Απ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Ευχαριστώ για την κατατοπιστικότατη απάντηση. Να υποθέσω ότι η ασάφεια που υπάρχει ως προς τον αμόδιο για τον Τεχνικό Έλεγχο των οχημάτων δημιουργεί αντίστοιχη ασάφεια για τον υπεύθυνο της ακινητοποίησης τους σε συντρέχουσα περίπτωση;
Απ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Στην υπηρεσία μου πάντως έκανε αναφορά ο οδηγός ότι υπάρχει βλάβη και αναφέραμε στην διεύθυνση ότι το όχημα ακινητοποιείται μέχρι την επισκευή του.
Απ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Θα ήθελα να εκφράσω τον προβληματισμό μου και συνάμα την απορία μου για την τυχών ποινική ευθύνη του διοικητή ή του υπεύθυνου συντήρησης υπηρεσιακού οχήματος μετά από τροχαίο ατύχημα το οποίο προήλθε επιβεβαιωμένα, σύμφωνα με σχετική πραγματογνωμοσύνη, από κακή συντήρηση του , παραθέτοντας 2 σχετικές αποφάσεις του Αρείου Πάγου :
ΑΠ 1973/2009 ΠοινΧρ Ξ΄ (2010),605: Καταδίκη Αντιδημάρχου, αρμόδιου για τη συντήρηση και ευπρεπή εμφάνιση οχημάτων του Δήμου, για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, διότι δεν έδωσε εντολή να μεταφερθεί απορριμματοφόρο όχημα για τεχνικό έλεγχο από ΚΤΕΟ (ανέλεγκτο επί μια 5ετία) και παρά τις επισημάνσεις των οδηγών δεν μερίμνησε για την αντικατάσταση των ελαστικών με αποτέλεσμα το όχημα να εκτραπεί της πορείας του και να κατακρημνισθεί σε χαράδρα και να τραυματισθούν θανάσιμα οι επιβαίνοντες .
ΑΠ 65/2007 σε συμβούλιο οπού αναιρεί παραπεμπτικό βούλευμα του εφετείου Αθηνών σύμφωνα με το οποίο παραπέμπονται για παρ. 15, 27,306 ΠΚ ‘’κακουργηματική έκθεση’’ τρείς αξ/κοι της πυροσβεστικής οι οποίοι εν έτει 1999 είχαν οριστεί ως υπεύθυνοι για την παραλαβή 15 οχημάτων από την Γαλλία . Ένα εκ των οποίων κατά την διάρκεια κατάσβεσης πυρκαγιάς έπεσε σε χαράδρα με αποτέλεσμα τον θάνατο 2 πυροσβεστών . Εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι ήταν ελαττωματικά και ασκήθηκε σχετική ποινική δίωξη στους υπευθύνους παραλαβής τους οι οποίοι είχαν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να ελέγξουν τα οχήματα για την καλή λειτουργία τους και παραλείποντας από πρόθεση την ενεργεία τους αυτή ευθύνονται ποινικά σαν να προκάλεσαν το τροχαίο . Δυστυχώς δεν γνωρίζω την πορεία της ποινικής υπόθεσης .
Με λίγα λόγια τίθεται ΣΟΒΑΡΟ θέμα ποινικής ευθύνης ως προς την ΑΡΙΣΤΗ λειτουργία των οχημάτων και προφανώς ο διοικητής ή ο κάθε αρμόδιος που διατάζει να κινηθεί το όχημα το οποίο ΔΕΝ είναι σε καλή κατάσταση ευθύνετε ποινικά για το οποίο τροχαίο συμβει και για τον οποιοδήποτε τραυματισμό αστυνομικών .
Δεν μπορεί κανένας να μας στέλνει , εν γνώσει του , στον θάνατο .
Σε καμία περίπτωση, κατ’εμε , δεν μπορεί να επικαλεστεί ο υπαίτιος έστω και ασυνείδητη αμέλια ,ότι δήθεν πρόβλεψε το περιστατικό αλλα πίστεψε ότι δεν θα επέλθει ΑΛΛΑ ευθύνεται για ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΔΟΛΟ διότι προέβλεψε το αποτέλεσμα ως πιθανό αλλά το αποδέχθηκε αδιαφορώντας για την πραγματοποίηση του
(όταν μας αναγκάζουν να οδηγούμε νεκροφόρες δεν μπορεί κανείς να επικαλεστεί ότι δεν περίμενε να συμβεί το μοιραίο )
Σίγουρα άμεση ευθύνη σε οποιοδήποτε ατύχημα φέρει και ο ΙΔΙΟΣ ο υπουργός του Υ.Δ.Τ-ΥΠ.ΡΟ.ΠΟ για ηθική αυτουργία στην άδικη πράξη του άμεσα υπέυθυνου.
