1. Είδαμε τη δήλωση του Υπουργού ΠΡΟ.ΠΟ με αφορμή την έξαρση της εγκληματικότητας: «Είναι προφανές, ότι όλοι αξιολογούνται. Σε ένα μήνα υπάρχουν οι κρίσεις της ΕΛ.ΑΣ». Μας θύμισε όμοια δήλωση προκατόχου του: «Θα τα πούμε το Γενάρη» (βλ. άρθρο μας με τίτλο: «Δυστυχώς δεν πέφτουμε από τα σύννεφα, όταν Υπουργός απειλεί τους αξιωματικούς: «Θα τα πούμε το Γενάρη»-Νοέμβριος 2020). Μια από τα ίδια. Για άλλη μια φορά οι «καρατομήσεις» θα αποτελέσουν το άλλοθι της αναποτελεσματικότητας; Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο η αναξιοκρατία στην επιλογή των στελεχών. Το πρόβλημα είναι πρωτίστως οργανωτικό-δομικό και δεν λύνεται με ημίμετρα, αλλά με βαθιές τομές. Ο Υπουργός δήλωσε επίσης: «Το βράδυ της Κυριακής όφειλε να βρίσκεται εκεί πέρα η περιπολία της ΔΙ-ΑΣ…» (σ.σ. η οποία υποτίθεται, ότι συστήθηκε για αυτό ακριβώς το λόγο) και ότι «…ζήτησε από τον Αρχηγό να επιστρέψουν στις περιπολίες 150 αστυνομικοί της ΔΙ-ΑΣ, οι οποίοι είναι αποσπασμένοι σε άλλες υπηρεσίες».
2. Για άλλη μια φορά αναδεικνύεται η προχειρότητα και η απουσία στρατηγικής. Η συνεχής δημιουργία νέων (εκτός οργανογράμματος) «σωμάτων», δηλ. ομάδων (κλειστών με αδιαφανείς και εξωυπηρεσιακές «δράσεις» πολλές φορές), θίγουν τη συνοχή, την ομοψυχία και την ενότητα της προσταγής. Θυμίζουμε την περίπτωση επίθεσης πριν ένα χρόνο με μολότοφ στο Α.Τ. Ακροπόλεως, όπου σκοπός ήταν ένας δόκιμος αστυφύλακας, καθώς επίσης την ανακοίνωση της οικείας ένωσης αστυνομικών, που τόνιζε: «…Δεν μπορούν να γίνονται πλέον άλλα «μπαλώματα» και να κρύβεται το πρόβλημα «κάτω από το χαλί». Θεωρούμε απαράδεκτο να μας καταγγέλλεται, ότι σκοπός του αστυνομικού καταστήματος την ώρα της επίθεσης ήταν δόκιμος αστυφύλακας!...». Τα συνδικαλιστικά όργανα αγνοούν επίσης, ότι δόκιμοι αστυφύλακες εκτελούν και καθήκοντα Αξιωματικού Υπηρεσίας, ήτοι «μπαλώνουν τρύπες» στις λειτουργικές ανεπάρκειες; (βλ. άρθρο μας: «Τα δομικά προβλήματα της ΕΛ.ΑΣ. δεν λύνονται με «ασπιρίνες», αλλά με «βαθύ νυστέρι»-Δεκέμβριος 2021)!
Διαβάστε επίσης
3. Αποτέλεσμα των δομικών αυτών προβλημάτων είναι η υποστελέχωση, στα όρια της διάλυσης, των Αστυνομικών Τμημάτων και Τμημάτων Ασφαλείας (και κατά συνέπεια της ΕΛ-ΑΣ, αφού αυτά αποτελούν τα κύτταρα του Σώματος), τα οποία όχι μόνο αδυνατούν να ασκήσουν αστυνόμευση με περιπολίες (πεζές ή εποχούμενες), αλλά ούτε να καλύψουν τις βασικές ανάγκες εσωτερικών λειτουργιών, όταν πολλές φορές δεν διαθέτουν βαθμοφόρο Αξιωματικό Υπηρεσίας ή και (το χειρότερο) κλείνουν τις βραδινές ώρες σε κάποιες περιπτώσεις. Οι Διοικητές είτε διατάσσονται σε άλλες υπηρεσίες, είτε κάνουν τον …αστυφύλακα!!!
