να λάβει ένας αστυνομικός μόλις 20 ευρώ μεικτά, θα πρέπει να εργαστεί περισσότερες από 40 ώρες νυχτερινά, δηλαδή έναν ολόκληρο μήνα, γεγονός που είναι εξοργιστικό και προσβλητικό.
Σήμερα, ειδικά στις μεγάλες πόλεις, το κόστος ζωής έχει αυξηθεί δραματικά. Οι αστυνομικοί αντιμετωπίζουν δυσβάσταχτες οικονομικές συνθήκες, με μισθούς που παραμένουν καθηλωμένοι εδώ και χρόνια. Είναι αδιανόητο να θυμόμαστε ότι η τελευταία ουσιαστική αύξηση στην αποζημίωση για την πενθήμερη εργασία έγινε το 2004! Είναι ντροπή, 20 χρόνια μετά, να εργαζόμαστε Κυριακές για αποζημιώσεις που μετά βίας αγγίζουν τα 30 ευρώ καθαρά.
Οι αστυνομικοί δίνουν καθημερινά μάχη με το έγκλημα, προσφέροντας τα μέγιστα για την ασφάλεια της κοινωνίας. Το ελάχιστο που περιμένουμε είναι να ζούμε με αξιοπρέπεια και να ανταμειβόμαστε δίκαια για την εργασία μας.
Πέραν των οικονομικών, ποιες αλλαγές θα θέλατε να δείτε στο μέλλον στην Ελληνική Αστυνομία;
Στο μέλλον, η Ελληνική Αστυνομία χρειάζεται σημαντικές αλλαγές για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σύγχρονου κοινωνικού και επαγγελματικού περιβάλλοντος.
Η βασική προτεραιότητα πρέπει να είναι η καταπολέμηση του ρουσφετιού και της αναξιοκρατίας, δύο φαινόμενα που πλήττουν την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα του σώματος. Το σύστημα πρόσληψης και προαγωγής πρέπει να βασίζεται αποκλειστικά στην αξιοκρατία και τις ικανότητες, και η είσοδος στις σχολές της ΕΛ.ΑΣ. να γίνεται μόνο μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αποφεύγοντας τις πρακτικές του ευνοιοκρατικού συστήματος.
Επιπλέον, η εκπαίδευση των αστυνομικών πρέπει να αναθεωρηθεί και να εμπλουτιστεί. Δεν είναι δυνατόν οι απόφοιτοι της Αστυνομικής Σχολής να μην έχουν τη βασική εκπαίδευση σε όλα τα είδη οχημάτων ή να μην κατέχουν τεχνικές αυτοάμυνας και πολεμικές τέχνες, στοιχεία απαραίτητα για την καθημερινή τους εργασία. Κάθε σχολή της ΕΛ.ΑΣ. πρέπει να διαθέτει ψυχολόγους και ψυχίατρους, για να διασφαλιστεί ότι οι αστυνομικοί είναι σωματικά και ψυχικά ικανοί να ασκούν τα καθήκοντά τους. Όσοι δεν πληρούν τα κριτήρια δεν πρέπει να ονομάζονται αστυφύλακες.
Αναγκαία είναι η υιοθέτηση ενός πιο σύγχρονου μοντέλου οργάνωσης, με στοιχεία από το επαγγελματικό management και την κοινοτική αστυνόμευση, για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Αστυνομίας. Ο στρατιωτικός τύπος οργάνωσης που ακολουθείται μέχρι σήμερα, με συγκεντρωτική διοίκηση και αυστηρή ιεραρχία, δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτεί ανανέωση.
Είναι κρίσιμο η Ελληνική Αστυνομία να αποκτήσει ένα σύγχρονο διοικητικό και οργανωτικό μοντέλο, με στόχο την καλύτερη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων, την εφαρμογή στρατηγικού σχεδιασμού και τη διασφάλιση της αξιοκρατίας σε κάθε επίπεδο. Αν δεν γίνει αυτό, το μέλλον της Αστυνομίας ενδέχεται να είναι αβέβαιο.
Ποια συμβουλή θα δίνατε στους νέους Αστυνομικούς που ξεκινούν σήμερα τη σταδιοδρομία τους στο Σώμα της ΕΛ.ΑΣ.;
Η συμβουλή μου προς τους νέους Αστυνομικούς που ξεκινούν σήμερα τη σταδιοδρομία τους στο Σώμα της ΕΛ.ΑΣ. είναι να παραμείνουν πιστοί στα υψηλά ηθικά και επαγγελματικά πρότυπα που απαιτεί το επαγγελματικό τους καθήκον. Η δουλειά τους έχει έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην κοινωνία και η ευθύνη τους είναι μεγάλη. Η προτεραιότητα πρέπει να είναι η διατήρηση του σεβασμού και της εμπιστοσύνης του κόσμου, κάτι που επιτυγχάνεται με συνέπεια, υπευθυνότητα και σεβασμό προς τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Επιπλέον, είναι σημαντικό να μην επαναπαύονται ποτέ στις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, αλλά να επιδιώκουν διαρκώς την εκπαίδευση και την επαγγελματική εξέλιξη. Η συνεχής επιμόρφωση, η καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων (όπως η ψυχολογική υποστήριξη και η διαχείριση κρίσεων), καθώς και η καλή γνώση της νομοθεσίας και των δικαιωμάτων των πολιτών, είναι απαραίτητα για την αποτελεσματική άσκηση του επαγγέλματος.
Είναι εξίσου σημαντικό να προσέχουν την ψυχική και σωματική τους υγεία, αφού η δουλειά τους μπορεί να είναι απαιτητική και συναισθηματικά φορτισμένη. Η ψυχική ανθεκτικότητα και η σωστή διαχείριση του άγχους είναι κρίσιμες δεξιότητες για τη μακροχρόνια και υγιή πορεία τους στο Σώμα.
Τέλος, οι νέοι Αστυνομικοί πρέπει να θυμούνται ότι είναι μέρος μιας συλλογικής προσπάθειας για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της ευημερίας της κοινωνίας. Η αλληλεγγύη, η συνεργασία και η ειλικρίνεια με τους συναδέλφους τους είναι βασικές αξίες που θα τους βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν με επιτυχία στις προκλήσεις της καθημερινότητας στο Σώμα της ΕΛ.ΑΣ.