Η απορία μου είναι ότι πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να θρηνήσουμε κ άλλα θύματα στον δρόμο ? Πρέπει δηλαδή να απειλήσουμε νομικά τους υπευθύνους ώστε να προβούν στις απαραίτητες αποσύρσεις οχημάτων με 1.000.000 χλμ και να τους θέσουμε προ των ευθυνών τους ?
Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία απάντηση ! Μόνο αναμονή και ελπίδα να μην συμβεί το απευχόμενο …
Απ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Αν θα ήθελα να συνοψίσω τους προβληματισμούς σου τους οποίους συμμερίζομαι απόλυτα, σε ένα έρωτημα θα ήταν το εξής: Ποιος τελικά είναι αρμόδιος να διατάξει την ακινητοποίηση ενός οχήματος λόγω ακαταλληλότητας; Προφανώς ο αρμόδιος για τον τεχνικό του έλεγχο ο οποίος όμως με βάση όσα πολύ ορθά έχουν εκτεθεί παραπάνω, ακόμη αναζητείται;;; Ελλείψει λοιπόν αυτού, μπορεί ο οδηγός του οχήματος, να προκαλέσει την ακινητοποίησή του (τουλάχιστον μέχρι να διενεργηθεί τεχνικός έλεγχος από κάποια συνεργαζόμενη αντιπροσωπεία, ακολουθούμενος από γραπτό πόρισμα περί καταλληλότητας σε συντρέχουσα περίπτωση), είτε λόγω ακαταλληλότητας - επικινδυνότητας, είτε λόγω μη πραγματοποίησης των προγραμματισμών από τον κατασκευαστή του οχήματος συντηρήσεων; Με πιο απλά λόγια, αν ο οδηγός επιμένει στην ακαταλληλότητα και η διοίκηση στην καταλληλότητα, τι γίνεται;
Απ: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
ΠΔ 141/91
Άρθρο 46.
Προϋποθέσεις και διαδικασία υποβολής παραπόνων.
.....
6. Αν τα παράπονα οφείλονται σε χορήγηση μειωμένων αποδοχών ή εφοδίων ή σε κακή
ποιότητάς τους, ο παραπονούμενος οφείλει να τα παραλάβει και να αναφέρει αμέσως,
παρουσιάζοντας αυτά που παρέλαβε.
....
8. Αν η λύση που δόθηκε στα παράπονα δεν ικανοποιεί τον παραπονούμενο, μπορεί να
υποβάλλει ιεραρχικώς νέα παράπονα στον προϊστάμενο εκείνου που έκρινε τα προηγούμενα, ο
οποίος ενεργεί σύμφωνα με όσα ορίζονται στην προηγούμενη παράγραφο.
Ίσως μπορεί να τύχει εφαρμογής και το ανωτέρω. Αφού ο Διοικητής δεν συμφωνεί με την αναφορά του οδηγού περί κακής κατάστασης του οχήματος, ο οδηγός μπορεί να προσφύγει στον ιεραρχικά προϊστάμενο.
[b][u]Τι ισχύει για το Θέμα του Τεχνικού ελέγχου των υπηρεσιακών οχημάτων ΕΛ.ΑΣ[/u].[/b]
[b]1. Τα υπηρεσιακά οχήματα θα πρέπει να υποβάλλονται ανά διετία σε τεχνικό περιοδικό έλεγχο .[/b]
[b]2. Ο τεχνικός έλεγχος των υπηρεσιακών οχημάτων ΕΛ.ΑΣ. δεν γίνεται στα Δημόσια ή ιδιωτικά ΚΤΕΟ, αφού με Υπουργική Απόφαση του 2012, αυτά εξαιρέθηκαν από τη διαδικασία που ισχύει για όλα τα κυκλοφορούντα στη χώρα οχήματα.[/b]
[b]3. Ως προς τα όργανα Τεχνικών Επιθεωρήσεων το νομικό πλαίσιο (κατά την γνώμη μας) είναι ασαφές.[/b]
Η άποψή μας ως προς το ασαφές νομικό πλαίσιο των αρμοδίων οργάνων των Τεχνικών Επιθεωρήσεων, προκύπτει από την υπ΄αριθ. 7017/4/14528 από 28-2-2012 απάντηση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη σε σχετική Ερώτηση Βουλευτών που αφορούσε τον Τεχνικό έλεγχο των οχημάτων της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ακαρνανίας ([url=http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/67715b2c-ec81-4f0c-ad6a-476a…]).