4. Πολλές φορές έχουμε τονίσει, ότι απαιτείται απλούστευση του οργανογράμματος των Υπηρεσιών, λιγότερες και ευέλικτες δομές, κατάργηση-συγχώνευση (ενοποίηση) των Διευθύνσεων και Τμημάτων με ομοειδές αντικείμενο και ενίσχυση των περιφερειακών και μάχιμων Υπηρεσιών. Υπαγωγή των αυτοτελών κεντρικών Υπηρεσιών στις υφιστάμενες-αντίστοιχες οργανωτικές δομές και όχι σε μονοπρόσωπα όργανα, ώστε να επιτυγχάνεται ο αναγκαίος συντονισμός. Ενδεικτικά επιβάλλεται ή πρέπει:
α. Να συγχωνευτούν οι Κλάδοι του Επιτελείου του Αρχηγείου σε τρεις (3) με αντίστοιχη ενοποίηση Δ/νσεων και Τμημάτων. Οι αυτοτελείς κεντρικές υπηρεσίες (πλην των ειδικών περιπτώσεων) να ενταχθούν στους οικείους Κλάδους.
β. Να ιδρυθεί Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων, για το σύνολο των αρμοδιοτήτων, στο Επιτελείο της Γ.Α.Δ. Αττικής και αντίστοιχων Υπηρεσιών. Σε τέτοιο πρέπει να μετεξελιχθεί το Κέντρο Επιχειρήσεων της Άμεσης Δράσης (η κατάργηση της οποίας επιβάλλεται, αφού δεν ασκεί αστυνόμευση και πρόληψη παρά μόνο καταστολή και για τους ειδικότερους λόγους, που έχουμε αναλύσει σε προγενέστερα άρθρα μας) και ταυτόχρονα το ανθρώπινο δυναμικό και τα μέσα να κατανεμηθούν οργανωτικά-διοικητικά στα κατά τόπους Αστυνομικά Τμήματα.
γ. Να ενταχθούν τα Τμήματα Άμεσης Δράσης και οι Ομάδες Αστυνόμευσης των Νομών στα οικεία Αστυνομικά Τμήματα.
δ. Να συγχωνευθούν τα Τμήματα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων (με την επιφύλαξη των ειδικών προβλέψεων από τις συμβάσεις παραχώρησης) και οι Ο.Ε.Π.Τ.Α με τα οικεία Τμήματα Τροχαίας.
5. Πρόσφατα με αφορμή την είδηση του καταγγελλόμενου βιασμού 19χρονης μέσα στο Α.Τ. Ομόνοιας, σε ώρα υπηρεσίας, από δύο Ειδικούς Φρουρούς της ΔΙ-ΑΣ, αναφερθήκαμε πάλι στα οργανωτικά προβλήματα (βλ. άρθρο μας με τίτλο: «Γιατί το «απρόσωπο» της αστυνόμευσης και το έλλειμμα ελέγχου οδηγεί στην αστυνομική αυθαιρεσία!»-Οκτώβριος 2022). Ως αναγκαία λύση προτείναμε ξανά ένα αποκεντρωμένο σύστημα οργάνωσης και την κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού και των μέσων στα κατά τόπους Τμήματα, που αποτελούν τα κύτταρα του Σώματος, υπό τον συντονισμό ενός ενιαίου R/T Κέντρου Επιχειρήσεων. Έτσι ο οικείος Διοικητής ελέγχει το προσωπικό, επιλέγει τους καλύτερους και αποκλείει τυχόν «προβληματικούς», ενώ ταυτόχρονα δίνει οδηγίες για τα ζητήματα της περιοχής, πράγμα που είναι μάλλον ανεφάρμοστο σήμερα. Και το πιο σημαντικό είναι, ότι παύει το απρόσωπο, αδιάφορο, ανέλεγκτο και ανεύθυνο της αστυνόμευσης. Το προσωπικό ελέγχεται και λογοδοτεί. Ο Διοικητής του Τμήματος έχει την συνολική ευθύνη και λογοδοτεί-αξιολογείται διαρκώς.
6. Δυστυχώς η σειρά των γεγονότων ήρθε να επιβεβαιώσει το πρόβλημα, τις εκτιμήσεις μας και την αναγκαιότητα των προτεινόμενων λύσεων!!
Νικόλαος Αθ. Μπλάνης
Αντιστράτηγος Αστυνομίας ε.α.
Επίτιμος Προϊστάμενος Κλάδου Οργάνωσης
και Ανθρώπινου Δυναμικού Α.Ε.Α./Υ.Δ.Τ.
Πτυχιούχος Νομικής Σχολής Αθηνών