Σύμφωνα με την απάντηση αυτή τότε η Δ-νση Τεχνικών του Αρχηγείου, βρισκόταν σε επικοινωνία και συνεργαζόταν με τις Υπηρεσίες των συναρμοδίων Υπουργείων και άλλων Φορέων για τη βελτίωση των μέχρι τώρα ακολουθούμενων μεθόδων και διαδικασιών που αφορούν στη διενέργεια του περιοδικού τεχνικού ελέγχου των υπηρεσιακών οχημάτων, με στόχο την εξεύρεση, κατά περίπτωση , καλύτερης και επωφελέστερης λύσης.
Την απουσία του περιοδικού ελέγχου των υπηρεσιακών οχημάτων των οχημάτων έχει επισημάνει με έγγραφά της και η Π.Ο.ΑΣ.Υ. ([url=http://www.policenet.gr/portal/arthra-dimosieymata/2012/06062012-4823.h…]) με αφορμή σχετικές καταγγελίες πρωτοβάθμιων Ενώσεών της.
Επισημαίνουμε ότι δεν γνωρίζουμε αν το σχετικό θέμα ρυθμίζεται με σχετικές εσωτερικές εγκυκλίους διαταγές.
Ο οδηγός του υπηρεσιακού οχήματος αφού τηρεί τα Καθήκοντα και υποχρεώσεις που προβλέπονται από το άρθρο 12 του Π.Δ. 188/2001, όταν διαπιστώσει κάποια δυσλειτουργία ή βλάβη του οχήματός του είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει αναφορά στην υπηρεσία του, ώστε το όχημα να εξετασθεί από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του Σώματος ως προς την καταλληλότητα και ασφαλή λειτουργία του.
Υπάρχει και το [url=http://www.policenet.gr/portal/downloads/astunomia-idruse-leitourgia-up…. 24/1969 (ΦΕΚ Α-7/15.01.1970)[/url] "Περί κυρώσεως Κανονισμού Τεχνικών Υπηρεσιών και Ασυρματιστών Χωροφυλακής" το οποίο νομίζουμε ότι δεν καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες των αστυνομικών Υπηρεσιών.
[u]Σχετικές Διατάξεις[/u]
Άρθρο 11 του [url=http://www.policenet.gr/portal/downloads/astunomia-ugeionomike-uperesia…. 45/2008 (ΦΕΚ A 73/30.4.2008)[/url].
"Άρθρο 11
Υπηρεσιακά οχήματα - Λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού
1. Τα υπηρεσιακά οχήματα φέρουν φαρμακείο με τα βασικά για παροχή πρώτων βοηθειών είδη και άλλο κατάλληλο για το σκοπό αυτό φαρμακευτικό υλικό.
2. Τα οχήματα με τα οποία γίνονται συλλήψεις ή προσαγωγές πολιτών φέρουν σταθερό και άθραυστο υαλοπίνακα για το διαχωρισμό των πίσω καθισμάτων.
3. Τα λεωφορεία μεταφοράς του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας για την αντιμετώπιση επιχειρησιακών αναγκών διαθέτουν θύρα εξόδου για έκτακτες ανάγκες, προστατευτικό πλέγμα στους υαλοπίνακες ή άλλα κατάλληλα προστατευτικά μέσα, ώστε να παρέχεται η μέγιστη δυνατή προστασία των επιβαινόντων από ρίψη αντικειμένων ή άλλων ενεργειών που στρέφονται σε βάρος του. Επίσης, είναι εφοδιασμένα με τον αναγκαίο αριθμό πυροσβεστήρων και διαθέτουν χώρους για την τοποθέτηση των ειδικών εξαρτύσεων και εξοπλισμού του προσωπικού.
4. Τα υπηρεσιακά οχήματα υποβάλλονται ανά διετία σε τεχνικό περιοδικό έλεγχο."
** Ο τεχνικός έλεγχος των υπηρεσιακών οχημάτων δεν γίνεται στα Δημόσια ή ιδιωτικά ΚΤΕΟ αφού όπως ορίζει το άρθρο 5 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης υπ΄αριθ. [url=http://www.policenet.gr/portal/com_downloads/nomothesia-aytokiniton/419… /2012 (ΦΕΚ Β-87/30.01.2012)[/url]
"Τεχνικός έλεγχος μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους σε συμμόρφωση με τις οδηγίες 2009/40 EK και 2010/48 ΕΕ": "Εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης, τα οχήματα που ανήκουν στις ένοπλες δυνάμεις, στις δυνάμεις δημοσίας τάξεως και στο πυροσβεστικό σώμα".
[url=http://www.policenet.gr/portal/com_downloads/astunomia-idruse-leitourgi… (Φ.Ε.Κ. 74 - Α της 22.04.1988)[/url]
Αναδιάρθρωση, σύσταση, οργάνωση και λειτουργία περιφερειακών Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 49.
Ελαφρά Συνεργεία.
Από τα ελαφρά συνεργεία του τέως Σώματος της Χωροφυλακής, που προβλέπονται από τα άρθρα 2 και 10 του Β.Δ. 24/1970 (ΦΕΚ Α-7), διατηρούνται σε λειτουργία και εντάσσονται στις εσωτερικές λειτουργίες των κατωτέρω καθοριζομένων Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, τα εξής:.....
[url=http://www.policenet.gr/portal/com_downloads/astunomia-genika-nomothete… ΔΙΑΤΑΓΜΑ 188/2001[/url]
(ΦΕΚ Α΄- 152/ 10.07.2001)
Προϋποθέσεις και διαδικασία χορήγησης και επέκταση αδειών οδήγησης και χειριστή υπηρεσιακών οχημάτων και μηχανημάτων στο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας.
Άρθρο 12.
Καθήκοντα και υποχρεώσεις οδηγών.
1. Οι οδηγοί υπηρεσιακών οχημάτων υποχρεούνται να εφαρμόζουν απαρέγκλιτα τις περί κυκλοφορίας οχημάτων διατάξεις και όλες τις οδηγίες και εντολές που περιλαμβάνονται στα συνοδευτικά έγγραφα, βιβλία και βιβλιάρια, καθώς και στις σχετικές με την οδήγηση, κίνηση, διάθεση, συντήρηση και έλεγχο των υπηρεσιακών οχημάτων Κανονιστικές Διαταγές ή Κανονισμούς της Ελληνικής Αστυνομίας, υπόκεινται δε στις εκάστοτε διατάξεις, που αφορούν στις υποχρεώσεις των οδηγών Κρατικών αυτοκινήτων.
2. Ειδικότερα έχουν τα ακόλουθα καθήκοντα και υποχρεώσεις :
α. Ευθύνονται για την καλή κατάσταση και συντήρηση του οχήματος που έχουν χρεωθεί, των εργαλείων και παρελκόμενων αυτού, τηρούντες με σχολαστικότητα το σύστημα καθηκόντων συντηρήσεως.
β. Ευθύνονται για κάθε απώλεια ή βλάβη του οχήματος ή του φορτίου οφειλόμενη σε υπαιτιότητά τους, ως και για υπερβολική φόρτωση του οχήματος.
γ. Φροντίζουν για τον ανεφοδιασμό του οχήματος με καύσιμα, έλαιο και νερό και προβαίνουν σε κάθε αναγκαία ενέργεια, ώστε να είναι σε κάθε στιγμή έτοιμο προς κίνηση.
δ. Ευθύνονται για την κανονική τήρηση των βιβλιαρίων ή εντύπων που συνοδεύουν το όχημα.
ε. Αναφέρουν εγκαίρως τις βλάβες του οχήματός τους, η αποκατάσταση των οποίων, δε δύναται να γίνει απ’ αυτούς.
στ. Οφείλουν να γνωρίζουν τη χρήση των πυροσβεστικών συσκευών του οχήματός τους.
3. Επιπλέον οι οδηγοί προ της εκκίνησης οφείλουν να βεβαιώνονται:
α. Αν το ψυγείο είναι γεμάτο νερό και το σύστημα ψύξης δεν έχει διαρροές.
β. Αν το έλαιο ευρίσκεται στο κανονικό ύψος και το σύστημα λίπανσης λειτουργεί καλώς.
γ. Αν έχει την απαιτούμενη ποσότητα καυσίμου και δεν παρουσιάζει διαρροές το σύστημα τροφοδότησης.
δ. Αν το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος λειτουργεί καλώς.
ε. Αν τα ελαστικά είναι σε καλή κατάσταση και έχουν την ανάλογη πίεση.
στ. Αν λειτουργεί καλώς το σύστημα διεύθυνσης.
ζ. Αν λειτουργεί καλώς το σύστημα πέδησης (φρένα).
η. Αν υπάρχουν στο όχημα τα αναγκαιούντα εργαλεία και ανταλλακτικά, ο πυροσβεστήρας, οι αντιολισθητικές αλυσίδες και αντιψυκτικό στο ψυγείο.
[edit time=1341259789]manager[/edit]